Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:10

Eens hoor Elisa en Esperanza. Maar we moeten ook niet doorslaan in extreem koetsjiekoetjie-gedrag. Ik kijk er zeker anders tegenaan dan vroeger maar consequent zijn en een keer doorpakken wanneer nodig sta ik nog steeds achter. Wel anders dan vroeger zoals ik al eerder aangaf en beter kijkend naar het paard, mogelijke lichamelijke issues en ook naar andere methoden en wegen naar Rome.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:22

Ook mee eens, beetje nuchter verstand zonder door te slaan naar een van beide kanten.

MyWishMax

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:29

Maar consequent en een keer doorpakken heeft niks te maken met slaan en al helemaal niks met deze filmpjes.
Zodra je op dat punt van slaan en alles bent of zou zijn ben je al te ver en zijn er al diverse dingen genegeerd. Juist ook bij die vuile stakers.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:58

Ff offtopic (of niet) : ik was bij de wk jonge paarden en oh man, wat ik daar gezien heb heeft mij echt te tenen laten krommen.
Allemaal zijn ze dan wel de sterren van de hemel gelopen maar 80% miste de simpelste basis vanuit de grond.

Dat jonge paarden op vreemd terrein nerveus zijn, ok, uiteraard mag dat.

Maar als er 3 mensen omheen moeten treken vasthouden, die de paarden nog gekker maken en soms niet zachtaardig.
Als je zowat geen een paard ziet dat kan stilstaan bij opsteigen, dan ontbreekt echt de simpelste basis van opleiding.
Dan is het imo puur erop en gaan met de banaan voor de centen.
En het waren geen incidenten, het was het grootste gedeelte.
Daar krijg ik echt medelijden met de jonkies

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:23

Het niet stilstaan op vreemd terrein vind ik geen heel groot ding bij jonge of groene paarden. Ook dat moet groeien, als ze minder spanning hebben en gewoon wat meer ontspanning. Ook altijd bij mijn eigen, stil staan met opstijgen en blijven staan tot ik wat anders zeg is het 1e wat is ze leer, maar op vreemd terrein kan dat lastig zijn in het begin. Alleen heb je wel verschil tussen al wat gaan lopen of in de houdgreep gehouden moeten worden. En of ze het nooit kunnen, ook thuis niet, of het gewoon op vreemd terrein lastig is.

Zelfs mijn debiele met singelnijd en zadeldwang kon stil staan :') ja, heel veel oefening en vooral geen groot ding van maken als het hem eens niet lukte. Soms had hij het nodig om te gaan lopen om spanning los te laten, dan dwingen om stil te staan ook al kon hij dat was gevaarlijk.

Ik vind dat met zoveel man in bedwang gehouden moeten worden tijdens het lopen een groter ding. Dan vind ik de bewegingen ook minder prettig, ik wil goed bewegende dieren zien die het vanuit de ontspanning kunnen en niet vanuit spanning. En dat laatste zie je wel veel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:05

sasja0705 schreef:
Ff offtopic (of niet) : ik was bij de wk jonge paarden en oh man, wat ik daar gezien heb heeft mij echt te tenen laten krommen.
Allemaal zijn ze dan wel de sterren van de hemel gelopen maar 80% miste de simpelste basis vanuit de grond.

Maar als er 3 mensen omheen moeten treken vasthouden, die de paarden nog gekker maken en soms niet zachtaardig.
Als je zowat geen een paard ziet dat kan stilstaan bij opsteigen, dan ontbreekt echt de simpelste basis van opleiding.

Het zijn jonge paarden die waarschijnlijk voor het eerst op zo'n groot wedstrijdterrein/concours zijn. Logisch dat die nog niet stilstaan. Dit hoort er dan bij en is op zichzelf dan ook een onderdeel van de opleiding.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:40

sasja0705 schreef:

Hmm, ik heb poepie brave paarden maar die hebben daar toch ook echt tijd voor nodig gehad voor ze dat altijd en onder alle omstandigheden zo deden. En dat was zeker nog niet zo bevestigd op die 'jonge paarden' leeftijd in zo'n setting.
Kon het thuis nog zo perfect gaan. Had ik hem nog zo netjes laten wennen door even aan de hand rond te stappen van te voren. Ontplofte hij toch nog even bij het opstappen op een vreemd cross terrein. Is gewoon wat het is in het begin.

Dat is gewoon jonge paarden.

Of ze het dan daar perfect NH proof aanpakken daarna weet ik natuurlijk niet. Ik was er niet bij. Maar dat een onrustig paard altijd ligt aan geen voorbereiding of bereidheid daartoe zou ik zeker niet durven zeggen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 11:29

Ik vindt het best apart dat geen kranten dit nieuws deelt. Het geef toch vraagtekens tegen wat er met Dujardin is gebeurt. (Niet dat het, het beter maakt)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 11:44

Phonix schreef:
Ik vindt het best apart dat geen kranten dit nieuws deelt. Het geef toch vraagtekens tegen wat er met Dujardin is gebeurt. (Niet dat het, het beter maakt)

Nouja, deze ruiter is natuurlijk een stuk minder relevant voor de gemiddelde lezer dan een olympisch ruiter

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 11:50

Niet als je vraagtekens heb bij dat dit misschien de persoon is dat Dujardin heb aangegeven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:02

pol013 schreef:
sasja0705 schreef:

Hmm, ik heb poepie brave paarden maar die hebben daar toch ook echt tijd voor nodig gehad voor ze dat altijd en onder alle omstandigheden zo deden. En dat was zeker nog niet zo bevestigd op die 'jonge paarden' leeftijd in zo'n setting.
Kon het thuis nog zo perfect gaan. Had ik hem nog zo netjes laten wennen door even aan de hand rond te stappen van te voren. Ontplofte hij toch nog even bij het opstappen op een vreemd cross terrein. Is gewoon wat het is in het begin.

Dat is gewoon jonge paarden.

Of ze het dan daar perfect NH proof aanpakken daarna weet ik natuurlijk niet. Ik was er niet bij. Maar dat een onrustig paard altijd ligt aan geen voorbereiding of bereidheid daartoe zou ik zeker niet durven zeggen.

Nou dat dus. Daarnaast zie ik vaak paarden waarbij de ziel er compleet uit “geoefend” is, die dan als ontspannen worden gezien. We verwachten van mensen kinderen en honden kinderen toch ook niet precies hetzelfde aangepaste gedrag onder alle omstandigheden? Jonge paarden moeten leren omgaan met situaties. Net als kinderen en bijvoorbeeld puppies. Thuis kan alles 100% goed gaan. Garantie dat dit ergens anders ook zo is heb je niet. Als je van jonge dieren hetzelfde kan verwachten als van volwassen dieren werden ze wel volwassen geboren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:10

Ik was ook bij het WK jonge dressuur paarden en vond juist merendeel erg prettig met de paarden omgaan en rijden. Natuurlijk zijn het jonge en soms wat sensibele dressuur paarden en veel jonge hengsten ook. Dat is toch net ff wat anders dan het gemiddelde recreatie paard.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 13:31

Toen het filmpje van CD uitkwam waren er (in deze topic ook, denk ik...?) speculaties over de beweegredenen. Dat misschien werd het nu pas uitgebracht omdat het even duurde voordat ze inzagen dat het fout was. Of omdat in ons-kent-ons-land de vervolgen (uitsluiting etc) erg kunnen zijn voor de "aangeefster". Of dat het lachje op de video misschien uit ongemak kwam. Samengevat: men ging enigszins ervan uit dat de filmers wisten dat het fout was maar er niet voor uit durfden te komen (door in de situatie in te grijpen of door het filmpje eerder openbaar te maken).

Nou, nu na het zien van het filmpje van AD blijkt dus niets van bovenstaande aannames waar (en ja, er waren uiteraard al geluiden dat AD niet "beter"was). Iedereen ter plaatse wist dat het niet door de beugel kon en de lachers lachten waarschijnlijk "gewoon" zoals iedereen wel eens aan de backrand roddelt. Want wat er gebeurde was business as usual. Ja, niet lief, niet vriendelijk, maar de paarden moeten nu eenmaal wel eens aangepakt om iets te bereiken 8)7 .

Dieptriest (echter niet verrassend).

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 13:53

Elisa2 schreef:
Ik was ook bij het WK jonge dressuur paarden en vond juist merendeel erg prettig met de paarden omgaan en rijden. Natuurlijk zijn het jonge en soms wat sensibele dressuur paarden en veel jonge hengsten ook. Dat is toch net ff wat anders dan het gemiddelde recreatie paard.

Me eens. Ik was er zondag en zag echt zeer weinigs raar. Behalve Minderhouds sloffende paard was er zeer weinig te melden behalve leuke paarden en ruiters.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 14:35

Dat is dus niet wat ik bedoel met 3 man trekken.
Zoals ik schreef: jong en onbekend terrein plus veel herrie, enz... dan mag een jong paard absoluut nerveus zijn en dribbelen... maar dat wat ik zag (ik was daar niet als bezoeker , dus meer achter de schermen) heeft niets hiermee te maken.

Dat waren deels echt niet meer leuke beelden - en die waren niet te wijten aan de paarden, maar puur aan de mensen omheen

"Doodoefenen" ? Nee, gewoon een gezonde basis leggen voordat je zadelmak maakt.
Ik heb in mijn leven genoeg paarden zadelmak gemaakt en mijn eerste vereiste voor uberhaupt opstappen was "hoh is hoh" en ook meer zien als alleen de eigen bak.
En met deze gewoon, simpel geleerde basis heb ik tot nu toe geen enkel probleem gehad, duurt alleen ff 1 a 2 weken langer voorbereiding... en dat past niet in het commerce of beter inmiddels ratrace

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 15:40

sasja0705 schreef:
"Doodoefenen" ? Nee, gewoon een gezonde basis leggen voordat je zadelmak maakt.
Ik heb in mijn leven genoeg paarden zadelmak gemaakt en mijn eerste vereiste voor uberhaupt opstappen was "hoh is hoh" en ook meer zien als alleen de eigen bak.
En met deze gewoon, simpel geleerde basis heb ik tot nu toe geen enkel probleem gehad, duurt alleen ff 1 a 2 weken langer voorbereiding... en dat past niet in het commerce of beter inmiddels ratrace

Ik heb beelden in kwestie niet gezien dus daar kan ik moeilijk discussie over voeren, maar niet stil kunnen/willen staan op vreemd terrein is toch best logisch en bewijst niet dat men er geen tijd voor heeft genomen?

Zat paarden die keurig snappen dat ho is ho ook buiten de eigen bak maar afhankelijk van de situatie er moeite mee blijken te hebben. De vraag is wat men daarmee doet ofc. Zou liever gewoon lopend opstappen ipv het stilstaan uit te vechten maar nogmaals, heb die beelden waar je het over hebt niet gezien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:13

Wat was er niet meer leuk aan? Wat gebeurde er precies?

Ja Ponytante, dit geeft aan dat dit filmpje bewust is uitgebracht om CD van de spelen te weren inderdaad. Zoals al gelijk gezegd werd, de timing..daar ging het om en niet om het welzijn, dat demonstreert deze mevrouw nu even heel erg goed.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 19:01

Elisa2 schreef:
Wat was er niet meer leuk aan? Wat gebeurde er precies?

Ja Ponytante, dit geeft aan dat dit filmpje bewust is uitgebracht om CD van de spelen te weren inderdaad. Zoals al gelijk gezegd werd, de timing..daar ging het om en niet om het welzijn, dat demonstreert deze mevrouw nu even heel erg goed.

O.a. ( verschillende paarden, dus meerdere gezien !)
Trekken en rukken van de grond van 2 kanten aan het bit.
Dus niet echt verbasend dat ie dan nog onrustiger werden en niet stilstaan.

Klappen met de platte hand op neuzen
Sporen prikken bij stilstaan, en nog meer zo akkefietjes.

Ik ben echt niet romser als de paus maar ik heb bij velen geen geruststelling maar juist straffen om niets gezien... en uiteraard zag je hiervan je dichter men bij de ringen en dus publiek kwam minder

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 19:19

Het punt is ook dat ik denk dat er heel veel mensen op Bokt zitten die vergelijkbare situaties hebben meegemaakt, als buitenstaander.
Die dit heel graag zouden willen vertellen, maar weten dat zodra ze dit doen, ze op een aangifte wegens smaad kunnen wachten.
Een bedrijf of persoon bij naam noemen en feitelijk vertellen wat je hebt gezien, met of zonder bewijs, is strafbaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:22

Klinkt niet bepaald fijn inderdaad..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:40

...de waarheid vertellen mag altijd.

Maar puur praktisch: zonder bewijs wordt het "zijn woord tegen het jouwe",
in principe vind ik 'onschuldig tot het tegendeel bewezen is' niet verkeerd -
dus spreek pas belastende woorden als je bewijs hebt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:08

Janneke2 schreef:

De waarheid kan subjectief zijn. Iemands "eigen waarheid" hoeft niet de waarheid te zijn.
Als die waarheid niet wordt ondersteund door ander ondersteunend bewijs, dan loop je het risico dat het onder smaad/laster kan worden weggezet.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:23

Zelfs met bewijs loop je het risico dat het onder smaad valt.

Ik vind het principe 'onschuldig tot het tegendeel bewezen is' ook niet verkeerd, maar ook dat dat niet automatisch betekent dat iets niet gebeurd is omdat je er geen bewijs van hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:58

Polar schreef:
Het punt is ook dat ik denk dat er heel veel mensen op Bokt zitten die vergelijkbare situaties hebben meegemaakt, als buitenstaander.
Die dit heel graag zouden willen vertellen, maar weten dat zodra ze dit doen, ze op een aangifte wegens smaad kunnen wachten.
Een bedrijf of persoon bij naam noemen en feitelijk vertellen wat je hebt gezien, met of zonder bewijs, is strafbaar.

Klopt, daarom zou anoniem mogen melden met bewijs ook veel kunnen schelen. En dan bij de desbetreffende instantie. Niet op social media.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:21

Janneke2 schreef:

Precies !

En dit soort opmerkingen/beschuldigingen gaat vaak een eigen leven leiden. Waar rook is, is vuur, denken veel mensen.