Nou weet ik natuurlijk niet wat voor afwijkingen het in jouw geval betrof, maar uit eigen ervaring kan dit ook liggen aan het doel vd keuring.
Zo had ik mijn paard als 3 jarige laten keuren voor mezelf. Zo had ik dat ook met de keurende da besproken ivm zadelmak maken etc. Toen stond er idd ook 'geen significante afwijkingen' bij de hals en rug fotos.
2 jaar later liet ik hem opnieuw keuren maar dan gericht voor de verkoop. Daar kwamen verschillende opmerkingen uit die op het rapport kwamen maar waarbij de keurende arts mondeling toelichtte dat dit 'niet spannend' was en paard was ook gewoon geschikt als sportpaard. Praktisch gezien is dat hetzelfde als 'niet significant', vind ik
De fotos lieten overigens hetzelfde beeld zien als met 3 jaar.
Het nadeel is dat als ik tegen een koper zeg 'Ja hij heeft wel wat opmerkingen maar dat is allemaal niet spannend' dan is dat verdacht

Gelukkig konden de dierenartsen van mijn koper de opmerkingen wel op waarde schatten en werden de nieuwe fotos tijdens de keuring net zo beoordeeld met een positief advies. Maar ze zei ook wel dat ze in eerste instantie geschrokken was van de opmerkingen

dus het is allemaal ook echt wel relatief vind ik...
Ik wil vooral zeggen dat het niet per se een slechte dierenarts hoeft te zijn geweest. Maar ook dat rapporten waar 'geen significante afwijkingen' niet betekent dat het paard geen afwijkingen heeft. En dat is waar kopers toch wel eens vanuit gaan.
Edit: kortom, eens met jouw opmerking dat het goed is om het zelf te checken