Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:14

StalNollie schreef:
Plastic gesealde? Wellicht op de kliniek maar met keuren thuis niet hoor. Haha

Overigens al enkele op kliniek laten keuren en werd er ook niet geseald.

3 op verschillende klinieken laten keuren en 1 op stal en alle 4 werden ze geseald/geplastificeerd.

MariekeS_

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:16

Ik heb idd ook alleen maar digitale rapporten ontvangen via een portal link van de DA.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:46

MariekeS_ schreef:
Nou weet ik natuurlijk niet wat voor afwijkingen het in jouw geval betrof, maar uit eigen ervaring kan dit ook liggen aan het doel vd keuring.

Zo had ik mijn paard als 3 jarige laten keuren voor mezelf. Zo had ik dat ook met de keurende da besproken ivm zadelmak maken etc. Toen stond er idd ook 'geen significante afwijkingen' bij de hals en rug fotos.
2 jaar later liet ik hem opnieuw keuren maar dan gericht voor de verkoop. Daar kwamen verschillende opmerkingen uit die op het rapport kwamen maar waarbij de keurende arts mondeling toelichtte dat dit 'niet spannend' was en paard was ook gewoon geschikt als sportpaard. Praktisch gezien is dat hetzelfde als 'niet significant', vind ik :o
De fotos lieten overigens hetzelfde beeld zien als met 3 jaar.

Het nadeel is dat als ik tegen een koper zeg 'Ja hij heeft wel wat opmerkingen maar dat is allemaal niet spannend' dan is dat verdacht :+
Gelukkig konden de dierenartsen van mijn koper de opmerkingen wel op waarde schatten en werden de nieuwe fotos tijdens de keuring net zo beoordeeld met een positief advies. Maar ze zei ook wel dat ze in eerste instantie geschrokken was van de opmerkingen :+ dus het is allemaal ook echt wel relatief vind ik...

Ik wil vooral zeggen dat het niet per se een slechte dierenarts hoeft te zijn geweest. Maar ook dat rapporten waar 'geen significante afwijkingen' niet betekent dat het paard geen afwijkingen heeft. En dat is waar kopers toch wel eens vanuit gaan.

Edit: kortom, eens met jouw opmerking dat het goed is om het zelf te checken +:)+

In mijn geval was de door mij ingehuurde DA eigenlijk gewoon ronduit verontwaardigd en boos dat er op het rapport stond dat er geen afwijkingen waren terwijl er kissing spines op de foto's te zien waren. Het kan zijn dat er DA's zijn die kissing spines als een minor issue zien maar alsnog had de bemerking volgens hem op het rapport vermeld moeten worden. En tel daar de beginnende artrose in haar sprong LA bij op bij een paard van 4 maakte het voor ons een no-go. Plus; ik wil een gezond paard en wil dat soort details heel graag vooraf weten, dan kan ik kiezen om er niet heen te gaan ipv als een blok te vallen voor het paard waardoor de teleurstelling nog een tandje erger is.
Oh ja, iemand anders in dit topic wilde na mij bij de merrie gaan kijken en toen vertelde de verkoper haar dat de rontgenfoto's volledig goed waren -O-

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:51

StalNollie schreef:
Frydis schreef:
Bij een standaard RX keuring hoort altijd een plastic geseald keuringsrapport te zitten. Indien het keuringsrapport ontbreekt en niet bij de RX foto's zitten, dan heb ik geen interesse meer in het paard van de verkopende partij.

Plastic gesealde? Wellicht op de kliniek maar met keuren thuis niet hoor. Haha

Overigens al enkele op kliniek laten keuren en werd er ook niet geseald.

Hier twee keer op de kliniek laten keuren en daar kreeg ik inderdaad een plastic geseald keuringsrapport mee.
Maar geen idee of dat standaard is. Wel inmiddels 2 jaar geleden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:57

Gulpje schreef:
MariekeS_ schreef:
Nou weet ik natuurlijk niet wat voor afwijkingen het in jouw geval betrof, maar uit eigen ervaring kan dit ook liggen aan het doel vd keuring.

Zo had ik mijn paard als 3 jarige laten keuren voor mezelf. Zo had ik dat ook met de keurende da besproken ivm zadelmak maken etc. Toen stond er idd ook 'geen significante afwijkingen' bij de hals en rug fotos.
2 jaar later liet ik hem opnieuw keuren maar dan gericht voor de verkoop. Daar kwamen verschillende opmerkingen uit die op het rapport kwamen maar waarbij de keurende arts mondeling toelichtte dat dit 'niet spannend' was en paard was ook gewoon geschikt als sportpaard. Praktisch gezien is dat hetzelfde als 'niet significant', vind ik :o
De fotos lieten overigens hetzelfde beeld zien als met 3 jaar.

Het nadeel is dat als ik tegen een koper zeg 'Ja hij heeft wel wat opmerkingen maar dat is allemaal niet spannend' dan is dat verdacht :+
Gelukkig konden de dierenartsen van mijn koper de opmerkingen wel op waarde schatten en werden de nieuwe fotos tijdens de keuring net zo beoordeeld met een positief advies. Maar ze zei ook wel dat ze in eerste instantie geschrokken was van de opmerkingen :+ dus het is allemaal ook echt wel relatief vind ik...

Ik wil vooral zeggen dat het niet per se een slechte dierenarts hoeft te zijn geweest. Maar ook dat rapporten waar 'geen significante afwijkingen' niet betekent dat het paard geen afwijkingen heeft. En dat is waar kopers toch wel eens vanuit gaan.

Edit: kortom, eens met jouw opmerking dat het goed is om het zelf te checken +:)+

In mijn geval was de door mij ingehuurde DA eigenlijk gewoon ronduit verontwaardigd en boos dat er op het rapport stond dat er geen afwijkingen waren terwijl er kissing spines op de foto's te zien waren. Het kan zijn dat er DA's zijn die kissing spines als een minor issue zien maar alsnog had de bemerking volgens hem op het rapport vermeld moeten worden. En tel daar de beginnende artrose in haar sprong LA bij op bij een paard van 4 maakte het voor ons een no-go. Plus; ik wil een gezond paard en wil dat soort details heel graag vooraf weten, dan kan ik kiezen om er niet heen te gaan ipv als een blok te vallen voor het paard waardoor de teleurstelling nog een tandje erger is.
Oh ja, iemand anders in dit topic wilde na mij bij de merrie gaan kijken en toen vertelde de verkoper haar dat de rontgenfoto's volledig goed waren -O-

Als het spronggewricht een 2 krijgt en de rug een 3 (uit 0-7, is bredere beoordeling dan op de benen dus voor een rug is een wel 3 acceptabel. Voor benen uiteraard niet) dan krijgt het paard ook nog steeds een positief advies. Dat jij het dan niet acceptabel vind kan natuurlijk, maar in principe is het paard 'gezond' als sportpaard.

Zodra een paard een 2 krijgt op een röntgenfoto is er natuurlijk al een kleine aanmerking die een dierenarts mondeling kan toelichten. Als het perfect volgens standaard was geweest had die wel een 1 gekregen namelijk.

Even er vanuit gaande dat dit paard wel een positief advies had gekregen van de veearts die het paard destijds keurde.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:40

Heel interessant hoe iedereen het ziet kwa keuren

Wij zijn net weer onderweg naar huis, echt ontzettend leuk paard. Super braaf aan de hand, duidelijk goed opgevoed. Onder het zadel iets minder go dan ik zou hopen maar wel genoeg aan te zetten en heb ook echt wel fijn gereden. Maar helaas is hij het toch niet voor mij. Echt jammer want super eigenaar en heel fijn gezond paard.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:55

Fly_high schreef:
Kelan schreef:
Maar...... ik weet inmiddels ook dat een (hopelijk klein) deel niet zo eerlijk is. Zo als bv bij bovengenoemde keuring. En ik heb ook wel eens een kennisje een paard zien adverteren als "fijn leerpaard, braaf in parcours en in het bos". Terwijl ik wist dat ze er in het bos regelmatig af lag. Of paarden die als 1.20 geklasseerd geadverteerd worden, en dan zijn ze 1.20-4. Mensen hebben vaak toch de neiging het iets mooier te maken dan het is.

Dus altijd zelf blijven nadenken en zo veel mogelijk checken.

Bij een geklasseerd paard sowieso altijd uitslagen checken of watkanditpaard.nl. :j

Inmiddels zijn er namelijk geen verliespunten meer dus daar zie je het helaas niet aan.

Ze staan met regelmaat zo te koop, "springt netjes een 1.00/1.10 parcours rond" en 15K+ vraagprijs terwijl het beest nog maar heel zelden in de buurt van finish is geweest, eigenlijk niet op de genoemde hoogte en zeker niet foutloos := Als er veel knip en plakwerk in de springfilmpjes zit dan weet je ook al genoeg.

Zo heb ik weleens iemand heel mooi de camera weg zien draaien net voordat het paard op zijn achterbenen ging dansen :+

Ik heb geen idee of ik mijn volgende laat keuren. Ik denk dat ik tegen die tijd ga kijken voor een 1-jarige (najaar) of een jonge 2-jarige. Tegen die tijd kom ik hier wel advies op doen waar ik wijs aan doe, ook wat betreft het type pony/paard. Maar het kan nog altijd zo zijn dat ik tegen die tijd een veulen fok. Misschien gaat de merrie lang zo lekker dat ik mezelf te oud vind voor weer een jonkie. Ik zie wel wat er op mijn pad komt.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 17:14

Seven schreef:
Heel interessant hoe iedereen het ziet kwa keuren

Wij zijn net weer onderweg naar huis, echt ontzettend leuk paard. Super braaf aan de hand, duidelijk goed opgevoed. Onder het zadel iets minder go dan ik zou hopen maar wel genoeg aan te zetten en heb ook echt wel fijn gereden. Maar helaas is hij het toch niet voor mij. Echt jammer want super eigenaar en heel fijn gezond paard.

Wat jammer Seven! Geen klik?
Want dat minder go kan zomaar aan het weer liggen?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 17:54

Klik wel maar hij was voor mij echt te kort in de rug. Er lag een kleine 17 5 inch op en die was echt op het randje kwa lengte en ik heb een 18/18.5 zadel. Ik ben gewoon veel langer en voller dan de eigen ruiter helaas.

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:50

Ah Sven wat jammer! Had het je zo gegund.

Ik heb een grootrammige PROK merrie op 't oog maar de eigenaar wil haar niet voorrijden vanwege onvoorspelbaar gedrag.

Ze wordt in de advertentie gepresenteerd met rij-fotos onder het zadel. Toen ik de eigenaar vroeg of ze voorgereden kon worden op de dag van de eerste bezichtiging, zei hij "onder het mom van" ze kan onder het zadel maar wij stelen haar niet voor onder het zadel.

De eigenaar wil mij ter compensatie tegemoet komen in de vraagprijs, maar dan zit ik ermee dat ik niet weet hoe ze onder het zadel functioneert als rijpaard.

Ik durf best een gok te nemen om haar als eerste te rijden maarja, het voelt een beetje dubbel nu.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:50

Je kan toch geen paard verkopen als rijpaard en niet voorstellen ohz? :+
Verkoop haar dan als fokmerrie. Of laat een prof haar rijden/verkopen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:51

Wil je haar kopen als rijpaard of fokmerrie?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:51

Oh nee die zou ik ook skippen.

Onvoorspelbaar gedrag is er alsnog in allerlei soorten en maten zeg maar :+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:54

Die zou ik ook skippen als de eigenaren er al niet op willen en ook noemand kunnen regelen die het kan, moet jij je rug er ook niet voor willen breken. :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:56

Dat hangt helemaal van de prijs, je doel en je kennissenkring af toch :D

Als je bewust een project zoekt en je kan voor weinig iets kopen en je hebt een indiaan op stal die wel wil proefrijden dan kan 't.

Wil je braaf door het bos over een week, dan niet :+

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:57

Alja schreef:

Als rijpaard.

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:58

Seven schreef:
Die zou ik ook skippen als de eigenaren er al niet op willen en ook noemand kunnen regelen die het kan, moet jij je rug er ook niet voor willen breken. :D

Safety first is my motto.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:05

Frydis schreef:
Alja schreef:

Als rijpaard.

Ik zou geen paard kopen die wel ingereden is maar niet voor gereden kan worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:07

ruitje schreef:
Dat hangt helemaal van de prijs, je doel en je kennissenkring af toch :D

Als je bewust een project zoekt en je kan voor weinig iets kopen en je hebt een indiaan op stal die wel wil proefrijden dan kan 't.

Wil je braaf door het bos over een week, dan niet :+

Zelfs dat laatste is maar de vraag want wat is de oorzaak van het gedrag?

Zo op de marginale info zou ik nooit iets afschrijven maar op z'n minst door vragen. Dat heb je waarschijnlijk ook wel gedaan en ik snap ook dat je niet alle details zomaar deelt maar daarmee zijn de afschrijvende reacties redelijk kort door de bocht.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:26

Seven schreef:
Klik wel maar hij was voor mij echt te kort in de rug. Er lag een kleine 17 5 inch op en die was echt op het randje kwa lengte en ik heb een 18/18.5 zadel. Ik ben gewoon veel langer en voller dan de eigen ruiter helaas.

Wat jammer Seven… -O-

@Frysis, is dat ook de reden dat ze het paard verkopen? Oftewel waren ze daar eerlijk over of komt die aap die uit de mouw? Ben je op zoek naar een dergelijk project?
Want anders zou ik er niet eens opstappen eerlijk gezegd. Straks breek je je nek

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:32

Ja heel jammer maar tis niet anders
We kijken gewoon rustig verder

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:26

Cioccolato schreef:
Babootje schreef:
Bij een rontgenologische keuring hoort gewoon een keuringsrapport met de interpretatie van de paardenarts. Niet zomaar een mondelinge.

Nee hoor. Dat hoort niet perse.

Dat hoort wel. Bij een geregistreerd paardenkeuringsarts zul je het niet anders krijgen.
De interpretatie van de veearts hoort er gewoon bij en zwart op wit. Dan zal een veearts ook niet zo snel geneigd zijn iets door de vingers te zien.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:38

Ik heb ook bij alle keuringsrapporten van m'n paarden een papieren blad ,met alle onderdelen van de keuring en ingevuld en aangevuld door de dierenarts .

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:49

Babootje schreef:
Cioccolato schreef:
Nee hoor. Dat hoort niet perse.

Dat hoort wel. Bij een geregistreerd paardenkeuringsarts zul je het niet anders krijgen.
De interpretatie van de veearts hoort er gewoon bij en zwart op wit. Dan zal een veearts ook niet zo snel geneigd zijn iets door de vingers te zien.

Dat hoeft niet perse hoor. Het is maar net wat het doel van de keuring is. Als een fokker een 2,5 jarige laat keuren uit de opfok doen ze klinisch niet en willen ze vaak alleen röntgenologisch weten of het paard gezond is. Dan is het geen volledige keuring en krijg je echt niet standaard een rapport.

Ik denk ook dat het normaler is dat er geen rapport bij de hele jonge paarden zit, maar heb het wel vaker gezien.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:56

Komen jullie ook soms kruisingen tegen dat je denkt wtf? Niet specifiek een advertentie, gewoon in het algemeen :+