Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:14

Balen van je zadel Dierenfan. Dat is altijd de lastig met die jonkies, blijft het zadel passend te maken.

Bij Owen staan ze ook nu sinds een week weer op de wei. Wat heerlijk! Vond het best spannend, voor het eest sinds hij zadelmak is weer in een groep naar buiten en na zijn lange revalidatie denk je toch...straks krijgt ie een klap en zijn we terug bij af. Heb ook best even lopen peinzen, want waar hij staat kun je ook een eigen weitje krijgen, alleen heb je dan wel minder weide tijd per dag (nu nog aan het opbouwen, maar straks) omdat ze dan moeten wisselen. Maar goed, toch gekozen voor de groep omdat Owen wel echt een sociaal paard is en ik het idee heb dat hij dat sociale contact heel erg nodig heeft, meer als over een draadje of met de box ernaast. En ook omdat ik hem gewoon die meer tijd op de wei gun. Nou het gaat ook top, staat in een hele leuke groep van 7 paarden met 4 jonkies van zijn leeftijd waarmee hij lekker aan het spelen is en lekker aan het keuvelen met de wat ouderen. Merk meteen aan zijn hele gedrag dat hij een stuk rustiger is en dat ie ook veel minder happerig is in al mijn kleding. Hij heeft het zo verschrikkelijk naar zijn zin op de wei in de groep, daar wordt ik ook weer helemaal blij van <3 <3 <3


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

roosa

Berichten: 2322
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:59

Hij ziet er ook erg blij uit <3

dierenfan
Berichten: 9733
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:12

Wat fijn zo voor Owen! Top keuze geweest!

Diertjec

Berichten: 4632
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:43

Heerlijk voor Owen, Oji!
Fijn dat ie lekker in de kudde kan. Merk het aan Odin ook, staat ook in een kudde met jongere en oudere paarden. In de hand is ie nu zoveel fijner. Doet ze goed in het koppie <3

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:13

Ja en volgende winter gaat hij ook gewoon in een deel van deze groep samen op de grotere paddocks, maar de paddocks zijn te klein om een paard in te scharen die ze niet kennen, dus was echt wachten op het weide seizoen tot ie samen kon staan. Deze winter was natuurlijk boxrust voor Owen dus hij zal nu extra genieten van het sociale contact denk ik.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:09

Diertjec schreef:
Heerlijk voor Owen, Oji!
Fijn dat ie lekker in de kudde kan. Merk het aan Odin ook, staat ook in een kudde met jongere en oudere paarden. In de hand is ie nu zoveel fijner. Doet ze goed in het koppie <3


Dit ook 100% met die van ons.
Afgelopen winter stond hij echt op een k u t plek en daar werd ‘zelfs’ hij onhandelbaar van. Arm paard.
Nu zo happy en healthy <3 <3 <3

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:42

Leuke foto's!
In een groep is zoveel fijner. Niet alleen voor de gezelligheid, maar ook zeker voor het "opvoeden". Daarom ben ik ook voorstander van verschillende leeftijden door elkaar. Bij ons is de jongste nu net 1 en de oudste 23 of zo.

Stip liep vanmiddag als een natte krant. Waarschijnlijk een hoefzweer in beide achtervoeten. Even "professioneel" geweekt. :') Morgenochtend komt de hoefsmid.
Hij liep gelukkig niet stokkreupel, maar had er wel duidelijk last van.

Afbeelding

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:37

@oji heerlijk zo op het land. Super fijn dat hij ook gewoon lekker paard mag zijn!

@dierenfan, balen dat het zadel niet meer past. Hopelijk kun je een beetje een niet al te dure nieuwe aanschaffen.

@leedebee oh hopelijk is hij snel van zijn zweren af. Altijd ellendig die dingen.

Hier gisteren voor het eerst een stapritje buiten gemaakt, ging super goed <3 . En vandaag weer even gewerkt aan de longeerlijn, ze begint steeds meer balans te krijgen en daarbij ook de juiste spieren aan te spannen. Heerlijk dier om mee te werken.

dierenfan
Berichten: 9733
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:57

Ik heb de mazzel een wintec 500 veelzijdigheid zadel te hebben wat passend is. Tenminste nog net passend maar witte boom is onderweg en de verwachting is dat we daarmee jaar kunnen overbruggen. Volgend jaar als hij 6 is dan maar (nieuw) ideal dressuur zadel aanschaffen. Even heel gek doen maar dan vast vele jaren plezier ermee. Ga ik jaar voor sparen haha

dierenfan
Berichten: 9733
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:57

Beterschap voor Stip! Ellendige dingen die hoefzweren!

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 15:29

Thanx. Werd wat ingewikkelder dan gehoopt. Links achter nu ingepakt voor een hoefzweer en rechts achter was zn hele been dik, waarschijnlijk einschuss dus gister is de DA ook geweest. Nu AB, ontstekingsremmers en pijnstillers. Hopelijk knapt hij snel op.

Kom ik net terug van stal, zit er n stuk ijzer in de achterband van de auto... nu maar ff wachten op de garage. Die zijn zo aardig om ff langs te komen.

Pff hoop dat t nu ff klaar is met al dat gedoe!

dierenfan
Berichten: 9733
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 17:21

Leedebee schreef:
Thanx. Werd wat ingewikkelder dan gehoopt. Links achter nu ingepakt voor een hoefzweer en rechts achter was zn hele been dik, waarschijnlijk einschuss dus gister is de DA ook geweest. Nu AB, ontstekingsremmers en pijnstillers. Hopelijk knapt hij snel op.

Kom ik net terug van stal, zit er n stuk ijzer in de achterband van de auto... nu maar ff wachten op de garage. Die zijn zo aardig om ff langs te komen.

Pff hoop dat t nu ff klaar is met al dat gedoe!


Oefff dat is wel heel erg veel tegelijk...hoe gaat het nu?


Vanmiddag gauw tussendoor de buien paar kilometer kunnen doen

Afbeelding

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 18:55

Oef leedebee wat een pech. Hopelijk is het ergste nu geweest?

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:05

Het was wel even een stress weekje.
Gelukkig slaat de AB goed aan en lijkt de zweer er ook "ergens" te zijn uitgekomen. Of het is nu onderdrukt door de medicatie. Hij loopt in ieder geval weer ok. Zn andere been is nog ietsje dik, maar valt bijna niet op. Gelukkig ook geen koorts meer! Morgen de laatste dag medicatie.

De auto is ook niet meer kreupel :')
De garage was zo lief of ff langs te rijden en het wiel mee te nemen. Kwartier later was hij terug en had alles er weer onder gezet. €25,-...

Ik denk dat ik de volgende keer de garage bel als Stip iets heeft. Stuk goedkoper haha!


Leuke foto dierenfan!

Koekie73

Berichten: 2706
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:47

@leedebee hopelijk is het inmiddels wat beter? Niks aan als ze dat soort dingen hebben.
En dan je auto ook nog eens.... wat een stomme pech.

Wij hebben gister de fysio bij Ellie gehad. En nu viel ons ineens op dat ze 2 overvulde hakken heeft (piephakken) Bij mijn weten slaat ze niet met haar achterbenen snachts op stal maar zeker weten doe ik het niet. Verder liggen er rubber matten in de stal met een dun laagje vlas.
Het is iig geen mooi gezicht en het moet ook niet erger worden.

Verder was ze idd gevoelig bij haar lendenen en erg scheef (tsja jong paard)
Ze was trouwens hartstikke braaf, ook met de massage gun en de naaldjes die ze gebruikte.
Ze is dus veel stijver rechts en ik zie ook dat ze moeilijker inbuigt op die kant. Is ook de kant van de kiesextractie dus mss ook een soort gewoonte geworden omdat het eerst pijn deed.

Veel strechtoefeningen dus en 8jes lopen etc.

Iemand trouwens een idee waar de naam 'piep'hakken vandaan komen?

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:34

Gelukkig lijkt hij weer de oude!
En wat is hij toch knap op deze foto, al zeg ik het zelf :o

Afbeelding


Ik heb geen ervaring met "piephakken". Ook geen idee waar de naam vandaankomt...
Kunnen ze daar dan iets tegen doen? Of heeft ze er verder niet veel last van?

roosa

Berichten: 2322
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 16:14

Hij ziet er top uit leedebee fijn dat het beter gaat.

Geen ervaringen met piephakken,weet ook niet hoe het eruit ziet.
Heb heb je een foto?
Lekker dat ze behandeld is,en zo braaf.
Of ze weten dat het goed voor ze is.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:35

Zo die ziet er best uit Leedebee!

Scheefheid is natuurlijk heel normaal bij een jonkie Koekie, maar die gevoeligheid op de lendenen en die toch al eerder genoemde overvulde sprongen en nu overvulde hakken, zou ik wel aandacht geven. Gaf de fysio er een plausibele verklaring voor die gevoelige lendenen? En of het evt met elkaar in verband staat mbt de overvulde sprongen en hakken?

Ik zou geloof ik toch een keer dat sprong/hak gebied op de foto laten zetten, kijken of daar niet iets zit te narren. Als daar iets ontstoken is, kan het natuurlijk goed zijn dat hij zich daarom vast zet in de lendenen. Of andersom, dat hij door last van zijn lendenen gaat compenseren en daarmee het sprong gebied overbelast. Ik merk zelf nu ook, heup gekneusd dus krijg last van mijn rug omdat ik toch anders loop en probeer die heup te ontzien. Zo werkt het bij een paard vaak ook. Dit is ook precies de reden waarom ik met hem dat preventieplan bij Lelymare ben gestart. Ik weet natuurlijk dat er bij Owen in zijn hak een groot probleem heeft gezeten en wil als hij daar voor gaat compenseren in andere delen in zijn lijf gewoon vroeg bij zijn zodat het opgelost kan worden voor het een echt probleem wordt.

Ik baal van die eeuwigdurende natheid...pffttttt....Weideplezier heeft maar een week geduurd en daarna werden de weides zo nat en spekglad (kleigrond) waardoor het niet veilig meer was. Dus terug op de paddockjes maar kon zo aan Owen merken dat dat sociale contact van met een groep op de wei hem zo goed deed, dat hij er zo van genoot. Maar goed, ooit komt het weer goed dat ze de wei op kunnen. Als ze er dan wat langer in die groep hebben gestaan en elkaar goed kennen, dan kunnen ze daarna ook in 2 kleinere groepen op de grote paddocks, maar ja, daarvoor is nu de tijd in de groep te kort geweest en de ruimte op de paddock te klein om dat te riskeren.

Ik hoop volgende week weer met hem onder het zadel te kunnen starten. Begin daarin gewoon weer echt op 0 en ga nu eerst het opstappen met krukje goed aanpakken. Dat heeft hij bij de zadelmakmaker nooit echt geleerd (was afgestemd hoor dat ze daar minder tijd aan heeft kunnen besteden dat hij daar moeite mee had en dat zij niet altijd iemand bij de hand had op het moment dat ze Owen kon trainen). Maar ja, zij was zo,n lange dunne spriet die er zo opzit zonder krukje, ik heb korte pootjes en een kunstheup, dus ik moet wel echt bij krukje. Normaal gesproken had ik ook voor ik naar de huidige pensionstalling zou gaan, alle tijd gehad dat in alle rust te oefenen op de locatie waar ik in de zomer 2023 zou staan dus het was helemaal okay. Maar ja door dat ongeluk tussendoor kwam een dikke streep door die planning was en je nu merkt dat opstappen met krukje, in een drukkere omgeving en iedere keer iemand anders die hem vasthoudt op een andere manier, hem alleen maar onzekerder heeft gemaakt met opstappen. Dus even helemaal terug naar af en ga met 1 vast iemand hier de komende tijd, zodra ik weer goed kan opstappen met mijn gekneusde heup, oefenen. Onder alle omstandigheden rustig kunnen opstappen heeft nu even prio boven daadwerkelijk trainen onder het zadel, dat doe ik tot het opstijgen bevestigd is wel aan de hand en aan de longe. Afijn, ik heb alle tijd en geen haast met zijn opleiding, dus nu even 10 stappen terug gaat uiteindelijk denk ik veel gemak en plezier opleveren.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:29

Koekie73 schreef:
@leedebee hopelijk is het inmiddels wat beter? Niks aan als ze dat soort dingen hebben.
En dan je auto ook nog eens.... wat een stomme pech.

Wij hebben gister de fysio bij Ellie gehad. En nu viel ons ineens op dat ze 2 overvulde hakken heeft (piephakken) Bij mijn weten slaat ze niet met haar achterbenen snachts op stal maar zeker weten doe ik het niet. Verder liggen er rubber matten in de stal met een dun laagje vlas.
Het is iig geen mooi gezicht en het moet ook niet erger worden.

Verder was ze idd gevoelig bij haar lendenen en erg scheef (tsja jong paard)
Ze was trouwens hartstikke braaf, ook met de massage gun en de naaldjes die ze gebruikte.
Ze is dus veel stijver rechts en ik zie ook dat ze moeilijker inbuigt op die kant. Is ook de kant van de kiesextractie dus mss ook een soort gewoonte geworden omdat het eerst pijn deed.

Veel strechtoefeningen dus en 8jes lopen etc.

Iemand trouwens een idee waar de naam 'piep'hakken vandaan komen?


Kan ook best dat ze dr weg in stal nog moet vinden en bv heeft vastgelegen. Dat zou ook de gevoelige lendenen kunnen verklaren. Piephakken komen meestal door trauma, dus door (meestal regelmatig) trappen tegen de wand. Zou je van de stalhouder een camera'tje mogen plaatsen in stal? Dan weet je wat ze doet op stal en misschien kun je daar een plan op maken. Door bv rubber matten op te hangen o.i.d.
Ik ga nu echt iets zweverigs vertellen, maar ik heb wel gehoord dat piephak behandeld kan worden met bloedzuigertherapie. Zelf heb ik daar geen ervaring in overigens. :D
Polletje houdt vocht vast in de sprongen door de operatie. Het kapsel is wat te lang dik gebleven waardoor het niet helemaal meer terugtrekt. Hij heeft er geen last van en is ook alleen maar esthetisch.
Wij geven voor drainage kleefkruid. we vinden dat dat wel effect heeft.

lauret
Berichten: 400
Geregistreerd: 28-08-07

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 00:25

@Leedebee hij ziet er zeker goed uit. Knap paard!

@Koekie73 fijn dat er in ieder geval wel wat gevonden is en dat ze behandeld is. Wanneer zou je weer wat met haar mogen gaan doen?

@oji, gaat het weer wat beter met je rug? Die eeuwige nattigheid is vreselijk. Gelukkig hebben we er hier eigenlijk geen last van (goede bak en zand grond) dus maar het moment van regenen vind ik verschrikkelijk voor die beestjes. Mijn oudje ligt graag in de paddock maar met die regen is dat een zielig gezicht.


Ik ben van de week alleen gaan uitstappen in het bos, helemaal trots op puppy paard. Hij vond het alleen op pad gaan wel spannend maar hij was zo braaf.

Vanavond op pad geweest met de trailer (hij vindt het rijden echt niet leuk dus we zijn zo’n 4-5 x per week aan het oefenen). Voor het eerst naar een binnenbak (10 min met de trailer) en daar een beetje aan de hand gelopen. Hij vond het erg spannend en bij terugkomst thuis moest hij even helemaal ontladen door als een gek te gaan galopperen, bokken enz. Maar het is een stap in de goede richting



Afbeelding

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:20

Thanx!

Stoer hoor, alleen naar buiten +:)+

Als het goed is wordt het de komende tijd wel droger, dus kunnen we weer aan de slag!

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:02

@leedebee fijn dat het weer goed gaat. Nooit leuk als ze ziek zijn. En hij ziet er goed uit <3

@koekie hier ook geen ervaring met piephakken. Wel fijn dat ze zo braaf was met de behandeling. Alsof ze het weten, dat het goed voor ze is :))

@oji balen dat het weer zo nat is. Wij hebben hier geloof ik super veel geluk. Weinig regen gehad de afgelopen weken.
Kent hij inparkeren bij een krukje? Naar mijn ervaring creëert dat vaak ook wat rust tussen de oren als je wil opstappen. Mijn draaikont heeft op die manier ook geleerd stil te staan en te wachten bij een krukje en een bijkomstigheid ze vinden het vaak super leuk om te doen :D .

@lauret oh wat heerlijk, zo op pad. Ik kan ook niet wachten op onze eerste bosrit!

Hier al bijna een week niet bij mijn paard geweest, echt balen want het ging zo super. Maar ik lig al sinds dinsdag op bed met een zware keelontsteking, antibiotica en alles er bij. Gelukkig lijkt het nu de goeie kant op te gaan. Aankomende vrijdag een les gepland staan, ik denk dat ik een stalgenoot maar even moet laten longeren deze week, anders wordt dat vliegles _O- .

dierenfan
Berichten: 9733
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:10

Afbeelding

1 praktijkles voor koetsiersbewijs gehad en natuurlijk moet je achenbach en dressuur houding (zie foto) dan ook oefenen. Ik was er al langer mee bezig hebben jullie kunnen lezen maar het proces van dingen eigen worden gaat langzaam bij mij haha. Opeens is het kwartje nu gevallen. Erg fijn natuurlijk voor ons beiden!! Hij liep zoveel rechter voor de menwagen! Dat is een werkpuntje om hem goed recht te laten lopen. 80% van de rit gelukt!

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 15:54

Goed bezig dierenfan!

Beterschap Elina!

Stip is vandaag jarig :D

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:37

Leedebee schreef:
Goed bezig dierenfan!

Beterschap Elina!

Stip is vandaag jarig :D

[ [url=m/biewA3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gefeliciteerd met Stippie! Leuke foto’s!