c_alsemgeest schreef:amandananana schreef:Hoe doen jullie dat met al die keuringen? Zijn de kosten voor de verkoper als ze worden afgekeurd? Anders kost dat toch bakken met geld?
Kosten altijd voor de koper, soms kan je afspreken bij afkeur kosten verkoper. Maar dat is tegenwoordig ook niet zo vaak meer

Kendra schreef:Wij doen het - als verkoper - steeds meer 50-50, ook omdat het niet altijd een kwestie is van goed- of afkeuren. Als er recente foto's zijn ga ik er overigens geen cent meer in steken, 2nd opinion bij eigen DA is natuurlijk prima.
Ik spreek altijd af dat de kosten van de keuring bij een negatief advies van de DA voor de verkoper zijn.
Behalve als er al een recente RX keuring bij zit (dus niet ouder dan 3 maanden, acceptabel voor de verzekering) bij zit. Dan laat ik die recente foto's bekijken door mijn DA en als hij het nodig vindt om die foto's over te nemen, omdat ze bv niet duidelijk genoeg zijn, dan doen we die over. Ook dan zijn die kosten gewoon voor de verkoper als het paard bij duidelijke foto's toch een onacceptabele bemerking heeft. Ik heb om die reden een wel eens een paard laten staan omdat de verkoper geen foto's over wilde laten nemen.
Het is wel goed dat je je ervan bewust bent dat je het paard koopt op voorwaarde van een positief advies.
Alleen de kosten bij een negatief advies zijn dan voor de verkoper. Als het paard toch een bemerking heeft, maar de DA is van mening dat dat geen bezwaar is voor de aanschaf (dus positief adviseert) dan heb je het paard gekocht, ook al wil je die bemerking liever niet zien. En behoor je ook gewoon de kosten van de keuring te betalen.
Ik begin er niet aan om keuringen zelf te gaan betalen.; dat kan aardig in de papieren lopen en zelf heb je niks aan een keuring van een paard dat afgekeurd is. Dan heeft alleen de verkoper er nog wat aan, al zou die het natuurlijk anders willen zien. De verkoper is verplicht om - indien het paard opnieuw aan andere aspirant kopers wordt aangeboden - mee te delen dat het een negatief advies heeft. (Mededelingsplicht).
Vaak doen ze dat niet en zo komt het voor dat een paard steeds weer wordt gekeurd (en afgekeurd) zonder dat daar voor de verkoper nadelige consequenties aan zitten als de koper iedere x de keuring betaalt.
En zo blijft dat gedrag in stand. (Dat paarden steeds opnieuw als 'gezond' worden aangeboden, terwijl ze dat niet zijn).