Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:06

Mkango schreef:
Is het niet handiger om juridische vraagstukken over te laten aan de mensen die daar ook daadwerkelijk voor geleerd hebben? :D

Luusje_Kviek: Spannend! Veel succes!

Waar slaat deze opmerking nu weer op? Ik geef toch gewoon mijn ervaring aan? Zo kun je wel stoppen met een discussietopic.

Maar check dit gerust bij een hippisch jurist. Ik snap heel goed dat amateur handelaren niet op dit soort info zitten te wachten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:39

Ach, kom, niet meteen zo gepikeerd.

StalNollie

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:32

Babo ook de amateurs hebben zich aan wetten te houden. Of je nu kvk bent of niet. Maar ik weet dat particulieren snel opgeven zeker naar de grotere toe. Ik heb van beide kanten ervaring ermee en ik ben zo'n amateurtje, en ik houd niemand de hand boven het hoofd. zo makkelijk als jij omschrijft is het niet.

Paard van hierboven is de koper gewezen op onderzoeksplicht? Dit is namelijk als verkoper zijnde al je plicht. Dat stukje is al sterk. Daarnaast is het paard niet geschikt voor het doel van koper. Ervan uit gaande dat doel bij aankoop is besproken.

Ik vind het toch interessant het een stukje mee te geven in dit topic. Paar blz terug ging het toch ook over zadels. Voor mijn niet interessant en scroll ik verder maar past toch deels bij dit topic net als dit stukje.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:42

Pff zo vind je geen enkele haflinger en zo krijg je er drie toegestuurd aan dr hand van een advertentie. Morgen bij de 12 jarige ruin kijken en als daar geen klik mee is een 13 jarige merrie en er staat nog een merrie hier in de buurt.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:57

Kimberley_ schreef:
Pff zo vind je geen enkele haflinger en zo krijg je er drie toegestuurd aan dr hand van een advertentie. Morgen bij de 12 jarige ruin kijken en als daar geen klik mee is een 13 jarige merrie en er staat nog een merrie hier in de buurt.

Zo zeg! Ik hoop dat er iets tussen zit :D

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:00

Leuk Kimberley! Klinkt veelbelovend. :)
Ik kwam er vandaag 2 tegen van 19 en 21, maar dat wordt mij toch iets te oud :')

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:00

Kimberley_ schreef:

Waar had je de advertentie gezet? Ik ben ook op zoek naar een Haflinger, goede suggestie

En veel plezier met kijken en proefrijden

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:03

mpc_rijder schreef:
Leuk Kimberley! Klinkt veelbelovend. :)
Ik kwam er vandaag 2 tegen van 19 en 21, maar dat wordt mij toch iets te oud :')

Vind ik ook wel ja, ale in het beste geval kan je er nog wel een paar jaar mee verder maar die van mij is sinds zijn 21e met pensioen. Nooit een probleem mee gehad op de 15 jaar dat ik hem heb (echt lettelrijk nooit!) maar hij bleek artrose te hebben in zijn knie en is heel snel achteruit gegaan. In december 2019 vastgesteld dat ik voelde dat hij precies wat minder zuiver liep, in april 2020 definitief op pensioen (dus ook geen stapritjes meer met mij erop). Vind het beetje sneu om een paard op die leeftijd nog weg te doen, maarja je weet niet wat er speelt.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:07

Esther_r20 schreef:
Kimberley_ schreef:

Waar had je de advertentie gezet? Ik ben ook op zoek naar een Haflinger, goede suggestie

Marktplaats kost je 40 euro maar goed dan komen er wel mensen op af die hebben waar je naar op zoek bent.. niet mijn haflingers jatten he hahaha

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:24

Laten jullie jezelf filmen tijdens het proefrijden, zodat je thuis nog even terug kunt kijken? Of is dat overdreven?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:27

mpc_rijder schreef:
Laten jullie jezelf filmen tijdens het proefrijden, zodat je thuis nog even terug kunt kijken? Of is dat overdreven?

Mijn man maakt altijd filmpjes als ik aan het proefrijden ben. Waarom zou dat overdreven zijn?
Altijd fijn om zelf even terug te zien hoe het eruit zag.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:33

mpc_rijder schreef:

Altijd. Een stukje voorrijden door de ruiter/eigenaar en mijn eigen rijden. Deden we 15 jaar geledennook al, maar toen was het minder makkelijk haha

Fijn om terug te kijken en fijn om te kunnen laten zien aan bijvoorbeeld instructie.

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:35

Okee top, bedankt :)

@selina overdreven is misschien het verkeerde woord. :o het is meer dat ik het zelf wel fijn vind, maar ik niet zo goed kon inschatten of het gangbaar is om te doen :j

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:59

mpc_rijder schreef:
Okee top, bedankt :)

@selina overdreven is misschien het verkeerde woord. :o het is meer dat ik het zelf wel fijn vind, maar ik niet zo goed kon inschatten of het gangbaar is om te doen :j

O ja, altijd hoor! Bij mij is bijvoorbeeld m'n lengte een dingetje, dus ik wil niet alleen zien hoe het paard loopt maar ook of het plaatje een beetje klopt :j

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 18:22

Esther_r20 schreef:
Kimberley_ schreef:

Marktplaats kost je 40 euro maar goed dan komen er wel mensen op af die hebben waar je naar op zoek bent.. niet mijn haflingers jatten he hahaha[/quote]

Haha zeker niet, dat zou echt heel flauw zijn. Als jij geslaagd bent neem ik je advertentie wel over ;-)

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 18:34

mpc_rijder schreef:

Ik kan een korte bioscoopfilm maken van al het beeldmateriaal van het proefrijden van mijn laatst gekochte paard :))
Haha nee hoor, dat is overdreven. Maar mijn vader, vriend en de oude eigenaar hebben allemaal foto's en video's gemaakt. Leuk om terug te kijken, goed om dingen extra na te lopen (voelde dit zo als dat het er uit zag).

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:02

mpc_rijder schreef:

Zeker! ik vind het altijd erg fijn om even terug te kijken. Zo krijg je zelf ook een goed idee hoe het totaal plaatje is.
Ik ben zelf vrij lang dus ik vind het belangrijk het een beetje in verhouding is :j

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:04

Esther_r20 schreef:
Esther_r20 schreef:
[quote="Kimberley_"

En veel plezier met kijken en proefrijden[/quote
Marktplaats kost je 40 euro maar goed dan komen er wel mensen op af die hebben waar je naar op zoek bent.. niet mijn haflingers jatten he hahaha

Haha zeker niet, dat zou echt heel flauw zijn. Als jij geslaagd bent neem ik je advertentie wel over ;-)[/quote]
Dat mag haha ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:11

StalNollie schreef:
Babo ook de amateurs hebben zich aan wetten te houden. Of je nu kvk bent of niet. Maar ik weet dat particulieren snel opgeven zeker naar de grotere toe. Ik heb van beide kanten ervaring ermee en ik ben zo'n amateurtje, en ik houd niemand de hand boven het hoofd. zo makkelijk als jij omschrijft is het niet.

Niet aan de consumentenkoopwet. En dat is nu juist het grote verschil.

De verkoper (indien het een handelaar en dus een professional is) heeft een meldingsplicht en die weegt zwaarder dan de onderzoeksplicht van de koper. De handelaar (professional) hoort te weten wat voor "waar" hij verkoopt en de koper (de leek) mag erop vertrouwen als de professionele verkoper zegt dat het paard 100% gezond is.
Dit betekent in de praktijk dat een koper (als hij een paard koopt bij een handelaar) deze feitelijk ongekeurd zou moeten kunnen meenemen, zonder zn rechten te verspelen.

Als je bij een professionele handelaar (lees: een wettelijk geregistreerde handelaar) een paard koopt is er sprake van een consumentenkoop. Hierop is de Consumentenkoopwet van toepassing. Deze houdt in het kort in, dat ervan uit wordt gegaan dat de handelaar, de professional, een conform product moet leveren. Dus moet leveren wat is afgesproken.
Is er dan sprake van een verborgen gebrek dan kan de koper binnen een half jaar na aankoopdatum reclameren. Gedurende die periode van een. half jaar is de bewijslast omgedraaid, dat wil zeggen dat niet de koper moet aantonen dat het gebrek er al zat op de datum van aankoop, maar de verkoper.
Dat geldt natuurlijk alleen voor gebreken, waarvan de datum van ontstaan niet valt aan te tonen.
De handelaar moet dan wel in de gelegenheid gesteld worden om "het product" te herstellen (bv schade van dierenarts etc te vergoeden) of een ander "product" aan te bieden. Kan dat allemaal niet dan kan de verkoop van rechtswege worden ontbonden en gaat het paard terug naar de handelaar en krijgt de koper zijn (volledige) aankoopbedrag terug.

Dit geldt allemaal niet bij een particuliere verkoop. Bij een particuliere verkoop is de bewijslast NIET omgedraaid. Als er na de verkoop een gebrek naar boven komt, dan moet de koper bewijs leveren dat dit gebrek er voor de koop al zat. En dat is 6 weken na aankoop al erg moeilijk. De meeste gebreken kunnen niet verder dan tot 6 weken terug gedateerd worden.
Het risico dat een paard. moet worden teruggenomen is dus voor een particuliere verkoper of een amateur handelaar niet zo groot. Voor de rechter is alleen een KVK ingeschreven handelaar of paardenbedrijf een professional. Of je moet kunnen aantonen dat de amateur toch echt wel veel paardjes verkoopt en dan heb ik het niet over 1 a 2 of 3 x per jaar).

Altijd belangrijk is dus zowel als je koopt bij een professionele handelaar of een amateur handelaar dat de koop goed gedocumenteerd is, om aan te kunnen tonen of het geleverde paard conform de afspraken is. Er zijn natuurlijk niet alleen maar veterinaire gebreken maar er kunnen ook zaken zijn die de verkoper kan hebben voorgespiegeld (bv bomproof, geschikt voor kinderen), het paard eigenlijk staatsgevaarlijk is. Dit soort zaken kun je dus vastleggen in een koopcontract.

Nu klinkt dit allemaal mooi, maar in de praktijk is het nog heel lastig om een paard door de verkoper terug te laten nemen. De meeste verkopers zullen daarin niet meegaan; weg is weg. En een rechtszaak duurt lang, is vrij kostbaar en gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen. Zo wordt een gebrek als zomereczeem door een rechter niet altijd gezien als een koopontbindend gebrek, omdat een paard met zomereczeem nog heel goed kan worden bereden. (Dus als je beslist geen eczemer wil, moet je dit ook laten vastleggen in een koopcontract). Zolang een procedure loopt moet je het paard ook houden en stallen en vaak duurt zo'n procedure ook nog eens lang.

Veel mensen die een paard in de lagere prijsklasse hebben gekocht zullen niet snel tot een gerechtelijke procedure overgaan. Vaak kost het meer dan het oplevert. Maar die lagere prijsklasse is wel de categorie paarden waar vaak wat aan mankeert. Het is dus altijd verstandig om een rechtsbijstand verzekering te hebben. Dan kun je er in ieder geval voor kiezen een procedure aan te gaan als je dat wil.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:19

Maar er is ook nog wel eens discussie wat een professionele handelstal is. Er zijn ook zaken waar een stal die niet ingeschreven stond bij de kvk als professioneel gezien werd, omdat er regelmatig paarden verkocht werden en het op alle vlakken behalve de inschrijving een professional leek. Of stallen die dan niet als handelstal ingeschreven stonden, maar wel professioneel waren op ander vlak en dus alsnog volgens de rechter wel een bedrijf waren en dus sprake van consumentenkoop

Dat is dus niet zo zwart wit. En dus voor bepaalde hobby handelaren wel een risico. Nu heb je als koper wel een onderzoeksplicht, maar daar kan je dus al aan voldoen als je vraagt of het paard gezond is.

Maar het is altijd lastig en dus is keuren altijd beter, zodat je niet in diensituatie komt. Want gelijk hebben en gelijk krijgen is nog wel een verschil en kan je dus een hoop tijd en geld kosten, naast verdriet en stress.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 12-03-21 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:21

Babootje schreef:
StalNollie schreef:
2 weken op vorige stal soort van omruil garantie dan verwacht ik dat het handel is.
Dan heb je dus gewoon garantie en is het aan hun te bewijzen waar het vandaan komt.

Een handelaar is pas een handelaar als hij/zij bij de KvK als handelaar staat ingeschreven.
Zo niet, is het particulier die in paarden handelt.
Als je wil aantonen dat het een handelaar is, zul je op zijn minst moeten kunnen aantonen dat er frequent wordt gehandeld bv met advertenties.

In de casus uit dit topic gaat het niet over een particulier.

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:46

Is er iemand met verstand van dravers die ik een pb zou mogen sturen? :) Ik ben nu in contact over een draver maar vind het moeilijk om er meer achtergrond info over te vinden :Y)

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:58

Ik ga stoppen met zoeken, ik heb al zoveel pech gehad, dat ik echt de lol er niet meer van in zie. Daarnaast vind ik ook de prijzen niet meer in verhouding staan, de echt goede (sport)paarden daargelaten maar dat is niet waar ik naar op zoek ben. Ik hoef geen sportpaard.

Ik ga op zoek naar een verzorgpaard want ik mis de omgang met de paarden verschrikkelijk en misschien dat ik dan via via wel aan een paard kom.

Dus iedereen succes met zoeken, hopelijk vinden jullie wel je droompaard.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:00

Echt zonde wyoming, maar snap je gevoel! Wie weet is dat inderdaad nog een goed idee, hoor je op zich wel vaker dat mensen hun verzorgpaard kopen. Succes in elk geval, hoop dat je je maatje vindt ❤️

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:01

Ik herken wat je zegt.
Vanmiddag echt een leukie wezen kijken
Wil nogmaals gaan kijken en als ze dan al weg is, dan is het gewoon even not meant to be en laat ik het ook even los.