Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:24

Leuke naam, Hummie!
Ja Malik is ook nog geen 1.50 al heb ik al een tijdje niet gemeten, volgens mij blijft hij op 1.47 steken.
En ik ben 1.63, 1cm gekrompen, mezelf ook al een tijdje niet gemeten dus kan ook nog weer gekrompen zijn. :')
Zelf hou ik ook van kleine paardjes. :))

Gelukkig nog meer slungels!
Malik wordt nu wel wat ronder trouwens.
Vind ik ook wel goed, als hij deze hoogte houdt en gewoon wat uitzwaard.

Anoniem

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:03

Ja aurelia moet ook nog serieus uitzwaren hoor en hoop dat ze de 1.60 voorbij gaat.

Wij zijn weer een stapje verder;

Afbeelding

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:41

robijntjah: dat Klink niet zo mooi een ongeluk. Verzekeringen zijn nooit makkelijk, weet ik uit ervaring. Gelukkig ben je al wel weer opweg goed opweg met je paard.

Malik, was echt een knap als veulen.

Mijn 3 jarige is nooit echt een slungel geweest, maar heel groot is hij ook niet. Ik heb nog een 10 jarige en die was als 3 jarige echt heel lelijk en slungelig, en dat is gelukkig toch goed gekomen.

Afgelopen woensdag is bij mij de zadelmaakster geweest. Ik las ergens dat iemand voor de eerste keer op wil stappen met een zadelmakster erbij, mijn advies is omdat niet te doen zorg dat je opzijn mist rond kunt stappen en draven. Ik heb 2 verschillende zadels geprobeerd, en voelde echt verschil in beweging onder het zadel. In eerste instandsie dacht ze namelijk dat het 2 zadel meer zou schuiven maar dit bleek helemaal niet te zijn en hier liep hij ook beter onder dan het 1e zadel. Het is dan ook het 2e zadel geworden een frank baines etude. Nu nog 8 weken wachten tot hij binnen is.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 22:40

Robijntjah, wat goed! *\o/*
Wat vond ze ervan?

Nicky wat fijn dat je een zadel hebt kunnen vinden, nu nog geduld hebben.. :')

Ik wilde Malik uit de wei halen maar toen kwam er net een vette onweersbui..en de boer ernaast had s'morgens nog verteld dat hij pas geleden een.koe dood had door het onweer. :oo
Maar gelukkig was het snel voorbij en toen was het wel heel mooi!

Afbeelding

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 22:45

Haha ja eventjes.... Op mijn andere zadel heb ik meer dan 10 weken gewacht dus ik hoop gewoon dat deze er met 8 weken is dan valt het nog mee.

Wat en super mooi foto miranda

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 23:02

Robijntjah, wat een ellende joh!! Wel leuk dat jullie weer een stapje verder zijn.

Sbravour & Isabel_k, Hilana is dan wel gewend aan een zadel & aan een ruiter op haar rug (enkel op barebackpad). Op het zadel reageert ze tot nu toe niet/nauwelijks. Met hangen ook geen stap verkeerd. Enkel lichte reactie op het zwaaien met mijn benen, inmiddels niet meer.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 05:40

Robijntjah, jemig wat een ellende. Inderdaad helpt dreigen vaak :o bij verzekeringen moet je soms gewoon een grote mond hebben :=
Wat goed dat jullie weer een stapje verder zijn :)

Miranda, wat een leuke sfeer foto <3 heel schattig ook!

Lengte, euhm tja ik ben wel wat stevig, maar gelukkig ben ik maar 1,60m ofzo... anders had ik een probleem met mijn pony van 1,38m := (die gelukkig ook een stevig type is dus volgens mij gaan we best een mooi plaatje worden samen :o )

Misty444

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:36

Ik ging van de week voor het eerst met mijn paard longeren met een dekje en bbp! Wat ging het goed! Ze was zo braaf <3 We hadden de singel niet te strak gedaan en volgens mij voelde ze de singel in stap niet heel erg, in draf wel iets meer en in galop voelde ze hem echt wel. Nu stappen en draven we vooral aan het longeren. Maar ze is een paar keer geschrokken waardoor ze ging galopperen. Toen schrok ze volgens mij van het gevoel van de singel en nu vind ze het veel spannender als we even een dekje op leggen! Weten jullie wat ik hiermee aan moet? Moet ik de volgende keer gewoon weer het dekje opleggen en dat ze dan merkt dat het helemaal niet eng is?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:45

Nicky, ja acht weken valt ook wel mee, als je dan een goed zadel hebt is dat het zeker waard!

Remark, als je paardje braaf is lukt het hopelijk!
Misschien kun je nog wat oefenen op vreemd terrein want dat is ook spannend.

Linda, komt vast goed qua maat.
Mijn vorige paard was iets kleiner dan Malik dus dat zal ook wel passen.

Misty, je moet zeker blijven oefenen, anders veranderd er niks.
Maar wat belangrijk is, is dat je stopt op het moment dat ze ontspant.
Dat kan heel lang duren maar ook heel snel gaan.
Dan dus ook echt direct stoppen en volgende keer weer totdat de spanning helemaal weg is op elk moment.
Dan kun je weer een stapje verder.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:52

Misty444 schreef:
Ik ging van de week voor het eerst met mijn paard longeren met een dekje en bbp! Wat ging het goed! Ze was zo braaf <3 We hadden de singel niet te strak gedaan en volgens mij voelde ze de singel in stap niet heel erg, in draf wel iets meer en in galop voelde ze hem echt wel. Nu stappen en draven we vooral aan het longeren. Maar ze is een paar keer geschrokken waardoor ze ging galopperen. Toen schrok ze volgens mij van het gevoel van de singel en nu vind ze het veel spannender als we even een dekje op leggen! Weten jullie wat ik hiermee aan moet? Moet ik de volgende keer gewoon weer het dekje opleggen en dat ze dan merkt dat het helemaal niet eng is?

Ik zou er niet te veel drama rond maken, gewoon opnieuw oefenen zoals je het in eerste instantie geoefend hebt. Wat MirandaFuego ook zegt, als je ziet dat het goed gaat gewoon stoppen en verder gewoon doen alsof het de normaalste zaak is. Als jij gespannen bent, zal paardlief dat ook voelen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:06

Fijn misty444! Een keer een reactie moet ook kunnen denk ik altijd.

@mirandafuego, ik ga zo nu en dan wel eens op pad.

Bedenk mij net dat een stalgenootje nog een wintec heeft liggen. Wellicht dat die enigszins acceptabel ligt en dat ik daar alvast een keer op kan zitten.

Ik baal trouwens als een stekker. Vorig weekend wilde ik voor het eerst erop gaan zitten, maar ging niet door omdat niemand kon helpen. Daarom nu iemand geregeld voor a.s. Zondag. Maar gister heeft de hoefsmid Hilana te kort bekapt, waardoor ze nu gevoelig loopt op het harde. Betwijfel of het a.s. Zondag over is... en heb echt te doen met haar.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:13

Oh ships Remark (ik lees trouwens steeds remork, wat aanhanger betekent bij ons haha), hoop voor je dat het zondag over is, of dat je anders op een later tijdstip alsnog iemand vind om te helpen!

Duke zijn hoofdstel is er whieeeee

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:17

Ik hoop het ook ja! En traktor? Waar ergens zit jij dan?

Is je hoofdstel zoals verwacht?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:20

Oh nee aanhanger is dan weer niet hetzelfde als traktor :+ Remork = aanhanger = trailer/aanhangwagen haha. Ik bedoelde dus aanhangwagen, voor achter de auto hahaha
Ben van Limburrrregggg!

Ja absoluut! Normaal kan ik straks even snel passen :)

Is weer typisch, kan ik eindelijk wat kiezen in 'gangbare maten' en neem ik het simpelste wat ik kan vinden := Maar ik houd helemaal niet van lak en bling, dus helemaal zoals ik het wil!
Afbeelding

Had alleen niet door dat het een aansnoer neusriem was, ben niet gewend dit soort opties/keuzes voor handen te hebben en ik weet niet goed wat het precies voor nut heeft :+ Maar als ik gewoon de gesp dicht doe en de neusriem wappert niet als we lopen, dan zal hij wel werken zeker _O-

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:26

Misty, als ze echt blijft reageren op de singel zou je een longeerlijn rond haar buik kunnen doen en dan d'r gewon longeren. Als ze gewoon rond loopt kun je de longeerlijn aanspannen waarop ze waarschijnlijk redelijk heftig zal reageren en bokken als ze dan weer rustig is kun je de druk los laten. Uiteindelijk zal ze begrijpen dan bokken weinig nut heeft en leert ze als er druk op d'r buik staat dat ze rustig moet worden.

Granoek, ik ben wel benieuwd naar een foto.

Misty444

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:16

Dank je wel iedereen! :j

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:20

Anticlimax :+
Die *&€@ knol is met mijn voeten aan het spelen. Dexter zijn micklem is extra full was veel te groot, maar dan koop je hem een full en gaat hij niet eens dicht -:(-

Wanneer is die dan gegroeid?!
Neusriem gaat net dicht maar er gaan geen vinger meer tussen, sperriem gaat met geen mogelijkheid dicht... en dat zou dan full zijn. Lijkt me toch echt heel raar, maarja hij moet dus terug.

Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:27

Als je een longeerlijn om haar buik doet moet je wel heel goed oppassen dat het niet naar achter glijdt want dan gaat ze zeker bokken.. :=
Zou dat zelf te veel dwang vinden en liever wat langer de tijd nemen, singeldwang gaat meestal sneller dan je denkt..

Granoek, het hoofdstel moet lager, neusriem twee vingers onder het jukbeen.
Dan past het waarschijnlijk beter.
Oh edit, ik zie dat de neusriem niet langer kan. :')

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:05

Mag ik hier mee komen lezen en posten? :):)

Mijn lieve draken kind Liberty moet er nu ook echt aan gaan geloven! Ze loopt nu een klein maandje een keer of twee zo'n 10/15 min in de week aan longe en verder veel aan dingen laten wennen, schriktrainingen en dergelijke. Met de longeerlijn overal aanraken en ook als een "singel" om haar heen. Verder leer ik haar dat een longeerlijn om haar benen heen niet eng is en dat soort dingen allemaal. Vooral dus nog aan heel veel dingen gewoon laten worden! En langzaam aan intensiteit van trainingen op voeren.

Als ze eraan toe is zal ze deze zomer dan ook zadelmak gemaakt gaan worden. Maar alles op haar tempo. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:45

MirandaFuego schreef:
Als je een longeerlijn om haar buik doet moet je wel heel goed oppassen dat het niet naar achter glijdt want dan gaat ze zeker bokken.. :=

Dat is eigenlijk ook de bedoeling. Als je gaat rijden en je wilt aan draven dan geef je been (druk) en laat je los als je paard de juiste reactie geeft, Aandraven bijvoorbeeld.
In het geval van de longeerlijn geef je dus druk. Reactie is dat het paard gaat bokken en je houd druk. Stopt het paard met bokken laat je los. Ik snap dat dit apart klinkt, en in het begin vond ik dit zeker ook heel raar. Maar ik heb dit toch al heel vaak gezien het het werkt echt goed. Hier door leer je het paard dat bokken op druk niet gewenst is. Ik begrijp het ook wel als je dit niet toepast hoor. Het kan alleen wel een manier zijn om iets te leren.

Welkom quir, leuk paard om te zien, wat is de afstammeling?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:55

MirandaFuego schreef:
Zou dat zelf te veel dwang vinden en liever wat langer de tijd nemen, singeldwang gaat meestal sneller dan je denkt..

Granoek, het hoofdstel moet lager, neusriem twee vingers onder het jukbeen.
Dan past het waarschijnlijk beter.
Oh edit, ik zie dat de neusriem niet langer kan. :')

My point exactly _O-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:01

Zo een methode mag wat mij betreft in de geschiedenisboeken -O-
Lijkt mij ook nog best link wat als ze echt door het lint gaan en niet opgeven of juist al angstig zijn?

Jammer dat het hoofdstel niet past, het is wel mooi!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:05

Misty444 schreef:

Gewoon rustig doorgaan met oefenen. Doe zelf ook vooral het de gewoonste zaak van de wereld is, dat moet het uiteindelijk ook worden.
Regelmatig de bbp en dekje om, ook zonder dat je gaat longeren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:06

Enne welkom Quir!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 08:43

Quir, welkom :)

Ik denk dat de methode van nicky best wel goed is, maar je moet er wel enorm handig in zijn en vaak reageren we net iets te laat waardoor je niet het gewenste effect krijgt.... ik zou zelf gewoon voorzichtig met een longeersingeltje blijven werken (nog geen heel zadel of andere poespas). Uiteindelijk gaat de singel van je zadel namelijk ook niet los (druk er af) als ze zich goed gedragen, dus daar moeten ze toch aan wennen...

Granoek, wat een gedoe met je hoofdstel, maar ik zou hem nog iets lager proberen zoals Miranda aangaf, dan krijg je ook meer ruimte bij de neusriem :j