studiemiep schreef:@Jotoma, kijk jij stelt andere eisen aan een goedkeuring(geschiktheids keuring) dan een dierenarts.
(als je dus bij mij een paard zou kopen en hij zou worden goedgekeurd maar hij heeft iets wat jouw niet bevalt dan heb je pech en mag jij gewoon de hele keuring betaling, de paard is immers geschikt bevonden door dierenarts... en dat was immers de afspraak...)
Dus als ik jouw was zou ik alles op papier laten zetten anders zou je nog weleens tegen vervelende dingen kunnen aanlopen. Ook van te voren overleggen of ze akkoord gaan met halsfoto's.
Er zit namelijk vast wel een grens aan de kosten die gemaakt mogen worden van de huidige eigenaresse (en dat extra dingen dan bv altijd op jouw kosten zijn). Als ik eigenaar ben en ik heb een paard van 3000 euro, dan zal erbij wel een grens zitten wat jij voor een kosten mag maken. (ik zou dus niet akkoord gaan met 800 euro oid aan kosten op een paard van 3000 euro..)
@Romanoff zeker is keuren belangrijk alleen de uitslag soms wat minder dan bij een 2-3 jarig (die nog volop groeit en die nog de sport in moet).
Ik heb het meer over de uitslag (een jong paard met een 3 kun je beter laten staan eentje van 8 daarin tegen is een heel ander verhaal omdat die al getraint en uitgegroeit is) (mensen van 40 als je die op de foto zet...dat is schrikken allemaal afkeuren..).
BTW een paard met chipjes ben ik niet zo happig op maar dat hangt van de leeftijd af. Een 2-3 jarige laat ik zeker staan een >8 weet ik niet (hangt van verleden af er zijn zat super sportpaarden met een chip....). Maar is altijd lastig zulke dingen als je zelf geen expert bent.
Been stand vind ik zelf wel belangrijk maar er zullen vast ook toppers zijn die niet helemaal correct zijn maar als een ster lopen, dus ook hier weer geld lastig lastig (overleg missschien met een DA?)
Ik begrijp je helemaal en ben het met je eens. Alleen is mijn vraag meer, wat zet je precies in de overeenkomst? Ik heb nog nooit een paard gekocht, laat staan keuren. Zou je eens concrete voorbeelden willen noemen?