Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:04

Ik vind beenstand ook erg belangrijk, zo heb ik een paard laten staan dat toontredend is. Het zijn toch punten waarop eerder slijtage kan ontstaan. Loop je daar tegen aan omdat jou eigen veulen de voeten zo groeien, dan probeer je er het beste van te maken. Maar heb je nog de keuze, dan kies ik ook liever een die de voeten goed heeft staan. Het is toch een erg belangrijk onderdeel van je paard.
Dus hoever moet je gaan? Als ik er risico in kan zien op de lange termijn, qua kostenplaatje, dan ga ik liever door naar het volgende paard. Daarom probeer ik bij het kijken eerst zonder gevoel een vleeskeuring uit te voeren, daarna mag ik pas 'voelen' ;)

Ik ben dus ook wel benieuwd naar het volgende: op wat voor bemerkingen (die een dA goedkeurd), koop jij het paard toch niet (denk hierbij aan chipjes e.d.)?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:13

Een paard met chipjes gaan we nieteens kijken, dit om dat daar voor verwijdering veel kosten bijkomen en je kan het herstel niet voorspellen. Hiernaast wil ik het paard over een paar jaar weer kunnen verkopen, en een paard met bemerking in de prijsklasse dat wij paarden verkopen mag en kan een paard geen chip hebben!! En wat jij zegt, heb je een 1 of 2 jarige, prima, operatie en lekker nog de wei op en zien waar het schip strand, maar een paard kopen waar bij voorhand al een 'maar' aan zit, nee... En ze kunnen zo hard roepen 'hij heeft 2 chipjes rechtsvoor maar heeft nog nooit wat gemankeert!' Alle risico's uitsluiten, voor zover dat kan dan! :D

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:30

@Jotoma, kijk jij stelt andere eisen aan een goedkeuring(geschiktheids keuring) dan een dierenarts.

(als je dus bij mij een paard zou kopen en hij zou worden goedgekeurd maar hij heeft iets wat jouw niet bevalt dan heb je pech en mag jij gewoon de hele keuring betaling, de paard is immers geschikt bevonden door dierenarts... en dat was immers de afspraak...)

Dus als ik jouw was zou ik alles op papier laten zetten anders zou je nog weleens tegen vervelende dingen kunnen aanlopen. Ook van te voren overleggen of ze akkoord gaan met halsfoto's.

Er zit namelijk vast wel een grens aan de kosten die gemaakt mogen worden van de huidige eigenaresse (en dat extra dingen dan bv altijd op jouw kosten zijn). Als ik eigenaar ben en ik heb een paard van 3000 euro, dan zal erbij wel een grens zitten wat jij voor een kosten mag maken. (ik zou dus niet akkoord gaan met 800 euro oid aan kosten op een paard van 3000 euro..)

@Romanoff zeker is keuren belangrijk alleen de uitslag soms wat minder dan bij een 2-3 jarig (die nog volop groeit en die nog de sport in moet).
Ik heb het meer over de uitslag (een jong paard met een 3 kun je beter laten staan eentje van 8 daarin tegen is een heel ander verhaal omdat die al getraint en uitgegroeit is) (mensen van 40 als je die op de foto zet...dat is schrikken allemaal afkeuren..).

BTW een paard met chipjes ben ik niet zo happig op maar dat hangt van de leeftijd af. Een 2-3 jarige laat ik zeker staan een >8 weet ik niet (hangt van verleden af er zijn zat super sportpaarden met een chip....). Maar is altijd lastig zulke dingen als je zelf geen expert bent.

Been stand vind ik zelf wel belangrijk maar er zullen vast ook toppers zijn die niet helemaal correct zijn maar als een ster lopen, dus ook hier weer geld lastig lastig (overleg missschien met een DA?)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:36

studiemiep schreef:
@Jotoma, kijk jij stelt andere eisen aan een goedkeuring(geschiktheids keuring) dan een dierenarts.

(als je dus bij mij een paard zou kopen en hij zou worden goedgekeurd maar hij heeft iets wat jouw niet bevalt dan heb je pech en mag jij gewoon de hele keuring betaling, de paard is immers geschikt bevonden door dierenarts... en dat was immers de afspraak...)

Dus als ik jouw was zou ik alles op papier laten zetten anders zou je nog weleens tegen vervelende dingen kunnen aanlopen. Ook van te voren overleggen of ze akkoord gaan met halsfoto's.

Er zit namelijk vast wel een grens aan de kosten die gemaakt mogen worden van de huidige eigenaresse (en dat extra dingen dan bv altijd op jouw kosten zijn). Als ik eigenaar ben en ik heb een paard van 3000 euro, dan zal erbij wel een grens zitten wat jij voor een kosten mag maken. (ik zou dus niet akkoord gaan met 800 euro oid aan kosten op een paard van 3000 euro..)

@Romanoff zeker is keuren belangrijk alleen de uitslag soms wat minder dan bij een 2-3 jarig (die nog volop groeit en die nog de sport in moet).
Ik heb het meer over de uitslag (een jong paard met een 3 kun je beter laten staan eentje van 8 daarin tegen is een heel ander verhaal omdat die al getraint en uitgegroeit is) (mensen van 40 als je die op de foto zet...dat is schrikken allemaal afkeuren..).

BTW een paard met chipjes ben ik niet zo happig op maar dat hangt van de leeftijd af. Een 2-3 jarige laat ik zeker staan een >8 weet ik niet (hangt van verleden af er zijn zat super sportpaarden met een chip....). Maar is altijd lastig zulke dingen als je zelf geen expert bent.

Been stand vind ik zelf wel belangrijk maar er zullen vast ook toppers zijn die niet helemaal correct zijn maar als een ster lopen, dus ook hier weer geld lastig lastig (overleg missschien met een DA?)

Ik begrijp je helemaal en ben het met je eens. Alleen is mijn vraag meer, wat zet je precies in de overeenkomst? Ik heb nog nooit een paard gekocht, laat staan keuren. Zou je eens concrete voorbeelden willen noemen?

KSB

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:55

Studiemiep: ben het helemaal met je eens!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:55

(PS ik zou als eigenaar niet akkoord gaan met dingen in een contract zetten die een dierenarts (dus iemand met verstand) wel goedkeurt/geschikt vind en jij (een "leek" niet) ).

Ik heb dus geen voorbeelden (heb zelf ook geen koopcontract gemaakt moet ik eerlijk zeggen.....)

Ik zou gewoon doen, koop vind plaats na positief aankoop advies van de dierenarts. Die chips vind ik lastig wat je daar mee moet hangt af van de plaats...(maar je zou toch zeggen bij een verkeerde plaats dat het paard wordt afgekeurd..). Je hebt ook een paard in een andere prijsklasse van Kaithin of Lioony...(dan zouden mijn eisen ook wat minder streng zijn eigenlijk)

PS jotoma (je kunt ook straks gaan "overkeuren" he..als je maar lang genoeg zoekt dan vind je bij ieder paard wat! (net als bij ieder mens), volgens mij ben jij nu ook een beetje op die toer om alles maar uit te sluiten...en dat terwijl als hij een trap oid krijgt dat beest stok kreupel kan lopen of eens een x koliek krijgt....)
Laatst bijgewerkt door orkaan op 11-07-11 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:58

studiemiep schreef:
(PS ik zou als eigenaar niet akkoord gaan met dingen in een contract zetten die een dierenarts (dus iemand met verstand) wel goedkeurt/geschikt vind en jij (een "leek" niet) ).

Ik heb dus geen voorbeelden (heb zelf ook geen koopcontract gemaakt moet ik eerlijk zeggen.....)

Als ik een merrie koop en zij is voor 'de sport' (= vrij verradelijk) goedgekeurd eis ik een prokkeuring (op eigen kosten). Dan kan de eigenaar op zn kop gaan staan, maar koop geen merrie die ik evt. niet voor de fokkerij kan inzetten en uit kan brengen op de keuring. (= waardevermeerdering!)

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:01

Zouden jullie naar een paardje gaan kijken, als de koper meldt met Keuren is kosten koper?
Zie leuke paardjes, maar helemaal geen zin om ook afkeur te gaan betalen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:05

Kaitlin schreef:
studiemiep schreef:

Als ik een merrie koop en zij is voor 'de sport' (= vrij verradelijk) goedgekeurd eis ik een prokkeuring (op eigen kosten). Dan kan de eigenaar op zn kop gaan staan, maar koop geen merrie die ik evt. niet voor de fokkerij kan inzetten en uit kan brengen op de keuring. (= waardevermeerdering!)

@Kathlin dat snap ik maar jij PROKT op EIGEN kosten en ik verwacht ook dat er aan jouw paard een ander prijskaartje hangt en dat is het verschil. Jotoma laat alles keuren en dan bij afkeuring kosten verkoper en ze wil dus ook blijkbaar als hij goedkeurd wordt niet altijd tot koop overgaan en dan toch de kosten aan de verkoper overlaten...(en dan zou ik als verkoper niet zomaar akkoord gaan, als een leek zelf tegen het positieve aankoop advies van dierenarts ingaat en dan zegt nee ik hoef het paard niet)
Laatst bijgewerkt door orkaan op 11-07-11 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:06

Safire schreef:
Zouden jullie naar een paardje gaan kijken, als de koper meldt met Keuren is kosten koper?

welke prijsklasse kijk je?? en wat voor een keuring wil je doen? en wat heeft het paard gelopen?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:11

Ja oke dat is waar, maar in de prijsklasse waarin wij een paard gekocht hebben zijn de meeste paarden al geheel gekeurd, wij hebben tot nu toe altijd de foto's aan onze eigen DA laten zien en de Kl. keuring over laten doen. En als wij zelf paard verkopen laten wij ze zelf helemaal keuren. Ik weet niet wat ik zou doen als een paard nog niet gekeurd was, situatie nog niet meegemaakt! Maar ik snap best als je je paardje voor bv 3000 euro verkoopt je hem niet helemaal laat keuren van te voren. Maar als bij ons mensen willen herkeuren terwijl paard al recent gekeurd is, mogen ze dat uit eigen zak doen.

Bij mijn paard werd kl. keuring door verkoper betaald, wel netjes!

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:24

studiemiep schreef:
Safire schreef:

welke prijsklasse kijk je?? en wat voor een keuring wil je doen? en wat heeft het paard gelopen?

om het moment tot 2500, alleen Klinisch keuren. meeste hebben niks gelopen sommige tot m dressuur ofso, zal er meer opletten.
Zoek recreatie paardje, heb geen wedstrijd ambitie.

heb nu eigenlijk 1 afkeuring dadelijk betaald.. omdat dadelijk voor allemaal te doen, nee bedankt.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:38

Hmm, tja als het paard echt klinisch of rontgen word afgekeurd vind ik dat kosten voor verkoper zijn.
Mocht dier iets hebben maar daarmee wel word goedgekeurd maar jou niet zint, vind ik elk de helft wel fair :). Mja als het echt iets ernstigs is word ie er niet mee goedgekeurd lijkt me.

Staat vaak in de advt. K.K maar met goedoverleg valt daar vaak wel over te praten :)

@ Studiemiep : Als van te voren al duidelijk is dat hij een chip of bemerking heeft, gaat het voor al over en hoeft ie van mij niet voor de keuring :). Dan kijk ik wel even verder.
Mocht paard verder helemaal goed zijn en DA keurt hem goed, en hij loopt het dan bij mij op stal op, ja daar is niks aan te doen :).
Maar waarom met een paard met een bemerking beginnen? Als het ook zonder kan?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:40

@studiemiep: ik denk dat we elkaar even verkeerd begrijpen :). Ik wou gewoon standaard rontgen doen, dus alleen benen. Tot ik hier het advies kreeg om ook de rus en/of hals te laten doen en daarover heb ik net met de kliniek gebeld wat dat kost. En ik dacht dat jij dus bedoelde dat ik specifiek in het contract moet laten opnemen waarop een DA goedkeurd, maar waarvoor ik het paard zou laten staan. Maar dat heb ik verkeerd begrepen! Vandaar dat ik vroeg om concrete voorbeelden, want ik weet dus niet waarop een arts goedkeurd, maar ik het paard laat staan.

Wat dus ook niet helemaal klopt in je tekst is dat de kosten voor verkoper zijn bij goedkeuring da, maar afkeuring door mij.

Om even op te helderen: de kosten (415 euro excl) van de uitgebreide klinische keuring + 18 foto's benen zijn bij afkeuring voor verkoper en bij goedkeuring voor mij. Als dit allemaal goed is en ik neem de rug en/of hals mee (50 euro), dan overleg ik nog wat we bij afkeuring doen. Dat kan ik niet alleen beslissen :)
Reden waarom ik een paard zou laten staan, wanneer een DA wel goedkeurd, dat zijn bijv. die chipjes. Als die niet op een plek zitten waar een paard op het moment last van heeft, dan ga ik hem niet kopen. Maar dan zou ik dus wel de kosten van de keuring betalen, want het paard is op dat moment wel goed gekeurd, dat is de afspraak. Snap je?

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:41

Ze komen hem zondag om 3 uur brengen!! *\o/* *\o/* *\o/*
ben helemaal blij!! *\o/*
ohja hij heet Mr. Jones :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:42

@Romanoff: ik deel jou mening, waarom een paard met een bemerking al kopen?! Maar ja, paarden worden niet om alle bemerkingen afgekeurd. Bij goedkeuring met bemerking waar ik mijn twijfels bij heb, koop ik dus niet. Ondanks dat een DA zegt dat een paard is goedgekeurd.

Daarbij is het wat anders als het paard thuis loopt en er iets mee gebeurd.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:42

@ Jasmijn ; Hij is goedgekeurd dus?

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:43

Jhap :D

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:48

Heb je hem klinisch en rontgen laten doen? ;)?

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:54

alleen klinisch ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:01

@Jasmijn: Gefeliciteerd, wat fijn dat jullie door de keuring zijn. Geweldig gevoel moet dit geven! Nog twee uurtjes aftellen (hih spontaan krijg ik zelf een kriebel in mijn buik als ik aan volgende week woensdag denk, dan is mijn moment of truth!)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:19

@Jotoma, nu begrijp ik je beter. Internet is soms lastig. Had het paard al wedstrijden gelopen? oid?

Tja wat is een bemerking...de ene dierenarts geeft wel een positief advies de andere niet er zijn gewoon geen uniforme regels...(helaas). Dat maakt het ook zo lastig vind ik.

(zelfde DA-1 scoort bij een paard een HKO als een 2 de ander DA scoort de HKO als een 3......)

die chipjes is al helemaal "lastig" wat je daarmee doet, bij een jong paard zeg ik nee bij een ouder paard kan het best maar dat ligt ook aan de prijs die je voor het dier moet betalen.

@ Jasmijn gefeliciteerd!!

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:20

Dankjewel :)
Jotoma, veel succes volgende week woensdag! :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:36

@studiemiep: Inderdaad erg lastig dat er geen uniforme regels zijn. Paard heeft geen wedstrijden gelopen, maar zou wel tot M getraind zijn en beheerst wat oefeningen uit de Z. Maar ja, dat is iets anders dan op M2 niveau wedstrijd lopen, ben ik althans van mening :)

Ik zit dus zelf wel met die chipjes, ook al zijn ze ouder, het is in ieder geval niet goed. Nu houd ik nog mijn poot stijf, met chip niet doen. Maar goed, wie weet is dat volgende week heel anders, want dan speelt mijn gevoel mee. Lastig als je er zo dichtbij zit om dan nog nee te zeggen.. al zou ik dat wel doen als het ook echt niet kan natuurlijk.. poeeeh, moeilijk!

Wat wel leuk is, ik wil dit weekend nog even heen om nog een keer te rijden. Bij de meeste paarden waarvan ik dacht dat 't m zou worden ben ik wel een tweede keer rijden geweest. Nu had ik het voordeel dat mijn instructrice al mee was! Maar 1,5 week wachten duurt lang, dus zou leuk zijn om hem tussen door nog te zien en even te rijden!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 13:45

Gefeliciteerd Jasmijn! Leuke naam ook! Heb je een foto, of heb ik die gemist?

Moeilijk, al die keuringskwesties en de bijhorende betalingen..