Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:51

Haha ik zou zwichten voor die blik van Yoob hoor, maar nee, Isa niet!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:13

Klinkt goed Esje, wat ga je doen met Puck op de show? wordt ze voorgebracht of gaat ze alleen mee voor bij de stand? Fijn dat ze zo goed bijkomt, dapper beestje!

Hier gaat het ook voorspoedig, maandag hebben we Zneddies nieuwe sulky opgehaald, en gisteren heb ik Flicka ervoor gehad. Het is nog even wennen voor mij haha!

Zneddie heeft al wel tussen de bomen gestaan om naar de maat te kijken, er worden voor hem nog langere lamoenstokken gemaakt, de standaardmaat is te kort. Heb de laatste tijd veel met Zned gesleept, gisteren voor het eerst alleen, helemaal vanaf het erf naar de bak gelopen mét sleep! Hij doet het super en heeft gisteren zijn eerste keertwending gemaakt naar links. Nu rechts nog, maar dat is dus de angst-kant.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:38

Onze show heet altijd Fun met Dartmoor, we doen een behendigheid aan de hand/onder de man en aangespannen. het publiek mag mee doen op de kar of met een pony aan de hand en de kleintjes mogen punten geven als het "goed "is gegaan. Je moet dan denken aan slalom, zaklopen, ringsteken, koekhappen, spijkerpoepen, hoepel kruipen, sprongetje, over zeil lopen en van dat soort flauwekul.
Puck mag gewoon met mama mee (los) en we zien wel wat er gebeurd. Pocahontas ging op Animal Event en Aalten eerst heerlijk grazen, ontdekte dat mama met iets anders bezig was en spurtte toen al bokkend over het terrein.
Ze nam met mama samen een sprongetje en liep dapper mee over het zeil, echt super leuk om te zien.
Daarnaast al die mensen die even langslopen en willen aaien, kijken, honden die er zijn, muziek etc etc, ze leren echt enorm veel van zo'n dagje.
Eenmaal thuis zijn ze echt erg moe van al die indrukken, maar na al die jaren dat ik dit al doe weet ik dat het hele fijne en makke ponies geeft.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:57

Hahaha Dartmoor veulen al bokkend over het terrein... _O- Ik zie het al voor me.

Wij mogen even niet met de jonge Fries mennen, want haar eierstokken worden verwijderd, dan kan ze altijd hengstig gemaakt worden voor de Friese heren die hier gekeurd moeten worden en voor hun eerste keer moeten springen. Dat vinden ze altijd nog wat spannend en sowieso wil zelfs een ervaren hengst een lekker ruikende merrie hebben als ze moeten springen. :j

Onze oude bokmerrie is van het voorjaar overleden namelijk, helaas.
Maar ja dat betekent 6 weken herstel van de operatie. Hopelijk onthoudt ze nog wat ze allemaal geleerd heeft. :')

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:02

begrijp ik nou goed dat men daar bij een gezond paard de eierstokken verwijdert zodat ze hengstig gemaakt kan worden wanneer het de mensen uitkomt?

@ Esje, klinkt leuk! En inderdaad, jong geleerd is oud gedaan, en aan de voet van mams is natuurlijk ideaal!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:06

Ik geloof van wel ja.
Blijkbaar is het niet al te erg om dat te doen als je het afweegt tegen de voordelen van altijd een hengstige merrie hebben wanneer dat nodig is.

Ik heb de vorige ook gekend en die had wel darmproblemen maar dat was de aard van het beestje. ;) Verder een erg lieve knuffelige merrie.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:09

hmm tja... ik hou persoonlijk niet zo van dat soort praktijken. dat paarden uitgebuit worden is in NL wel aardig geaccepteerd in de fokkerij geloof ik, en neemt over het algemeen niet erg dramatische vormen aan vind ik persoonlijk.

maar eierstokken weghalen bij een gezond dier zodat dat de hengsten (oftewel: het geld) beter uitkomt vind ik niet erg respectvol naar het dier toe.
Ik geloof inderdaad wel dat het voor de merrie niet direct blijvende schade zal geven oid... is meer een beetje tegen mijn principes.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:14

Tja ik denk dat het alternatief is dat ze ELKE KEER met de schouwhengst langs de boxen moeten en een merrie hier die misschien al voor iets anders gepland stond uit de boxen gaan trekken als ze hengstig blijkt...

Ik vind het op zich niet erg omdat ik weet dat het nuttig is en de merrie er zelf geen permanente hinder van ondervindt. Je houdt een hengst nu eenmaal niet voor de gek, hij wil wel wat ruiken anders doet hij niks. :')
Het is niet voor het geld, het is dus omdat de hengsten anders niet springen (vooral die jonge niet) en dan kan hun sperma niet gekeurd worden, en dan wordt er dus echt nevernooit meer gefokt.
Wat fokkerijen dan thuis zelf doen als de hengst moet springen weet ik niet. Zal per individu verschillen.
En als je dan toch de eierstokken verwijdert dan liever op een kliniek als die van de faculteit, die er gewoon goed in zijn.

Ik zou het zelf ook liever anders zien maar ja. Bij de meeste andere huisdieren wordt alles eruit gehaald als standaard, dat gebeurt bij paarden alvast lekker niet. ;)

Wat ik dan erger vind, en daar gaat het wel om het geld, is dat er zo veel vraag is naar draagmerries. Die dragen het veulen van een andere merrie eigenlijk zodat de merrie door kan blijven lopen in de sport. Pffff.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:32

ja dat is ook zoiets inderdaad...

nu ja, ik overdrijf misschien maar ik ben erg vóór natuurlijke dekkingen, hengst en merrie die het samen uitzoeken zeg maar.

maar goed ik weet dat ik daarin nogal naïef ben, en dat dat in de huidige tijd eerder uitzondering dan regel is. en inderdaad, zoals je al aangeeft, onze hond is ook gecastreerd... *gaat er nog eens rustig over relativeren*

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:36

Het hebben van natuurlijke dekkingen (vroeger ging dat wel ja) levert veel meer risico's op dan via inseminatie, ben ik bang. Ik zie het ook liever. ;)

Maar er zijn veel overdraagbare aandoeningen, de hengst kan 'n knal krijgen als de merrie nog even niet zo ver is (vaak in z'n blootgestelde apparaat, en dan ben je je dekhengst dus kwijt), de hengst bijt zich wel eens vast in de merrie in "the heat of the moment" zeg maar, en een baarmoederontsteking is ook niet zeldzaam.

Ik vind niet per se één manier beter of slechter eigenlijk. Alles heeft zo zijn nadelen. Ik denk dat met inseminatie de romantiek ervan verdwenen is, maar het is wel veiliger voor de dieren die als waardevol beschouwd worden (zowel dekhengst als fokmerrie).

Maar omdat bij het houden van draagmerries PUUR het geld de motivatie is (voor de mensen die met die merries fokken maar er ook nog mee door willen blijven rijden met wedstrijden etc.) vind ik dat dus wel weer minder... :')

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:40

hmm ja... eigenlijk draait het bijna allemaal om geld he. van één onnatuurlijke dekking kan je tien rietjes maken, etc. etc.

ik ben het met je eens dat de veiligheid van de dieren ook meetelt, maar als je twee paarden samen zet en beiden zijn verder normaal, gebeurt er zelden wat mee. de problemen ontstaan vaak als mensen zich ermee bemoeien en bijv. de paarden opjutten, de hengst te lang laten wachten, een merrie nemen die nog nét niet hengstig genoeg is of wat dan ook.

maar ben het met je eens dat beide manieren voor- en nadelen hebben. voor mijn eigen dieren zou ik altijd voor natuulijk kiezen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:44

Je moet natuurlijk ook weten wat je doet. Ik zie de hengsten wel eens springen hier en als er een jonge hengst moet die voor zijn keurings-kwakje (haha) moet springen dan wordt er ook gezegd van "Geef hem de ruimte, geef hem de tijd, en blijf lekker rustig".
Die mag vaak ook eerst de merrie snuffelen en de hele ruimte verkennen etc. want ze zijn vaak erg zenuwachtig en onervaren. De schatjes.

Mijn eigen merrie, als ik er eentje had waarmee ik zou willen fokken, graag natuurlijk. Ik vind dat gewoon prachtig om te zien. := Dus als ik 'n hengstje zou vinden ofzo dat natuurlijk dekt en de gewenste kwaliteiten heeft, graag!

Maar dat is nog voor heel ver weg. En ik zou 'm wel gecontroleerd willen hebben op SOA's en dat hij lief is voor de merries.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:52

jaaa dat zéker! Flicka is mijn enige merrie (en we hebben natuurlijk ook Mone nog), en gelukkig is dat een minipaardje. bij de minipaardjes is het helemaal niet ongebruikelijk om natuurlijk te dekken, en ook daar worden de hengstjes netjes gekeurd etc.
wordt anders als je een KWPN hebt en binnen het stamboek wilt fokken, daar is het bijna allemaal KI.

wel lief dat er zo rekening wordt gehouden met het jonge spul daarzo. wat dat betreft zijn mijn ervaringen (heb vijf jaar bij een handelaar op stal gestaan) met het uit de hand dekken niet zo denderend.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:56

Als ik wil fokken dan met Welshjes denk ik. :) Ik vond dat zo leuk toen mijn opa het deed ook al was ik toen te jong om er al veel van te weten.

Wat bedoel je met uit de hand dekken? Ze worden wel altijd netjes vastgehouden aan een halstertouw hoor maar ze krijgen echt de ruimte.

En o wee als je daar als begeleider met koude handen staat, dat is banketstaaf. ;) Letterlijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:54

uit de hand dekken is inderdaad wel een echte dekking maar waarbij de paarden worden vastgehouden. als de begeleiders geduld hebben en zich er niet mee bemoeien (tenzij nodig) vind ik dat bijna net zo goed als saampjes in de wei.

hihi ja kan me er iets bij voorstellen, net als een koe melken met koude handen maar dan nét even anders.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:58

Nou ja melkt wel iets ja... _O- Nee hoor je hoeft vrij weinig te doen gelukkig.

Ik was helaas net te laat met mijn hand opsteken toen een van ons het mocht doen bij een practicum. -O-

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:29

gelukkig zijn hengsten geen mens-mannen, haha! die dieren schamen zich nergens voor...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 18:39

Lonneke ten eerste een dikke knuffel voor jou!! :(:)

Isa wat een leuke foto hahaha die Isa leuke foto. :D

Es heerlijk te horen dat Puck zo goed vooruit gaat en dat ze mee mag naar de horsefair ben benieuwd hoe ze het gaat doen op de show. *\o/*

Super dat Zned het goed doet met de sleep Merrieveulen hopelijk heeft hij snel de rechterkant ook door.

Mar nog even wachten met mennen.

Hahhahha mens-mannen zijn gelukkig nog net even anders. :')

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:16

Ja die blik van Yoob is geweldig, en vooral dat oortje naar haar gericht.
Isa is duidelijk ... nee is nee en blijft ook nee bij haar.
Ze zal niet voor hem zwichten. En Yoob blijft niet eeuwig smekend kijken, want als het hem te lang duurt, geeft hij haar een knauw, liefst vol in de neus, of hij gaat aan haar manenkam hangen. Dan is goed te zien dat hij lang hengst is geweest (tot zijn 8 jaar; hij heeft ook gedekt) en hij wel weet hoe hij de vrouwtjes moet aanpakken :+

Ze zijn aan elkaar gewaagd, en het is maar net hoe goed Isa ter been is hoe ze reageert. Als ze goed ter been is, zal ze sneller slaan, is ze minder goed ter been, dan verraad haar hoofd haar stemming.
In ieder geval echte merrie, en Yoob toch wel net opgevoede heer :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:25

precies, een beetje leidmerrie geeft niet toe, hoe lief ze ook kijken (itt mensen). En tja, het zit hen wel in de natuur om te kijken wat de mogelijkheden zijn, zeker als er één een stuk jonger is dan de ander.
Isa's persoonlijkheid kennende zal Yoob niet zomaar de touwtjes in handen nemen, maar je hebt best kans dat de rollen op een zeker moment omgedraaid worden.

bij die van mij was het natuurlijk heel anders, omdat Zned er als veulen bijkwam. toen was Flicka de grote boze stiefmoeder af en toe, haha! Nu is Zned uitermate goed in staat om haar het leven zuur te maken als hij zou willen. Flicka is eigenlijk helemaal geen dominant dier in karakter, waar Zned dat wel is.

Lonneke, hoe gaat het nu met je? :(:)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:49

Lon, van mij een dikke één-week-geleden knuf! :(:)

Ik las vandaag een mooie quote op mijn Facebook, en ik moest meteen aan jou denken:
"The sadness only means you were lucky enough to meet someone important enough to earn a place in your heart."

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:45

goeie, en zó waar! :j

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 22:37

Mooie tekst Mar <3

Isa hahahh die blik spreekt inderdaad boekdelen, prachtig!!
En Yoob blijft een kanjer, normaal denk ik dat Isa als ze pijn heeft minder kan hebben van Yoob.
Heerlijk stel die twee <3

Hahaha die Zned prachtig, Flicka is te lief voor deze wereld.

Ohoh morgen ga ik weer eens na lange tijd paardrijden.
Er is een bokker hier en heeft mij gevraagt of we kunnen paardrijden.
Ik ben best wel zenuwachtig, tutje ben ik ook af en toe :')
Maar heb er ondertussen wel ontzettend veel zin in, hoe dubbel!! :=

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:48

Aah, die foto van Isabella en Yoob! :+:

Iedereen bedankt voor de berichtjes en het stilstaan bij het één-week-geleden moment. Het was vandaag inderdaad een zware dag. Heb de minuten afgeteld naar 5 over half 12 en zag alles weer voor m'n ogen..

Heb lekker een potje gehuild en ben op stal geweest, voel me daar nog steeds het prettigste. :) Het begint langzaam iets minder pijnlijk te worden. Ik huil nog altijd veel, vooral 's avonds, dan ga je altijd zo liggen malen over alles.. Maar ik weet dat het voor Romy gewoon het allerbeste was wat ik kon doen..

Zolang ik nog maar niet naar haar foto's kijk, of filmpjes. Dat kan ik nu opeens niet meer verdragen, eerder lukte me dat nog wel. Maar alles op z'n tijd.. :)

Nemurin, mooie quote! Zit een mooie betekenis achter :+:

Ooh, Brenda! Paardrijden, wat gaaf joh!! :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 00:08

De eerste tijd blijft het gebeuren raar maar waar de weken ga je tellen de maanden en waarschijnlijk ook de jaren ik moet eerlijk zeggen dat nu pas de acceptatie er is dat ik Flash heb moeten laten gaan.
Het heeft echt meer dan een jaar geduurt.
En net als jouw heb ik momenten dat foto´s me aan het huilen maken en andere momenten moet ik weer lachen.
Het is ook allemaal niet niks.
Vind het fijn te horen dat je je op stal zo lekker thuis voelt dat is zeer goed denk ik.
Een hele dikke pakkert voor jou :* , je bent zo ontzettend sterk en ik ben trots op je !!