Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 16:18

Suzanne F. schreef:
Polar schreef:
Ik vraag me vooral af waar je zulke brave paarden vindt? Of zijn deze 'gebroken'?

Er zijn heel veel paarden zo braaf, echt.
Ik dacht juist dat dit de paarden waren, waar je echt voor moet kunnen rijden en waar absoluut geen beginner op kan.
Maar als ik dit zo zie, zou ik hier eerder een beginner op laten rijden, dan op mijn braafste paard, want zelfs die zou niet zo rustig blijven.

Dat is eigenlijk waar ik mij nog het meest over verbaas. Zulke paarden zijn echt goud waard.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 16:26

Karl66 schreef:
JudithGigi schreef:
De vrouw die de video van CD heeft gelekt is zelf geen haar beter zo blijkt...

Nu is er namelijk een video uitgekomen waar zij een paard mishandeld.
https://youtu.be/_RI1MRnJ4kE?si=HwqoJlqGAlhXsffj

Misschien een hele domme vraag, maar maakt dit de mishandeling van Dujardin minder erg? Het klinkt namelijk wel heel erg als "ja maar" en met "ja maar" maak je alles wat daarvoor gezegd, of in dit geval gedaan, niet relevant.

Nee, dat was niet wat ik probeerde te zeggen met mijn post. Juist dat zij net zo erg is. Vond het alleen opvallend.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 17:04

Polar schreef:
Ik vraag me vooral af waar je zulke brave paarden vindt? Of zijn deze 'gebroken'?

Ik zie er te veel

Elisa2

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 08:52

Pfft ik heb het niet eens af kunnen kijken, wat een zinloze vertoning..paard geeft ook alleen verzet op de zweep en geen enkele voorwaartse reactie. Dat schiet z'n doel toch helemaal voorbij zo? (niet dat ik het sowieso snap om het op deze manier te doen)

Ik vind dit dier ook veel te braaf weer..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 09:18

Ik heb het ook niet afgekeken.
Ik snap overigens de reactie van de eigenaresse wel. Ik heb zelf ook wel eens les gereden via de rijvereniging, waarbij ik aangaf: mijn paard is net hersteld van een longontsteking, dus wel een beetje kalm aan. Misschien kunnen we oefenen op achterwaarts ofzo, iets beetje kalm. En die les hebben we echt mega veel gegaloppeerd. Ik ben echt afgestapt met tranen in mijn ogen. Het paard zelf heeft er niet iets langdurigs aan over gehouden, maar heb me toen gewoon laten overbluffen. Terwijl ik normaal echt niet op mijn mondje gevallen ben. Ik weet nog steeds niet waar het mis ging dat ik dat niet durfde ofzo. Wel dat ik me heel schuldig voelde naar mijn paard… :(
Ik had toen een set van meerdere lessen gekocht, ik heb er daarna geen 1 meer gereden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:27

Sanet schreef:
Ik snap overigens de reactie van de eigenaresse wel. Ik heb zelf ook wel eens les gereden via de rijvereniging, waarbij ik aangaf: mijn paard is net hersteld van een longontsteking, dus wel een beetje kalm aan. Misschien kunnen we oefenen op achterwaarts ofzo, iets beetje kalm. En die les hebben we echt mega veel gegaloppeerd. Ik ben echt afgestapt met tranen in mijn ogen. Het paard zelf heeft er niet iets langdurigs aan over gehouden, maar heb me toen gewoon laten overbluffen. Terwijl ik normaal echt niet op mijn mondje gevallen ben. Ik weet nog steeds niet waar het mis ging dat ik dat niet durfde ofzo. Wel dat ik me heel schuldig voelde naar mijn paard… :(
Ik had toen een set van meerdere lessen gekocht, ik heb er daarna geen 1 meer gereden.

Ik denk dat we zulke dingen bijna allemaal wel een keer mee hebben gemaakt en daarvan hebben geleerd…
Die dingen gebeuren en je zit er dan zelf zo in dat je het laat gebeuren, iemand is heel overtuigend dat dit het juiste is, iemand heeft een bepaald aanzien, bepaalde macht en een bepaalde naam… en dan is zoiets gebeurd voor je weet en heb je er daarna vreselijke spijt van…

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 13:28

Ik ben al wel eens uit een proefgerichte clinic gestapt omdat het zo niet paste bij wat ik op dat moment nodig had. Mijn paard was die dag extreem stijf. Ik ben op mezelf gaan rijden totdat mijn paard weer los en soepel was. Toen ben ik terug de clinic ingegaan en na de les een proef gereden die best nog aardig was voor de staat van die dag.

De lesgever bejubelde toen dat mijn paard zo verbeterd was. Ik was alleen teleurgesteld omdat ik daar een handje hulp van hem verwacht had. Het was een jurylid op GP niveau. Ik dacht toen echt nog dat zo iemand meer zou weten dan mijn eigen juf. Helaas dus niet.

Ik les dus ook niet meer zomaar bij een ander. Ik heb dus geen zin in dat soort situaties. Met mijn instructrice is er altijd progressie. Soms natuurlijk een keer een stijf paard dat we weer los werken en dat is in mijn ogen dan ook progressie. :D

Maar mijn ene paard zou zich zeker niet zo laten behandelen en iets meer gaan staken? Geen idee hoe heftig hij zou gaan doen, maar ik denk niet dat hij zulke handelingen toelaat. Hij heeft dan de mazzel dat hij nooit in zo'n situatie terechtkomt. Mijn andere? Die zou denk ik ook wel wat bokken, zich volledig vastzetten, maar gewoon doorlopen denk ik. Paarden zijn over het algemeen gewoon rete braaf.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 14:23

Sanet schreef:

Ik heb het ook een keer gehad op een clinic, was het er niet mee eens en heb toch doorgereden, heb daar wel een paar dagen buikpijn van gehad voelde me idd ook schuldig naar m'n paard toe , heb me ook voorgenomen om voortaan dat niet meer te laten gebeuren , niet direct afstappen als het even niet aanstaat wat er gezegd wordt maar ben daarna wel tot nu toe 2x gestopt bij een clinic , jammer dan .voelt beter

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 15:04

Ja ik heb het ook eens gehad, een tijdje bij een 'foute instructeur en rijstijl'. Achteraf enorm spijt van op dat moment denkend dat zij het beter weten en zelf te onzeker zijn/ teveel tegen anderen op kijken.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 17:13

Dat is ook de reden dat ik geen clinics wil rijden.
Ze kennen je paard niet, ze kennen jou niet en je kunt echt niet verwachten dat je na een clinic ineens zoveel wijzer bent geworden.
Vaak stap je teleurgesteld af en is je paard terug naar af.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 17:37

Zo heb ik lang geleden eens op een hele grote handel/pension/fokkerij/manege gestaan met een paard. Het hele gebeuren van fokken en handel was op springen gericht.
De zoon van de eigenaar reed ook de paarden die voor de verkoop waren.
Zo reed ik een keer met nog een paar anderen samen met hem in de binnenbak.
Dat paard leek een lesje nodig te hebben want hij sloeg er met de zweep op los, en dan van voren met 1 hand de teugels strak vasthouden zodat het paard geen kant op kon. Dan ging het weer een rondje goed, en dan deed het paard blijkbaar weer iets niet goed en begon het weer opnieuw. Het paard droop van alle kanten van het zweet, het liep er zo af.
En ik weet nog heel goed dat ik en de anderen die in de bak reden , deden alsof we niets zagen.
Ook weet ik nog dat ik iets dacht van, hij zal wel heel ervaren zijn dat hij dat doet.
Maar toch voel je ergens dat het niet klopt, want ik zie het nog zo voor me.
Ik denk dat ik in die tijd zelf net wat te jong en onervaren was om te beseffen dat het niet door de beugel kon. Daarbij was het de volwassen zoon van de eigenaar en als jonger iemand kijk je daar dan toch tegenop of zo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 18:36

Nou ja als je echt een vuile staker hebt dan zijn er weleens wat minder subtiele dingen nodig. Maar ik kijk er wel anders naar dan vroeger. Achteraf gezien mankeerden de meeste stakers wel wat. Niet allemaal, soms zijn er echt gewoon lastige paarden die niet willen werken. Maar ik kijk er wel anders naar nu en eigenlijk meteen zoeken naar een lichamelijke oorzaak voor je zou overgaan op andere methoden. Er zijn maar weinig echt foute paarden. De meeste mankeren iets of zijn verreden/verpest door onkundige ruiters.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:17

Ja inderdaad en soms zit het er gewoon niet in. Worden ze blijer van andere dingen. Ik denk dat mentaal anders benaderen soms ook een groot verschil kan maken. De mentale benadering van het paard dan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:19

Elisa2 schreef:
Ja inderdaad en soms zit het er gewoon niet in. Worden ze blijer van andere dingen. Ik denk dat mentaal anders benaderen soms ook een groot verschil kan maken. De mentale benadering van het paard dan.

Eens. Ik kijk nu ook met respect naar mensen die met clickertraining veel bereiken. Er leiden vele wegen naar Rome.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:20

Precies dat dus, en sommigen zijn verrassend goed.

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 21:30

Wat een naar mens die zou je zelf door de bak moeten laten rennen met een zweep er achter.
Ik snap je als eigenaar overdondert kan worden en ik ben meestal ook niet zo goed gebekt maar als dit mijn paard was had ik wel wat van gezegd wie aan mijn dieren komt komt aan mij.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 21:59

Waar is Stephan Wensing nu dan….

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:12

Nou, sorry, maar als een lesgeefmens echt naar jou en je paard kijkt, dan zien ze dat het paard zijn dag niet heeft. Ik geef ook heel af en toe les, maar ik kijk echt naar het paard. Hoe het paard loopt, oogt hij/zij fris, hoe is de interactie met de ruiter etc.

Als ik een paard in de baan zie die stijf is, dan doen we wat rustige oefeningen om los te werken, blijft het paard stijf, dan stoppen we er gewoon mee, want dan kan er meer aan de hand zijn.

En het is echt niet moeilijk. Gewoon goed kijken naar het dier. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:29

Ik ben met mijn paard ook wel eens gestopt bij een clinic. Het pastte gewoon niet en zou dan alleen maar een 'ja maar' worden. Mijn paard laat zich niet in een krul trekken, is dus dan waarschijnlijk niet braaf genoeg voor de ruiter in het filmpje. Ik merk dat in de krul willen lopen bij heel veel instructeurs het belangrijkste lijkt te zijn.

Jaren later was een bijrijder eens naar een les geweest van een vrij bekende springruiter hier in de buurt en moest mijn paard op een hackamore rijden, en daar ging ze ook van in verzet. Ik kreeg een filmpje over whatsapp met het verhaal dat mijn paard wat mankeerde en dat ik daar wat aan moest laten doen. Dat had die behoorlijk bekende ruiter haar verteld. Ik zo als je nu gewoon had geaccepteerd dat het hoofd niet zo diep hoeft, dan was er niets aan de hand. Een paard wat vorige week nog bij jou 2 keer een parcours foutloos rondsprong met een 1e en 4e plaats mankeert echt niets. Die moet je gewoon in haar waarde laten.
En ondanks dat de Z knopjes er prima op zitten is het gewoon meer een liefhebber van springen, western of buitenritten.

Wij weten ook niet hoe veel paarden bij bekende ruiters via een achterdeur weer verdwijnen. Dat gebeurt natuurlijk echt wel.
Maar ik vind zo lang doorgaan in galop met een paard wat net weer terug is na een rustpauze geen haar beter dan wat Charlotte gedaan heeft. Alicia Dickinson heeft het voor elkaar dat Charlotte geen medaille kon winnen, maar zelf is ze geen haar beter. Ik vind het ook heel erg dat ze naar de eigenaar van het paard verwijst voor de kapotte bakrand, want dit was echt wel te voorkomen geweest.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 15:08

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 17:19

Op dit niveau zijn ze het 'in de krul loop ' stadium wel een beetje voorbij denk ik Germie.

Ik snap het forceren ook niet van dit paard. Snap überhaupt het nut niet van die meppen want er veranderd ook helemaal niks. Soms is een tijdje aan een lange teugel om ze een beetje bij te laten komen zo slecht nog niet denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 17:19

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:48

Suzanne F. schreef:
Nou ja als je echt een vuile staker hebt dan zijn er weleens wat minder subtiele dingen nodig. Maar ik kijk er wel anders naar dan vroeger. Achteraf gezien mankeerden de meeste stakers wel wat. Niet allemaal, soms zijn er echt gewoon lastige paarden die niet willen werken. Maar ik kijk er wel anders naar nu en eigenlijk meteen zoeken naar een lichamelijke oorzaak voor je zou overgaan op andere methoden. Er zijn maar weinig echt foute paarden. De meeste mankeren iets of zijn verreden/verpest door onkundige ruiters.

Ik geloof dus niet in minder subtiele dingen voor vuile stakers. Ik denk dat dit juist aangeeft waar het mis gaat in de sport. Je 2e zin geeft dit beter weer. Ze hebben allemaal een goede reden!

Is niet om je af te zeiken Suzanne hoor, echt niet. Ik dacht vroeger ook zo. Maar ik zie nu in dat het andersom is. En hoe makkelijk het is dat bij het paard te leggen.

Wij als ruiters maken fouten, zijn soms net niet handig of snel genoeg en dat is de reden van het staken. Er zijn geen lastige paarden, er zijn alleen maar ruiters of trainers die niet handig genoeg zijn.

Hoe kan het paard anders zeggen dat er iets niet goed of fijn voelt? Ik denk dat we ons veel te weinig realiseren hoe zwaar een bepaalde oefening kan zijn voor een paard en hoe slecht wij als ruiters dat voorbereiden.

Het paard dat Charlotte trainde, waar ze zo gefrustreerd over raakte en toen overging tot slaan. Zo’n paard krijg je wel snel. Hoe snel is natuurlijk de vraag, maar deze zat vast. En los wordt ie niet als je voor de handrem er op zet, of er andere dingen zijn in de rug of schouderpartij die niet los zijn. Er is altijd een reden.

En het aangeefster filmpje, geen idee wat haar doel was. Er is nooit, maar dan ook nooit een reden wat dit gedrag vergoeilijkt.

Wij besluiten onze paarden te trainen, dit is ook goed voor ze, worden ze beter van, maar het paard kan niet praten, niet vertellen hoe zijn lijf voelt. Hij snapt niet waarom we een grens opduwen, dus dat moet respectvol.

Ik zie zoveel paarden lopen waar basis dingen missen. En vroeg of laat loop je dat op. Wij moeten als trainers slimmer zijn, respectvol naar het paard. Reageert hij niet zoals je wilt? Vraag je dan eens af waarom niet, en hoe je hem beter kunt helpen.

Het eerste wat ik doe als ik iemand ga lesgeven is de sporen er af. Maar dan loopt hij niet…krijg ik dan te horen. Mijn antwoord; hij loopt op de wei toch ook? De meeste kunnen na 1 lesuur hun paard op zit laten aandraven.

Als je niet geleerd hebt hoe een hulp duidelijk is voor een paard, dan moet je dat gaan leren. En niet met zweep of sporen of wat dan ook je onvermogen op het paard afreageren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 19:42

Mooi verwoord Esperanza, ik ben het er mee eens. De meeste stakers die ik heb gekend mankeerden wat. Natuurlijk zijn er ook paarden die snel afslaan als ze iets moeilijk vinden. Maar juist daar is die grens weer zo belangrijk. Al is dat soms ook lastig balanceren op een dun randje.

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:09

Ons paard ging bij de trainster ook in de staak kwam recht op gelukkig had zij door dat het kwam omdat hij iets niet begreep en het niet bol kon werken in zijn koppie haar advies gewoon voorwaarts oplossen. Dus teugels los en naar voren rijden met de benen en geduld hebben tot hij het wel snapt en het is goed gekomen, slaan is echt dan niet de oplossing dat werkt dan tegen je en je vertrouwen van je paard is weg.