Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:39

Dus moet koper je op je mooie ogen vertrouwen?

Nee dat is voor mij ook een no go.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:45

Audesta schreef:

Eens, vraag gewoon een beoordeling heb je ook voor betaald bij de foto's :Y)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:53

Cioccolato schreef:
Kelan schreef:
Je wil zelf als verkoper toch ook een inschatting? En dan even iets meer dan mondeling?
Dat wilde ik in ieder geval. Zodat ik weet wat ik te koop aanbied (en dan indien nodig de prijs er op aan pas).

En andersom ook: als ik iets koop en het is geadverteerd als "rontgenologisch is ie ok", dan verwacht ik er een rapport bij. Niet een "he we hebben wel foto's en kijk zelf maar wat je er van vindt".

Maar dat is dus vooral mijn verwachting lees ik hier. Even iets bijstellen dus :o

Je krijgt uitleg bij de foto's dus je weet wat je hebt en verkoopt :+

Bij een rontgenologische keuring hoort gewoon een keuringsrapport met de interpretatie van de paardenarts. Niet zomaar een mondelinge.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:27

Audesta schreef:

Je koopt het paard toch niet op basis van de mooie ogen van de verkoper? Als het paard je bevalt kan je zelf toch de röntgenfotos laten checken? Eventueel zelfs vooraf mocht je dat willen.

We moeten nu niet gaan doen alsof iemand een paard niet koopt, omdat er geen keuringsrapport bij de röntgenfotos zit. Als verder alles goed klikt en betrouwbaar lijkt na het bezoeken en denkt er wel uit te komen met verkoper kan je die röntgenfotos gewoon laten checken voor een paar tientjes bij je eigen veearts.

Als alles onbetrouwbaar aanvoelt dan zou ik sowieso maken dat je weg komt, ook als er wel een rapport bij zit.

Seven

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:35

Maar waarom geen rapport? Daar kan je toch gewoon naar vragen of laten opstellen. Waarom kiezen voor alleen foto's mavantos?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:38

Hmm, ik ben denk ik niet zo goed van vertrouwen.
Ik wil de mensen niet de kost geven die dan een mondeling gemelde bemerking "vergeten" en niet aan de potientiele koper vermelden. Wellicht in de hoop dat een andere DA het anders ziet; of dat de mogelijke koper al zo verliefd is dat ze eerder geneigd zijn hun eisen bij te stellen.
En zo veel werk is zo'n rapportje invullen ook niet he.

Overigens zegt een rapport ook niet alles: ik heb ooit een paard laten keuren waar foto's en goed rapport bij zaten. Toen we bij de DA waren, voor klinische keuring en (her)beoordeling rontgenfoto's, waren de foto's ineens niet te openen. Toen begonnen met de klinische keuring, en daar werd ie (achteraf denk ik gelukkig) al op afgekeurd. Uiteraard niet verder gegaan. Maar ik heb daar altijd twijfel bij gehad of er wel echt goede foto's bij zaten.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:39

Ik ben ook niet zo goed van vertrouwen hoor. Heb al de nodige ellende gezien, zowel uit de eerste hand als in mijn omgeving.

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:44

Bij een standaard RX keuring hoort altijd een plastic geseald keuringsrapport te zitten. Indien het keuringsrapport ontbreekt en niet bij de RX foto's zitten, dan heb ik geen interesse meer in het paard van de verkopende partij.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:48

Kelan
Als je zulke ervaringen hebt word het ook heel lastig mensen te vertrouwen.
Hier helaas ook een flinke deuk op gelopen door zo'n verkoper/ oplichter.
Ze leest vast mee dus :evaw:

Frydis
Fijn dat ik niet de enige ben die er zo over denkt <<)

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:48

Frydis schreef:
Bij een standaard RX keuring hoort altijd een plastic geseald keuringsrapport te zitten. Indien het keuringsrapport ontbreekt en niet bij de RX foto's zitten, dan heb ik geen interesse meer in het paard van de verkopende partij.

Tegenwoordig ontvang je alles digitaal. Is ook fijner met doorsturen naar een andere arts. De tijd van een disk met foto’s en een papieren rapport zijn echt allang over.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:50

Seven, in welke omgeving zoek jij? Wij vissen dan een beetje in dezelfde vijver dus wie weet kunnen we elkaar nog op weg helpen of al wat schrappen hahaha.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:52

Online ook geen probleem daar gaat het niet om denk ik.
Hoewel ik dit jaar gewoon nog een geseald rapport heb ontvangen. Kon ook alles digitaal krijgen en heb ik ook gedaan.

Audesta
Omgeving maakt me niet uit ik reis overal heen als het moet, maar ik woon in Drenthe

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:54

Ah, zo ver ga ik op dit punt in mijn zoektocht nog niet. Misschien in mijn vakantie in oktober, dan ben ik wat meer die kant op.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:54

Een bijbehorend keuringsrapport is niet zaligmakend. We lieten een paard keuren. Ze was in november al rontgen gekeurd. Er zat een rapport bij met alleen maar 1tjes en 2tjes, en de opmerking: geen significante afwijkingen hals/rug. Maar mijn dierenarts vond wel degelijk afwijkingen in de rug en spronggewricht-foto's. Dus kortom, altijd alles laten checken door je eigen dierenarts.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:57

Ja altijd je dierenarts laten checken als je serieus bent over een paard :j

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:59

Gulpje schreef:
Een bijbehorend keuringsrapport is niet zaligmakend. We lieten een paard keuren. Ze was in november al rontgen gekeurd. Er zat een rapport bij met alleen maar 1tjes en 2tjes, en de opmerking: geen significante afwijkingen hals/rug. Maar mijn dierenarts vond wel degelijk afwijkingen in de rug en spronggewricht-foto's. Dus kortom, altijd alles laten checken door je eigen dierenarts.

Dit is inderdaad een reden dat verkopers er niet altijd een rapport bij hebben. Wat de ene arts acceptabel vind, kan een ander anders vinden. Zij willen geen welles/nietes wie er gelijk heeft, maar opnieuw laten checken is dan ook geen probleem.

Als ik verkoop heb ik er wel een rapport bij overigens van toen ik ze kocht, maar ik ken ze die bovenstaande van mening zijn en daarom gewoon mondeling vragen wat de arts er van vinden. Vaak zijn dat dan eigen fokproducten waarvoor geen aankoopkeuring is gedaan.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:08

Seven schreef:
Kelan
Als je zulke ervaringen hebt word het ook heel lastig mensen te vertrouwen.
Hier helaas ook een flinke deuk op gelopen door zo'n verkoper/ oplichter.
Ze leest vast mee dus :evaw:

Ik ga er vanuit (of wil er vanuit gaan :) ) dat het overgrote deel van de mensen eerlijk is. Net zo als ik zelf.

Maar...... ik weet inmiddels ook dat een (hopelijk klein) deel niet zo eerlijk is. Zo als bv bij bovengenoemde keuring. En ik heb ook wel eens een kennisje een paard zien adverteren als "fijn leerpaard, braaf in parcours en in het bos". Terwijl ik wist dat ze er in het bos regelmatig af lag. Of paarden die als 1.20 geklasseerd geadverteerd worden, en dan zijn ze 1.20-4. Mensen hebben vaak toch de neiging het iets mooier te maken dan het is.

Dus altijd zelf blijven nadenken en zo veel mogelijk checken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:17

Kelan schreef:
Maar...... ik weet inmiddels ook dat een (hopelijk klein) deel niet zo eerlijk is. Zo als bv bij bovengenoemde keuring. En ik heb ook wel eens een kennisje een paard zien adverteren als "fijn leerpaard, braaf in parcours en in het bos". Terwijl ik wist dat ze er in het bos regelmatig af lag. Of paarden die als 1.20 geklasseerd geadverteerd worden, en dan zijn ze 1.20-4. Mensen hebben vaak toch de neiging het iets mooier te maken dan het is.

Dus altijd zelf blijven nadenken en zo veel mogelijk checken.

Bij een geklasseerd paard sowieso altijd uitslagen checken of watkanditpaard.nl. :j

Inmiddels zijn er namelijk geen verliespunten meer dus daar zie je het helaas niet aan.

Ze staan met regelmaat zo te koop, "springt netjes een 1.00/1.10 parcours rond" en 15K+ vraagprijs terwijl het beest nog maar heel zelden in de buurt van finish is geweest, eigenlijk niet op de genoemde hoogte en zeker niet foutloos := Als er veel knip en plakwerk in de springfilmpjes zit dan weet je ook al genoeg.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:49

Padoertje schreef:
Frydis schreef:

Tegenwoordig ontvang je alles digitaal. Is ook fijner met doorsturen naar een andere arts. De tijd van een disk met foto’s en een papieren rapport zijn echt allang over.

Ik krijg de uitslag, het rapport ook nog gewoon gesealed met handtekeningen er op.
Daarnaast digitaal opgestuurd incl foto's

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:23

Babootje schreef:
Bij een rontgenologische keuring hoort gewoon een keuringsrapport met de interpretatie van de paardenarts. Niet zomaar een mondelinge.

Nee hoor. Dat hoort niet perse.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:24

Frydis schreef:

Wat een lariekoek wordt er hier verkondigd zsg :=

Het hoort niet. Als het er niet is, is er niet gelijk wat fout. Dat kan. Net als dat er wel.een rapport bij is en het is vervalst.
Het hoeft er niet bij te zitten.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:27

Padoertje schreef:
Frydis schreef:

Neehoor, rapport geseald met handtekeningen compleet + op sticky de foto’s. Bij een grote kliniek gekeurd :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:28

Frydis schreef:

Plastic gesealde? Wellicht op de kliniek maar met keuren thuis niet hoor. Haha

Overigens al enkele op kliniek laten keuren en werd er ook niet geseald.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:40

Er zijn gewoon verschillende manieren :=

Bij beide opties kan er vervalst zijn. Dus het is heel gek om het ene uit te sluiten terwijl er met t ander net zo goed iets mis kan zijn. Maar ieders eigen keuze.
Alleen jammer dat die keuze op onzin is gebaseerd (wat hier blijk)..

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:12

Gulpje schreef:

Nou weet ik natuurlijk niet wat voor afwijkingen het in jouw geval betrof, maar uit eigen ervaring kan dit ook liggen aan het doel vd keuring.

Zo had ik mijn paard als 3 jarige laten keuren voor mezelf. Zo had ik dat ook met de keurende da besproken ivm zadelmak maken etc. Toen stond er idd ook 'geen significante afwijkingen' bij de hals en rug fotos.
2 jaar later liet ik hem opnieuw keuren maar dan gericht voor de verkoop. Daar kwamen verschillende opmerkingen uit die op het rapport kwamen maar waarbij de keurende arts mondeling toelichtte dat dit 'niet spannend' was en paard was ook gewoon geschikt als sportpaard. Praktisch gezien is dat hetzelfde als 'niet significant', vind ik :o
De fotos lieten overigens hetzelfde beeld zien als met 3 jaar.

Het nadeel is dat als ik tegen een koper zeg 'Ja hij heeft wel wat opmerkingen maar dat is allemaal niet spannend' dan is dat verdacht :+
Gelukkig konden de dierenartsen van mijn koper de opmerkingen wel op waarde schatten en werden de nieuwe fotos tijdens de keuring net zo beoordeeld met een positief advies. Maar ze zei ook wel dat ze in eerste instantie geschrokken was van de opmerkingen :+ dus het is allemaal ook echt wel relatief vind ik...

Ik wil vooral zeggen dat het niet per se een slechte dierenarts hoeft te zijn geweest. Maar ook dat rapporten waar 'geen significante afwijkingen' niet betekent dat het paard geen afwijkingen heeft. En dat is waar kopers toch wel eens vanuit gaan.

Edit: kortom, eens met jouw opmerking dat het goed is om het zelf te checken +:)+
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 13-08-24 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt