Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:23

Ik ga mennen. Als ze bijna 3 is ga ik haar laten beleren, ondertussen al bezig mijn menbewijs te halen :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 16:50

Is het menbewijs verplicht?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:52

Nee, alleen in sommige natuurgebieden volgens mij. Ik men ook maar ik heb geen menbewijs.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:59

Komen weer leuk foto's voorbij zie ik! :D

Welkom Renee. :D

Hier kwa mennen geen idee. Als het rijden niet fatsoenlijk zal lukken ga ik ws met Elano mennen en bv een goede bbp aanschaffen dat ik af en toe kan rijden maar niet constant zit met een wel of niet passend zadel. Met die 30 keer dat ik in het jaar zou gaan rijden bijvoorbeeld.. :')

Hier gister ook gebruik gemaakt van het mooie weer. Zaterdag was het helaas bagger weer dus de shoot was verplaatst naar gister. Nu is het wachten op de foto's. :):)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:11

Menbewijs is niet verplicht idd.
Ik kan je ook beter menles senior adviseren dan een Menbewijs halen.
Zie een Menbewijs als een spoedcursus mennen, ik heb mijn Menbewijs ook, maar ga nu lekker weer lessen 1x in de 2 weken.
Zodat ik er handigheid in krijg en straks met een goed gevoel op weg kan. :)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:35

Ik heb nu 4 theorie lessen gehad (vooral leren sturen zonder paard) en zaterdag de eerste les gehad. 7 praktijk lessen en een examen.

Als ik vraag of ik op de manege waar ik rijd, mag mennen zou dat af en toe wel mogen denk ik, dus kan het zo nog beetje oefenen voordat Fflur beleerd zal worden.

Is niet verplicht inderdaad maar wel handig. In sommige gebieden is het wel verplicht.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 20:28

Als Rosie beleerd word dan ga ik mee en krijg direct les. Ze wordt dan in een 4 span gezet om het te leren. Ik ben erg benieuwd. Ik moet ook een wagen kopen. Ik heb nog geen idee wat. Dus tips zijn welkom.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:40

De man waar ik Puzzle naar toe wil brengen zet ze meteen in het tweespan met een ervaren paard erbij.
En vanaf daar wordt er naartoe gewerkt dat hij in het enkelspan kan.
Eenmaal in het enkelspan hoop ik een keer of 3 per week mee te kunnen.
Maar het eerste stuk ben ik zelf niet bij.
Zal even spannend zijn, maar heb het volste vertrouwen in dat hij daar in goede handen is. :)
Voordeel is straks dat Puzzle verkeersmak is en ook al wat conditie zal hebben. :j

Net weer een rondje met hem gefietst, hij was weer braaf.
Woensdag een rondje wandelen en dan vrijdag of zaterdag aan de hand wat werken. Kan hij zo mooi rustig conditie opbouwen.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:59

Ik heb een vraag. Momenteel vind ik mijn 2 jarige (nog) hengst wat sloom. Hij is nog niet helemaal uit zijn wintervacht. Voor een paar weken terug toen het nog koel was deden hij en zijn vriend niets anders dan stoeien en donderjagen. Nu hebben ze er een vriendje bij gekregen een 6 jarige ruin. Ik zie zijn maatje een 3 jarige hengst wel spelen met de ruin. Maar die van mijn staat alleen maar te eten. Hij is een beetje afgevallen. Hij is niet mager. Maar moet in mijn ogen niet meer gewicht gaan verliezen. Als hij van de wei haal ik hij zo rustig en braaf. Ik heb idee dat hij iets minder pit heeft dan normaal.
Groei spurt? Of kan het van zijn vacht komen dat het te warm heeft. Het is niet ernstig genoeg om een dierenarts te laten komen. Hij is trouwens ook 2,5 week geleden ingeënt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:15

Hoe is hij ontwormd?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:21

Het niet uit de wintervacht zijn zou ik mij al geen zorgen om maken.
Hier zitten ze ook nog lang niet in hun strakke zomervelletje.

Het is best mogelijk dat hij zich van de enting niet zo lekker voelt, maar dan vind ik 2,5 week wel lang duren.
Staan ze nu met zijn 3e?
Kan best zijn dat hij "het buitenbeentje" is geworden.
Maar ben idd ook wel benieuwd hoe hij ontwormd is. :j

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:04

Hier ook niet in een zomer outfit. :P

Vandaag eindelijk op de foto met mijn lieve viervoeters. Sinds Elano van mij is, wilde ik het al. En het is gelukt, meerdere mooie foto's waaronder deze:
Afbeelding

Mijn 2 grootste maatjes. Elano heel voorzichtig snuffelen. Zo enorm lief om te zien! <3
http://i.imgur.com/7wkOmYo.jpg

Queenie (Labrador) is 14 en Joy wordt 30 april 13. Echte oudjes dus. Eenmaal uit de auto gingen ze rennen en helemaal blij doen. Queenie leefde helemaal op! :oo <3

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:41

Ik zal weer eens even compleet bijlezen, jullie gaan mij te snel.

Annoya, ik zou wel eens willen weten wat hij voor voer krijgt? Lijnzaadolie kan helpen om uit de vacht te komen. Verder is een vitaminebrokje ook niet verkeerd.

Jorie probeert nu telkens Alex te dekken, zonder succes natuurlijk, maar toch. Ik wil dus echt binnenkort de ballen eraf hebben. Maar mijn moeder heeft vandaag toegezegd dat we een hengst hebben staan, want verderop in de straat staan ook twee shetlanders en nu is er eentje overleden. En een merrie nog over en daar willen ze een bruine of voskleurige hengst op hebben zodat de merrie een veulen krijgt zodat ze niet meer alleen staat. Al had ik het liever niet gehad, Jorie is niet goedgekeurd. Hij heeft alleen veulenstamboek.

Leuke foto hierboven, puppy <3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:24

Fennadev schreef:
Jorie probeert nu telkens Alex te dekken, zonder succes natuurlijk, maar toch. Ik wil dus echt binnenkort de ballen eraf hebben. Maar mijn moeder heeft vandaag toegezegd dat we een hengst hebben staan, want verderop in de straat staan ook twee shetlanders en nu is er eentje overleden. En een merrie nog over en daar willen ze een bruine of voskleurige hengst op hebben zodat de merrie een veulen krijgt zodat ze niet meer alleen staat. Al had ik het liever niet gehad, Jorie is niet goedgekeurd. Hij heeft alleen

Wat een rare oplossing van die mensen.. Waarom kopen ze er niet gewoon een pony bij? Staat die pony toch nog bijna een jaar alleen..
Als je te lang wacht met ruinen zit je weer met vliegen en kans op ontstekingen en zou het dus pas in het najaar worden.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:35

Hij wordt sowieso pas september geruind, wegens dat ik het binnenkort heel druk ga hebben met mijn studie en dan van 8-5 in Groningen zit. Verder zijn er hier nu al volop vliegen. Die merrie staat overigens niet alleen, staat nu bij een koppel friezen in op een andere plek. Maar mijn moeder heeft het alleen maar aangeboden, dus we zien wel. Ik kan er in ieder geval niks meer aan veranderen, ik had ze zelf ook verteld dat ze verder mochten zoeken. Want nog ietsje verder in onze straat staat namelijk een goedgekeurde vos hengst. Dus dan kunnen ze daar beter voor gaan.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:34

Dan lekker een mooie prijs er voor vragen hoor, nét iets hoger dan de GGK hengst. Kunnen ze daar beter heengaan.
Ik vindt het vermeerderen hoor... :( Leuk dat ze een veulen willen fokken, maar sneu voor alle andere Shetjes die nog een baasje zoeken.

Fflur groeit lekker door, is nu prachtig overbouwd :Y)

Afbeelding

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:27

Wat een leuke foto's komen er voorbij!

Die van mij staat "helaas" in de opfok dus zovaak zie ik hem niet. Vanavond weer gaan kijken, vrijdag gaan ze namelijk weer de wei op. Hij zit al mooi in zijn zomervacht. Echt al heel veel hengst en hij moet eigenlijk nog 2 worden..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:33

Wauw, die is gaaf!

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:33

Rockey wat is die knap zeg!!
Mijne staat ook "helaas" in de opfok

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:42

Wat een knapperd, Rockey!

Overigens staat mijne ook in de opfok.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:52

Wauw rockey wat een hunk!
Wat is zijn afstamming?

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:23

Thanks voor de leuke reacties! Hij heeft een leuk karakter net zijn half broer, beide brutaal maar wel eerlijk.

Kaboom is een zoon van sezuan ( 3 voudig wereldkampioen jonge dressuur paarden) zelf gefokt.

Dit ie zijn half broer.
Afbeelding

Over 12 weken verwacht ik weer een veulentje uit de moeder van beide paarden.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 23:32

Renske_W schreef:
Het niet uit de wintervacht zijn zou ik mij al geen zorgen om maken.
Hier zitten ze ook nog lang niet in hun strakke zomervelletje.

Het is best mogelijk dat hij zich van de enting niet zo lekker voelt, maar dan vind ik 2,5 week wel lang duren.
Staan ze nu met zijn 3e?
Kan best zijn dat hij "het buitenbeentje" is geworden.
Maar ben idd ook wel benieuwd hoe hij ontwormd is. :j

Ontwormen is eind januari gebeurd. Pramox.
Hij is zo braaf. Verder zie ik hem niet meer veel stoeien en steigeren met andere hengstje. Eerst waren ze met hun 2 nu is er een iets oudere ruin bijgekomen. De ruin is dominant. Van de 3 is mijne jongste en laagst in rang.
Ik geef hem om de dag een pavo summerfit koek. Verder krijgt onbeperkt hooi. 0,5 kilo brok per dag en 0,5 kilo droog gewogen subli seniores priores met scheut lijnzaad olie.

BrightBren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:12

Bo staat ook in de opfok, gelukkig wel om de hoek! Echt een heerlijk plekje daar. Vindt hij zelf ook :')

Afbeelding

Hij is ook nog niet helemaal uit zijn wintervacht... Ik heb zelf geen concrete plannen voor mennen, al lijkt het me wel heel gaaf!

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:36

Ook ik ben weer geweest,
Hij was lekker aan het klieren vandaag. Dus niet al te lang geweest.
Afbeelding
Jaa ik had peentjes in me zak en die waren toen op... (en de bruine naast hem is zijn half broer)

Afbeelding
En deze kreeg ik een halfuur nadat ik weg was... dus helaas niet mooi op de camera kunnen zetten :(

Maar toch ben ik erg trots op hem!