Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 08:49

Ja die paddock is met dat zeikweer echt wel een beetje luxe.
Hangt een lijst op het bord waar je op moet intekenen, max half uur per paard, zodat op spitsuren iedereen erin kan.
Maar zo 's avonds is er vaak niemand en kun je ook wel langer als je wil.
Ik gebruik hem in de winter vnl voor die ouwe om te rollen en 'bejaardengymnastiek'. Even los benen strekken, is toch lekker als je verder in een natte wei staat.
En ik werk er veel in aan de hand. Voor echt rijden is het te klein, vind ik, maar Elmo kan nog wel wat steun van de wand gebruiken.
Longeren gaat met Elmo ook goed, dus dat wordt ook een aanvulling. Jip kan ik er alleen los in laten lopen, die gaat om die paal naar binnen vallen en als hij los loopt blijft hij wel op de hoefslag.
Elmo bleef aan de longe ook netjes over de hoefslag lopen.

En ben blij datie het braaf oppakte, dan heeft het hele gedoe met zijn operatie vooral tijd gekost, maar niet echt een grote terugval van het beleren.
Komem we nu tenminste toe aan het echte genieten van mn nieuwe paard :-)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 09:12

Marije, ik merk ook echt dat ze iets niet zomaar verleren. Heb die van mij ook al vaker een week of 2 weken laten staan en dan stap je op en ga je gewoon verder waar je gebleven was. Nu heeft het bij jou wel wat langer geduurd.
Super dus dat je weer je voorbereidingen kunt oppakken waar je was. Lekker genieten van je paard hoor!
En heerlijk dat je dat ergens droog kunt doen.

Moniek, de neus wordt steeds meer een boefje <<)

Ik ga morgen weer naar het bos. Kan ik mij nu al weer op verheugen.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:02

Hahaha dat klopt Pol, zal ie dan toch z'n naam eer aan gaan doen hahaha ( mag toch hopen van niet ;) )

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 11:48

Ik vind Hudson echt zo leuk om te zien! Fijn dat je lekker hebt kunnen rijden en je nieuwe set is tooofffff.

Wat een superhandige paddock marije! Hier is de longeerbak en de paddocks op t moment zeiknat, dus mogen we met hoge uitzondering in de binnenbak longeren.

Gisteravond weer fijn kunnen rijden met Hinde, dat hele hete is er nu weer af, soms nog een beetje rillerig. We zijn nu elke keer bezig om haar echt uit te schuiven, gisteravond kwam haar neusje al bijna op kniehoogte en bleef ze toch mijn gedragen lopen. Vandaag weer lekker een beetje loswerken met haar!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:04

Klinkt goed Yentl , ik ben met Hudson juist bezig hem omhoog te houden , dat doet ie heel goed hoor maar als hij klaar is loopt ie bijna met z'n neus in het zand ;)
Ik denk dat daar toch z'n voorkeur ligt :')

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 12:30

Hahaha raar is dat verschil in paard dan he? Hinde krult zich snel bovenin op als ze heet is of iets eng vindt. Dus wij zijn juist bezig om haar te laten zakken, maar dat is zo lastig als dan zo heet zijn door t weer.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:08

Jaloers op zo'n mooie overdekte paddock.
Lijkt mij ideaal voor jongeren en voor jonge paarden!

pol13. Jaloers op je bosrit!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:17

_/-\o_ _/-\o_ voor mijn gupje vandaag. Kwamen op een smal pad ineens een groepje tweespannen tegen net om een bochtje. De voorste menner was meer met zijn eigen paarden bezig dan met mij denk ik. Want hij reageerde helemaal niet toen ik hem vroeg of het even wat langzamer kon omdat ik een jong paard bij me had %) . Kwamen dus in een halve draf ineens op mij af. Gelukkig denk mijn gupje dus na in spannende situaties want net voor hij weg wilde spurten bedacht hij zich dat zijn maat voor hem was en dat hij die niet kwijt wilde in spannende situaties. Hij bleef dus staan. Phieuw!!!! De andere aanspanning gedroegen zich iets netter dus die konden we met iets meer rust laten passeren. Ondanks het ietwat lompe gedrag van de voorste menner dus toch een goede ervaring....

Vrees trouwens dat ik een nieuw zadel nodig heb voor hem. Het dressuur zadel van mijn andere paard ligt er nu nog op maar volgens mij begint dat te krap te worden. Probeer een afspraak te maken met een zadelpasser. Maar vrees dat ik op zoek moet naar een 3e zadel.....

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:32

Wat fijn dat die situatie rustig is verlopen Pol13!

beetje onbeschoft dat die menner geen rekening met je wilde houden.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:34

Oh dat moet een heel spannend moment geweest zijn Pol, gelukkig bleef jouw topper staan super zeg :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:36

Probeer maar te denken dat hij me niet gehoord heeft......... Zo lomp kun je als paardenhouder toch bijna niet zijn richting een paard >;)
Aan de andere kant moet je ook gewoon leren omgaan met situaties waar je geen regie over hebt. Dit heeft mijn vertrouwen in mijn guppie in ieder geval onverwachts veel goed gedaan.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:44

Wat jammer dat die menner geen rekening met je hielt... In stap elkaar passeren lijkt mij toch een basisregel van het buiten rijden. Gelukkig is het goed afgelopen! Heerlijk ook dat je zo vanaf stal het bos in kunt :)

Hier liep een spook door het bos :')
Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:59

Knappe guppie! Wel jammer dat de menner even niet oplette, maar gelukkig was je gupppie geel braaf.

Elmo had dit weekend even vrij.
Gisteren heb ik mn man geassisteerd op een kerstmarkt en ben ik alleen geweest om hem.naar buiten te doen en later weer om hem binnen te halen en te voeren.
Vandaag is hij ook alleen maar op de wei geweest, terwijl ik met mijn oude pony een heuvelstaptraining met een groepje enduranceruiters (waarvan 2 stalgenootjes) heb meegereden. 2,5 uur door de heuvels bij ons achter gestapt.
Daarna geen fut meer om ook wat met Elmo te doen.
Die heeft dus alleen een lekkere poetsbeurt gehad.

Moet alleen zo nog terug voor een laatste voerronde en dekens wisselen.

Haha leuke spookfoto :D

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:40

Marije....Ideaal joh zo een overdekte paddock, fijn dat elmo het allemaal weer zo makkelijk oppakt!
Polo....Gelukkig heb je er iets positiefs aan over gehouden en reageerde je pup goed op de situatie. Passeren hoor je toch altijd in stap te doen.
Switt.....wat een geweldige foto!!
Yentl en moniek....grappig hoe verschillend die jonkies zijn he enzo zie je maar elk paard moet op zn eigen manier getraind worden! Hum moet aan de ene kant wat bovenin o goed op achter te lopen...aan de andere kant moet ze naar beneden en voren ook nog veel beter de hand gaan volgend.

Wij hebben vandaag weer een sprongetje gedaan. Moet zeggen dat ze opzich vrij braaf was, hebben gewoon balkjes gelopen en er stond een klein kruisje. Paar keer het kruisje gesprongen wat redelijk ging, moest haar wel overtuigen om eroverheen te gaan en na de sprong werd ze wat jolig. Toen kwam een sprong waarbij ze plots op het laatste moment stopte en hup daar ging ik haha, voor het eerst dus eraf gevallen en hum stond echt super schattig vlak voor de hindernis stil en verzette geen stap. Daarna nog wel een paar keer het kruisje gedaan.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:55

Hahaha Carmuh dat voelde vast een beetje suf, hopelijk heb je je niet bezeerd . Wat braaf dat ze zo bleef staan .. Waarschijnlijk net zo overdonderd als jij.
Switt, wat een enorm braaf dier heb je toch, hoe gaat het verder met hem ?
Hudson heeft ook vrij gehad dit weekend ... Alleen ben ik helemaal niet geweest :o
Ik heb beide dagen gewerkt van 06.00 tot 14.00 en ben dan 14.30 thuis... Daarbij kreeg ik gister middag
ontzettende hoofdpijn ( ik heb nooit hoofdpijn :? ) en is nog steeds aanwezig, heel appart slik me suf aan aspirines maar wil niet echt helpen |( hopen dat ik vannacht wel slaap en dat het morgen weer weg is.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:44

Oeps carmen! Geen zeer gedaan?

Dat is echt super lomp polo

Hier nog steeds aan het kwakkelen met een flinke hoest na mn griep en super druk op werk. Morgen maar even longeren na vrijdag heb ik zelf twee weken vrij dan alle tijd weer.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 14-12-15 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:01

Ik heb me gelukkig niet bezeerd, enkel wat spierpijn nu haha. Hum was er zelf ook echt van geschrokken.

Soms even vrij doet ze ook wel goed, merk bij hum dat ze dat soms ook echt even nodig heeft.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:38

Vandaag hengst nummer 3 er bij gepakt, hij heeft ooit iets gehad waarbij hij gigantisch angstig is als je bij zijn oren komt. Dus was even lastig. Veel aaien bij het hoofd, hoofdstel de neusriem en bit eraf gehaald en iemand die hem afleidde met brokjes kreeg ik het hoofdstel om zijn oren. Dat word dus nog even flink oefenen.
Maar tijd zat :)

Dit is Marezoon aan de dijk:

Afbeelding

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 07:42

Knapperdje JenW, komt vast goed, is vaak alleen een kwestie van vertrouwen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 08:02

Dat is een knapperd!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 08:21

Mooi dier JenW!

Oeps, Carmuh, gelukkig niet bezeerd.
Vencedor beterschap!

Gister was het prachtig weer, had veel zin om met Elmo aan de slag te gaan.
Maar toen ik thuiskwam uit mijn werk en eigenlijk nog een uurtje of 2 aan de administratie moest, was ik zo verrekte moe dat ik mijn bed in ben gekropen.
Heb me er eind van de middag weer uitgesleept om voor donker op stal te zijn om ze binnen te halen en te voeren, maar meer zat er niet in :n
Misschien vanmiddag, maar even zien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:37

Uh, marije. Nu niet snel zelf ziek worden he.
carmuh: dat kan gebeuren natuurlijk. Zolang het van die onschuldige er af stuiter dingen zijn. Succes met je stijfheid.
JenW, dat lijkt een heel andere. Knap paard
Vecendor: beterschap

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:47

Nee dat zou wat zijn. Paard eindelijk fit, ruiter aan de kwakkel...
Nee is een beetje druk geweest de afgelopen periode. Wat veranderingen op mn werk (wel leuke, heb promotie gemaakt, maar daardoor wel van team en werkgebied gewisseld in combi met dus nieuwe taken, daar heb ik altijd even voor nodig om aan te wennen en dat kost energie) en met het bedrijfje van mijn man zaterdag van 10:00-20:00 op een kerstmarkt (buiten) gestaan.
Mooie omzet gedraaid, maar man ik was kapot.
Denk dat dat even de druppel was gister. Vannacht wel goed geslapen en vanmiddag ook bijtijds thuis uit het werk. Dus hopelijk vanmiddag geen inkakmoment en dan weer even lekker met Elmo aan de gang.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:14

Hopelijk vandaag al wat minder spierpijn Carmuh! Gelukkig kun je er nog om lachen ;)

Knap dier JenW! Succes met hem!

Dat is dan ook wel veel bij elkaar Marije, en natuurlijk een tijdje geleden die stress om Elmo. Nu het zo vroeg donker is moet ik mezelf soms ook echt bij elkaar rapen om nog wat te gaan doen 's avonds. Hopelijk kun je vandaag weer lekker met hem aan de gang (ben trouwens wel jaloers op jullie overdekte longeerbak, wauw!)

moniek21 schreef:
Switt, wat een enorm braaf dier heb je toch, hoe gaat het verder met hem ?

Tsja, ik weet het eigenlijk niet zo goed. Vind hem veel te braaf, binnenkort bloedonderzoek om te kijken of er niet ook iets anders speelt. Ik had hem zondag mee het bos ingenomen om een rondje hard te lopen, dat is dus echt onmogelijk. Hij wil gewoon niet draven. En dat vind ik dan toch een beetje vreemd voor een 3 jarige in een nieuwe omgeving. Een of andere aso scheurde in galop langs, nou om zoiets een oor bewegen is hem al teveel moeite...

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:59

Ohoh marije.. Idd nu paardje beter en jij ziek ? Ik hoop dat je snel opknapt.

Switt, dat doe je goed even een bloedonderzoek , klinkt idd niet helemaal " normaal " als er 1 in galop langskomt en hij wil nog niet eens een oor bewegen. Ben benieuwd naar de uitslag.