Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:04

Ach pollux denk maar zo; het zoeken duurt misschien langer maar dan heb je straks wel iets wat je echt wil. Je droompaard ;)
Hoewel, ik heb een hele leuke merrie haha. Waarom wil je persee geen merrie?
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 28-02-12 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:06

Je bent een merrie mens of niet.Ik klik juist helemaal niet met hengsten.
Laat mij maar lekker friemelen met merries!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:07

Gut, mijn merrie is juist helemaal geen friemel en ons ruintje wel..... ;)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:08

ik vind het allebei prima, zolang ze een lief karakter hebben in de omgang en onder het zadel.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:09

Ik rijd voornamelijk merries met heel veel bloed,die zijn echt niet te dwingen.
Maar er zijn zat ruintjes waarbij je hetzelfde moet rijden hoor!
Maar ik heb gewoon meer met die meiden.
Honden heb ik ook liever teefjes.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:12

Ik merk inderdaad ook wel verschil in omgang tussen mijn ruin en merrie.
Mijn merrie heeft een ander soort 'spiegel', ruintje vond het al snel best.
Stond niet specifiek op mijn eisenlijstje ruin/merrie, heb het op karakter gezocht.
Nu ik er bij nadenk; heb alleen maar merrie's bezichtigd :+
Wel extra op gelet of het geen 'pismerrie' was, die zijn niet lief haha.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:13

dat moet ik inderdaad niet hebben, een pismerrie. Vreselijk.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:25

Mijn merrie is bijna 72% volbloed :o , haar dochter bijna 42% en haar zoon bijna 53%. Merrie heeft Z dressuur gelopen en Z startgerechtigd springen, dochter loopt ZZL en zoon kan zeker bewegen, maar heeft helaas een ongeluk gehad waardoor hij sportpaard af is. Maar idd, mijn 'nieuwe' sportpaardje (is niet van mij :P ) heeft maar 33%, al had dat van mij wel wat meer mogen zijn :o :P Vergeleken met de rest kan ze nl best een lambal zijn haha!

EDIT: maar het is erg persoonlijk (wat wil je en wat ben je gewend...) en per paard ook zeer verschillend. De een is de ander niet...

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:35

Kaja schreef:
Torius16 schreef:
@Kaja hoeveel toppaarden en/of dekhengsten wil je van mij horen die top presteren met OC/OCD? En hoeveel nakomelingen? Denk dat ik dan aan 100 blz niet genoeg heb.....

Niet nodig hoor, i am well aware of the facts... Al vraag ik me wel af welke kant je uit wilt := ?

Overigens is dit niet de reden wat me 'dwars' ZAT aan je reactie.
Het gaat erom dat de cijfers NIET kloppen én dat keuren an sich nuttig is.
Natuurlijk niet om blind op te varen, wat ook blijkt uit de huidige tendens in uitspraken van diverse rechtzaken.
Bovendien zekerheid heb je nooit. Er is maar één zekerheid in het leven....
Echter sluit een keuring wel het één en ander uit. Mocht jij jezelf capabel genoeg vinden om niet te keuren, prima.
Maar om dit min of meer indirect "aan te moedigen" kan toch niet de bedoeling zijn?

Torius16 schreef:
En zolang er mensen bij mij op stal komen die theoretisch alles goed weten maar tijdens het rijden niet eens een paard dat L1 loopt en veel zelfhouding heeft in de aanleuning kunnen krijgen, op het verkeerde been lichtrijden en het niet voelen wanneer ze contra aanspringen, tja dan sta ik liever als paardenmens met beide benen op de grond en laat alle mooie verhalen maar over me heen komen (en hoop dat ze mijn paard maar niet willen kopen omdat ook hier dan geldt dat de beste stuurlui aan wal staan ;))

Torius16 schreef:
@Ikke ik kon mij helemaal vinden in het stuk van de schrijver (net als jij zag ik) maar goed misschien zijn wij paardenmensen de anderen mensen met paarden

Torius16 schreef:
Maar daarom is dit topic zo leuk om te volgen, ik verbaas mij iedere keer weer, maar leer ook iedere keer weer!

Bovenstaande quote is bijzonder denigrerend jegens de zeer enthousiaste mensen (kopers) in dit topic.
Jammer dat het zo moet. Als je je frustraties hier bot komt vieren omdat je paard niet goed in de markt ligt, lijkt me dit niet de plaats :n

Frustratie? Volgens mij heb je mij niet helemaal goed begrepen hierin.
De markt waarin mijn paarden liggen, liggen in een iets hoger segment dan het gemiddelde budget hier.
Deze kopers stappen (heel raar overigens) makkelijker over een schoonheidsfoutje of bemerking. Het gaat hen om het gebruiksdoel, dus kan en doet het paard wat hij moet doen? De meesten hier kijken naar wat een paard niet kan ipv wel (zichzelf daar even buiten beschouwing gelaten want vaak is de ruiter de beperking op een paard en niet het paard zelf) en gaan prat op foto die ze zelf niet kunnen beoordelen en rapportages die ze niet goed kunnen lezen.
Daarbij wordt het beeld bepaald door een video en foto (al dan niet gemonteerd door de verkoper) en blijkt de waarheid anders bij een bezoekje.....
Ik wilde hen daarmee ontnuchteren. Niets is namelijk wat het lijkt. En idd de beste paarden vallen in hun jonge jaren niet op en komen als het pad naar de top steeds smaller wordt naar boven drijven (dat hebben wij nu zelf ook 2x mee mogen maken)
Mbt de keuring: lees het verhaal van MyWishMax die alles heeft uitgesloten lijkt het en toch al twee jaar loopt te sappelen en qua koop naar Ambre die haar lot in de loterij vond voor bijkans een weggeef prijs. Dat zijn toch twee hele goede voorbeelden hoe het ook kan?
Qua enthousiasme: tja de kopers zeker maar heb bijna nog niet 1 positief verhaal voorbij horen komen over hun potentiële aankopen omdat iedereen wel een, met name, negatieve opmerking heeft. Dat vind ik dus idd belachelijk!
Het gaat erom wat jij ervan vindt en hoe jij je erbij voelt. Jij moet er toch mee overweg kunnen en op kunnen rijden? Die anderen toch niet??
En als dat dan een lelijke, laagbenige, met een kleine bemerking, matig bewegende, maar brave vos is wat dan nog? Als de koper er maar gelukkig mee is en heb het gevoel dat veel mensen worden afgeremd door wat een ander er van denkt of van vind (gelukkig heb ik dat jaren geleden al langs mij heen gezet!)

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:50

Snap wel een beetje wat je bedoelt Torius. Ik ben er zo een die wel eens op het verkeerde been licht rijdt en ongemerkt in de verkeerde galop aanspringt. Had een 'plaatje' in mijn hoofd van wat mijn droompaard zou zijn (vooral uiterlijk), maar word me steeds meer bewust van dat er al die tijd een heel leuk en braaf (!) paardje voor mijn neus staat en dat ik daar veel van kan leren en plezier mee kan hebben.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:02

hallo,

Ik lees zo af en toe is mee, omdat het z'n leuk topic is.

April 2011 heb ik mijn droom paard gevonden, een jong dressuurgefokt paardje.
Ik heb denk ik wel meer als 100 paarden gezien. (ook stallen waar ik er dan 15 zag)

@ pollux, aangezien jij ook een jong dressuur paard zoekt, weet ik misschien nog wel wat stallen voor je waar je kan gaan kijken.
Moet hij al beleerd zijn?

Pollux schreef:
Pion, waar heb jij die dan gezien? Deze ben ik nergens tegen gekomen. Had wel een andere Johnson x calypso gezien, een vos, maar te groot (1.70)

Welmoed: ik zoek een (bij voorkeur) dressuurgefokt paardje. Leeftijd 3-6. Deze lijkt me iets teveel richting springen en crossen gereden.

Snoekiej: een echt talentvol dressuurpaard kan ik niet betalen, vermoed ik en ben ik ook de ruiter niet naar. Maar een paardje die lekker makkelijk kan bewegen, met iets bovengemiddelde kwaliteit hoop ik wel te kunnen vinden (uiteindelijk, haha)

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:08

Pion: ik ben geen merrie mens. Mijn merrie en ik leken soms erg op elkaar (klinkt gek) en dat botste. Daarbij was mijn merrie ook nog eens een echte pismerrie, ik kan daar niet mee omgaan. De ruinen waarmee ik omga, liggen me veel beter, zijn stabieler qua karakter wat beter bij mij past.

@Smurvaas: bedankt! Zadelmak en bij voorkeur iets doorgereden. Ik ben benieuwd!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:10

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:11

Merries en ik is ook geeeeeeeeen goed idee! Op stal vond ik het altijd al maar niks, wel anderhalf jaar op een gereden maar dat bevestigde mij er alleen maar in, dat ik en merries gewoon géén goed idee zijn. Doe mij maar 'n lekkere vent :Y)

Kunnen jullie morgenochtend voor me duimen? dan ga ik voor de 2e keer op die leuke fries! Als dat weer goed bevalt gaat 't 'm worden denk ik :D
Denk dat ik m'n zadel ook maar direct meeneem, als het rijden bevallen is kunnen we direct even kijken of die eventueel passend gemaakt kan worden (hij lag op een iele d-pony erg goed (daarvoor ook gekocht) maar op een kwpn van 1.70 lag hij ook heel goed. Dus hopelijk gaat hij bij deze ook passen (maar hij moet sowieso opgevuld worden.)

Heeft iemand ook nog ervaringen met klinieken hier in het Noorden ivm keuren? Ik heb totaal 0 ervaring en dit is het eerste paard wat ik koop (pony heb ik al sinds ik 8 ben, stond daar toen al op stal dus geen keuringen en weet-ik-wat) Vanuit die stal keuren ze bij de kliniek in Garijp (25 km verderop). Over Wolvega heb ik ook goede dingen gehoord (maar dat zit er 80 km vanaf en dan zit je weer met vervoer) en zijn er nog meer hier in het Noorden? Paard staat in noord friesland, dicht bij de grens met Groningen. Vanaf hier (Haren, onder groningen stad) is het 50 km).
Ze zeggen altijd, laten keuren door een onafhankelijke dierenarts maar mag toch eigenlijk wel hopen dat ze bij een kliniek sowieso onafhankelijk zijn?!
Hij moet sowieso klinisch en röntgen gekeurd geworden, is verder nog tips wat te laten doen? Kunnen ze aan het bloed ook nog interessante dingen zien? (ontstekingen bv of andere dingen?). Paard kan altijd wat hebben, dat snap ik, kan ook altijd wat gebeuren, maar wat ze uit kúnnen sluiten laat ik graag voor aankoop uitsluiten.
Ervaringen mogen ook per PB.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:17

roos stables, zowel beleerd als onbeleerd. Heel vriendelijk ontvangen, zijn zelfs nog met hem ergens anders naartoe gegaan 45 min rijden, om daar te kijken.
team Nijhof, onbeleerd, wel optie tot zadelmak maken. SUPER mensen, zo vriendelijk! nergens zo vriendelijk ontvangen als daar. Een bijzondere ervaring.
van Norel (pretedenthoeve) ook beleerd en onbeleerd, ook heel vriendelijk.
Van uyterd, vooral onbeleerd.
Van Den Hurk, beleerd, heel vriendelijk ontvangen en geholpen.
Jacatra BV (heb ik mijn paard van gekocht) adverteren niet op internet, maar je kan altijd bellen
Lauw van Vliet zowel beleerd als onbeleerd, heeft veel meer staan als op de site staat.

Dit zijn zo snel de mensen/stallen waar ik de beste ervaringen mee heb gehad.

Verder nog Coby van Baalen, (sander marijnissen) en Het Dressuurpaard.

Niet gelijk denken ow die namen het zal wel heeeeeeel duur zijn, dat valt wel mee, en vragen staat vrij :-)

Bij geen van deze mensen was keuren een probleem. En bij iedereen gewoon goed voor de koper, niet goed voor de verkoper.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:19

Noon schreef:
Uit nieuwsgierigheid, van vinden jullie van deze?
http://www.stalarends.nl/?page=handelstal

site ziet er netjes uit. Goede foto's. Goed filmpje. Vind het ook netjes dat ruiter met cap rijdt. Maakt een goede indruk vind ik!
Vind het altijd wel jammer dat er weinig prijzen bijstaan, maar dat is helaas vaak is. Ik vind het er namelijk wel "duur" uitzien, maar dat komt ook omdat foto en video gewoon goede kwaliteit zijn.

Of bedoelde je een specifiek paard? want dan is je link niet goed ;)

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:23

Ilsemarie schreef:
Noon schreef:
Uit nieuwsgierigheid, van vinden jullie van deze?
http://www.stalarends.nl/?page=handelstal

site ziet er netjes uit. Goede foto's. Goed filmpje. Vind het ook netjes dat ruiter met cap rijdt. Maakt een goede indruk vind ik!
Vind het altijd wel jammer dat er weinig prijzen bijstaan, maar dat is helaas vaak is. Ik vind het er namelijk wel "duur" uitzien, maar dat komt ook omdat foto en video gewoon goede kwaliteit zijn.

Of bedoelde je een specifiek paard? want dan is je link niet goed ;)

Haha, sorry ben ook zo 'technisch' :P ik doelde idd op de Ronaldo x Darwin :) bedankt trouwens

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:30

Ik zit te wachten op de uitslag van de klinische keuring van een Lusitano hengst in Portugal.
Pfffft spannend hoor. Als hij goed is gekeurd, komt hij naar Nederland!

Ben onderhand al een jaar bezig, eerst een merrie op het oog die afgelopen oktober van mij zou zijn, maar door omstandigheden kon dat niet door gaan.
Uiteindelijk toch in Portugal geëindigd. En nu afwachten .... :o

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:35

Ooh spannend Limonade! En dan nog helemaal uit Portugal ook. Hoe lang duurt dat ongeveer eigenlijk voor dat hij dan in Nederland is? (ik heb daar echt geen verstand van, van paarden in het buitenland kopen en dan naar Nederland halen)

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:38

Ligt een beetje aan de paarden die ze vervoeren. Ik wil hem via BSS Transport naar NL halen. Gemiddeld zal dit een dag of 3 duren.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:40

@Limonade; Wow, dat is spannend zeg. Ben je ook echt in Portugal wezen kijken, of ?

Ik zie een discussie over keuren, die al heel lang duurt. Ik kan niet anders zeggen dat in mijn ogen een paard kopen en hebben, altijd een vorm van russische roulette blijft. Er kan altijd wat gebeuren, maar met een keuring vantevoren heb je een iets grotere kans op minder grote ellende na aanschaf, niets meer en niets minder.

@Ilsemarie: Succes! Ik zal voor je duimen. Ik zou wel altijd bij een grote kliniek laten keuren en vooral een kliniek waar de eigenaar niets mee te maken heeft, wegens eventuele partijdigheid. You never know! ;)

Ik ben vanmiddag weer op pad geweest, maar wat een teleurstelling. Hij zou 1.72m zijn, nou, 1.80m leek ie eerder, arm bespierd. Tong uit z'n mond, open mond, rechtsachter plaatste hij in alle gangen buiten/achter de massa, wissel in 70-stukken, zeer slechte stap(onregelmatig).en dat alles kreeg je voor de schamele prijs van 22.000 euro!

emma525

Limonade schreef:
Ligt een beetje aan de paarden die ze vervoeren. Ik wil hem via BSS Transport naar NL halen. Gemiddeld zal dit een dag of 3 duren.

Dat wordt wel een klimaat shock :D Hopelijk wordt hij goed gekeurd!

KarinvdM

Noon schreef:
ik doelde idd op de Ronaldo x Darwin :)

Wel een leuk paard, maar ik ben er niet zo'n fan van als ze al zo vroeg beleerd worden.
Hij is al vanaf vorig najaar onder het zadel.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 28-02-12 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cath

Spannend hoor!
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een PRE of Lusitano maar is weinig keus in Nederland.
Waarschijnlijk ga ik naar Spanje toe om te kijken.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:41

@Ilsemarie
DAP Marum is ook nog een optie, keuren oa ook voor hengsten KWPN.
Garijp, als ik een paard koop laat ik 'm daar ook graag keuren, zijn zéér kritisch maar wel nuchter.
Mobiele röntgen van Nijhof zou ook nog een optie zijn, zelf vind ik daar de rapportages met name 'leesbaar'.
DAP AA en Hunze zijn prijstechnisch wel oké, maar rapportage daarentegen ook wat summierder.
Succes!