Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:21

Oei, 22.500 euro is wel erg veel geld. En ruim boven jouw toch al riante budget. Kan je wat meer vertellen over dat 'goedkopere' paard? Wat de wedstrijden betreft: daar kan ik je niet mee helpen. Heb nooit wedstrijden gereden.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:23

Nou het is niet boven ons budget, maar wel boven de prijsklasse waar we eigenlijk zoeken.
We kunnen het wel makkelijk betalen, maar ik vind het zelf nogal overdreven om met zo'n paard aan te komen zetten.

Die andere is een merrie van 6 jaar, 1.65, heel erg mooi en een hoge wow-factor, geen wedstrijdervaring maar wel zeer veel potentie.
Mijn instructeur was daar al wezen kijken en was er heel erg over te spreken. :j
Hij zei dat het paard echt heel braaf was, ook op stal en in de omgang. Gewoon een heel mooi dier, alleen in de opleiding nog niet heel ver.
L/M-niveau ongeveer, maar dat vind ik niet zo'n probleem. Met goede lessen kunnen we dat zelf ook bijbrengen.
Ik denk alleen, straks kom ik met dat paard op wedstrijd, dier heeft nooit een wedstrijd gezien en krijgt me enorme stress, etc.

Marvel

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:28

Met 6 jaar op l/m niveau valt toch mee? Ik vind het juist leuk om zelf op te leiden. Of zoek je juist een z paardje?

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:32

Ja inderdaad, ik vind dat ook geen probleem hoor! :)
Ik zoek eigenlijk gewoon een superbraaf paard, heel betrouwbaar en vertrouwd. Maar niet helemaal groen meer.
Maar dat is deze ook niet, dus dat maakt ook niet uit.
Ik ben alleen beetje bang voor de eerste wedstrijd, scheelt dat ik zelf al wel wedstrijdervaring heb natuurlijk. :P
Maar volgens mij maakt het niet zoveel uit of het paard wel/niet wedstrijdervaring heeft.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:35

Lauste: Zijn dat die 2 paarden die je me gemaild had?
Ik heb al mijn paarden zelf voor het eerst uitgebracht, en dat is het leukste wat er is!
Waarom pronken met het werk van een ander? Het is toch heerlijk om te zeggen dat je het helemaal zelf gedaan hebt! :D
En spannend is het zoiezo, zeker de eerste wedstrijd! :D Maar jij weet ook wel, kwaliteit is kwaliteit, al gaat de eerste wedstrijd niet perfect!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:38

Ja die 2 denk ik, met commentaar van mijn instructeur erbij of niet?
Inderdaad, lijkt me ook geweldig om een paard zelf van niets tot Z (bijvoorbeeld) te brengen. :j
En ik denk dat ik gewoon even niet moet twijfelen aan mezelf, dat is echt irritant. :+

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:41

Lauste schreef:
Ja die 2 denk ik, met commentaar van mijn instructeur erbij of niet?
Inderdaad, lijkt me ook geweldig om een paard zelf van niets tot Z (bijvoorbeeld) te brengen. :j
En ik denk dat ik gewoon even niet moet twijfelen aan mezelf, dat is echt irritant. :+

Nee dat zijn weer andere dan haha! Ik had er 2 gezien die al Z waren weet je nog!
Jaa is echt leuk, zeker als je dan lekker in de prijzen kan rijden, trots! :D
En geloof me, ik ben ook mega onzeker!!Ben gewend om paarden te rijden waar alle knoppen al op zitten, en nu heb ik er eentje die net een pasje opzij kan.. :P

Maar eh.. ik ben toch nog wel benieuwd naar die 2! :D Ik heb mn paard gekocht in dezelfde prijsklasse als dat jij aan het zoeken bent. Misschien kan je eens bij die stal gaan kijken als je nog niks hebt! :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:44

Lauste schreef:
Ik denk alleen, straks kom ik met dat paard op wedstrijd, dier heeft nooit een wedstrijd gezien en krijgt me enorme stress, etc.

Denk je dat het uitmaakt of jij op dat paard zit, of pak 'm beet, Anky v Grundsven?

Neem van mij aan, dat maakt geen ruk uit. Je begint met een paar onderlinge wedstrijden; als het even kan op eigen terrein, en dat bouw je uit. Die eerste tien wedstrijden ben je mogelijk de rode lantaarn op de uitslagenlijst; what the ***** Ook het paard moet het gewoon leren, neem daar gewoon even de tijd voor; it will pay you off.......

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:47

Ikke: Goed verwoord! Van fouten maken leer je, en paardrijden gaat niet alleen maar om de show stelen, daar moet je toch eerst echt wat voor doen! :P

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:50

Ja het is meer zo dat ik bang ben dat het paard alle kanten op stuiterd en dan heb je mij erop en dat maakt het al helemaal een zenuwachtig zooitje. _O-
Bij mijn pony stond ik altijd te trillen op m'n benen, maar die pony was zo relaxed als wat, dus dan verdwenen mijn zenuwen uiteindelijk ook wel.

poedersuiker. stoot mn teen keihard en nu zit er amper meer gevoel in. AU AU AU!

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:54

Lauste schreef:
Ja het is meer zo dat ik bang ben dat het paard alle kanten op stuiterd en dan heb je mij erop en dat maakt het al helemaal een zenuwachtig zooitje. _O-
Bij mijn pony stond ik altijd te trillen op m'n benen, maar die pony was zo relaxed als wat, dus dan verdwenen mijn zenuwen uiteindelijk ook wel.

poedersuiker. stoot mn teen keihard en nu zit er amper meer gevoel in. AU AU AU!

whahahha!! Hopelijk krijg je geen blauwe teennagel! :P
Vroeger was ik zo zenuwachtig dat ik iedereen voor alles uitmaakte na de proef en dan nog in de prijzen viel met dikke winst, heb er toen zo weinig van genoten dat ik daar zoveel spijt van heb! Dus sinds een jaar of 2 doe ik het echt voor mn plezier, en dan maar een Valdispertje extra bij het ontbijt! :D En Anky word ik toch niet dus heb geen haast, mijn droom met de merrie was Z2 voor mn 20e, dat is gelukt, nu is mn droom [***] op te leiden naar het nationaal, en voor dat hij dat niveau mag lopen zijn we weer 3 jaar verder, dus MOET nu genieten! :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:55

Kaitlin schreef:
Ikke: Goed verwoord! Van fouten maken leer je, en paardrijden gaat niet alleen maar om de show stelen, daar moet je toch eerst echt wat voor doen! :P

Ach, ik heb ex mijn Welsh-Cob z'n wedstrijdebuut zien maken. Alleen al het begin van de eerste proef en het einde van de tweede proef was zo'n verschil, daar zou je thuis wel een maand voor moeten trainen!

Lauste schreef:

Al doet ie het hele proefje in galop achterwaards, so what!!

Knoop de uitspraak Emiel Hendrix (die springruiter uit Asten, die ja!) heel goed in je oren:
Ik kom op dit soort dinsdagavondparcoursen voor de ervaring van de jonge paarden. Kunnen mensen ook eens zeggen dat ze van Emiel Hendrix hebben gewonnen!

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:56

ikke schreef:
ksb schreef:

Ach, ik heb ex mijn Welsh-Cob z'n wedstrijdebuut zien maken. Alleen al het begin van de eerste proef en het einde van de tweede proef was zo'n verschil, daar zou je thuis wel een maand voor moeten trainen!

Lauste schreef:

Al doet ie het hele proefje in galop achterwaards, so what!!

Knoop de uitspraak Emiel Hendrix (die springruiter uit Asten, die ja!) heel goed in je oren:
Ik kom op dit soort dinsdagavondparcoursen voor de ervaring van de jonge paarden. Kunnen mensen ook eens zeggen dat ze van Emiel Hendrix hebben gewonnen!

WHAHA Held!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:58

Kaitlin schreef:
ikke schreef:

WHAHA Held!

Hoe anders denk je dat die jonge paarden aan hun ervaring komen? Je denkt toch niet dat Anky of Edward dat anders doen? Wellicht onder een schuilnaam of zo, maar die dieren worden ook op lokale wedstrijden uitgebracht om te wennen aan alle heisa. Dat doen ze echt niet op een wereldcup........

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:00

Ik heb bij meerdere GP ruiters ge-groomd, dus weet er alles van hoor! :P maar deze uitspraak kende ik niet :)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:01

Ik ben gewoon een stresskip, moet er maar mee leren leven. :')
Verstand op nul zetten, op het paard blijven zitten en ik kom de dag wel door. Denk ik.

Wow nice Kaitlin, dat lijkt mij ook wel wat!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:01

Kaitlin schreef:
Ik heb bij meerdere GP ruiters ge-groomd, dus weet er alles van hoor! :P maar deze uitspraak kende ik niet :)

Ach, als ringmeester kom je nog weleens wat mensen tegen (Emiel dus ook :D )

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:18

Ringmeester is ook een leuke bezigheid! :D Helaas nooit verder gekomen als de lokale selectiewedstrijden! :P
Lauste: Door mijn opleidingen heb ik al veel facetten van de sport van dichtbij gezien, erg leuk! :D

Ik ga naar bed toe, morgen het KWPN nog maar eens bellen (pfff.. rompslomp!) en daarna naar mijn [***]! Ben benieuwd hoe hij het doet! :D

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:35

Mijn 1ste pony toen ik 10 jaar oud was een kleine D die ik tm L2 heb gereden daarna dus die 2,5 jarige E pony ruin (B-Z2) toen ik 12 was dus zoveel ervaring had ik ook niet...(ben nu overigens bijna 28 en zeg maar 9-10 jaar niet gereden).

Tja en jonge paarden maar ook oude kunnen altijd een x gek doen maar dat ligt uiteraard ook een beetje aan de ruiter of jij het paard de kans geeft om iets te doen :) .

Soms zie je op concours van die mensen die blijven maar stappen en stappen terwijl het paard steeds meer opgewonden wordt en dan vanzelf een x ploft. Ipv dat die ruiters eens lekker gaan draven en gallopperen om de spanning wat te laten zakken blijven ze dus stappen met als gevolg dat het paard de spanning niet kwijt kan....

@Lauste ik ben ook een stress kip (in alle facetten in het leven...en vooral tentamens op de uni :Y) ) en al wordt je laatste soooo what je gaat er niet dood van en zolang je niet je brood met de paarden hoeft te verdienen. PS 1ste proefje was in April met mijn 3 jarige had ik 133 punten (winstpunt was 156) :D

@ Jotoma heb jij bij het keuren bij kosten afkeuren voor verkoper?? Indien ja dat zou ik eerst de voorwaarden goed op papier zetten. Want wat versta JIJ onder afkeuren/goedkeuren? dit kan namelijk anders zijn dan de bevindingen van de dierenarts.

PS ik vraag mij wel af wat het nut van keuren van oudere paarden is. (wij mensen vertonen ook altijd wat slijtage op 40-50 jarige leeftijd...een 3tje bij een ouder paard is echt niet vreemd en wat doe jij dan???). Een 3 jarige met een 3 die je nog moet gaan trainen dan is de kans veel en veel groter dat het later probelen om gaat leveren maar een 8 jarige?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:18

@studiemiep: bij afkeuren is het inderdaad kosten voor de verkoper. Onder afkeuren versta ik 3 of hoger scoren op rontgen. Ik vind het inderdaad wat lastig, want voor een chipje hoeven ze niet afgekeurd te worden, maar daarvoor laat ik een paard waarschijnlijk wel staan. Het lijkt mij dat als een 8-jarige al een lichte vorm van artrose heeft ook niet door de keuring komt? Iemand advies?

Ik bel sowieso vandaag even met de kliniek voor kosten keuring, bij hun is standaard alleen de benen, maar ik ben benieuwd wat het kost met rug erbij. Ik zal dan ook eens vragen waarop zij goed/afkeuren en waarmee paarden dus wel en niet door de keuring komen.

Komend weekend wil ik sowieso weer even langs ze gaan, ik heb het voorlopige koopcontract gestuurd maar kon een hoop nog niet invullen (Stamboeknr, chipnummer e.d). Maar ik stel denk ik nog even een aparte overeenkomst op voor de keuring. Dat we die sowieso van te voren tekenen en dat we de koopovereenkomst op 20 juli pas tekenen, dus na goedkeuring (even van het goede uitgaan). Is dat logisch?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:54

met artrose komen ze de keuring niet door nee. Ongeacht welke plaats. Artose is botwoekering en zal alleen maar meer worden :). Moet je speciale voedingssuppl gaan geven en hoge training zal hij niet aankunnen, dus blijf je op b/l niveau trainen, springen een afrader en kun je fijne buitenritten maken :). Artrose gaat nooit meer weg:)

@ Lauste; Zo wat heb jij een riant bestedingsbudge, allemachies :P. Die merrie klinkt wel leuk hoor! Zelf nog lekker doortrainen en op niveau brengen vind ik persoonlijker leuker als eeen paard dat alles al kan :).

@ Jatoma : Denk jullie van beide kanten het eens moetn zijn met het koopcontract en dan ind na goedkeuring tekenen, daarvoor heeft niet zoveel zin, want als hij afgekeurd word koop je hemt toch neit lijkt me ;)!

@ Studiemiep : keuren van oudere paarden is juist heel belangrijk! Ze zijn uitgegroeid en als er veel mee gedaan is kan er echt wel iets ontstaan zijn door verkeerde training oid. Zeker oudere paarden op de foto zetten, zo ie zo benen en rug :).
Dat 3tje bij een ouderpaard hangt ervanaf waarom hij waar een 3tje op heeft ;)!
Een 3jarige met nu al gewrichts/bot problemen zal je wss alleen maar de vernielig in helpen als hij sereius wat een bemekring heeft in de benen,sprong, knie ed. de belangrijke bewegelijke delen & dat is bij een paard ontzettend veel!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 10:04

@ Lauste: Zo, 22.500 is niet niets! Ik geloof vast dat je nog wat leuks vindt voor wat minder geld ;)

Ik ben ook een stresskip hoor, daarom dat ik zo snel mogelijk naar een wedstrijd wilde, die eerste keer vind ik altijd afschuwelijk :D

Veel plezier bij Che, wanneer komt ie nu naar je toe?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:07

Goedemorgen Lady's! :D
Dat van artrose is niet helemaal waar, ik heb een paard gereden dat eenmalig behandeld is tegen beginnende artrose en daarna nog naar het Z gereden is zonder klachten (nooit meer pijnklachten gehad), dus als je er optijd bij bent wilt het nog weinig zeggen. (in sommige gevallen, ik ken er 2 die Z2 of hoger gelopen hebben..)

Nu we het toch over de 'selectiecriteria' hebben qua gezondheid, hoe denken jullie over beenstand? Wij zijn naar een paar hele gave paarden geweest, maar dan met een wat franse of toontredende stand, een paard dat als veulen een bokhoefje had gehad en daardoor nog ietwat verschil in voorbenen had, mijn moeder draait dan meteen rechtsomkeert ondanks de qualiteit. Hoe denken jullie daar over? We zijn ook bij een 6 jarige Z1 drs geweest met een vergroeiing op de kaak, stel dat dit m zou worden zou mn moeder foto's laten maken van zijn gebit en kaak om te kijken of dit rijtechnische problemen zou kunnen opleveren.. Hoever moet je gaan? Het is erg moeilijk...

En wij hebben ook een ouder paard verkocht (12) en die hebben we zelf eerst helemaal rontg. en kl. laten keuren voor datie de verkoop inging... bij oudere paarden is het risico gewoon groter! Inderdaad wat Studiemiep zegt.

Ik ga vanmiddag weer naar [***] en een vriendinnetje gaat mee, dus zal vragen of ze foto's maakt! :D

@lauste: ik ben wel heel benieuwd naar die beestjes van jou hoor :P

JulieDR: Dankje! 14 augustus komt hij naar huis, hij zou nu al meekunnen hoor, maar ik vertrek volgende week voor 23 dagen naar Thailand, dus het is beter als hij daar blijft! :D

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:50

Beenstand, ligt aan hoe erg het is. Dat het te corrigeren valt.
Me vorige huurpony was beetje toontredend voor, goede hoefsmid kapte der netjes bij. Dan was er niks te zien.

Ik kan momenteel niks vinden, ben allemaal aan het zoeken. Staat te ver weg, te jong of veel te duur.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:57

Ik ben zelfs (3 uur heen, 3 uur terug) naar friesland gereden voor 2 paarden.. :P haha! [***] staat een uur hier vandaan..