Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 07:40

Change3x schreef:
Cioccolato schreef:
Ik heb ook wel rontgen foto's zonder rapport. Nooit een rapport bij gekregen :)

Ik heb er ook een paar zonder rapport. Je laat toch je eigen veearts de foto’s overkijken. Toevallig m’n laatste aanwinst ook op die manier.

Kopers kunnen ook wel overal moeilijk over doen hoor. Iemand heeft meteen iets te verbergen als er alleen een set foto’s bij zit en geen rapport. :')

Heel veel verkopers hebben geen rapporten erbij. Kopers laten ze toch checken en/of een heel nieuwe set maken. Vaak hebben ze geen zin in discussies dat de ene het een 1-2 vind en de andere een 2. Gaat helemaal niet om iets te verbergen hebben.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:02

Plus dat je bij veel DA’s moet aangeven er een rapport bij te willen. Als je er zelf niet om vraagt, vermijden ze soms ook liever het extra papierwerk :j
Altijd zelf aangeven als je foto’s laat trekken en met welk doel je dat rapport wilt (eigen gebruik of verkoop).

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:17

Je wil zelf als verkoper toch ook een inschatting? En dan even iets meer dan mondeling?
Dat wilde ik in ieder geval. Zodat ik weet wat ik te koop aanbied (en dan indien nodig de prijs er op aan pas).

En andersom ook: als ik iets koop en het is geadverteerd als "rontgenologisch is ie ok", dan verwacht ik er een rapport bij. Niet een "he we hebben wel foto's en kijk zelf maar wat je er van vindt".

Maar dat is dus vooral mijn verwachting lees ik hier. Even iets bijstellen dus :o

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:19

Nou nou cange dat heeft niemand gezegd. :Y)
Ik zei dat ik het apart vond dat mensen dingen niet zeggen die duidelijk op de foto's wel te zien zijn zoals begonnende KS of chipjes of zeg het maar en als je vraagt of er bijzonderheden bij de foto's waren is het antwoord vrijwel altijd nee hoor alles is 100%. Dan ga ik mensne wel minder vertrouwen want als je dat al niet wil vermelden wat vermeld je dan nog meer niet ;)

Natuurlijk laat je foto's beoordelen maar doen jullie dat allemaal bij elk dier wat je wat lijkt voordat je gaat kijken omdat er geen rapport bij zit :?
Of pas als je het dier al hebt gezien en over wil gaan tot keuren?

Ik probeer zelf zoveel mogelijk al te weten voordat ik ga kijken zonde van mijn en de eigenaars tijd als we beide daar voor niets staan.

Edit
Zo sta ik er ook in kelan
Apart dat je betaald voor foto's en dan geen rapport verwacht. Hoe iemand het ook beoordeeld je wil toch wel weten wat een dierenarts er van denkt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:54

Kelan schreef:
Je wil zelf als verkoper toch ook een inschatting? En dan even iets meer dan mondeling?
Dat wilde ik in ieder geval. Zodat ik weet wat ik te koop aanbied (en dan indien nodig de prijs er op aan pas).

En andersom ook: als ik iets koop en het is geadverteerd als "rontgenologisch is ie ok", dan verwacht ik er een rapport bij. Niet een "he we hebben wel foto's en kijk zelf maar wat je er van vindt".

Maar dat is dus vooral mijn verwachting lees ik hier. Even iets bijstellen dus :o

Als er geen rapport bij zit is dit meestal bij professionele verkopers en niet bij particuliere verkopers. Die vertrouwen gewoon op hun veearts als die zegt van "geen bijzonderheden, deze is acceptabel".

Daarnaast vraagt er bijna niemand een keuringsrapport op voordat ze de eerste keer gaan kijken en erbij staat dat het paard gezond is/verkoper dit verteld. En ook als er een keuringsrapport bij zit en men is geïnteresseerd in het paard te kopen gaan de röntgenfotos nog naar hun eigen dierenarts voordat er opnieuw gekeurd wordt.

Ik denk dat je pas achterdochtig moet worden als ze zeggen dat die gezond is, maar de röntgenfotos niet willen doorsturen ;)

c_alsemgeest

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:24

Van mijn huidige heb ik inderdaad ook de foto's doorgestuurd gekregen zonder rapport, wel met een mondelinge beschrijving van de verkoper wat er gezien was.
Na bekijken foto's en herkeuring klopte dit ook allemaal en geschikt voor de sport als conclusie.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:33

Ik ga een uitstapje maken naar een kwpner, gewoon omdat deze me wel aanspreekt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:47

Ik ben dan maar bijna niemand :D
En met mij eigenlijk vrijwel iedereen die ik ken. Waarom zou je tijd verspillen of verliefd worden op een paard die niet aan je gezondheids eisen voldoet.

Audesta
Leuk, wat zoek je eigenlijk .

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:53

Eigenlijk een Spanjaard maar de markt is niet zo denderend :+

Bij kwpners zijn er maar weinig die me echt aanspreken en meestal vind ik ze te rillerig.

Voorwaarts etc mag allemaal maar geen dramaqueens alsjeblieft :')

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:00

Ja lastiger met een spanjaard, ik zou er dolgraag 1 willen maar zelfs in spanje heb ik niet gevonden wat ik wou. Op 2 helemaal verliefd geworden bleken ze niet door de keuring te komen terwijl die daarvoor goed waren. Ben ik heel verdrietig van geweest.

Ik wil eigenlijk hetzelfde, ik wil wel de go, de werklust maar moet af te vloeien en rust hebben van zichzelf. Lastige combinatie :j die veel spanjaarden wel lijken te hebben.

Alexios

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:12

Als er foto's zijn vraag ik die wel voordat ik ga kijken. Maar ik woon in een uithoek van Nederland. Mijn reiskosten zijn meestal hoger dan de rekening van de dierenarts om de foto's te beoordelen. Dus ik heb het er graag voor over. Plus dat m'n tijd ook schaars is. :o Op die manier toch een aantal ritjes Nederland "voor niks" kunnen voorkomen.

Mijn nieuwe paard uiteindelijk 15 km van huis gevonden. Daar ben ik wel eerst gaan kijken voordat ik de foto's naar mijn eigen dierenarts heb doorgestuurd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:17

Dat heb je vaak... ik reed heel het land door incl een stukje België en Duitsland. Uiteindelijk Cor op nog geen half uur rijden gevonden :+

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:18

Ik lees al een tijdje mee, vorige week ook een bijzondere
Bezichtiging was van beide kanten positief, zouden de volgde dag contact hebben.
App ik voor een 2e afspraak, is ze opeens verkocht aan een vriendin? Maar ze staat nu nog steeds te koop op marktplaats :+

Nu maar weer verder zoeken

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:19

Seven schreef:
Ik ben dan maar bijna niemand :D
En met mij eigenlijk vrijwel iedereen die ik ken. Waarom zou je tijd verspillen of verliefd worden op een paard die niet aan je gezondheids eisen voldoet.

Audesta
Leuk, wat zoek je eigenlijk .

Ik ken niemand die het van te voren allemaal opvraagt. Ligt misschien ook aan de prijsklasse waarin gezocht wordt. Tuurlijk wordt er wel gevraagd of het paard gezond is, maar meer ook niet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:25

Succes vandaag Seven! Hopelijk is ze wat je er van verwacht!

Krijg je een rapport niet alleen als je klinisch keurt eventueel aangevuld door x-rays? Kan me voorstellen dat veel fokkers/handelaren niet klinisch laten keuren omdat dat zo'n momentopname is, maar wel voor het zadelmak maken willen weten of ze goed op de foto's zijn voor ze er tijd/geld in gaan steken. Maar verder had ik altijd wel een keuringsrapport van de verkoper naast de foto's. 1 keer zelfs gehad, was de keuring heel recent en bovendien al bij een kliniek die ik goed ken en prima vindt, dat ik rapport en foto's gewoon meteen ter beoordeling heb opgestuurd naar de verzekering en toen die akkoord was zonder overkeuren gekocht.
Laatst bijgewerkt door oji op 13-08-24 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:25

Ik vraag het inderdaad ook niet voordat ik ga kijken, wel of hij eerder gekeurd is en of er bijzonderheden waren, maar alleen mondeling.
Als ik langs ben geweest en ik wil het paard laten keuren vraag ik of ze het door willen sturen.
Bv vrij recente rug foto's laat ik dan herbeoordelen en vanuit dat besluit ik of ik die opnieuw laat maken. De foto's over de benen doe ik altijd opnieuw bij bijzonderheden laat ik ze mogelijk eerst even bekijken.

Zitten er geen rug foto's bij, laat ik die eigenlijk alleen maken als ik er een aanleiding toe heb. Bv wat lastiger in de aanleuning oid. Of iets bijzonders qua bouw. Is alles goed laat ik die ook niet altijd maken eigenlijk.
Cor is alleen herbeoordeeld op de rug. Jam heb ik wel alles laten schieten omdat hij een rare bouw had :') maar die was qua bot e.d. helemaal perfect. Alleen 1tjes op het algehele rapport. Hij zag er alleen vreemd uit _O-
Maar ook dat trok helemaal recht na wat maanden training.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:35

Kerstkransje
Dat is raar, heb je niet het gevoel om toch weer eens contact op te zoeken.

Mavantos
Ja dat zou zeker een reden kunnen zijn, ik zoek in de hogere prijsklasse dus wil gewoon een gezond paard.

Oji
Dank je
Ben benieuwd, dit keer een ruin ookal ben ik echt een merrie mens :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:39

Seven schreef:
Oji
Dank je

Oh ha ha, bij jou ging ik eigenlijk inderdaad zonder nadenken uit van een merrie :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:44

Ja ik vind het maar lastig hoor. Die 2 jarige van gisteren was eigenlijk niet te beoordelen zo slecht werd ie voorgesteld en leek daardoor zelfs onregelmatig. Daarbij die druk ( we zijn al 2 appjes verder), dan vertrouw ik het niet meer.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:45

oji schreef:
Seven schreef:
Oji
Dank je

Oh ha ha, bij jou ging ik eigenlijk inderdaad zonder nadenken uit van een merrie :D

Sommige ruinen kunnen ook zo door gaan voor een merrie :P

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:45

Audesta Ze staat ook al wel even te koop. Als ze 2k van de prijs af doet is ie vast zo verkocht.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:06

Seven schreef:
Kerstkransje

Mavantos
Ja dat zou zeker een reden kunnen zijn, ik zoek in de hogere prijsklasse dus wil gewoon een gezond paard.

Oji
Dank je

Aan de ene kant wel aan de andere kant denk ik, ze wil hem blijkbaar niet aan mij verkopen?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:06

Seven schreef:
Kerstkransje

Mavantos

Oji
Dank je

Meestal zijn ze in de hogere prijsklasse juist wat makkelijker _O-.

Maar kijken kost veel tijd, dus snap wel dat je het liefst een rapport ziet. Alleen ik zou het er persoonlijk niet op laten afhangen, want dan wordt de zoektocht nog lastiger.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:35

Kelan schreef:

Je krijgt uitleg bij de foto's dus je weet wat je hebt en verkoopt :+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:39

Oji
Ja ik ga meestal voor merries maar hebben nu gezegd een ruin die voldoet voor de sport ook prima. Wellicht later weer makkelijker te verkopen dan een merrie die wil ik als ze goed genoeg is toch weer voor de fok inzetten :D maar wil nog wel een merrie veulen er bij aanschaffen voor de opfok.

Audesta
Lastig zeker met pre's daar van wil je toch wel dat ze zuiver zijn en ik zie ze graag wat minder hectisch.

C alsemgeesrmt ja zeker wij hebben een merrie dat is net een hengst :=
Maar wel het fijne er van die laat zich op wedstrijd nog beter zien die wil gewoon alle aandacht :j

Deze ruin lijkt braaf maar wel aan onder het zadel dus ben reuze benieuwd.

Kerstkransje
Ja dat gevoel zou ik ook hebben inderdaad, jammer maar helaas

Mavantos
Het ligt ook echt aan het paard als ik al twijfel en er zijn geen goede foto's bij of niets van een beoordeling laat ik het toch sneller voorbij gaan.
Zo had ik ook 1 waarbij het sacrum op de foto stond maar de rest van de rug niet heel apart :D