Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:52

Hier mogen lessen doorgaan. Evenals alle behandelaars. Voor niet urgente dingen (osteo voor check-up etc) moet je de staleigenaar op de hoogste stellen, zodat er maar eens per dagdeel een behandelaar is.

Jeeehh wat goed van Timmie! *\o/*

Joy is ook nog steeds aan het wisselen. Heeft er vorig jaar serieus last van gehad (liet haar brokjes liggen). Nu minder last, maar ze is er als het goed is bijna doorheen. Sowieso is ze tot nu toe ieder half jaar bij de tandarts geweest. Afgelopen november voor het eerst zei de tandarts dat we er 9 maanden tussen konden laten.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:05

Wat goed van Timmie *\o/* Leuk dat hij het zo goed oppakt :)

Alle behandelingen zijn hier ook gewoon doorgegaan met wat extra regels qua afstand en niet tegelijk plannen, alleen mijn zadelmaakster wilde dus niet meer langskomen (dus weer terug overgestapt naar mijn eerdere zadelmaker, er moest echt iemand bij nl ter controle- en maar goed ook, de vulling die ze erin gedaan had bleek redelijk prutswerk...) en de osteopaat is even niet aan het werk geweest. Maar die komt nu de 30e voor mijn dames weer langs.
En de hoefsmid heeft een paar irritante stalgenoten bijna van het erf geschopt toen die dachten dat het sociaal was om "gezellig mee te gaan kijken" bij het beslaan van een paard wat niet van hen is, zowat in de nek van de hoefsmid hijgend |o Was hij snel klaar mee }>

Hier is eind december de tandarts nog geweest, toen zijn al wat doppen en scherpe punten verwijderd. Het lijkt nu vanzelf goed te komen, even die losse tand in de gaten houden of daar de dop wel netjes vanaf komt. Bij de andere is ze de doppen gelukkig al kwijt :) Maar gut wat stom dat ik daar niet aan gedacht heb hoor, het is zó logisch. Braaf paard met pijnlijk snuitje :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:26

Ik doe om die reden zeker bij 3 jarigen liever nog geen bit in als ik het kan voorkomen. Maar ik begin zelf sowieso niet met 3 jarige. Als ik ga denken aan inrijden komt altijd eerst de tandarts de wolfskiesjes eruit halen, dan begin ik langzaam met bit.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:31

Ik heb vorig jaar om die reden een tijdje niet gereden. En ik rijd ook bitloos als ik merk dat ze last heeft. Maar Joy was vrij vroeg met wisselen (wolfskiesje er al uit toen ze 2 was en alle kiezen zijn gewisseld)

Maar Joy was met alles vroeg :')

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:33

Precies hetzelfde hier inderdaad, als driejarige zijn wij ook bitloos begonnen qua longeren nadat de tandarts is geweest voor de wolfskiesjes :j Maar ja, ze wordt nu bijna 4 en ik heb toch wel graag een bitje erin, ben ouderwets := Het scheelt wel, als ze last heeft/blijft houden kan ik vrij makkelijk weer tijdelijk even overstappen op bitloos want het principe daarvan kent ze al.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:34

Ik wil ook graag gewoon een bit hoor :j
Bjelle reageerde mij echter te fel daarop in vergelijk tot de meeste andere dingen, heb het dus even uitgesteld om geen extra stress te veroorzaken.
Als vandaag alles weer netjes gevijlt is dan ga ik er weet mee aan de gang.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:36

Och arme Pinda, zo wisselen! Feyre spuugde laatst ook een dop uit toen ze haar muesli aan het inhaleren was. Heb nou twee wolfskiezen en een dop van haar, zo leuk! Ze wisselt dus ook volop, voorlopig even niks met bit. Zaterdag wordt ze drie!

Wij mogen sinds maandag weer lessen, ook mogen niet urgente zaken zoals de osteo en de zadelpasser weer. Dus voor de komende weken staat de osteo voor Sil, de zadelpasser voor Sil en een andere zadelpasser voor Feyre gepland. Leuk, twee paarden _O- :$

Timmie deed goed zijn best met les, altijd fijn als ze zo mee werken! Wat zijn die crunches?

Wat verdrietig van je oma Utopia :(:) Wat akelig ook dat die wond maar niet wilde genezen. Wat zijn ze dan kwetsbaar hè...

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:38

Hier is een stalgenootje nu haar paard bitloos aan het beleren (en zadelloos). Nou ja, ze heeft er drie keer op gezeten. Maar paardje is een beetje stuurloos :7 . Zij wil helemaal geen bit. Ik vind dat toch wel fijn inderdaad.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:42

Aan Miep merkte ik dat ze bitloos (sidepull, kingekruisd en kaakgekruisd geprobeerd ooit) te onduidelijk vond en de druk op haar neus te hoog. Madam heeft Z+ gelopen met bit, en blieft graag bit in haar mond want de kleine maar wat scherpere korte inwerking daarvan is blijkbaar voor haar het duidelijkst. Die was echt compleet stuurloos op bitloos, hopeloos :+

Pinda weet ik nog niet onder het zadel, ze heeft wel hele duidelijke begrenzing nog nodig anders is ze de weg kwijt dus ik kan me zomaar voorstellen dat ze bij bitloos (sidepull iig) te veel op mijn hand gaat hangen.

Wat leuk zo'n verzameling tandjes Berdien :D En idd, hele toffe hobby zo 2 paarden :$ ^)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:44

Ik werkte al een aardige tijd aan de lange teugel dus ik had al een goed stuur en goede rem met de kaptoom.
De stap naar beginnen met rijden op kaptoom was dus eenvoudig gemaakt in ons geval.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:54

Dat is hoe wij Joy ook beleren. Veel vanuit zit en met neckreining

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:57

Dank iedereen voor de hele lieve reacties :+:

Mooi om te zien Anouk, en gefeliciteerd <3

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 13:06

Ik ben bitloos begonnen tot hij sturen begreep en nu met bit, hij reageert er duidelijk fijner op dan op kaakgekruist en sidepull heb ik nog niet geprobeerd met Duke

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:07

Berdien de crunch is een soort van "het gewicht op de achterhand brengen", eigenlijk met als hulp een hele lichte druk op de schoft. Zodat ze de link gaan leggen 'iets op mijn rug, gewicht naar achte brengen om balans te houden' als voorbereiding op het rijden. Alleen vind Tim de handhulp veel te groot. Dus mag hij eerst leren zijn gewicht verplaatsen, de hulp plakken we er dan later wel weer aan vast.

Hier is het plan om bitloos te blijven. ik heb een natural hackamore en een side pull klaar liggen, dus ben benieuwd. Ik was op zoek naar een fijne kaptoom, maar alless wat ik tot nu vind is of niet naar mijn zin, of een beetje boven budget voor een probeersel. Dus dan hou ik het maar bij wat ik heb.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:53

Ik stuur Rudi ook met bitje, daar gaat hij veel fijner op dan op de neus. Hij weet precies wat de bedoeling is maar meneer vindt het dan wel lekker om in mijn hand te gaan hangen en dan moet ik weer groffer worden in mijn hulpen om hem netjes de bocht om te krijgen. Met een bitje hoef ik bijna niets aan druk te geven en hij snapt dan precies wat de bedoeling is.

Utopia, veel sterkte :(:)

Ik heb gisteren voor het eerst weer even met Rudi gewerkt en dat ging super. Hij was echt superbraaf. Ik vond het al jammer dat ik mijn cap niet had meegepakt want volgens mij hadden we zo een eind weg kunnen rijden. Wel het opstappen geoefend maar omdat ik geen cap had alleen in de beugel gaan staan en zo een paar keer op en neer. Ook daarbij bleef hij braaf staan na eerst een rondje te draaien omdat ik, de stijve hark, mijn voet niet fatsoenlijk in de beugel kreeg :o Normaal gebruik ik altijd een krukje maar ik vond het wel eens goed om het op de ouderwetse manier te proberen, dan leert hij dat ook gelijk :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:40

Zo valt het dan toch weer op zijn plek, Vientje. Weet je ook wat voor schat Pinda is, superpaard!

Joya is 5 en is nu de laatste snijtanden aan het wisselen, maar die is laat!

Tot nu toe doe ik alles zonder bit en misschien blijft dat ook wel zo. Op dit moment zie ik nog geen toegevoegde waarde van een bit. Heb sowieso weinig contact met het hoofd, alles gaat met een hele losse teugel en stem.
Toevallig vandaag met de les meer gefocust op het sturen en dan voornamelijk de schouders dmv "neckreining", zit en mijn zweepje.

Aangezien ik een Vlaamse instructeur heb is mijn les via Skype. Hij mag natuurlijk de grens niet over.

Ik vroeg mij ook af wat de crunch was maar dat antwoord is al gegeven.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:04

Timmie superknap! Hoe werkt die crunch precies qua aanleren? Vraag je dan een soort achterwaarts maar net niet waarbij het gewicht wel verplaatst?

Ach arme Pinda, wel fijn dat je nu duidelijkheid hebt.

Volgende week komt voor Koda de tandarts weer, dus ik ben benieuwd hoe het eruit ziet! Zelf wissel ik af tussen rijden met touwhalster en af en toe met bit. Met touwhalster wil ik sowieso geen constante verbinding maar kan ik wel goed oefenen met overgangen, voorwaarts blijven, beenhulpen/zithulpen en wat wendingen. Af en toe rijd ik met bit en dan stap ik voornamelijk om hem te leren een klein beetje te buigen etc. Ik vind eigenlijk geen enkel type bitloos hoofdstel geschikt om met constante verbinding te rijden.

Vandaag weer met touwhalster gereden, hij liep echt heel erg lekker, was superbraaf en in 12 minuten waren we eigenlijk klaar dus ik wilde gaan uitdraven en was blij dat we zo goed hadden afgesloten met een galopje <3 . Net op het moment dat ik de teugels volledig lang laat..... springt een kat uit de bosjes. Koda ging er vandoor :7 Maar deze keer goed aangesingeld dus geen probleem, wel een beetje jammer want toen was hij weer in de stressmodus en moest ik een stuk langer doorrijden dan ik wilde voordat hij weer echt ontspande. Toch maar gedaan want goed afsluiten vind ik belangrijk.

Ik merk dat hij onder het zadel best heftig kan reageren op 'kleine' schrikmomenten. Als er iemand bij op de grond staat dan bouwt hij spanning op maar is dat heel makkelijk te controleren, onder het zadel is dat duidelijk nog niet zo. Maargoed na mijn harde val heb ik wel geleerd hem heel goed aan te singelen ~~}> Dus is het ook niet zo'n ramp. Ben benieuwd of dit 'vanzelf' minder gaat worden of dat ik er echt aan moet gaan werken.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:12

s1993, het lijkt er wel op, zeker in het begin. Uiteindelijk moet hij zijn voorbenen (die mag hij nu nog iets verzetten) laten staan. Maar gisteravond lukte het voor geen meter (gezamelijke error), dus ik weet niet of het me gaat lukken ook. Voor mijn gevoel ben ik steeds veel te laat.
Jammer dat Koda er zo vandoor ging, kun je hem op de grond conditioneren op een hulp waardoor hij sneller terug bij je is? Ik merk bij Tim bijvoorbeeld dat hij, omdat hij is getraind dat Goed zo een koekje oplevert, en ik zeg dus bijv bij veel spannoing (en hij laat een miniem beetje los) Goed zo, dan relaxt hij makkelijker omdat hij dat koekje dan verwacht. Niet dat je het perse met een koekje moet doen, maar iets, een woordje of handeling die hij vastplakt aan goed en veilig? Jemig ik krijg niet duidleijk omschreven wat ik bedoel, ik hoop dat het uberhaupt begrijpelijk is |o

Hij werd nog even goed driftig ook, hoezo durf ik een voertje voor zijn neus te houden en het niet meteen te geven als hij zijn best doet?? Note to self, echt niks met koekjes in je hand willen smokkelen. Click, en dan pas koekje uit mijn zak pakken. Zucht. We vergeten gisteren maar snel.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 16:01

Wat een leuk opstap filmpje! Via telefoon is een echte teruglees post niet goed te doen. Maar las dat pinda ook weer oké is en flink aan de wissel.
Hier is het redelijk rustig, stapje terug gedaan ivm die heftige reactie op de longeerlijn.
Pakt ze goed op, teugels aan het hoofdstel was even spannend maar daarna ook oké.
Van het weekend zijn we een heel klein stukje buiten geweest van het erf af. Auto's was eigenlijk geen probleem maar de Shetties van de overburen vreten je op. Maar ze bleef wel controleerbaar gelukkig!
Volgende week nog even hetzelfde als deze week en daarna kijken of we voorzichtig weer een stapje verder kunnen met haar.
O Ja de prinses blieft geen appel en wortels eet ze minzaam op. Echter watermeloen mjammieeee!!! #gekkemerrie

Met Jolijn gaat ook alles nu goed dus ook dat is heel erg fijn. Krijgen eindelijk een beetje ritme erin!

Afbeelding

Afbeelding

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:31

Nou uhm volgende week maar inschrijven voor onze eerste wedstrijd? Hij is echt zadelmak geboren volgens mij :j

Ik heb hem nu toevallig 2 keer kort achter elkaar gepakt omdat we er met z'n drieën waren, morgen komt de tandarts en dan heeft hij weer minimaal een weekje vrij :)

Mijn plan is om hem nu even deze zomer zolang het lekker weer is en niet té heet wat meer door te rijden en als het straks weer vroeg donker is en nat en blubberig dan krijgt hij lekker vakantie. Dat zal dan ongeveer vanaf september/oktorber tm maart zijn. :)

Ik ben echt mega mega trots *\o/*

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:18

Wat leuk weer al die vooruitgangen! <3 <3

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:18

Lekker aan het oefenen met Rudi! :)

Onder het zadel is ook nog in het algemeen "nieuw en spannend" vergeleken bij het vanaf de grond werken, wat ze al hun hele leven kennen. Dus op zich wel logisch dat spanning daarin sneller oploopt en lastiger af te vloeien is. Hopelijk wordt het daarbij gaandeweg ook steeds makkelijker! Maar goed opgelost wbt het wat langer doorrijden, inderdaad goed afsluiten is superbelangrijk! Instructrice zegt altijd "waar je vandaag mee afsluit begin je morgen mee", dus bij minnetjes afsluiten sta je de dag erna meteen alweer in de min...

Timmie de snoepjesschurk :)) Hier opgehouden met vrijheidsdressuur oefeningen met snoepbeloning, Pinda wordt daar ook een dikke haai van. Snoep weigeren kreeg ik er niet op gemonteerd in elk geval :+

Hahaha wat een diva is het Phuddle! :D Leuk zo'n eigen mening toch. Lief snuitje zo met die meloen rechts! En fijn dat het met de kleine ook zo de goede kant op gaat, ze ziet er happy uit :)

Mac is inderdaad zadelmak geboren, super! *\o/* +:)+ Heerlijk als het zo vanzelfsprekend gaat :j

Pinda is alle 3 haar losse tanden/doppen inmidels kwijt, ze is meteen weer een stuk beter te spreken/rijden :+: Gisteravond weer gereden, was erg veel afleiding- alwéér die f*cking trekker precies wanneer ik ga rijden, en ook nog eens het pasgeboren veulen wat de wei in gemikt wordt voor het eerst precies wanneer ik ga rijden....hoe verzinnen ze het _-:( - maar na een minuutje of 5 koekeloeren kreeg ik ons zowaar toch in werkmodus dus dat was goede oefening dit keer :)
Maar blijkbaar zat er toch nog wat spanning, want even later was er vanuit het niks ineens een scheve zandkorrel waar ze van schrok := VOL in de ankers, ik scheef op/naast Pinda's oren bungelend en bijna snoekduik naar de grond - en Pinda dus flink uit evenwicht, die wist even echt niet meer wat ze met zichzelf aan moest :wow: :wow: :wow: Toch gek hoor, ineens je ruiter tussen je oren hihi. Maar goed, ze bleef van schrik braaf staan dus ik ben terug in het zadel geklauterd en we zijn weer verder gegaan. Heel veel spanning in draf, maar na even stukje stappen was dat weer helemaal weg en hebben we heerlijk afgesloten met fijn drafwerk <3

Maar goed, ik denk zomaar dat ze bij de volgende scheve zandkorrel het wel achterwege laat gekke bewegingen te maken, ik heb haar goed laten schrikken geloof ik := :+

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:27

Hahaha, ik zie het al helemaal voor me _O- Arme Pinda :))

Die is echt braaf Anouk!

Prazani mocht vandaag weer met het zadel. Had dit keer niemand extra, dus maar in stal opgezadeld. Keibraaf, het stukje lopen naar de longeercirkel toe vond hij wel spannend met dat zadel op zijn rug, maar hij vertrouwd mij dan zo erg dat zolang ik maar in de buurt ben alles oké is. Ook in de longeerbak kwam hij eerst bij me staan kroelen, pas toen ik hem de cirkel opstuurde moest hij die spanning ergens laten. Maar hij heeft niet gebokt *\o/* Hij ging wel hard :+ Ook nog even rechtsom geoefend, dat vond hij ook wel gek, maar ook daar alleen maar even rennen, maar geen enkel bokje. En lekker ontspannen afgesloten, dus we gaan zeker vooruit :)

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:28

Hahahaha nou meteen afgeleerd die gekke noodstops :+

De tandarts is geweest voor Mac en hij had echt een keurig gebit, hij bleek geen wolfstanden te hebben :') dacht dat alle paarden die hadden en heb er zelf nooit naar gekeken eerlijk gezegd. Hij heeft ook 5 doppen eraf gehaald waarvan 2 al loslieten toen hij er naar keek haha
Nu de verdoving weer is uitgewerkt staat hij weer lekker op de wei :)

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:57

Ah Pinda oefent voor westernpaard :j

Prazani liet even zien hoe hard hij kan, ook handig om te weten!

En Mac tandartsbezoek gehad, kan er ook weer tegenaan