de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:50

Phoebe heeft godzijdank nog niet 1 keer gebokt *\o/*

Vandaag weer fijn gereden, helaas het 2e deel in de stromende regen. Toch maar even doorgegaan, was toch al nat.
Aangalopperen vanuit lichtrijden gaat goed, vooral links. Rechtsom wil ze nog vaak verkeerd aanspringen. Maar eenmaal in galop doet ze het heel netjes.

Mijn eerste wedstrijden al gepland: 12 april Diepenheim en 19 april Markelo. Ik wil kijken of ik in maart nog iets kan meepakken indoor. Even om te wennen.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:03

Bedankt voor de reacties. Het is ook een heel fijn dier. Heel braaf voor zo kort onder het zadel, ik hoef er niks voor te doen, gewoon zitten en genieten. Ik heb dr bijna 2 maanden. Voorheen heb ik 5 jaar haar half zus gehad, die is helaas onbruikbaar als rijpaard vanwege een blessure. Ik heb altijd contact gehouden met de fokker. Hele beste man. Mijn vorige paard is terug gegaan naar hem en ze gaat als fokmerrie dienen. Toen heb ik haar halfzusje' gekregen' wie goed doet, goed ontmoet blijkbaar. Ik ben reuze blij. Mijn oude paard een goed tweede leven en een mooie nieuwe kans voor mij!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:51

maudenmarc schreef:
Mijne heeft 3 kwartier lang geprobeerd me van zijn rug af te krijgen...maar helaas voor hem..ik bleef zitten :p

Deed die van mij op het begin ook, helaas was daar echt geen houden aan. Zijn bokken waren gruwelijk.... Daarna begon hij alleen nog te steigeren... Dat was easy uit te zitten maar dat stopte ook al snel als hij gewoon goed voorwaarts ging. Ben dus heel duidelijk met vooruit rijden... Geen reactie op been is direct zweep op de schouder..

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:09

Blij dat die van mij dat niet doen. Ze proberen wel uit maar op andere manieren, Go denk op het moment dat alles wat ik met mijn been doe galop betekend en Gino vind aan galopperen ineens eng. Hij schiet dan ineens naar voren in draf met zn staart tussen zn benen. Eenmaal in galop niks aan de hand. Dus veel die overgang oefenen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:20

Dat herken ik ook wel Kady. Gisteren tijdens de les snapte George ineens de galophulp niet meer, en ging steeds harder draven met staart tussen de benen. :')

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:46

Zweep pak ik er niet bij batlow, die van mij vliegt dan namelijk haha..maar heb hem inderdaad flink naar voren gereden. Merk dat hij thuis eerder dingen uitprobeert dan op vreemd terrein. Ach der moet ook wat inzitten.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:25

echt mooi paardje Anonymous1! en idd mooie oplossing zo voor beide paarden.
moudenmarc haha top dat je het hebt uitgezeten is vaak wel de beste remedie mja dat moet dan ook maar net lukken.
batlow, ben je veel gevallen? of toch nog beetje op kunnen lossen?

dacht gister even leuk te doen en bij de stallen op te stijgen. Meneer was fris zag zijn buurman en werd toen wel even enthousiast. begon hij iets te bokken op de klinkers. toch maar even een stalgenootje gevraagd of ze hem aan de hand mee de bak in kon nemen. verder was hij top braaf.

iemand nog tips om paardje aan het bit te laten wennen? Hij vind het op zich wel goed dat hij erin zit alleen het aannemen van de teugels heeft hij moeite mee. Hij gaat dan lopen knarsetanden, als is het contact super ligt. Zadelmaker is lang geweest en zit een andere boom in, hij was toch wat breder al geworden. al hoewel hij het ook aan de longe doet zonder zadel wanneer hij bijgezet wordt. Tandarts zegt dat zijn mond niets mankeert.
heb spul kunnen lenen van stalgenoot en we rijden nu bitloos, daarmee is het gestopt. dus het is echt het contact op het bit.
Heb enkel en dubbel gebroken geprobeerd en wil nog een ongebroken gaan proberen. Verder dacht ik met slappe elastieken of zo het contact proberen op te bouwen..

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:46

Bokken kent Guusje (nog) niet. Misschien ook omdat ze bijna 9 maanden drachtig is haha. Ze heeft verder nog niet veel stouts gedaan, af en toe wat rennen met dr hoofd in de lucht. Verder heeft ze heel veel looplust dus dat is wel fijn. Hoe lang zijn jullie G-tjes onder het zadel? En zelf zadelmak gemaakt of weg gebracht?

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 14:49

anonymous1 schreef:
Bokken kent Guusje (nog) niet. Misschien ook omdat ze bijna 9 maanden drachtig is haha. Ze heeft verder nog niet veel stouts gedaan, af en toe wat rennen met dr hoofd in de lucht. Verder heeft ze heel veel looplust dus dat is wel fijn. Hoe lang zijn jullie G-tjes onder het zadel? En zelf zadelmak gemaakt of weg gebracht?

Grappig, ik heb ook een Guusje (als roepnaam dan).

Guusje is sinds juni onder het zadel. Ik heb haar samen met mijn zusje zadelmak gemaakt.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:52

Mijne weet ik niet wanneer die precies zadelmak is gemaakt, gok afgelopen voorjaar. Heb hem zadelmak gekocht dus. :j

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:02

Ik heb Gideon begin maart weg gebracht. Hij is 5 weken op de africhtingsstal geweest en toen heb ik hem thuis nog 3 weken gereden. Daarna is hij voor 4 maanden 24/7 de wei op gegaan en heb ik hem half september weer opgepakt. Hij is nu dus goed en wel 7 maanden onder het zadel.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:08

Grease heb ik half april vorig jaar zadelmak laten maken, hebben we bij de koop ingesloten. Hij heeft daar ongeveer 6 weken gestaan nog. Sindsdien rijd ik hem zelf.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:20

Gibbie heeft ook een periode alleen maar heel hard gewild en toen ik dat wilde stoppen ging ze bokken. Gelukkig heeft ze die grapjes maar een paar keer gedaan en is dat alweer een poosje over. :j

Gibbie heb ik november 2013 gekocht met 2,5 jaar. Begin april heb ik haar weggebracht en 2 weken later was ze weer thuis. Ik heb haar toen zelf nog een maand ongeveer doorgereden en toen heeft ze 3 maanden stil gestaan en lekker op de wei. Dus Gibbie is nu ook 7 maanden onder het zadel. :j

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:40

Oké helder. Anneruth en kaitlyn, hoe was jullie ervaring na de rust periode om daarna weer op te pakken? Guusje (ook roepnaam trouwens) gaat over een maandje denk ik met gedwongen rust voor haar bevalling etc. Ze is dan 3 maanden ohz. En gaat ook ongeveer 3 maanden stilstaan voor het veulen. Ik ben benieuwd hoe het oppakken daarna weer gaat. Sws ben ik wel benieuwd hoe ze is zonder zwangerschaps hormonen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:52

Phoebe heb ik sinds september onder het zadel, maar zij werd in juni pas 3 jaar. Wel door iemand anders laten doen, maar bij de 4e keer erop ben ik er ook op gegaan. Ze was heel braaf. (godzijdank lijkt ze op haar vader en niet op moeders := )

Maar laatst ook 5 weken niks kunnen doen ivm slechte weer en kapotte auto, maar kon na even 5 minuten longeren zo er weer op klimmen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:20

@anonymous1: ik zou het iedereen aanraden. Gideon is echt mooier en voller uit het land gekomen dan hij erin ging. Het hele rij gebeuren heeft best wel impact. Ik heb daarna degene die hem zadelmak heeft gemaakt gevraagd er de eerste keer op te stappen en de tweede keer ging ik er daarna op en vervolgens ben ik hem gaan rijden en zonder problemen. Van te voren had ik hem wel alweer een paar keer gelongeerd.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:31

Gigi heeft ook (puur toevallig) 3 maanden rust gehad, daarna weer op kunnen pakken alsof ze nieteens stil had gestaan :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:37

Beviel mij prima en zou het iedereen aanraden. Deed tussendoor af en toe knuffelen en een poetsbeurt geven maar meer niet. Voordat ik erop stapte inderdaad eerst een paar keer gelongeerd en toen erop gaan zitten en kon gewoon weer verdergaan waar we gebleven waren. Gibbie is ook mooier uit het land gekomen dan ze erin ging. :j

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:13

Gino kwam half november bij ons. Had hem eind sept gekocht maar wegens plaats gebrek tmt half november bij de Fokker laten staan en ook niet meer gezien. Toen wij hem gingen halen had ik echt zo iets van omg wat heb ik gekocht.
Gogo hebben we vlak voor de kerstvakantie gekocht
Beiden heb ik zelf zadelmak gemaakt. Gino zaten we een maandje later voor het eerst op en in de kerst vakantie wat vaker. Daarna 3 wk stil ivm met tandarts bezoek. Go zaten we na 2 dagen al op en die zet ik tussendoor regelmatig een dag of 4 a 5 stil zodat ie kan verwerken.
Gino wil ik nu wat meer door gaan pakken zijn lijf is heel mooi bij getrokken en hij is weer in verhouding.
Vorige wk voor eerst een (laag) parcoursje mee gesprongen en lekker vwnw rijden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 01:02

Ik kon na 5 maanden in de wei ook zo weer opstappen en wegrijden. Zou eigenlijk de jongen bellen die hem zadelmak had gemaakt, omdat ik er door een gebroken hand nog helemaal niet op had gezeten. Maar hij maakte zo weinig van het opzadelen dat ik ben gaan hangen en toen ben ik er ook maar gewoon opgeklommen :+

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:31

Gideon en ik zijn gister weer even op vreemd terrein geweest. Ik heeft zich top gedragen! Daar heb ik wel een leuk filmpje van maar ik ben niet zo van de filmpjes online zetten :o. Wie het graag wil zien, wil ik wel een pb-tje sturen.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:37

Ik ben wel benieuwd anneruth...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:01

Ik ben ook wel benieuwd, altijd leuk om te zien hoe die jonge paarden zich ontwikkelen.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:03

Zo die van mij is weer ruin op de startlijst van aankomende zondag ipv hengst..

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:08

Jullie hebben PB :-).

Stond ie als hengst op de startlijst? Ik had mijn startpas gekregen met 'hengst'..