Een nieuw paard kopen deel XI

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:22

listiglistje schreef:
Net zoals echte vrouwen hebben ze vaker last van "de periode" ,stemmingswisselingen en de zin doordrijven :+

vermoedde wel dat het zo iets zou kunnen zijn............maar heb het nooit zo van iemand gehoord.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:23

@ Pinda_Dipje: Officieel mag ik van mijzelf nog niet zoeken omdat het geheel afhangt van de verkoop van Bhaskar. Maar zal wel alvast mijn lijstje neerzetten wat ik zoek (prijs nog niet, is deels afhankelijk van de verkoop van mijn huidige paard):

- Ruin/merrie
- leeftijd: 6 - 10 jaar
- hoogte: 1.65m - geen max
- kleur: hou van donkere kleurtjes, maar een goed paard heeft geen kleur toch?
- Goeie basisgangen
- Liever M/Z dressuur geklasseerd, met kansen om hoger te komen (mag lager, maar moet dan wel fijn na te rijden zijn)
- eentje die een sprongetje kan maken (evt. cross)
- Braaf: mag best schrikken, keertje wegrennen, bok geven maar moet er wel 100% op kunnen vertrouwen

Alja

Re: Een nieuw paard kopen deel XI

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:28

cardy: wat is de reden dat je je zwarte ruin verkoopt?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:32

Ben ik ook benieuwd naar Cardy, kan me nog een topic herrinneren toen je hem net had als 3 jarige of zit ik daar volledig naast???

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:37

amarial schreef:
@ Spoec
Kan begrijpen dat je een ruin wilt hoor!
Heb zelf ook altijd ruinen gehad, toen kocht ik een keer een merrie, dat was wel even wennen haha.
Maar nu ben ik er wel aan gewend!

@ Babootje
Als de pony klinisch goedgekeurd is, lijkt het mij stug dat het er toendestijds al aanwezig was..
Vind het een beetje een rare uitspraak van de DA, want dat kan je niet zeggen van 5 jaar terug..
Zowizo wel super dat je al 5 jaar er plezier van hebt :).

Ik begrijp van de DA dat de afwijking in het straalbeen er al zat en dus een risico vormt dat hij in een later stadium daar last van zou krijgen. Doordat hij nog eens "verkeerd" op zijn voeten heeft gestaan (te veel van de hielen laten staan en te weinig van de tenen afgehaald) was de afwikkeling van zijn voet ook niet optimaal en zal hebben bijgedragen aan het feit dat het gewricht nu wat reactie geeft. Omdat hij nu met beslag en een andere stand van zijn voeten zoveel verbetert en hij er klinisch jaren goed mee heeft gelopen is de prognose dus goed. Inspuiten kan altijd nog, maar is nu niet nodig. Blijkbaar is het een gebrek dat vaker voorkomt (het is geen HKO, botafbraak, maar het straalbeen is aan de zijkanten gewoon niet helemaal glad). Hij was dus klinisch goed bij aankoop, maar op de foto zou hij een bemerking (een risico) hebben gehad.

Een paard dat en klinisch goed is en op de foto is altijd een fijne uitgangspositie. Maar iedereen die al jaren lang paarden heeft, weet dat dit maar een momentopname is en dat je net goedgekeurde paard de volgende dag al kreupel kan zijn als hij heeft vastgelegen in zijn box of een trap van een paard heeft gekregen of anderszins.
Als de prijs ernaar is, dan kun je een risico best overwegen. Maar ik kan me voorstellen dat je er niet aan begint als je een handelspaard koopt.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:46

Heb hem al vanaf dat ie 3 maanden is.. Het is de grootste knuffel die er is en wat een humor heeft dat beessie. Bhas is erg onzeker geweest in het begin en door fouten van mijn kant ben ik zelf ook onzeker gaan rijden. Daarnaast heeft zijn zadel vorig jaar door een flinke groeispurt gaan knellen en is hij begonnen met staken. Zadel lag goed, totdat je erop ging zitten en draven/galoperen dan knelde hij bij de schoft. Te lang niet geluisterd naar zijn signalen waardoor het staken erger werd.

Nu een jaar later zijn we beide ontzettend vooruit gegaan, maar zodra hij maar even kijkt naar iets of zijn hals iets spant.. Dan begin ik zelf ontzettend te spannen en gooi dan alles los aan de voorkant.
Bhas is te sensibel, te slim en gewoon te moeilijk voor mij. Heb totaal geen plezier meer in het rijden en paard ging mij steeds minder vertrouwen.

Na heel veel lang nadenken (en met heel veel tranen) heb ik besloten om een ander baasje te vinden, een betere ruiter die hem verder gaat rijden in de dressuur/springen en eventueel cross. Hij vind het springen zo leuk!

Op dit moment is hij in training zodat de laatste spanningen van hem eruit gehaald worden en hij blijft daar staan totdat hij weer helemaal het vertrouwen terug heeft in de ruiter.

Ook blijf ik eerlijk zodra ik hem ga verkopen en wil dat hij een goede plek krijgt bij een ruiter die weet wat ze doet en hem beter kan aanvoelen dan dat ik doe.

Het gaat om deze trouwens (foto is van vorig jaar):
Afbeelding

(sorry voor mijn lange verhaal, maar het lucht zo enorm op om mijn verhaal te doen. Loop al zo lang met de twijfels en er valt eindelijk een druk van mijn schouders af nu ik een beslissing heb genomen)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:48

Helemaal niet erg Cardy, verstandige beslissing soms pas je kwa karakter gewoon niet bij elkaar. Succes met de verkoop
Zet hier gerust zijn info neer wie weet is er iemand die hem helemaal geweldig vind :D

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:52

HappyHorse33 schreef:
listiglistje schreef:
Net zoals echte vrouwen hebben ze vaker last van "de periode" ,stemmingswisselingen en de zin doordrijven :+

vermoedde wel dat het zo iets zou kunnen zijn............maar heb het nooit zo van iemand gehoord.

Maar tis maar net waar je voorkeur ligt..
Ik vind er weinig tot niks aan om met ruinen te werken, geef mij maar een merrie!! :D

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:55

Bedankt voor je lieve berichtje Seven, ik zal even kijken naar info voor hem. Hij staat natuurlijk nog niet officieel te koop, dit doe ik pas wanneer ik groen licht krijg van de trainer. En daarnaast.. Nog nooit een paard verkocht en zou echt niet weten wat ik voor hem zo kunnen vragen/krijgen. Wil niet te laag zitten, anders komen alleen maar koopjesjagers. En wil niet te hoog zitten, mede door zijn onzekerheid/spanningen (anders stond ie nu niet in training hihi) en dat ik het afgelopen jaar niet officieel meer gestart heb.

Ik wil graag verder met een ander paard, maar heb geen haast om Bhas te verkopen. het is toch al jaren mijn maatje en verantwoordelijkheid. Voordeel wel is dat ie erg op mensen gesteld is en hij hoeft alleen maar lief te kijken naar iemand en ze zijn verliefd hihi.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:03

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:05

Daar kunnen mensen je hier ook mee helpen :j
En mocht je vragen hebben pb mag ook altijd :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:05

Cardy, ik zou niet teveel kijken naar de problemen die jij met het paard hebt gehad, als hij nu weer fijn te rijden is, moet je ka prijs en advertentie alleen daar rekening houden.
Wellicht ook dat de trainer je kan helpen met een goede vraagprijs.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:09

Mooi paard hoor Cardy. Zat ruiters die juist een sensibel paard zoeken. Ik zou de prijs laten bepalen door zijn kwaliteit en niet door jouw probleem. Als het paard kwaliteit heeft kun je hem beter kwijt aan een professioneel ruiter. Als je te laag adverteert, krijg je juist mensen die zichzelf overschatten en gaan voor het mooie plaatje en vervolgens tegen dezelfde problemen oplopen als jij hebt (gehad).

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:11

Dat is ook zo Fokfanaat en Babootje! Het is een heerlijk dier, zachte mond, werkwillig, etc. Eerst sprong ik zelfs tijdens buitenrit alles wat we tegenkwamen. Moet het eerst loslaten dat het bij mij niet gelukt is (ben ook "maar" een amateur ruiter) en dat hij straks gewoon plezier gaat maken bij een ander!

Hij heeft bijna altijd zijn oortjes naar voren, vind het enorm leuk om gekke bekken te trekken op stal als hij geen aandacht krijgt en het maakt hem niet uit waar hij staat hij vind het overal gezellig.

Had zelf ook in gedachte om het met de trainer over te prijs te gaan hebben, hij zit toch meer in dat wereldje dan ik :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:16

Het maakt jou ook zeker geen mindere ruiter als je een dier niet zo krijgt als je wil, opgeven is zoals het dan voelt maar het is eigenlijk gewoon toegeven dat je niet bij elkaar past niets mis mee en maakt het paard ook niet minder geschikt voor een andere ruiter.

Hij klinkt als een vrolijk en leuk dier daar krijg je zeker een fijne baas voor

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:51

A_nouk schreef:
Mag ik aannemen en aanhaken op de discussie die jullie hebben over het röntgen keuren of niet bij een paard van 2/3.000 euro dat jullie de kosten voor het röntgen keuren te hoog vinden?
Excuus voor de eventueel domme vraag maar ik heb dan ook nog geen benul van wat de kosten zijn voor een röntgen keuring. Wat kun je daar zoal van verwachten qua inzicht in het binnenste en in de kosten?

Voor een uitgebreide Xray keuring moet je rekenen op zo'n 550 - 700 euro (beetje afhankelijk van de kliniek en het aantal gemaakte foto's). Voor mij persoonlijk heeft dit niets met prijzigheid te maken maar alles met het maken van (financiele, emotionele) afwegingen.

Indien je bijvoorbeeld een Grand Prix paard zoekt, dient dit dier volledig gezond te zijn om te kunnen volstaan in het door jou gestelde doel; Namelijk topsport. Dit niveau verreist immers een veel grotere belasting van het dier, en de noodzakelijke kwaliteiten verhogen de aanschafprijs aanzienlijk. Naast dat dit zich verzekeringstechnisch door een particulier nauwelijks laat verzekeren zul je bij eventuele ongeschiktheid vooral zelf op de financiele blaren moeten zitten, een risico dat je als eigenaar niet graag neemt. Daarnaast is het niet realistisch om van een paard met bijvoorbeeld kissing spines of straalbenen met een 3 of 4 te verwachten dat deze (pijnloos) langdurige top prestaties kan leveren. In die zin heb je als potentiele koper ook min of meer de morele plicht eventuele beperkingen uit te sluiten.

De kans dat hetzelfde paard met artrose of een 3/4 straal mankementen zal vertonen met werk in basissport (Tot Z2) is daarintegen minimaal. Dus zeker als je slechts een recreatief-sportpaard zoekt is het mijn inziens complete onzin te blijven hameren om een gezond dier; Indien passend bij jou gestelde doel, tegen de juiste prijs is een eventueel mankement altijd een risico-afweging waard.
Verzekeringtechnisch heb je voor dieren beneden de 5.500 euro geen X-ray verplichting om het dier in de verzekering op te laten nemen, en volstaat een klinische goedkeuring. Om hierin juiste keuzes te maken dien je zelf verstand van zaken te hebben. Mijn ervaring leert een beetje dat Nederland zich helemaal suf keurt om (fictieve) zekerheid te krijgen, want nogmaals mijn inziens hebben de meeste mankementen vrij weinig te maken met de kwaliteiten van een paard, maar is ook het stalmanagement en bijbehorende trainingsmethode van zeer grote invloed of iets wel of niet tot uiting komt.

Een recreatie-paard voor 3.500 euro ga ik dus niet laten keuren. Is hij klinisch goed, dan kan hij die minimale belasting ook wel hebben.
Een sportpaard met chipjes/slechte straal laat ik voor 4.500/5.500 euro ook niet staan. Klinisch goed, dan kan hij die minimale belasting tot Z1 ook wel hebben. Krijgen één van bovenstaande dieren toch kuren, dan laat ik ze afkeuren en de verzekering uit betalen. Dan staat het je vrij om ze na terugkoop nog een goed leven als grasmaaier of recreatiepaard te gunnen, of een enkele reis hemelpoort aan te bieden.

Beetje cru, ja.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:01

Moet zeggen dat ik het volledig eens ben met pinda-dipje wat het keuren enz. betreft. Mensen willen zo graag die zekerheid maar vergeten soms dat het een moment opname is. En als er echt wat extreems aan de hand is dan komt zo'n paard klinisch niet door de keuring.
Heb met 11 jaar mijn merrie laten keuren daar mijn man destijds alleen klinisch gekeurd had bij aankoop en ik wel zeker wilde zijn dat ze goed was i.v.m. laten dekken. De arts die haar keurde doet niet anders en zei nog dat ie wilde dat menig 3 jarige er zo uitzag. Ook heb ik zelf veel ervaring met keuringen en dat er heel wat paarden rondlopen met bemerkingen en ook erg veel gesjoemeld word.

Bij een paard voor de topsport vind ik het wat anders daar investeer je ook veel meer in. Maar voordat wat menig bokker vraagt van een paard en de huidige prijzen voor een normaal leuk paard is RX keuren haast niet realistisch.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:02

Seven schreef:
Het maakt jou ook zeker geen mindere ruiter als je een dier niet zo krijgt als je wil, opgeven is zoals het dan voelt maar het is eigenlijk gewoon toegeven dat je niet bij elkaar past niets mis mee en maakt het paard ook niet minder geschikt voor een andere ruiter.

Hij klinkt als een vrolijk en leuk dier daar krijg je zeker een fijne baas voor

Amen, zo is het maar net.
Ik vind het een hele verstandige en eerlijke beslissing ook tegen over het paard!
Ik hoop dat je straks een paardje treft waar je de klik mee hebt, en het plezier en vertrouwen weer terug mag winnen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:03

ik heb dat ook altijd gedaan.
Manegepaarden rond de 2000 euro kopen, klinisch laten keuren en dan verzekeren bij de plaatselijke verzekering voor 2000 euro.
Je kreeg dan 80 % uitbetaald wat op ong 1850 euro uitkwam, vaak hadden ze dan die 150 euro wel terug verdiend....

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:12

Ik ben het ergens met jullie eens kwa klinisch tegenover RX, maar ik heb al te vaak gezien dat dieren kl makkelijk door de keuring komen en RX dan echt van alles mankeren dat het bijna knap is dat ze dr nog lopen.

Een sorento die ik dol graag had willen kopen kwa met vlag en wimpel door de klinische was loep zuiver RX bleek ze echter aan beide straalbenen een flink gat te hebben. Volgens mijn en keurende DA een wonder dat het dier nog zo rond liep. Had ik die bijv voor 2000 gekocht en enkel klinisch laten keuren was het een wonder geweest als ze nog lang rond had gelopen. Ik kijk er liever toch in en neem dan het evt risico uit die conclusie :j

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:15

Pinda_dipje, dank voor je uitgebreide uitleg :)
Verzekeringstechnisch snap ik hem helemaal vooral als je uitgaat van een sportpaard / GP-paard.
Laat ik voorop stellen dat, dat iets is waar ik nooit zal belanden aangezien ik daar de ambities en kwaliteit zelf niet voor heb.. laat staan het geld om zo'n dergelijk dier te kunnen betalen + de bijbehorende ambities.

Wanneer ik op zoek zal gaan naar een paard valt dat voor 100% zeker in de prijsklasse tot een 4000 euro.

Het is denk ik ook een controle kwestie die er heerst, je leest tegenwoordig zoveel ellende ( goede verhalen hoor je altijd minder) dat iig ik mezelf af vraag wat voor geld ik aan controles zou willen besteden...Mijn angst, is vergelijkbaar met het geen wat Seven zojuist aangeeft, hij kan bij een buigproef perfect lopen maar dat is nog geen bevestiging voor wat er binnenin gebeurd... Is het je da die 4000 euro waard om dat risico te lopen?

Maar dat ligt zoals je ook zegt ook aan mijn ervaring en verstand van zaken in de aanschaf van een dier. In mijn geval zou ik dan op de uitslag van een DA af moeten gaan.

Alles is bij mij nog erg oriënterend, dus ik ben altijd benieuwd naar de afwegingen die mensen daarin maken. In de omgang met andermans paarden al veel meegemaakt, maar is toch altijd anders wanneer het iets van jezelf moet worden..;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:31

amarial schreef:
Oke dat begrijp ik zeker.

Ik doe het persoonlijk niet bij paarden onder de €3.500,- (boven dat wel rontgen)
Alleen klinisch, met name omdat ik erg vaak gehoord heb dat ze rontgen goedgekeurd werden, en KLINISCH afgekeurd.
Ik vind klinisch belangrijker als rontgen, er zijn hier zoveel paarden op stal geweest die rontgen goed waren maar zo kreupel als wat liepen..

Juist bij paarden in die prijsklasse zitten er veel die rontgenologisch niet goed zijn. Je kunt best een risico nemen maar je moet dan wel weten wat voor risico het is.
Het verzekeringsverhaal snap ik ook helemaal, ik heb het al wel een paar keer meegemaakt. 1 x een paard met luchtwegproblemen en 1 x als gevolg van een ongeluk. Beide waren overigens helemaal RX gekeurd geweest, dus dat zegt ook niet alles zoals je ziet. En ik verzeker ze altijd voor de sport.
Met de laatste heb ik wel een jaar aan de hand moeten stappen eer ik haar uiteindelijk afgekeurd kreeg. Probleem is vaak met afkeuren dat je een heel proces door moet met dokteren eer een afkeuring geregeld is. Zeker als het om recreatiepaarden gaat. Ook heb je er verdriet van.
Natuurlijk is een RX keuring een moment-opname. En kan er daarna nog vanalles gebeuren. Maar als je weet wat er zit kun je bewust een risico nemen en het gebruik van je paard erop aanpassen, bijvoorbeeld niet springen of zo. In mijn geval zou ik hem dus wel vanaf het begin op ijzers hebben gezet, terwijl hij nu jaren blootsvoets heeft gelopen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 15-10-12 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:46

Ik denk dat er bij zo'n prijs klasse tot €4000 ook erg veel af hangt van je gevoel bij een paard en bij de verkopende partij..

Wanneer de mensen je bijvoorbeeld bekend zijn zou ik sneller er voor kiezen niet röntgen te keuren.

Nu kun je voor een leuke prijs, een paard kopen met een redelijke tot mooie afstammeling en dat bekruipt bij mij een angstig gevoel... Vanwaar ik ook sneller de afweging zou maken naar niet alleen klinisch keuren. maar goed dat is een gevoel aangezien dat bij mij nog niet aan de orde is.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:56

@A_nouk: Maar indien je toch gaat verzekeren loop je in feite geen risico voor 4.000 euro. De verzekering keert bij afkeuring toch uit.

Het enige argument dat een potentiele koper dan nog kan noemen is; Maar ik wil mezelf voor emotionele risico's en schade berokkenen. Logisch want voor de meesten bokkers hier is zo'n dier geen nummertje maar je beste vriend die plotseling ziek is geworden door mankementen waar jij (mogelijk) reeds van op de hoogte was bij aankoop. Maargoed indien je paard toch in de verzekering zit, zal deze in ieder geval jou financiele schade dekken en je ook nog eens de mogelijkheid bieden om tegen een gering bedrag eigenaar te blijven van jouw trouwe maatje. Het staat je vrij het dier tóch aan te houden, enkel te gebruiken voor recreatie doeleinden of nog jarenlang een (nagenoeg) pijnloos bestaan als grasmaaier te bieden. Dus dan vervalt het argument van emotionele schade alsnog.... En houdt hooguit een een argument van feitelijk egoisme stand met argumenten als; Ik ga toch niet financieel krom liggen voor een paard dat ik niet meer voor de door mij gewenste doeleinden kan benutten? Als ik deze aanhoud belet ik mezelf in de mogelijkheden een nieuw paard aan te schaffen.... Waarin de keuze voor levensbeëindiging wordt onderbouwt met argumenten als; Wat heeft een dier nu aan groene weiden? Een paard heeft toch geen tijdsbesef etc.

Allemaal eigen keuzes die een rol spelen, en waarin je zelf de hand hebt. Zodra je jezelf realistisch de vraag stelt voor hoeveel paarden het leven daadwerkelijk niet meer levenswaardig is, zult je moeten concluderen dat dit zelden het geval is. Immers zijn de meeste mankementen welke de levensvreugd belemmeren helemaal niet te signaleren op een Xray of klinisch, en kunnen deze zelfs de allerbeste/meeste gezonde dieren overkomen; Zeer ernstige koliek vlak na aankoop, ongeval, botbreuk, ernstige peesblessures, ernstige wondtrauma's, acute blindheid, zenuwaandoening, tumoren op onmogelijke plaatsen etc.
Een paard met HKO of artrose waar niet nog maanden mee rondgesleept is, kan prima pijnvrij genieten van de groene weiden. Jij (!) kunt ook nog steeds van hem genieten. Maargoed ik weet dat veel mensen deze keuze niet snel zullen maken, maar mogelijk is het zeker.

Met mijn Lagune heb ik ook wel gemerkt hoe gemakkelijk DA's een punt zetten achter een paardenleven. Immers is het voor hen inmiddels ook wel de standaard geworden dan mensen zich snel neerleggen bij 'iets' wat niet meer aan de verwachtingen voldoet, liever iets nieuws en gezonds ervoor terugkopen. Mijn DA heb ik bij de terugkoop van Lagune zelfs persoonlijk moeten bezoeken om hem ervan te doordringen dat ik écht wilde weten hoe realistisch de kans op herstel en paardwaardig pensioen was "Waar begin je aan? Die revalidatie is zo intensief, waarom zou je? Hij merkt er niets van als we hem laten gaan". Klopt, maar het vrolijke wezen dat ik nu een jaar later nog steeds in de weiden heb staan is onbetaalbaar. De beste man is zich mede door het verhaal van Lagune ook beter gaan realiseren hoe belangrijk die risico-berekening is die je aan mensen mee geeft; Hoe essentieel (en bepalend) zijn opinie voor veel van zijn klanten is door een gebrek aan eigen kennis, ervaring en doortastendheid. Door de doelstelling waarvoor een paard ooit is aangekocht te veranderen na afkeuring, blijkt vaak nog heel veel mogelijk. De mogelijkheden schuilen vaak niet (alleen) in het paard, maar moeten er vooral bij de eigenaar zijn.

Alleen maar goed dat je je nu al zo aan het orienteren bent. Het is heel spannend om zulke keuzes te moeten maken bij aankoop, en bij twijfel zeker laten keuren als dat voor je eigen geruststelling dient. Maar laat je droompaard niet staan omdat het afgekeurd word voor bijvoorbeeld de basisport, terwijl jij toch alleen maar fijne bosritjes wenst te maken bijvoorbeeld.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:01

HappyHorse33 schreef:
Hier vast een domme vraag, maar wel eentje waar ik al langer het antwoord op zoek : wat is het verschil tussen ruinen en merries dan ingedrag?
(of is dit teveel off topic? Vind het wel een vraag die bij een nieuw paard kopen hoort (wij zijn ons aan het orienteren naar een D of E pony zodat het een famillie paardje kan worden.)

Mijn vriendin heeft vorige week haar aankoop laten keuren, zeer nauwkeurige klinische keuring en 22 foto's, totale duur van de keuring ruim 2 uur!!
Totale kosten € 450,- ex 19% btw, € 535,50 incl. Kliniek op de grens Gelderland/Overijssel.