Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:12

vonneke schreef:
Toevallig dat het beide 8 jarige zijn die weinig kunnen!

Maar deze heeft ook daadwerkelijk wat 'gemankeerd'; verstoppingskoliek. Een paard wat daar (behoorlijk) gevoelig voor is, vind ik wel een redelijk risico. Overigens wel netjes dat men het er uberhaupt bij vermeldt.
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 20-07-12 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:14

Ik heb even genoeg pb's over gezelschapspaardjes! Thanks daarvoor!
Er zit er eentje bij die helemaal zou passen (na geruind te zijn) en eentje die wel zou passen maar vind ik aan de grote kant.
Moet een keus uit gemaakt kunnen worden denk ik.

Belsje

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:15

Is verstoppingskoliek altijd een gevoeligheid? Mijn paard heeft nl. ook wel eens koliek gehad, maar daarna nooit meer ...
Als dat echt een risicofactor is dan euhm ja ... Het is gewoon een erg lief, gemakkelijk dier in de omgang, als ze onder het zadel ook zo is (volgens eigenaresse wel) is ze eigenlijk ideaal ... Als die verstoppingskoliek dan geen echt risico meebrengt. Dan denk ik dat ik het wel weet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:16

jury schreef:
Het is een beetje een afweging. Voor dit geld kan je ook een 4 of 5 jarige kopen (al je hem vindt :) ). Heeft ze dan voldoende andere pluspunten qua beweging en karakter om die 3 a 4 extra te kunnen accepteren.

Is overigens niet hetzelfde paard als van Belsje

Moeilijk Jury!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:16

Belsje schreef:
Is verstoppingskoliek altijd een gevoeligheid? Mijn paard heeft nl. ook wel eens koliek gehad, maar daarna nooit meer ...
Als dat echt een risicofactor is dan euhm ja ... Het is gewoon een erg lief, gemakkelijk dier in de omgang, als ze onder het zadel ook zo is (volgens eigenaresse wel) is ze eigenlijk ideaal ... Als die verstoppingskoliek dan geen echt risico meebrengt. Dan denk ik dat ik het wel weet :+

Ieder paard kan het wel eens krijgen, maar als men erbij vermeldt dat 'het vaker gebeurd', dan vind ik het wel een risicofactor. Dan is het blijkbaar een gevoelig puntje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:17

De een id er idd gevoeliger voor dan t ander

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:18

Ze heeft het tot nu toe twee keer gehad, twee keer toen ze haar stal (met stro) volledig leeggevroten had ... Ik gok dus een inschattingsfoutje. Zou dat paard dan wel liefst niet op stro zetten :').

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:25

Paarden maken geen inschattingsfoutjes ;)

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:27

Eigenaars wel die hun hongerige paard in een volle strostal zetten zonder eten :+.
Allé ik zou dat eerder aan zoiets wijten, ik weet ook niet of twee keer op acht jaar "vaak" is ...

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:31

Kom even binnen vallen over Nestor die nu bij stal doorstap te koop staat.

Hij stond een maand geleden ongeveer te koop op bokt, daarbij vermeld dat hij kissing spines heeft. Zie dat dat bij stal doorstap niet vermeld word.

Wel iets om in de gaten te houden dus.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:35

Verstoppingskoliek vind ik geen groot probleem. Dat vraagt gewoon om een iets beter stalmanagement, zoals inderdaad geen stro als strooisel en wat vaker kleinere porties voeren ipv 2x daags een bult.
Meestal komt verstoppingskoliek van ordinair schrokken. Daar is veel aan te doen. Kan ook van 'binnenvetten' komen (frustraties!) en ook daar is met goed stalmanagement een boel aan te doen.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:37

Gambler21 schreef:
Kom even binnen vallen over Nestor die nu bij stal doorstap te koop staat.

Hij stond een maand geleden ongeveer te koop op bokt, daarbij vermeld dat hij kissing spines heeft. Zie dat dat bij stal doorstap niet vermeld word.

Wel iets om in de gaten te houden dus.

Er staat wel vermeldt dat hij laag en rond over de rug gereden moet worden.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:39

Dan zal daar eens met de stalmanager over gepraat moeten worden mocht het ooit op het punt komen dat ik zeg dat dat echt het dier is dat ik wil ;)

Steinstein, bijna of iedereen daarmee de link naar KS zal maken ... Als een paard wat mankeert, zeg het er dan gewoon bij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:45

vonneke schreef:
Paarden maken geen inschattingsfoutjes ;)

Nee, die kunnen hooguit ergens niet mee omgaan........

Twee keer slokdarmverstopping gehad bij mijn paard omdat ie geen idee had hoe ie ECHT hooi moest eten. Paard heeft blijkbaar altijd voordroogachtig spul te eten gekregen. Enig oefenwerk en nu weet ie hoe je droog hooi naar binnen moet werken zonder daar problemen mee te krijgen.

Somebody_ schreef:
Dees schreef:
We zullen het niet eerder weten dan wanneer iemand gaat kijken :D
Er zoveel negatief als positief te speculeren. Maar een paard van 8 is natuurlijk niet per definitie 'verdacht'.

Nee, maar een paard van 8 is ook niet per definitie 'positief en nog niet verreden'. Ikke denkt altijd maar in het eigen straatje, het was puur om te laten zien dat er ook een andere optie aanwezig is. Overigens is Jury wezen kijken bij dit paard he! ;)

Ik vind het wel opvallend dat hier ALTIJD in de negatieve zin gedacht wordt!! Er wordt altijd gezocht naar die "maar" waarom een paard te koop staat en DUS wel iets zal mankeren. Als je daar zo van overtuigd bent, doe dan geen moeite, zoek een bijrijdpaard en laat die eigenaar alle verantwoording nemen; wel de lol, niet de zorgen.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:47

Belsje schreef:
Steinstein, bijna of iedereen daarmee de link naar KS zal maken ... Als een paard wat mankeert, zeg het er dan gewoon bij.

Hij is verder vrij van gebreken, gekeurd geweest, maar het bol maken met rijden van zijn rug is extra belangrijk voor hem, dus regelmatig laag diep en rond trainen is aan te raden.

Dit is wat er bij vermeldt staat op die site. Er is veel bekend over deze stal. Als goed is, krap je je dan toch even achter de oren of je hebt hopelijk iemand bij of in je omgeving die verstand heeft van paarden als je daar gaat kijken.
Laatst bijgewerkt door steinstein op 20-07-12 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:51

Het probleem is dat het vaak net niet-oorkabbers zijn die dan daar net een paard gaan kopen want hij is leuk en misschien ook nog goedkoop!

Zal ook nog eens naar de juiiste omstandigheden van de verstopping vragen :+

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:52

steinstein schreef:
Belsje schreef:

Hij is verder vrij van gebreken, gekeurd geweest, maar het bol maken met rijden van zijn rug is extra belangrijk voor hem, dus regelmatig laag diep en rond trainen is aan te raden.

Dit is wat er bij vermeldt staat op die site. Er is veel bekend over deze stal. Als goed krap je dan toch even achter de oren of je hebt hopelijk iemand bij of in je omgeving die verstand heeft van paarden als je daar gaat kijken.

snap zowiezo niet dat je je paard aan zo n stal verkoopt :?

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:55

Belsje schreef:
Het probleem is dat het vaak net niet-oorkabbers zijn die dan daar net een paard gaan kopen want hij is leuk en misschien ook nog goedkoop!

Dat is dan het probleem van de koper.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:03

Somebody_ schreef:
Belsje schreef:

Ieder paard kan het wel eens krijgen, maar als men erbij vermeldt dat 'het vaker gebeurd', dan vind ik het wel een risicofactor. Dan is het blijkbaar een gevoelig puntje...

Eens met Dees (was het geloof ik die dat zei) dat stalmanagement veel doet. Ik heb een paard gehad wat gemiddeld eens per jaar verstoppingskoliek had. Na verhuizing naar andere stal met ander voerbeleid (vooral vaker, kleinere porties) geen problemen meer gehad. Wel nog een keer slokdarmverstopping. Zegt wel wat over het paard; dat is en blijft een schrokop.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:05

steinstein schreef:
Belsje schreef:

Dat is dan het probleem van de koper.

Dat meen je niet? Volgens mij staat er toch duidelijk in de wet dat je als koper onderzoeksplicht hebt, maar als verkoper ook meldingsplicht. Oftewel; alles wat je weet (in dit geval Kissing Spines) moet er duidelijk bij vermeldt worden.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:07

Als je als verkoper zo redeneert zouden ze je per direct moeten verbieden nog een zaak uit te baten!
Het gaat verdikke over levende wezens, ik moet er niet aan denken dat iemand die het niet door heeft op het paard klimt daar god weet wat voor kapriolen mee meemaakt en uiteindelijk ernstig verwond raakt omdat een verkoper het niet nodig vond het uit te leggen wat er nu net mis mee was ...

bah bah bah. Als handelaar heb je in mijn ogen ook gewoon een verantwoordelijkheid naar de veiligheid van je koper EN van het paard.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:08

dat gebeurd heeeel veel.. dat gebreken mankementen niet vermeld worden somebody!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:09

lisch schreef:
dat gebeurd heeeel veel.. dat gebreken mankementen niet vermeld worden somebody!

Joh, je meent het :+.

Betekent niet dat het netjes en wettelijk correct is...
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 20-07-12 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:12

Somebody_ schreef:
lisch schreef:

Joh, je meent het :+.

Betekent niet dat het netjes is...

Of dat het officieel mag ;)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:13

is het ook niet! maar toch er zijn genoeg mensen die op een niet eerlijke manier een paard verkopen -O-
zie en hoor vaak genoeg rare dingen.. heb zelf ook in het verleden meegemaakt..

zo jammer dat mensen niet altijd eerlijk kunnen zijn..