Een nieuw paard kopen deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:42

ik ga er eens een nachtje over slapen ;) Bedankt voor jullie reacties allemaal.

nogmaals @ Yelly, sterkte
:wave:

ik wil graag nog meer reacties horen van het paard waar we vandaag naartoe zijn gegaan. (link op vorige pagina) Ik lees morgen alles bij!

welmoed__

Re: Een nieuw paard kopen deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:43

ik ga maar eens slapen!
Welterusten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:48

Calypso84 ziet er goed uit hoor en lijkt me braaf en geschikt!

Die van mij is 1.80 m en heeft ook een verlamming aan één stemband als gevolg van trauma, maar ik heb nergens last van hoor, hij doet het zelfs erg fijn in de sport!

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:03

Calypso84 schreef:
ja mijn gevoel is wel goed. Hij is idd voor recreatie ja :j
af en toe een onderlinge en heeeeel misschien een officiele wedstrijd.

Hoe zit dat met een paard die pas later een paspoort heeft aangemeten gekregen? (hij had wel een chip bij aankoop van de eigenaar)

Hoe dat zit, ik zou mij meer afvragen hoe hij wel aan een chip komt, maar geen paspoort heeft.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:57

emil01 schreef:
Even over het klinisch keuren door de eigenaar;
ik vind het helemaal niet raar. Ik heb het zelf ook eens gedaan met een paard. Ik had het al heel lang en het was bij mij altijd gezond geweest, nooit bij stil gestaan dat mensen daar anders over denken en het willen keuren. Aangezien ik zei dat het paard gezond was, vond ik dat ik dat ook met een keuringsrapport moest kunnen staven en daarom heb ik het paard toen zelf laten keuren (je wilt niet voor leugenaar uitgemaakt worden). Dit wel gedaan bij een gerenomeerde kliniek als de Lingehoeve. Lijkt mij dat je niet aan hun expertise hoeft te twijfelen dan.........

Ja, zo had ik het nog niet bekeken en ik denk dat dat bij mij ook aan de orde is. Ze laat hem alvast keuren en of ik dan nog wil keuren laat ze aan mij over. Ook bleek dat ze een slechte ervaring had gehad met de arts die ik voorstelde om te keuren. Maar dat had ze niet tegen mij gezegd.
Het paard wordt dus morgen gekeurd en 14 april heb ik een afspraak gemaakt om voor de 2e keer te komen kijken. ( ze houdt haar wel voor mij gereserveerd)

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 00:53

Yelly: heel veel sterkte!

Calypso: ziet er uit als een braaf en relaxed paard wat uitstekend voor jouw doel gebruikt kan worden! Ben benieuwd wat je gaat beslissen.

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 07:46

Veel sterkte Yelly

Calypso ziet eruit als een braaf paard, zou gewoon nog een keer gaan kijken en rijden :j

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:43

thnx allemaal..

@Fwest23, als we nog een keer gaan kijken, gaan we dit ff uitpluizen. Hoe ziet zijn huidig paspoort eruit (want dit zal uitgegeven zijn door de KNHS), chipnr opvragen en ff kijken bij zijn gegevens.. maar das wel een puntje waar vriendlief over valt.

Ikzelf vind het een leuk paard en ik zou er best de komende jaren mee uit de voeten kunnen. Alleen 2 'kleinigheiden', dat paspoort dus.. en cornage..

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:04

Calypso84 schreef:
thnx allemaal..

@Fwest23, als we nog een keer gaan kijken, gaan we dit ff uitpluizen. Hoe ziet zijn huidig paspoort eruit (want dit zal uitgegeven zijn door de KNHS), chipnr opvragen en ff kijken bij zijn gegevens.. maar das wel een puntje waar vriendlief over valt.

Ikzelf vind het een leuk paard en ik zou er best de komende jaren mee uit de voeten kunnen. Alleen 2 'kleinigheiden', dat paspoort dus.. en cornage..

Zal waarschijnlijk gewoon een duplicaat-paspoort zijn. Mensen raken wel eens een paspoort kwijt en dan kun je een andere aanvragen bij het KWPN, dat zal de eigenaar wel gedaan hebben neem ik aan. Chipnr moet je wel 'even' een chiplezer voor regelen, maar dat kan een dierenarts heel makkelijk voor je checken ;)
Ik vind het voor de recreatie een heel makkelijk, ongecompliceerd beestje en dat is, denk ik, het belangrijkste.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:15

Calypso84 schreef:
thnx allemaal..

Hoi!

Toevallig bij mijn paard (nov. vorig jaar gekocht) ongeveer zelfde ervaring. Had wel chip, geen paspoort. Hoewel dit - denk ik - eigenlijk niet klopt (immers: je moet altijd een paspoort kunnen overhandigen dacht ik, niet alleen bij vervoer van een paard), kan het paspoort altijd alsnog aangevraagd worden. Dat is bij die van mij ook gebeurd. Vanzelfsprekend kun je niet eerder dan dat dat in orde is, tot koop overgaan. Vreemd genoeg (vond ik achteraf) struikelde de keuringsarts er niet over dat op het moment van keuren het paspoort nog onderweg was. De toenmalige eigenaar had echter al wel een officiële brief van het stamboek waarin aangegeven werd dat het paspoort aangevraagd was en verstrekt zou worden. Keuringsarts vergeleek simpelweg chipnr. op brief met chipnr. op de lezer en vond dat i.c.m. de brief afdoende.

Tijdens het keuringsonderzoek was er ook even wat twijfel over zwaar ademen en een bijgeluid(je) na galop op de volte. Dus maar extra cornageonderzoek laten doen. Kostte toen € 70 extra, dat vond ik te overzien. Bleek geen cornage te zijn, gelukkig. En nu in het werk ademt ze idd. niet opvallend zwaar of met bijgeluiden. Was mss. toen ook de spanning van de vreemde locatie en het onderzoek voor haar.

Filmpje heb ik nog niet gezien, moet ik thuis kijken (zit nu op werk), maar de reacties van de rest hier zijn wel positief! Succes met je volgende bezoek en de beslissing.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:19

Thnx!

Hier ligt het wel wat gecompliceerder ben ik bang. De chip zal niet veel gezegd hebben want zijn leeftijd hebben we moeten schatten ( keuringsarts). Ben dus ook benieuwd of ik wel op wedstrijden mag verschijnen, en of ze dus kunnen achterhalen of hij altijd zijn entingen heeft gehad.
Hier en daar dus nog wel wat zorgen daarover.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:21

hmm ik vind het maar vaag calylso, ik zou heel goed vooronderzoek doen!

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:21

@Calypso, over die entingen zou ik me niet zo druk maken. Een nieuwe basisenting is zo gepiept. En gewoon ook even een andere DA vragen om zijn leeftijd opnieuw te schatten.

Het is een beetje een vaag verhaal dus zou inderdaad ook goed vooronderzoek doen. Als je de hoofdprijs voor dit dier moet betalen zou ik hem laten staan, maar heb zo'n gevoel dat de prijs er ook wel naar is dat dit allemaal uitgezocht moet worden en dan zou ik het er zelf wel voor over hebben.
Laatst bijgewerkt door Nellekeee op 04-04-12 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:26

Entingen is geen probleem, je laat gewoon een nieuwe basisenting zetten die in het nieuwe paspoort wordt geregistreerd. Maar dat paspoort moet er wel zijn voor je koopt. Dan is starten ook geen probleem.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:30

ok thnx. Niet dat ik veel naar officiele wedstrijden wil, maar het moet wel in orde zijn. Dit is ook een puntje van aandacht mocht de koop willen doorgaan.

Verder lijkt het een leuk paardje he!?? hihi

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:35

Om de enting zou ik me inderdaad niet zo'n zorgen maken. Chip inderdaad controleren. Persoonlijk zou ik me drukker maken om de leeftijd. Schatten is nogal wat... en ze kunnen wel zeggen dat hij 6 jaar is geschat maar dáár zou ik wel werk van maken. Zou toch een tandarts daar naar laten kijken als je overweegt hem te kopen. Volgens mij hebben tandartsen daar het beste zicht op. Als die hem ook jong schat prima, als die hem oud schat net zo prima maar dan weet je wel waar je vermoedelijk aan toe bent. En dan kan je daar ook met de prijs naar kijken.

Verder lijkt het me een leuk beestje! Hoog op de benen inderdaad, wat een stelten! :D Hoe was hij voor het been? Diegene die erop zit lijkt nogal veel te drijven? Was hij wel enigzins voorwaarts?

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 10:37

Calypso84 schreef:
ok thnx. Niet dat ik veel naar officiele wedstrijden wil, maar het moet wel in orde zijn. Dit is ook een puntje van aandacht mocht de koop willen doorgaan.

Die mensen hebben hem dus niet laten enten?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:49

Ilsemarie schreef:
Om de enting zou ik me inderdaad niet zo'n zorgen maken. Chip inderdaad controleren. Persoonlijk zou ik me drukker maken om de leeftijd. Schatten is nogal wat... en ze kunnen wel zeggen dat hij 6 jaar is geschat maar dáár zou ik wel werk van maken. Zou toch een tandarts daar naar laten kijken als je overweegt hem te kopen. Volgens mij hebben tandartsen daar het beste zicht op. Als die hem ook jong schat prima, als die hem oud schat net zo prima maar dan weet je wel waar je vermoedelijk aan toe bent. En dan kan je daar ook met de prijs naar kijken.

Verder lijkt het me een leuk beestje! Hoog op de benen inderdaad, wat een stelten! :D Hoe was hij voor het been? Diegene die erop zit lijkt nogal veel te drijven? Was hij wel enigzins voorwaarts?

Tot en met zes kun je nog heel nauwkeurig de leeftijd bepalen, daarna wordt het wat lastiger. Als je hem laat keuren kan de DA die leeftijd bevestigen. Vergeet niet ook een bloedje te trekken bij de keuring, deels voor het risico van doping, maar ook om te bepalen of er sprake is van zomerexceem (het seizoen is aanstaande) en om gewoon een beeld te hebben van zijn basis gezondheid.
Vanaf het filmpje is niet heel veel te zeggen, het lijkt een braaf dier, inderdaad erg hoog op de benen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:02

calypso: het lijkt een leuk dier. Ik hoop voor je dat alles goedgaat.
*\o/*

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:41

kippiekipp schreef:
Calypso84 schreef:

Die mensen hebben hem dus niet laten enten?

Ik weet (nog) niet wat er voor deze 2 jaar is gebeurd met dit paard. Deze mensen hebben hem gekocht toen hij nog niets kon. wel gechipt, geen paspoort destijds. Door herkeuring alsnog paspoort gekregen en leeftijd is geschat. Ik weet dus nog niets van entingen enzo. Ga ze vanavond bellen dat ik graag wat meer achtergrond info wil hebben over deze kanjer. Hoop dat ze mij, maar vooral ook mijn vriend gerust kunnen stellen met evt. chipnummers en paspoortnummers. Dan kunnen we het 1 en ander checken ;)

Mijn vriend wilt het liefst een paard met afstamming, gewoon omdat hij dat weet dat het goed zit. Aangezien wij hem toch voornamelijk recreatief willen gebruiken, zal dit mij een worst wezen. Maar het moet wel in orde zijn snappie ;)

@ Bertine, Dank je wel!!

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:46

Waratje schreef:
Ilsemarie schreef:

Tot en met zes kun je nog heel nauwkeurig de leeftijd bepalen, daarna wordt het wat lastiger. Als je hem laat keuren kan de DA die leeftijd bevestigen. Vergeet niet ook een bloedje te trekken bij de keuring, deels voor het risico van doping, maar ook om te bepalen of er sprake is van zomerexceem (het seizoen is aanstaande) en om gewoon een beeld te hebben van zijn basis gezondheid.
Vanaf het filmpje is niet heel veel te zeggen, het lijkt een braaf dier, inderdaad erg hoog op de benen.

Sowieso keuring ;) dat durven we niet zonder. De tandarts en hun eigen dierenarts zeiden zelfs dat hij 1 jaar jonger was, dan de keuringsarts van het paspoort. Op het paspoort staat dus 8 (dit jaar 9) en volgens de dap en tandarts dus 7 (dit jaar 8).. maar dit gaan we zeker ff checken (nogmaals)

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:56

Waarom wil je vriend een paard met afstamming? Wat denkt hij 'dat dan wel goed zit'?

kasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:10

hallo,

Ik ben fan van het prachtige tinkerras en nu de kids ouder zijn en zelf ook rijden en mijn man er weg van is, gaan wij op zoek naar het juiste vriendje.

Mijn oog is al gevallen op een prachtige zwarte merrie die ook nog eens ontzettend lief is, ook met de kids, heerlijk relaxed dier, de eigenaresse heeft haar al heel lang, dit is dus alleen maar fijn en geeft ons een goed gevoel.Via via kregen wij te horen dat de tinker te koop is.

Morgen gaan we kijken en wie weet????

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:19

Hoi Dames,

Nou ik ben gisteravond naar een 6 jarige merrie geweest. Een schat op stal en op de spuitplaats, heel lief, rustig, knuffelig. Dat is dus een pluspunt!
Met rijden ging eerst de ruiter er op die haar nu een jaartje rijdt, maar mijn excuses, ik vond haar niet zo lief met dr handen.. pfoe.
Paard liet het toe, dus dat was een beetje apart.
één keer ging ze bij de ruiter nog flink tegen de hand, ruiter trekt terug en trekt dr de andere kant op?? Naja daar heb ik dus mijn vraagtekens bij.
ik er daarna op, heel ontspannen leuk paard en gaf me een vertrouwd gevoel.
Volgende je hand mooi, liep wel wat op de voorhand en ben dus benieuwd wat ze doet als er meer druk op komt.
Aankomend weekend heeft ze wedstrijd bij mij in de buurt, eerste buiten wedstrijd, en ik ga daar kijken. Denk dat ik dan wel een goed beeld krijg.
Voor de gene die een filmpje willen zien, graag even PB'en :)

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:36

coroosje schreef:
Waarom wil je vriend een paard met afstamming? Wat denkt hij 'dat dan wel goed zit'?

Zonder papieren is iets anders als 'leeftijd is geschat, en we hebben zelf voor een paspoort moeten zorgen' ;)

Hij heeft zelf altijd op paarden gereden met goede komaf. Het geeft hem niets als het een vuilnisbakkie is, zoals hij maar weet wie pappa en mamma zijn.. Een paard kopen zonder dat je weet wie pa en ma zijn, vind hij lastig. Ik kan me hier best wat van voorstellen hoor.
Laatst bijgewerkt door Calypso84 op 04-04-12 12:37, in het totaal 2 keer bewerkt