Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lotte23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:21

Ik meld me ook even; lees al weken mee, haha. leuk dat er al zoveel van jullie een leuk paardje hebben gevonden. Ik ben zelf ook op zoek naar een paard, maar weet niet goed wat ik zoek. Bij mijn vorige paard ben ik ontzettend belazerd bij de koop. Ik keur dus nooit meer alleen klinisch.. Verder heb ik nu drie jaar niet gereden en in de afgelopen weken drie paarden bezocht..Door mijn vorige paard is mijn angst nog groter geworden; ze stond vanwege lange boxrust alleen maar rechtop.. Ze was wel klein 1.62, maar het blijft een dier van minimaal 550 kg!
Van de paarden die ik heb bezocht heb ik er ook maar 1 gereden; een superlieve merrie, 11 jaar, loopt z1 volgens de eigenaar. Ze was heel braaf, maar heel stijf; net als ik. Ze liep achter heel kort, is veel te dik en was twee weken geleden nog kreupel, omdat ze teveel fructaanrijk gras had gegeten. Ik ben wel twee keer wezen kijken, maar toch besloten het niet te doen.
Voor deze merrie vroegen ze €6000,-. Ik vind het zo lastig! Ik wil heel graag een paard, maar moet zelf nog superveel leren; ben uit conditie en mijn gevoel voor het rijden echt kwijt (15 jaar rij-ervaring, maar drie jaar niet gereden).
Ik overweeg nu eigenlijk een wat oude paard te kopen in een lagere prijsklasse, en eerst mijn rijbewijs te halen en een autootje te kopen.
Maar goed, wellicht hebben jullie nog goede ideeën!

Silly1972

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:24

Ik denk dat je overweging juist is, wat misschien ook een idee is, is om weer een paar keer les te rijden, het vertrouwen en het gevoel weer terug te krijgen

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:24

Welkom Lotte!
Is het geen idee eerst weer lekker op een manege of iets te gaan rijden? Uit je post heb ik het idee dat je er nog helemaal niet uit bent wat je wilt. Je wilt graag een paard maar ook je rijbewijs en een autotje.. Een paard hebben is het mooiste wat er is maar je moet er wel 100% (ook financieel) achterstaan! En wat voor paard... tja, dat is maar net wat je er mee wilt! :D

lotte23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:29

Een rijbewijs en een autootje, om mee naar het paard te gaan.. Echt veel handiger, scheelt uren tijd. Qua maandlasten maak ik me geen zorgen. Helemaal als ik een auto heb, ben ik veel mobieler om naar stal te rijden en kan ik de reistijd die ik normaal nodig heb als ik fiets, doorbrengen bij mijn paard.
Het probleem is dat ik echt een hekel heb aan manages.. De wijze waarop er vaak met paarden wordt omgegaan, ik kan daar niet achterstaan..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:33

Heb je niet een vriendin met een paard die je kan helpen?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:41

lotte23 schreef:
Een rijbewijs en een autootje, om mee naar het paard te gaan.. Echt veel handiger, scheelt uren tijd. Qua maandlasten maak ik me geen zorgen. Helemaal als ik een auto heb, ben ik veel mobieler om naar stal te rijden en kan ik de reistijd die ik normaal nodig heb als ik fiets, doorbrengen bij mijn paard.
Het probleem is dat ik echt een hekel heb aan manages.. De wijze waarop er vaak met paarden wordt omgegaan, ik kan daar niet achterstaan..

Ik begrijp wat je bedoelt, heb dat zelf ook. Misschien een advertentie op bokt plaatsen voor een tijdelijk bijrijdpaardje? :)

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:48

Lioony: ik wilde net zeggen dat je een geweldig onderschrift hebt en toen las ik dat het uit dit topic komt. Geweldig.

Zo'n fotoboek/bestand is wel een leuk idee. Voor de hond heb ik dat ook gedaan, dus voor het paard is dat misschien ook wel leuk.

Ik heb vandaag contact gehad met de eigenaresse van het paard waar ik nu twee keer ben geweest en we zijn het eens geworden over de prijs. Morgen ga ik de da bellen en dan probeer ik om 'm vrijdag te laten keuren. Als alles goed is, dan kunnen we 'm zaterdag gaan halen. Trailer heb ik vandaag geregeld en ook niet geheel onbelangrijk, de stal is ook geregeld. Dat was ie in feite al, maar omdat het allemaal wat langer duurt dan gehoopt heb ik het nog even opnieuw gecheckt.

Vind het zoooooo spannend!!!!!

Lotte: welkom in het topic.
Als je nog niet helemaal weet wat je precies wilt, dan is het misschien slim om een pauze in te lassen en eerst weer eens een keertje les te nemen of misschien een leuk bijrijdpaard te zoeken. Weer het gevoel krijgen, weten wat je wilt en dat starten met de zoektocht.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:52

wat fijn Mikkie, laatste loodjes dus nog.

wat voor paard is het? Of heb ik dat gemist?

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:02

Welkom Lotte ;)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:05

Welkom Lotte! :D Slimme keuze om niet voor die merrie te gaan, er is nog zóveel meer te koop!

Leuk Mikkie, heb je wat info over je paard? :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:39

He Lotte, welkom!! Ik wil je ook adviseren om eerst een bijrijdpaardje te nemen. Ik ben 2 jaar terug in het ziekenhuis gebokt, drie mooie hoeven in mijn lichaam en angst voor achter en naast paarden staan is wat ik er aan overhield (naast een scheur in mn nier). Angst voor rijden had ik niet, maar hoeven krabben of lopen met paarden durfde ik echt niet. Mijn droom voor een eigen paard gezet en 1 jaar terug mijn bijrijdpaard gevonden. Een ruin van 18 die loopt als een 8-jarige, door zoveel met 1 paard te werken is mijn zelfvertrouwen terug en ga ik nu voor mn eigen paard.
In jou positie zou ik nog geen paard kopen, want door 3x op een paard te rijden heb je geen idee hoe een paard echt is en in zijn nieuwe omgeving zal zijn. Je wil natuurlijk niet dat die onzekerheid gevoed wordt als er thuis eens iets mis gaat. Met een bijrijdpaard kan de eigenaar je helpen en kan je stoppen als het niet klikt.

Succes met de keuze!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:59

Ben bij de stalling geweest waar ik Ferro wil gaan stallen, het is nu toch wel bijna zeker dat ik hem ga kopen. Kon nog kiezen uit 3 stallen en die man vond het helemaal prima, hij zei dat hij echt ingereden moet worden omdat hij nu een beetje een klier wordt en zich dood verveelt. (hij heeft daar eerder gestaan maar is nu verhuist). Super aardige man en een leuk, simpel, kleinschalig pension. Wel wil ik in ieder geval zijn rechterachterbeen op de foto laten zetten bij keuring want hij heeft ooit een ongeluk gehad waarbij pezen zijn gescheurd enzo, heeft hij nog steeds een litteken van maar is niet storend. Kan je pezen ook op die foto zien of alleen maar botten? En wat raden jullie aan allemaal op de foto te laten zetten? Het gaat om een 3 jarige ruin friesXgelder.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 21:02

Welkom Lotte!

Fijn Mikkie, succes met de keuring!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:09

@ella: ik kopieer van de bokt wiki: Niet alle structuren zijn te zien op een röntgenfoto. Banden, pezen, ligamenten en spieren zijn niet te beoordelen op een röntgenfoto. Daarvoor zijn andere diagnostische hulpmiddelen nodig zoals echografie of MRI. Vanwege de omvang van de meeste paarden is het vaak niet mogelijk om organen zoals de longen op de röntgenfoto te zetten.

Zelf zet ik sowieso de benen op de foto. Mocht de da na klin keuren het nodig vinden om rug etc mee te nemen, dan doe ik dat alsnog.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:13

Rug zal ik zelf ten alle tijden op de foto zetten, dat heb ik bij mijn eerste keuring wel gemerkt.

Paard was 100% in orde, tot ik vroeg ook de rug op de foto te zetten, toen was het foute boel.
kost maar paar tientjes extra

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:28

Sluit ik me helemaal bij aan Silly! Dan maar wat dieper in de buidel tasten wat hopelijk veel teleurstelling en verdriet voorkomt! Maarja.. je weet het toch nooit! :P

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:36

pfff nu ben ik echt zenuwachtig we hebben een paard!!!!!!!!!!!!!!!
een vos die 2 jaar geleden uit tjechie is gekomen.mijn dochter heeft er eerst in de bak op gereden en daarna de (best drukke) weg op. op een rustige weg verderop hebben we gewisseld.
ik zat er nog geen2 min. op en toen kwamen er koeien in de wei naast ons aan rennen. hij reageerde door te gaan dribbelen maar ik kon hem goed houden.
toen we richting huis gingen ging hij harder draven maar hij ging ook weer braaf over in stap en wou na enig aandringen ook wel stilstaan. bij kruisingen enz wou hij wel goed stil staan. toen we bijna weer bij het huis waren kwam er een vrachtwagen op twee meter lang ons heen en het paard vertrok geen spier.
de beslissing dat deze het moest zijn was er vrij snel.
thuis bekijk ik de filmpjes en ja hoor ik schiet weer in de stress wat als hij toch te druk is enz terwijl toen ik er op zat ik het reuze vond meevallen zeker voor de eerste keer op een vreemd paard.
zou hij wat minder druk worden als we aan elkaar gewend zijn en ik dus minder zenuwachtig ben??
bij m'n vorige paard was ik ook zo aan 't miepen na de beslissing en toch ben ik erg blij met haar.
pfff ik wordt gek van mezelf

lotte23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:41

Ja, een bijrijdpaard vind ik helemaal niks; ik match namelijk met heel weinig paarden en ik houd juist van de vrijheid die je hebt met een eigen paard..

bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:48

@ Hobbyboerin, het klinkt als een heel braaf paard. Had je een klik had met hem? En je dochter?
@ Lotte: hoezo match jij met heel weinig paarden? Die vrijheid dat snap ik wel. En zeggenschap. Mijn vorige 2 bijrijdpaardjes zijn allebei vrij snel verkocht. ;(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:52

Het is ook maar een advies. Ik had totale vrijheid met mijn paard. Op papier staat hij niet op mijn naam, maar ik had totale vrijheid. Dus ook die opties zijn er, moet je alleen goed zoeken. Als jij denkt dat je gelukkig wordt door een paard te kopen, dan moet je dat doen!

Ok, denk dat ik de rug ook gelijk mee wil nemen. Ik moet morgen sowieso met de kliniek bellen om te vragen hoeveel foto's ze maken en waarvan plus de kosten. Om t geld hoef ik het niet te laten, juist om achteraf dingen te voorkomen doe ik een rontgen keuring.

@hobbyboerin: bij twijfel niet doen! En of ze rustiger worden? Ik denk wel dat je het kan opbouwen. Naar buiten aan de hand, met ervaren paard en schriktraining kom je een eind. Daarnaast is het van belang dat je een goede leider bent van je paard en niet bang bent voor wat er kan gebeuren. Dat voelen ze feilloos aan. En je paard moet jou vertrouwen, dus een goede leider wezen voor je paard.
Laatst bijgewerkt door Marvel op 10-07-11 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:55

Ik denk dat daar grote verschillen in zitten bij bijrijdpaarden. :j

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:58

ja de klik was er en mijn dochter is helemaal verliefd ze vroeg hem iets aan de teugel en was helemaal verbaast hij reageerde en dat hij een stukje aan de teugel liep (haar pony wil eigenlijk niets zodra het op dressuur aan komt)
en ik was nog vergeten te vertellen dat hij (op vorige week een half uurtje na) een maand of vijf niet gereden is en dus ook niet lang de weg was geweest.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:00

Ik vind het niet klinken als een druk paardje hoor, denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn. :)

bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:04

@ hobbyboerin: dat is toch hartstikke braaf! En jullie hebben niet gelongeerd vooraf?
@ Lauste en Jotoma: er zijn idd grote verschillen bij bijrijdpaarden. En terecht natuurlijk: de eigenaar bepaalt.
ik heb alleen 2x pech gehad.
Misschien heb ik eroverheen gelezen maar wanneer ga jij weer paardjes kijken?Je instructeur had toch een selectie gemaakt?

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:14

Klopt, hij heeft een selectie gemaakt! Nu moesten wij er even goed over denken en kijken of we er ook een paar wilden bekijken. Heb nu wel een duidelijke voorkeur (komt door vraagprijs, ene is 10.000 en andere 22.500, dat laatste is wel een beetje teveel van het goede).
Dat paard heeft alleen geen wedstrijdervaring, ik weet niet of dat een probleem gaat worden.. Heeft iemand van jullie hier weleens een paard voor het eerst uitgebracht?
Mijn pony had al ruime wedstrijdervaring toen ik haar kocht.