Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:54

Lieser schreef:
StalNollie schreef:
Maar zo is het in NL altijd wat. Te koud, te warm, de waaierig, storm en zo nog wel meer factoren.
Pony verkopen /kijken/proefrijden word zo toch onmogelijk. Ze kunnen wel wat hebben gewoon vroeg in de ochtend of laat op de avond. Gisteren rond half 9 koelde het heerlijk af

Overdrijven is ook een vak :) . Het is vandaag de 2e dag boven de 30 graden deze zomer, dus je hebt deze zomer al twee maanden zonder problemen kunnen proefrijden.
Waarom regen en koud een probleem zouden zijn als mensen, zoals hier wordt gezegd, in een binnenbak rijden, is me een raadsel. Binnenbakken beschermen beter tegen de kou of regen dan tegen de hitte.

De een vindt 26 al te warm de ander dit de ander dat. 30 is geen magische grens er speelt veel meer mee.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:11

Ik vind alles met zon al snel te warm, ik ben echt een herfst kind, maar bij ons staat er eigenlijk altijd wel wind. Nu ook het is 27 graden maar door de wind voelt het veel aangenamer en de paarden staan gewoon nog buiten lekker bij de bosjes/bomen.

Ik vind het altijd apart dat mensen een mening zo klaar kunnen hebben met "dit kan niet, dat kan niet" en "ik zou dat nooit doen" terwijl je enkel 1 gegeven hebt en dat is de 35 graden. Eerst maar eens zien of het dat wel word waar wij zitten en dan houd je daarnaast toch ook rekening met omgeving, het paard, het werk en weet ik hoeveel andere factoren.

Ik ga altijd maar uit van het goede verstand van mensen en niemand zal een dier in gevaar brengen lijkt mij zeker niet voor een bezichtiging ;)
Wij gaan zoals het nu nog lijkt dus morgen gewoon kijken en dan beoordelen we wel wat wel of niet kan.

MarjanB

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:16

Ja en als je in t westen zit is het waarschijnlijk ook weer koeler dan hier in het zuiden.

Paarden blijven hier ook gewoon buiten (kunnen zelf kiezen) alleen merrie met veulen van de buurman kunnen niet binnen maar hebben weer schaduw van de bomen. Als t maar iets waait en ze water hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:17

Bij ons op stal is er altijd een windje en we hebben een grote overdekte buitenrijbaan waar het altijd koel is. Dus er kan eigenlijk altijd worden gereden. Ook bij 30+ graden.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:20

Mijn eigen bak ligt in het bos dus daar voelt het standaard 5 graden koeler, vanochtend ook nog prima een lesje kunnen rijden.

Pas mijn tijden en intensiviteit van de training aan en vooral regel 1 voor mij persoonlijk: boven de 25 graden niet voor een plezier ritje op de trailer en dan met name ergens stilstaan met de trailer.

Ben ook altijd 1 van de weinigen die afmeld bij een wedstrijd bij 28 graden en midden op de dag starten in de zon. Ik ga dan dus niet.

Maar goed, wij zijn om 7 u daar en wil alleen een drafje zien, max 10 minuten los dus denk ik? Verder even meten en veel ouwehoeren gok ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:22

En je hebt altijd uitzonderingen op de regel. Mijn paard is beter met 25 graden als met 5. Hoewel ik 35 graden voor ieder paard hier in NL te veel vind om serieus te werken. Helemaal met bescherming enzovoorts. Dat gaat niet over volhouden enzovoorts, maar om gezondheidsrisico's. Waaronder pezen die veel te warm worden.
Maar die comfort temperatuur is een gemiddelde van een groep. Je hebt paarden doe het al veel eerder te warm vinden en paarden die het veel eerder te koud vinden. Dus stoppen met rijden met 25 graden is niet voor elk paard nodig.

Hoewel ik met warm weer niet midden op de dag ga rijden en liever ook niet 's avonds omdat de warmte blijft hangen. S ochtends is het vaak veel fijner. Vandaag doen we dus helemaal niks, gisteren ook niet. Als ik vanavond kijk is het hier om 11 uur nog steeds 27 graden en dan nog de hitte die in gebouwen is getrokken en in de grond zit. Terwijl het morgenochtend 23 graden is om 9 uur. Wij zorgen dan dat we uiterlijk half 10 klaar zijn met alles. Dan begint het al op te lopen en we rijden in de geïsoleerde binnenbak en niet in de buitenbak die in de zon ligt.
Maar wij halen de paarden ook niet binnen nu, weiland is vele malen fijner als de boxen en dan kunnen ze zelf kiezen waar ze staan en wat ze doen. Binnen staan is net zo warm bij 9 van de 10 stallen en dan staan ze meteen ook veel te lang binnen. Tenzij je ze s nachts naar buiten gooit en het dag en nachtritme omgooit en voor overdag maatregelen treft om het koeler te maken binnen ook nog.

Alleen vervoeren op trailer doe ik echt niet met dit weer, behalve bij spoed. Dat lijkt me spannend met dit weer, maar morgenochtend valt het nog mee. Maar de sedatie is idd niet tof met warm weer.

Bezichtiging, ja liever niet met dit weer midden op de dag. Maar de eigenaar en dus verkoper bepaalt nu nog.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:29

Apart hoe het per deel in nl anders is kwa temperatuur
Gister was het hier om 19.00 al afgekoeld naar 14 graden, we hebben nog fijn kunnen trainen. Het was rond 2 uur snachts ook echt fris.

Woensdag hebben we een wedstrijd, ook rond 18 uur hopelijk blijft het een beetje hetzelfde als gisteren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:33

Woensdag zegt die hier alweer maximaal 24 graden :')

Maar ik had het over vanavond dat het zo heet blijft. Vandaag en vannacht is echt zo'n debiele dag dat het dagje overslaan voor mij vanzelfsprekend is. Morgen is het niet eens zo extreem maar wel dus slecht afgekoeld door vandaag en vannacht. Anders was het helemaal niet zo bijzonder idd.

Gisteren bleef het hier wel warmer, ja. Terwijl ik toch in het westen zit haha. Het blijft apart. Maar ik zit ook wel met openingstijden en zondag is de enige dag waar dat lastig is met warm weer. Dus die slaan we snel over dan. Had wedstrijd ook afgemeld als ik had moeten starten.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:57

Ik ben benieuwd hoe het hier vanacht word.

Ben naar dit paard toch echt heel benieuwd ben zelfs wat zenuwachtig dat heb ik nog niet gehad voor een bezichtiging tot nu toe.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:26

Mijn zoektocht gaat rustig verder.
Hopelijk voor jou meer succes morgen seven!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:37

Toch niet wat je zocht audesta

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:48

Gangen vielen behoorlijk tegen en werd onder druk gezet door verkoper. Kreeg er een slecht gevoel bij. Erg jammer want de dame in kwestie sprak me erg aan.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:06

Herkenbaar, sommige verkopers zijn echt niet fijn. Veel ook die je tegen andere mensen uit willen spelen en zo verlies je eerder mensen dan dat je snel verkoopt heb ik het idee.

Jammer hoor dus de zoektocht gaat weer verder

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:18

Ik kreeg meteen een koopcontract onder mijn neus geschoven en beslissen graag.

En toen ik zei dat ik er sowieso nog een nachtje over ging slapen een appje dat deze maand stalling al betaald was dus winst voor mij?

Moet ik nou lachen of huilen? :')

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:32

Jeetje dat is helemaal agressief :=

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:35

Audesta schreef:

En toen ik zei dat ik er sowieso nog een nachtje over ging slapen een appje dat deze maand stalling al betaald was dus winst voor mij?

Bijzonder…. :')

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:41

Audesta schreef:

Die is wel heel bijzonder :')

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:47

Nou dit was dus het eerste paard op mijn zoektocht dus als iemand me kan vertellen dat niet alle verkopers zo zijn :+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 23:04

Ik heb het nog nooit gehad dat ze je gelijk een contract geven bij een bezichtiging.
Wel dat mensen je pushen omdat ze hopen dat je sneller beslist. Mensen tegen elkaar uitspelen in de hoop meer geld te krijgen etc.

Maar mijn nieuwe ergernis bij het zoeken naar een paard is toch wel dat mensen geen keuringsrapporten meer hebben bij hun paarden. Wel de foto's maar geen rapport van de keurende arts zijn visie. Waar komt dit toch door, doen dierenartsen dat niet meer standaard? Ik weet niet beter dan dat ik altijd een keuringsrapport heb gekregen bij de röntgenfoto's.

Nu heb ik al zo veel röntgenfoto's gezien in mn leven dat ik zelf ook een heleboel kan beoordelen maar ik wil ook weten wat een expert er van denkt. Ik kan moeilijk voor elk paard wat me wat lijkt mijn dierenarts storen met beoordeling van de foto's. Die arme man heeft wel wat anders te doen :=

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 23:11

Ik heb ook wel rontgen foto's zonder rapport. Nooit een rapport bij gekregen :)

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 23:13

Ik kreeg er volgens mij wel een rapport bij inderdaad.

Nou, wou de volgende bezichtiging inplannen, oeps, paard drachtig, wisten ze niet. Ik stop er weer mee voor deze week denk ik :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 23:22

Audesta schreef:
Nou dit was dus het eerste paard op mijn zoektocht dus als iemand me kan vertellen dat niet alle verkopers zo zijn :+

Nee zeker niet, bij bijna allemaal kon ik gewoon rustig beslissen. Als ze wel pusherig deden was ik meteen weg.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 23:50

Seven schreef:
Maar mijn nieuwe ergernis bij het zoeken naar een paard is toch wel dat mensen geen keuringsrapporten meer hebben bij hun paarden. Wel de foto's maar geen rapport van de keurende arts zijn visie. Waar komt dit toch door, doen dierenartsen dat niet meer standaard? Ik weet niet beter dan dat ik altijd een keuringsrapport heb gekregen bij de röntgenfoto's.

Oh dat is suf.
Wij hebben onlangs 1 laten keuren ivm aankomende verkoop, en daar zat gewoon netjes het rapport bij. De 1-tjes en 2-tjes inschatting + het oordeel van de DA (er stond iets als "acceptabel als sportpaard")

Als dat rapport er niet is, of niet meegestuurd wordt, zou ik denken dat er iets op de foto's niet helemaal optimaal is, en mensen hopen dat de controlerende DA dat mist? Ik zou jet in ieder geval niet helemaal vertrouwen. :o

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 00:02

Nou dat inderdaad kelan

Ik kan wel een boek vullen met (voornamelijk) rug en been foto's van 100% goede paarden die dat duidelijk niet waren :=

Ik wil gewoon graag een keuringsrapport met de gradaties het liefste ook voor de rug ( dat word al helemaal niet standaard beoordeeld) of op z'n minst of er bijzonderheden waren te zien op de foto's.

Ik wil helemaal niet zeuren en met een gunstige chip of wat dan ook kan ik best leven maar als mensen dingen lijken te verbergen haak ik al snel af :+

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 07:19

Cioccolato schreef:
Ik heb ook wel rontgen foto's zonder rapport. Nooit een rapport bij gekregen :)

Ik heb er ook een paar zonder rapport. Je laat toch je eigen veearts de foto’s overkijken. Toevallig m’n laatste aanwinst ook op die manier.

Kopers kunnen ook wel overal moeilijk over doen hoor. Iemand heeft meteen iets te verbergen als er alleen een set foto’s bij zit en geen rapport. :')