[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:36

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het beschreven gedrag meer bij merrie als bij ruin vind passen. Zeker omdat het fenotypisch ook een merrie is, zou ik het toch eerder haar als hem noemen. Maar het belangrijkste is natuurlijk wat Avalanche voor gevoel erbij heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:59

oji schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het beschreven gedrag meer bij merrie als bij ruin vind passen. Zeker omdat het fenotypisch ook een merrie is, zou ik het toch eerder haar als hem noemen. Maar het belangrijkste is natuurlijk wat Avalanche voor gevoel erbij heeft.

Daar moest ik ook om glimlachen. Want ik heb ook precies zo-een... merrie.

manubres

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:26

Sorry, ik heb niet alles gevolgd maar dat Madammeke nu ineens een Mandammeke is geworden moet ik wel effe aan wennen. Heb ergens gelezen dat er geen eierstokken aanwezig zijn? Maar is er ook geen baarmoeder? En zijn er wel mannelijke kenmerken?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 14:48

pien_2010 schreef:
Je praat nu over hij, maar ik vind het echt wel , zoals jij het beschrijft een man en vrouw in een. Dat beledigende→ vind ik echt iets van vrouwen, net als die lange tenen hebben. Dat ondeugende, voorzichtig zijn met je dat vind ik echt iets van een hengst.

oji schreef:

Babootje schreef:
oji schreef:

Daar moest ik ook om glimlachen. Want ik heb ook precies zo-een... merrie.

Ik ga hier even op in, en even wat uitgebreid, maar ik vind dit belangrijk.

Ten eerste is het zo dat we heel vaak bepaalde eigenschappen toeschrijven aan geslachten. De praktijk is veel minder eendimensionaal.

pol013 schreef:
Dat is mij echt te eendimensionaal Pien

Ik heb hier 1 'standaard' ruin en een standaard merrie. Zoals je ze uit zou tekenen.
Maar ook zo'n super sensibele, heel teergevoelige, snel in de war, in een shutdown gaande en/of exploderende ruin staan. En een rete knuffelige, koele, hete (ja dat kan blijkbaar samen gaan) ruige, zelfstandige merrie.
Die passen geen van beide in de standaard karakter dingetjes die we toe schrijven aan de geslachten. En dat zijn 'gewone' jongetjes en meisjes.

Net als bij mensen, horen karakters gewoon bij een persoon, en staan ze vrijwel los van geslacht.

Veel gedrag kun je eerder toeschrijven aan nurture dan aan nature, ook bij paarden.
Verder zit er onbewust ook een stuk misogynie in.

We roepen dat als 2 teven gaan vechten, ze doorgaan tot de dood.
Maar is het echt zo simpel? Want bij Golden Retrievers zullen 2 teven maar heel zelden een probleem opleveren.

En bij bijvoorbeeld Duitse Herders zijn 2 honden van gelijk geslacht nóóit aan te raden, of het nu reuen of teven zijn. Of bij Alaskan Malamutes. Bij 2 labradors, Border Collies, of Finse Lappenhonden kan het dan weer prima.

Mijn conclusie is dat het veel meer ras afhankelijk is dan geslacht afhankelijk, anders zouden een Duitse Herder teef en een Golden Retriever teef min of meer gelijk zijn in temperament en karakter, en we weten allemaal dat dat niet het geval is.

Ik ken heel lieve, zachte, Malamute teven, en ik ken er ook die heel pittig zijn, en hetzelfde met reuen. Per familie en bloedlijn lijken karakters dan wel meer overeen te komen, en dan nog kun je heel verschillende puppen in 1 nest hebben.

Met paarden is het net zo. Jazz was toch echt een hengst, maar dat sensibele, snel beledigd, maar ook grote gevoel voor humor, en will to please zien we wel in veel van zijn kinderen terug, of het nu merries of hengsten zijn.

Onze Gelderse was broodnuchter qua verkeer, werkelijk nergens van onder de indruk, maar kon heel heet worden in het werk, was een karakter op zich en dat was een merrie, maar haar kinderen waren net zo, ongeacht of het nu merries of hengsten waren. Wij hebben de veulens ook redelijk lang bij merrie gehad, want ze voedde ze uitstekend op. Maar al haar kinders leken op haar, en als ze eens een veulen jatte van een andere merrie, zag je die nuchterheid op zeker moment ook.

Ik heb een aantal merries gehad, maar wij hadden nooit wat mensen "merriestreken" noemen, want imo zit daar ook gewoon een stuk opvoeding in. En ik heb dezelfde grappen bij ruinen ook gezien, maar daar waren mensen dan ineens een stuk toleranter, want geen merrie.

Ik denk dat er van ons uit ook een stuk gender essentialisme in zit, wij schrijven soms eigenschappen toe aan geslachten en door conformatie bias zien we dat steeds bevestigd worden, en zijn we blind voor dezelfde eigenschappen in andere geslachten.

Dan het biologische deel.
Fenotype is niet gelijk aan genotype, en ook niet zo simplistisch. We weten allemaal dat vos x bont niet een vosbont veulen garandeert.
We weten ook dat 2 zwarte paarden een vos veulen kunnen geven. Genotype is complex, en what you see is not necessarily what you get.

Er blijkt, biologisch gezien, dat zoogdieren, inclusief mensen, niet binair zijn, maar bimodaal. In de praktijk betekent dat dat XX en XY de beide uitersten zijn, maar er nog vrij veel tussenin zit, en er veel variaties op mogelijk zijn.

Er is Klinefelt, wat zich vertaalt als XXY, waar we zowel een mini-penis zien als een mini-vagina, en inwendig gebeurt hetzelfde. Alles is er wel, maar ontwikkelt vrij laat, of niet.

Dan is er CAIS, wat chromosomaal XY is, maar door een verstoring in hormonen, de geslachtsorganen zich niet ontwikkelen, en omdat de default van zoogdieren vrouwelijk is, of althans, wat wij als zodanig interpreteren, is het fenotype female, maar wederom veel te klein, onderontwikkeld of niet ontwikkeld.

Er is ook XY, maar met een ongevoeligheid voor het SRY hormoon, en ook dat ontwikkelt zich fenotypisch vrouwelijk, maar is het niet.

In alle gevallen is er wel een puberteit, met een tsunami van mannelijke en vrouwelijke hormonen.
En dat zijn nog maar 3 varianten van een niet-binaire ontwikkeling.

Dan het laatste punt wat betreft genderessentialisme:
Je stopt er mensen (en dieren) mee in een hokje. Niet iedere cis vrouw is ook supervrouwelijk, in jurkjes en hoge hakken, droomt van een mooie bruiloft en wil kinderen.

Niet iedere cis man is super mannelijk. Sommige mannen zijn heel gevoelig en emotioneel, hebben een natuurtalent voor zorgen en met kinderen omgaan.

Sommige mensen passen helemaal niet in het binaire, en bij anderen past hun gender-identiteit niet bij wat er in hun broek zit. En al die dingen zijn helemaal prima, en zijn volledig consistent met de biologische wetenschap dat sekse en gender helemaal niet binair zijn, maar heel gevarieerd en kleurrijk.

En iedereen heeft een mix van karaktereigenschappen die hem/haar/hun tot een uniek individu maken.

Paarden lijken als soort overigens iets gevoeliger voor variaties in geslachtschromosomen te zijn.

(overigens heb ik al die info met dank aan Utrecht, die Monster helaas geen interessante casus vond, want ze weten er al behoorlijk veel van).
Gent zal ik nog even contacteren, want die zitten dichterbij.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 15:18

mee eens.

Maar als ik je tekst zo lees schiet me dan wel weer het volgende te binnen: Ik stond op een shetlandfokkerij en daar hadden we elk jaar tientallen veulentjes. Dan kon je na 3 dagen vaak op basis van het speelgedrag in 90% van de gevallen van een afstand al gokken of het een hengstje of merrietjes was. Dat was dan wel weer super typisch.
Die hengstjes stonden heel snel op hun achterpootjes de boel te kwallen. De merries waren veeeeeel bedeesder. En die doen niet aan bias. Die doen gewoon aan 'zijn'.
Maar ik heb dus wel het idee dat dat vooral redelijk binair is op jonge leeftijd en dat later misschien juist weer iets tot elkaar komt. Of het vertekend omdat wij zo gewend zijn aan 'mannen zonder testosteron'.

Ruig spelen is wel echt een ruinen ding hier in ieder geval. Daar zien de merries hier de lol minder (lang) van in.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 15:33

Ja, dat is dus de grap, de fokker vertelde me dat Monster een heel brutaal veulen was, die rustig de voorbenen in je nek gooide, en later wel een stuk beleefder werd naar mensen, maar met andere paarden is ruig spelen nog steeds een ding. Fokker heeft ook echt nog een paar keer gekeken om zeker te zijn dat het geen hengstje was. 2 weken geleden zat er een wond op de schouder, die nu haast weer dicht is, maar met spelen gebeurd.
Dat gebeurt idd iets minder vaak bij merries, maar ik heb ook merries gezien die ruiger waren in die dinge.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:45

Hoe is trouwens de relatie met Mattie? Nog steeds onbespreekbaar?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 16:49

Mattie is strontvervelend de laatste tijd, maar kan zijn omdat ie Monster mist. Maar Monster wil hem niet meer in de buurt omdat hij zo doet. Dus het originele conflict is bijgelegd, maar ze matchen niet meer.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:08

Maar weet je ook welke variant Monster is?

Ik vind de rassenkenmerken niet zozeer opgaan in deze, die zijn wat ze zijn, rassenkenmerken.
KWPN is een mengelmoesje van rassen en daar komt dus ook een mengelmoesje van karakters en rassenkenmerken in voor. Sensibiliteit, meewerkendheid, schrikkerigheid, vergeefingsgezindheid zijn totaal geen geslachtsgebonden kenmerken, die komen idd vanuit bloedvoering en opvoeding. (gevoel voor humor is non-existing...is een totale vermenselijking van een paard := )

Ik vind ook niet dat ze voor mij meer een merrie is, vanwege merriestreken. Ik vind de omschrijving merriestreken eigenlijk vooral slaan op gebrek aan opvoeding. Wat voor mij maakt dat ik haar op basis van jouw omschrijving meer als een merrie zie, is vooral het, vandaag is niet hetzelfde als gisteren (vanwege hormooncyclus), het beschermende en het "als je ze eenmaal voor je gewonnen hebt, dan gaan ze voor je door het vuur" (beide vanwege hun rol richting een veulen, die bij een hengst/ruin helemaal niet van toepassing is). Dat zijn mijn inziens wel geslachtsgebonden kenmerken voor een merrie en die kenmerken lees ik terug in jouw omschrijvingen. Dat maakt voor mij dat ik er meer een merriegevoel bij heb. Naast dat ze neem ik aan de uiterlijke geslachtskenmerken van een merrie heeft neem ik aan (vulva en uier). Dit aangezien je haar als merrie gekocht hebt, ze als merrie de aankoopkeuring is doorgekomen en je fokambities had.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:13

Tja. Eigenlijk is geslacht niet zo boeiend, en aangezien wat er onder de staart ziet vrouwelijk uit ziet, het wrs zo op het paspoort staat zou ik denken lekker laten.
Maarja, niet mijn paard en voor ts is het duidelijk wel een dingetje, en dat is ook prima :j Het is tenslotte Avas paard

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 17:36

Klopt, ik heb idd fokambities, maar goed er zijn nog altijd wel goede fokmerries te koop.

Maar het humeur is niet wisselend, eigenlijk is paard gewoon elke dag hetzelfde :) elke dag word ik er wel een keer gestoord van en elke dag word ik eraan herinnerd dat het een lieverd is <3

Nee, ik weet niet welke variant het is, wat ik begreep zijn dit de mogelijkheden, omdat we met de scan vooral onderontwikkeld zagen, en hormonen prikken gaf wel duidelijk aan dat er van alles hormonen aanmaakt, met een veel hogere testosteronspiegel dan je bij een merrie verwacht, iets aan oestrogenen, maar progesteron, het hormoon waar merries hengstig van worden is vrijwel afwezig.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 17:47

Sintara schreef:
Tja. Eigenlijk is geslacht niet zo boeiend, en aangezien wat er onder de staart ziet vrouwelijk uit ziet, het wrs zo op het paspoort staat zou ik denken lekker laten.
Maarja, niet mijn paard en voor ts is het duidelijk wel een dingetje, en dat is ook prima :j Het is tenslotte Avas paard

Nee, geslacht op zich interesseert me niet heel veel.

Wat me wel interesseert is allerlei eigenschappen toeschrijven aan geslacht, maar dan blind zijn voor diezelfde eigenschappen en gedragingen zodra er iets anders onder de staart zit.
Bij mensen doen we dat nog veel extremer, en ik vind dat heel problematisch. Bij paarden, omdat we niet meer naar het paard kijken, maar naar een plaatje wat wij ervan gemaakt hebben, en niet perse overeenkomt met de werkelijkheid.

Bij mensen, omdat we mensen op die manier terugstoppen in een nauw gedefiniëerd hokje, waar ze niet per definitie in passen, en we daar sommige mensen diep ongelukkig mee maken.

Dat is ook de reden dat ik het wel weer ter sprake wilde brengen.

Voor dit paard maakt het geen bal uit, want ik wilde ermee sporten in de eerste plaats, en dat kan nog steeds, en belangrijker dan dat was dat ik het paard gekocht heb omdat ik er verliefd op werd, en dat is ook nog steeds zo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:31

Ik vind het wel heel interessant AVA. Ook al heb ik er de ballen verstand van! Oeps "die ballen" :=

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 19:47

Ik ook.

En enerzijds wil ik alles weten, en anderzijds heeft paard zelf gewoon stress van dierenartsen, en draagt het niet per se bij aan welzijn. Dus wat is wijsheid.....

Voor nu wil ik gewoon ook rijden en lol hebben en knuffelen met mijn paard.

En het punt van de karakterbeschrijving was ook gewoon dat ik m accepteer zo hij is, want zo is hij precies goed. Aan het eind van de dag is het een prachtig paard, wat nu eet als een bootwerker, geen aanleg heeft om dik te worden, maar volgens de DA ook niet te dun is, een vrolijk paard, en een paard waarvan we soms zeggen: choose your battles.

Dus over een vliegenmasker gaan we geen ruzie maken, want als ie vandaag nee zegt wilt hij hem morgen gewoon weer op, en dus is het geen probleem :)

Ik ben blij met dit paard, en dit is mijn once in a lifetime paard. We hebben dus afgesproken dat hij 80 wordt :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:45

Ik vind het zo leuk dat jullie elkaar gevonden hebben :D ben zoooooooo benieuwd naar rij foto's <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 19:18

Het zadel van Monster is helemaal klaar, had ik dat al gezegd? Het past maar bewust met een bontje eronder, zodat het allemaal zacht blijft voor de spieren en paard kan groeien :j

met zadel op gelongeerd.

Monster: korte pasjes want eng
Monster: verdorie, dat ding zit LEKKER!!

*laat hals vallen en begint heerlijk te sjouwen*

En ik heb in een gekke bui er een trapje naast gezet, en erop geklommen en dan de voet in de beugel gezet.

Dat was helemaal leuk :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 20:48

Boeiend de laatste pagina's. Oji ook heel erg bedankt voor je bijdrage. Dit is toch weer iets wat niet zoveel voorkomt, erg interessant!

Weten jullie toevallig procentueel gezien hoeveel dit voorkomt?

Het zou mogelijk super interessant zijn om te bedenken of mensen hier gericht op fokken( wat ethisch gezien compleet onverantwoord is, laat ik dat voorop stellen) omdat merries met een hogere testosteron spiegel natuurlijk lichamelijke voordelen hebben tegenover merries in gelijke competitie.

Maar misschien is dit allemaal teveel offtopic.

Wel ontopic: Is een paard als deze geen 'slachtoffer' van een vreemde hormoonspiegel en zou je daarin nog kunnen ondersteunen?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 21:15

ruitje schreef:
omdat merries met een hogere testosteron spiegel natuurlijk lichamelijke voordelen hebben tegenover merries in gelijke competitie.

Is dat wel zo?

Bij mensen hebben mannen in de meeste sporten een voordeel ten opzichte van vrouwen. Bij paarden is dat veel minder gezien het aantal op top niveau presterende merries en ruinen.

Als hengsten over vertegenwoordigd zijn kon dat wel eens een belangrijk deel marketing zijn, dat er meer in de opleiding wordt geïnvesteerd vanwege dekgelden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 21:23

In zekere zin natuurlijk wel, zeker in de puberteit, want die is veel heftiger dan een normale puberteit.

Voeg daaraan toe de persoonlijkheid zelf, en je hebt al een behoorlijk explosieve combinatie.

De meeste mensen kunnen daar simpelweg niet mee omgaan, laten we eerlijk zijn. En toen Monster hier kwam, wás hij een tijdbom, en kon elk moment ontploffen.

Dat heeft ook wel iets te maken met een emmertje dat vol is, waar ik over schreef in de OP, maar de realiteit is wel dat het ook gewoon een heel klein emmertje is. Dat is wel iets groter geworden in het afgelopen jaar, maar waar we vooral winst hebben geboekt is paard stimuleren om zélf te kijken, ruiken en onderzoeken, en zo het emmertje leeg te gooien.

Dit schrijvende, realiseer ik me dat een deel van ons probleem met de trailer daar misschien wel iets mee te maken heeft. De trailer zélf is namelijk helemaal niet zo eng. Dat valt best mee.

Wat eng is, is de druk die er bij veel mensen bijkomt. En tegelijk vind ik ook dat Monster om moet leren gaan met druk, maar realiseer ik me wel dat die minimaal nodig is. Maar vooral het goed getimed loslaten van die druk is vreselijk belangrijk, want Monster kan echt heel boos worden als hij vindt dat je meer druk gebruikt dan nodig is. Hij is wat sensibel :')

Tegelijk moet je gewoon blijven lachen, en het grappige is dat als ik ergens om moet lachen (die reacties zijn af en toe ook echt hilarisch) dat emmertje gelijk weer leeg is, maar bij mij ook.

Ik moet er nog eens over sparren waarom die trailer mij zo frustreert trouwens. Ik snap dat niet goed, want met andere dingen heb ik echt een eindeloos geduld, maar met die trailer is mijn emmertje ook super snel vol.

Kan je erin ondersteunen? Ja, wij hebben nu lavendelolie, en ik was niet zo van de essentiële oliën, maar het lijkt wel echt wat te doen. En kruiden, luzerne helpt ook (dat is een gras, maar goed) en een mineralensteen, een mix en een mineralenbrokje.

Het effect van magnesium is vooral goed te merken, het verstijven is veel minder heftig.

Maar ik denk dat het belangrijkste deel training is geweest, leren afvloeien, kijken, onderzoeken, uitademen, je rust gaan pakken, zélf leren om als iets spannend is, uitzuchten.

Wat fysieke voordelen betreft, die zijn er absoluut, zelfs in vergelijking met ruinen. Spieren aanmaken gaat echt heel makkelijk, en hij is écht onwijs sterk.

Ik werk denk ik 2x in de week met de longe, en dat doe ik denk ik nu 4 maanden...... daarvoor hadden we natuurlijk vooral gedragstraining en fysiotherapie na de blessure. Maar er zit nu al redelijk wat hals op, en die achterbenen, en vooral de dijen en billen schrik je van, en dat paard doet serieus geen flikker. De hele dag een beetje lanterfanten, 2 of 3x per week aan de longe voor een half uur hooguit, en that's it.
En conditie opbouwen gaat zo rap :oo

Als ik nu vergelijk met het begin aan de dubbele longe, waar nog absoluut geen looplust was en de vooruit echt nog gevonden moest worden, is ie nu bijna niet meer moe te krijgen. Persoonlijk interesseert me dat niet heel veel, want ik ga niet eerst een paard moe maken en er dan op, want dat vind ik niet eerlijk, maar ik denk dat je serieus lang moet longeren voor ie echt moe is, en je hebt er alleen jezelf maar mee, want hij krijgt conditie :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 21:39

En dat laatste is ook precies waarom die tip "eerst longeren, dan is de energie eraf" zich vooral tegen je keert als dat de enige oplossing is die je hebt.

Het is niet per se onzinnig maar je moet wel na blijven denken waarom je het doet. Alleen maar een beetje moe maken, keert zich heel snel tegen je }>

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 21:49

Rex_Rolfo schreef:
ruitje schreef:
omdat merries met een hogere testosteron spiegel natuurlijk lichamelijke voordelen hebben tegenover merries in gelijke competitie.

Is dat wel zo?

Bij mensen hebben mannen in de meeste sporten een voordeel ten opzichte van vrouwen. Bij paarden is dat veel minder gezien het aantal op top niveau presterende merries en ruinen.

Als hengsten over vertegenwoordigd zijn kon dat wel eens een belangrijk deel marketing zijn, dat er meer in de opleiding wordt geïnvesteerd vanwege dekgelden.

In mijn sport wel, hengsten en ruinen gaan gewoon sneller :D .

@Avalanche, die ondersteuning is natuurlijk al super fijn. Ik vroeg mij meer af of de klinieken bijvoorbeeld ervaringen hebben met echt iets veranderen in de hormoonhuishouding van het paard( ik weet natuurlijk niet of je dat wil he, dat is uiteraard aan jou :) )

In de VS en Australie weet ik dat er bijv. Wat meer producten gangbaar zijn om in te brengen die wat doen met de hormoonhuishouding van merries.

Ik zou het bij dit dier enorm boeiend vinden om de hormonen te prikken en dan te zien of hij( even wennen hoor :+ ) veranderd qua gedrag als je daarin bijstuurt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 21:53

ikke schreef:
En dat laatste is ook precies waarom die tip "eerst longeren, dan is de energie eraf" zich vooral tegen je keert als dat de enige oplossing is die je hebt.

Het is niet per se onzinnig maar je moet wel na blijven denken waarom je het doet. Alleen maar een beetje moe maken, keert zich heel snel tegen je }>

_O- ja maar echt, en zeker met dit soort paarden, want Monster is ook nog eens heel erg slim }>

Wel echt super eerlijk :+:

ruitje schreef:
In de VS en Australie weet ik dat er bijv. Wat meer producten gangbaar zijn om in te brengen die wat doen met de hormoonhuishouding van merries.

Ik zou het bij dit dier enorm boeiend vinden om de hormonen te prikken en dan te zien of hij( even wennen hoor ) veranderd qua gedrag als je daarin bijstuurt.

Ik wil dat best nog eens doen idd :)

Voor nu is het iig van een BOOS paard een heel erg BLIJ paard geworden :D het is echt een blij ei nu :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 07:07

Interessant Ava.
Ik ben even getriggerd over de hormonen.
Je verteld. Testosteron hoger dan bij een gemiddelde merrie (hoe hoog?), oestrogeen aanwezig en progesteron zo goed als niet.

Progesteron is echt een huge motherfucker als het aankomt op emotie-regulatie. Ook op angsten en stress. Flink dus een mentaal dingetje dat progesteron.

Hengsten en ruinen produceren ook altijd een beetje progesteron in oa bijnieren.
Kan zijn dat in dat progesteron tekort van jouw paard een behoorlijke oorzaak schuild.

Zou je willen delen wat haar bloedwaarden waren van de testosteron, de oestrogeen en de progesteron?

Progesteron zou je gemakkelijk kunnen aanvullen dmv smeren met een progesteron zalf.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 10:10

Ik heb ze niet meer van de scan toen, dus afhankelijk van hoe het gaat, zou ik dan een keer opnieuw moeten laten prikken, maar dat gaat zeker nog wel een keer gebeuren.

Iets anders: vandaag ga ik er weer op. Jullie krijgen verslag uiteraard :D

Oh en ik heb Monster al gedekend, want die was aan het verharen, dus ik hoopte op wat meer wintervacht dan vorig jaar, maar nee. De wintervacht is gelijk aan de zomervacht >;) en het is fris 's nachts.
Dus hebben we nu een pyjama :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:50

Toch wel een mooie roze he. Echte mannen dragen tenslotte roze :D