Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:14

Kimberley_ schreef:
De 12 jarige die ik zaterdag gaat bekijken gaat helemaal op de foto. Wil zover mogelijk alles uitsluiten.

Doe ik ook :j ongeacht de prijs van de paarden
Gewoon om dezelfde reden die iemand hier al zei ik wil niet op mijn geweten hebben dat ik op een kapot paard zit

Mijn merrie heb ik destijds laten keuren met 42 foto’s ze is iig nog heel overkeuren mag maar ik ga niet betalen wel betaal ik de klinische keuring

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:15

MairiMacBran schreef:
Mijn pas gekochte 12- jarige wordt verdacht van KS of een andere vorm van artrose.
Osteopaat is geweest, heeft even aan de rug gevoeld en onmiddellijk gezegd dat hij best wilde behandelen, maar dat er zeer waarschijnlijk een ernstiger probleem aan ten grondslag ligt. Hij heeft zelf ook twee dravers die dienen als grasmaaier door KS. Gewoon door de klinische keuring gekomen...
Hij gaat nu dus helemaal doorgelicht worden in Emmeloord, maar gezien hoe hij reageerde op de osteopaat ben ik niet erg hoopvol.
Het is een ontzettend braaf paard, laat zich alles aanleunen, nergens van onder de indruk maar toen hij aan de rug begon werd ie echt onvriendelijk.

Oh jemig dit is wel heel naar...veel sterkte

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:32

Marigo schreef:
MairiMacBran schreef:
Mijn pas gekochte 12- jarige wordt verdacht van KS of een andere vorm van artrose.
Osteopaat is geweest, heeft even aan de rug gevoeld en onmiddellijk gezegd dat hij best wilde behandelen, maar dat er zeer waarschijnlijk een ernstiger probleem aan ten grondslag ligt. Hij heeft zelf ook twee dravers die dienen als grasmaaier door KS. Gewoon door de klinische keuring gekomen...
Hij gaat nu dus helemaal doorgelicht worden in Emmeloord, maar gezien hoe hij reageerde op de osteopaat ben ik niet erg hoopvol.
Het is een ontzettend braaf paard, laat zich alles aanleunen, nergens van onder de indruk maar toen hij aan de rug begon werd ie echt onvriendelijk.

Oh jemig dit is wel heel naar...veel sterkte

Iid hopelijk valt het mee en kun je er lang van genieten zo zuur is dit

MairiMacBran

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:39

Dank je wel. Tsja, weer een dure les geleerd. Hij gaat in ieder geval niet terug de handel in. Dat gun ik hem en een toekomstige eigenaar niet.
Hij hoeft bij mij niet zoveel, rustige buitenritjes. Maar als dat ook niet meer mogelijk is moeten we kijken wat te doen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:26

MairiMacBran schreef:

Maar bij vorige eigenaren dus gewoon prima gereden, alleen osteopaat ziet nu problemen?
Of is hij/zij ook lange tijd niet gereden geweest. Wat overigens met stip bovenaan staat voor het gezond houden van onze paarden is een minimum van 4 uur vrije beweging. En dat is echt alleen maar om ze minimaal gezond te houden.

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:33

Pff wat zuur MairiMacBran -O- Je had hem nog maar pas toch?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:35

De stal waar hij vandaan komt heeft hem een halfjaar geleden aan iemand verkocht, die volgens haar zeggen de financiën niet meer had om hem te onderhouden. Vervolgens is hij door haar terug gekocht. Wat hij daar gedaan heeft of hoe hij daar gereden is weet ik niet. Hij is in 2017 gestopt met koersen, daar heeft nog een eigenaar tussen gezeten maar ook daar weet ik niets van. Er is me verteld dat hij een schaapmak recreatiepaard is. Schaapmak is hij zeker, maar pijn heeft hij en wie weet hoe lang al. Sinds ik hem heb is hij drie keer hooguit twintig minuten onder het zadel geweest, de laatste drie weken helemaal niet meer. Hij staat hele dagen op de wei hier.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 11-03-21 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:36

mpc_rijder schreef:
Pff wat zuur MairiMacBran -O- Je had hem nog maar pas toch?

Ja, zes weken. Waarvan de helft op rust omdat ik zijn gedrag afwijkend vond.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:42

Ik merk echt dat ik door dit soort berichten bijna ga twijfelen of ik überhaupt nog een rijpaard wil...
Wat een gedoe.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:47

Het is voor mij nu wel duidelijk om zowel klinisch als rontgenlogisch te gaan keuren, ongeacht het aankoopbedrag. Zou er niet aan moeten denken om na een korte tijd al met een stuk paard te zitten... en tuurlijk, alles kan gebeuren en geeft ook geen 100% zekerheid

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:57

kyrkelover schreef:
MairiMacBran schreef:

Maar bij vorige eigenaren dus gewoon prima gereden, alleen osteopaat ziet nu problemen?
Of is hij/zij ook lange tijd niet gereden geweest. Wat overigens met stip bovenaan staat voor het gezond houden van onze paarden is een minimum van 4 uur vrije beweging. En dat is echt alleen maar om ze minimaal gezond te houden.

Ik vind dit beetje naar bericht

Alsof het aan de osteopaat of aan de nieuwe eigenaar zou liggen.
En dan gezeur erbij hoe lang paard minimaal los moet, dat is nu even een bijzaak.
Ze heeft een paard gekocht waar ze niet mee kan doen waar ie voor gekocht heeft en dat is zuur.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:14

Nou ja, gezien het feit dat ie dressuurmatig echt niks kan gok ik dat er na zijn koerscarriere weinig mee gedaan is. Buitenritjes, is me verteld. En dat is ook precies wat ik met hem wilde gaan doen. Maar ik hoorde dus ook gisteren pas dat de eigenaresse voor mij hem maar een half jaar heeft gehad, dus hoe vaak ze daadwerkelijk heeft gereden en of de mij vertelde reden dat ie weer terug kwam ook de daadwerkelijke reden is, daar ga ik steeds meer aan twijfelen. Hij is in ieder geval in dat half jaar bijzonder schraal geworden dus management was daar niet oké. Er verandert ook steeds wat aan het verhaal, of er komt weer iets bij en het standaardantwoord is “zo ken ik hem niet, dat heeft ie nog nooit gedaan” en dat voelt niet fris.
Ik heb nauwelijks wat met hem gedaan, behalve goed gevoerd, een vermoedelijke maagzweer aangepakt, de tandarts en osteopaat langs laten komen, flink gepoetst, hele dagen op de wei en een wandelingetje aan de hand, daar kan ik onmogelijk zijn klachten mee veroorzaakt hebben.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:24

Ik zou een niet-jong (ouder klinkt zo gek bij pas 12 jaar) juist minder spannend vinden dan een jonkie, omdat die - als het goed is - heeft bewezen dat 'ie probleemloos belast kan worden. Bij een jong paard moet je afwachten wat een klein mankementje gaat doen. Als een ouder paard er al jarenlang probleemloos mee loopt en de foto's stabiel blijven, dan zou ik me daar minder zorgen om maken. Het hangt verder wel sterk af van het verhaal. Het verhaal hierboven zou ik dan weer een stuk spannender vinden dan een paard dat jarenlang op wedstrijdniveau is gereden. Erg balen, MMB. :(:)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:30

Hallo allemaal, ik kom mij hier ook melden :D ik ben al enkele weken rustig begonnen met een zoektocht voor een toekomstig maatje voor mijn huidig paard en als toekomstig sportpaard. Ik heb momenteel een 9 jarige ruin in de sport (M2 dressuur, L springen) en met het oog op de toekomst over 1 a 2 jaar (paarden aan huis, als droom een paddock paradise) wil ik vast op zoek naar een veulen of jaarling merrie tot 2 jaar oud. Verwachtte stokmaat 1,65m of groter, bij voorkeur dressuurgefokt, maar een leuke kruising met koudbloed bv. is ook een optie. Ik hou MP in de gaten maar vooralsnog nog niet "de" match gevonden. Heb gelukkig ook geen haast maar mocht iemand via-via iets weten voor een goed blijvend huisje of tips dan hoor ik het graag. :D
Laatst bijgewerkt door XladyX op 11-03-21 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:31

Hij heeft in 10 jaar bijna een ton bij elkaar gekoerst...ik heb weinig verstand van koersen, maar dat schijnt een toch niet onverdienstelijke prestatie te zijn. Maar wellicht ook de reden dat het nu niet goed meer gaat.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:37

MairiMacBran schreef:
Hij heeft in 10 jaar bijna een ton bij elkaar gekoerst...ik heb weinig verstand van koersen, maar dat schijnt een toch niet onverdienstelijke prestatie te zijn. Maar wellicht ook de reden dat het nu niet goed meer gaat.

Mijn ervaring is een beetje dat dat soort dravers niet meer kapot te knuppelen zijn. Die van mij heeft in 8 jaar 25.000 verdiend en loopt nu ook fluitend zijn bosritten.

Juist die jongere dravers die nooit gekoerst hebben( maar wel gewoon even hard getest zijn) waren vaak weker.

Super sneu verhaal dit wel, gun je niemand.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:41

MairiMacBran schreef:

Ik heb mijn draver toen juist gekocht met het idee 'koerst al zo lang zonder grote gaten tussen de koersen, die gaat niet zo snel stuk'

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:48

tita schreef:
Ik vind dit beetje naar bericht

Alsof het aan de osteopaat of aan de nieuwe eigenaar zou liggen.
En dan gezeur erbij hoe lang paard minimaal los moet, dat is nu even een bijzaak.
Ze heeft een paard gekocht waar ze niet mee kan doen waar ie voor gekocht heeft en dat is zuur.

Tita ik denk dat je mijn bericht negatiever op pakt dan ik bedoel.

Neem nou hier bij een stal stukje verderop. Dierenarts keurt gewoon 2 ponys af en adviseerd in laten slapen omdat hij kissing spines vermoed. Zonder röntgen oid. Ene pony 2 jaar oud nooit iets mee gedaan. Andere pony functioneert nu elders prima. Ik vind dat zeer ernstige zaken. Er zitten voortaan hele verdien modellen achter. Wat dat betreft is de geneeskunde bij dieren niet veel anders meer dan bij mensen. Eerlijke en realistische dierenartsen zijn steeds schaarser. Dus als hij bij de vorige eigenaren tot dag vd verkoop altijd prima gefunctioneerd heeft en ze hem eerlijk verkocht hebben, zullen ze ook geen problemen hebben hem terug te nemen. Ik zou er in ieder geval met al mijn tot nu toe verkochte paarden geen probleem mee hebben. Wat ik echter nu uit het verhaal van MMB op maak is dat het verhaal steeds verandert en het allemaal een beetj vaag is.

Overigens het buiten staan was een algemene opmerking. Loop in de winter maar eens rond op veel stallen. Kan helaas niet ontkennen dat mij het huilen dan nader staat dan het lachen. Om nog maar te zwijgen over hoeveel problemen het veroorzaakt. Denk aan die vrouw met artrose die van de arts het advies krijgt vooral niet stil te gaan zitten. Maar denk ook aan het verwerken van afvalstoffen en stimuleren van bloedsomloop etc. Al regelmatig meegemaakt dat daardoor bepaalde mankementjes die eerder geen probleem waren dan wel op gaan spelen. Maar goed dat is bij dit paard niet het geval.
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 11-03-21 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:51

Ik vind het wel een vaag verhaal! Lijkt inderdaad alsof ze niet helemaal eerlijk zijn. Hoop in elk geval dat je nog wel wat op buitenrit kan zonder dat hij pijn heeft. Noch van dravers noch van KS ken ik iets.

Ik heb na een lang gesprek en lang tobben toch besloten om wat door te sparen en mijn budget naar omhoog te doen. Vind het wel echt zotte bedragen en ben er nog niet helemaal uit of ik het wel 'verantwoord' vind naar mezelf en mijn vriend toe om zoveel geld uit te geven aan een hobby (ben tenslotte maar gewoon een amateur). Maar een zeer jong onbeleerd paard kopen (wat wel zou passen binnen mijn budget) vind ik toch een te groot risico voor mijn ervaring en paardenkennis. :')

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:54

Nou ja, dat dacht ik dus ook. Hij heeft onafgebroken 10 jaar gekoerst, daar moet je een goed gestel voor hebben, zowel psychisch als fysiek. Wat er tussen 2017 en nu met hem is gebeurd is voor mij niet na te trekken.
Overigens zijn zijn gegevens bij de NDR gewist, is dat vreemd? De osteopaat had hem uit nieuwsgierigheid opgezocht, maar bijna alles is gewist. Op de Franse evenknie staat nog wel alles.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:56

Kiwiaa schreef:
Ik vind het wel een vaag verhaal! Lijkt inderdaad alsof ze niet helemaal eerlijk zijn. Hoop in elk geval dat je nog wel wat op buitenrit kan zonder dat hij pijn heeft. Noch van dravers noch van KS ken ik iets.

Ik heb na een lang gesprek en lang tobben toch besloten om wat door te sparen en mijn budget naar omhoog te doen. Vind het wel echt zotte bedragen en ben er nog niet helemaal uit of ik het wel 'verantwoord' vind naar mezelf en mijn vriend toe om zoveel geld uit te geven aan een hobby (ben tenslotte maar gewoon een amateur). Maar een zeer jong onbeleerd paard kopen (wat wel zou passen binnen mijn budget) vind ik toch een te groot risico voor mijn ervaring en paardenkennis. :')

Nadat ik dit berichtje zag, ging ik even spieken wat je budget was. Verwachtte iets heel laag, maar valt mee. Eigenlijk slecht als je voor dat geld tegenwoordig niet meer een goed paard kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:09

MairiMacBran schreef:
Nou ja, dat dacht ik dus ook. Hij heeft onafgebroken 10 jaar gekoerst, daar moet je een goed gestel voor hebben, zowel psychisch als fysiek. Wat er tussen 2017 en nu met hem is gebeurd is voor mij niet na te trekken.
Overigens zijn zijn gegevens bij de NDR gewist, is dat vreemd? De osteopaat had hem uit nieuwsgierigheid opgezocht, maar bijna alles is gewist. Op de Franse evenknie staat nog wel alles.

Zijn ze gewist of is hij gewoon alleen in Frankrijk getraind en heeft ook alleen daar gekoerst?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:09

kyrkelover schreef:
Tita ik denk dat je mijn bericht negatiever op pakt dan ik bedoel.

Neem nou hier bij een stal stukje verderop. Dierenarts keurt gewoon 2 ponys af en adviseerd in laten slapen omdat hij kissing spines vermoed. Zonder röntgen oid. Ene pony 2 jaar oud nooit iets mee gedaan. Andere pony functioneert nu elders prima. Ik vind dat zeer ernstige zaken. Er zitten voortaan hele verdien modellen achter. Wat dat betreft is de geneeskunde bij dieren niet veel anders meer dan bij mensen. Eerlijke en realistische dierenartsen zijn steeds schaarser. Dus als hij bij de vorige eigenaren tot dag vd verkoop altijd prima gefunctioneerd heeft en ze hem eerlijk verkocht hebben, zullen ze ook geen problemen hebben hem terug te nemen. Ik zou er in ieder geval met al mijn tot nu toe verkochte paarden geen probleem mee hebben. Wat ik echter nu uit het verhaal van MMB op maak is dat het verhaal steeds verandert en het allemaal een beetj vaag is.

Overigens het buiten staan was een algemene opmerking. Loop in de winter maar eens rond op veel stallen. Kan helaas niet ontkennen dat mij het huilen dan nader staat dan het lachen. Om nog maar te zwijgen over hoeveel problemen het veroorzaakt. Denk aan die vrouw met artrose die van de arts het advies krijgt vooral niet stil te gaan zitten. Maar denk ook aan het verwerken van afvalstoffen en stimuleren van bloedsomloop etc. Al regelmatig meegemaakt dat daardoor bepaalde mankementjes die eerder geen probleem waren dan wel op gaan spelen. Maar goed dat is bij dit paard niet het geval.

Hij heeft slechts twee weken bij de vorige eigenaar gestaan. Ze hebben er vanwege zijn belabberde conditie heel weinig mee gedaan.
Afspraak was dat ik bij problemen zou bellen en in het contract staat dat hij binnen drie maanden “omgeruild” mag worden. Mits hij even goed terug komt als hij weg ging.
Ik heb dus netjes gebeld en kreeg al heel snel de opmerking dat hij bij ons op stal vast moet hebben gelegen of zijn hoofd gestoten heeft, omdat ze hem zo niet kent. Ze raadde aan een osteopaat erbij te halen. Dat heb ik dus gedaan, met deze bevindingen.
En om duidelijkheid te krijgen gaat ie volgende maand door de rontgen en wat dies meer zij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:12

Muze schreef:
Ik merk echt dat ik door dit soort berichten bijna ga twijfelen of ik überhaupt nog een rijpaard wil...
Wat een gedoe.
Mijn berichtje met “als je 100% zekerheid wilt moet je er helemaal geen kopen” bracht ik een beetje luchtig, maar het is natuurlijk wel waar. Als je echt heel bang bent voor blessures (oude, nieuwe, verborgen), is een paard leasen mogelijk een betere optie. En dat bedoel ik absoluut niet als sneer, maar je hebt simpelweg nooit garantie, hoe goed je ze ook laat doorlichten. :P

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:12

Mkango schreef:
MairiMacBran schreef:

Zijn ze gewist of is hij gewoon alleen in Frankrijk getraind en heeft ook alleen daar gekoerst?

Gewist. Hij heeft in Frankrijk en België getraind en gekoerst, in Nederland heeft hij niet meer gekoerst maar zijn resultaten stonden eerder wel bij de NDR. De osteopaat, die zelf ook dravers heeft, vond dat apart.