Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:13

Dat is zeker waar Serenity.. Dankjewel :+:
Mijn opa en oma wonen in Drenthe (Hooghalen), dus ik was gisteren nog in het hoge noorden <3 Is altijd een speciaal plekje voor mij geweest. Opa is er nu nog natuurlijk, maar heel erg dement. Die zal dus ook niet alleen thuis kunnen blijven wonen (want ze woonden samen nog thuis _/-\o_ met thuiszorg) en geen idee hoe lang hij het alleen nog uit kan houden. Zo'n raar idee dat ik straks niet meer mijn heilige plekje in het noorden zal hebben... straks sowieso al niet het huis waar ik al 30 jaar vol liefde word ontvangen, maar een tehuis, waar we nu niet eens naartoe mogen.. raar.... |(

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 12:23

Gecondoleerd Utopia :(

Serenity350 schreef:
Granoek schreef:
Wow vientje, Dexter had maat 8 van ijzers maar toen die te klein werden kreeg hij er op maat gemaakt _O- nu geen ijzers meer en Duke ook niet maar heb wel zijn hoeven eens gemeten voor eventueel later hoefschoenen en ik kwam zowel breedte als lengte uit op 18,5cm haha. Bij Dexter was dat 21

:wow: Ik wist dat de koudbloedjes flinke voeten hadden, maar zo in cm's uitgelegd is het verschil al helemaal huge.. Ik pakte er namelijk even een liniaal bij om te visualiseren hoe breed/lang dat dan eigenlijk is, wauw haha. :=

Ik draag bij mijn kerels eigenlijk altijd al versterkte neuzen (volksmond stalen neuzen genoemd), ook omdat ik meestal sowieso op werkschoenen/werklaarzen rondstap. Doe jij dat ook? Want dat moet toch wel even gigantisch doorbijten zijn als zo'n kerel op je teen/voet gaat staan. :

Heel eerlijk gezegd niet, ondanks dat ze beide best lomp kunnen zijn :=
Maar met zo’n klompen heb ik ook het idee dat ze dan misschien de teen wel overslaan maar een deel van de klomp staat dan toch op mijn wreef oid haha.
Heb er wel aan gedacht maar is er tot nu toe nog niet van gekomen.

Meestal gaan ze ook op mijn hiel staan trouwens, random fact :')

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:25

Granoek schreef:
Heel eerlijk gezegd niet, ondanks dat ze beide best lomp kunnen zijn :=
Maar met zo’n klompen heb ik ook het idee dat ze dan misschien de teen wel overslaan maar een deel van de klomp staat dan toch op mijn wreef oid haha.
Heb er wel aan gedacht maar is er tot nu toe nog niet van gekomen.

Meestal gaan ze ook op mijn hiel staan trouwens, random fact :')

Hielentrappen, ohja, daar is die van mij ook goed in. -O- :')

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:55

Gecondoleerd Utopia! Klinkt ook heel naar van die wond, hopelijk heeft ze het op het einde niet meer gevoeld. Sneu ook voor je opa.

Hier staan ze ijzerloos, maar laatst moest er 1 wel beslagen worden, die had dus maat 00 :+ Heb trouwens wel ooit gehoord dat je beter geen stalen neuzen kan nemen, want als er ineens flink gewicht op komt kan dat dan indeuken, met alle gevolgen voor je voet van dien.

Prazani heeft net dus voor het eerst een zadel opgehad! Erop leggen boeide hem niet, aansingelen ook niet. Hij stapte ook heel rustig en braaf weg en toen ik hem na een paar rondjes stap aan wilde laten draven veranderde hij in een rodeostier _O- Paar rondjes later deed hij wel weer normaal trouwens, zodra hij zich ontspande zijn we ook gelijk gestopt en heb ik hem meteen afgezadeld. Nu dit even blijven oefenen tot het goed bevestigd is :)

Heb nog wel een filmpje (zadel is door het bokken naar voren geschoven)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:36

goldenarrow schreef:
Gecondoleerd Utopia! Klinkt ook heel naar van die wond, hopelijk heeft ze het op het einde niet meer gevoeld. Sneu ook voor je opa.

Hier staan ze ijzerloos, maar laatst moest er 1 wel beslagen worden, die had dus maat 00 :+ Heb trouwens wel ooit gehoord dat je beter geen stalen neuzen kan nemen, want als er ineens flink gewicht op komt kan dat dan indeuken, met alle gevolgen voor je voet van dien.

Prazani heeft net dus voor het eerst een zadel opgehad! Erop leggen boeide hem niet, aansingelen ook niet. Hij stapte ook heel rustig en braaf weg en toen ik hem na een paar rondjes stap aan wilde laten draven veranderde hij in een rodeostier _O- Paar rondjes later deed hij wel weer normaal trouwens, zodra hij zich ontspande zijn we ook gelijk gestopt en heb ik hem meteen afgezadeld. Nu dit even blijven oefenen tot het goed bevestigd is :)

Heb nog wel een filmpje (zadel is door het bokken naar voren geschoven)
[ Video ]

Vandaar dat ik schreef: in de volksmond stalen neuzen genoemd. ;) Veiligheidsneus is een meer officiele term als je doelt op de versteviging in de voorkant aan de bovenzijde van de schoen maar wordt in spreektaal minder gebruikt. Het is trouwens een beetje een broodje aap dat een stalen neus je voet eraf kan snijden, of dat het indeuken een risico is. Is het voorwerp dat op je voet terrecht komt zo zwaar, of komt het met zoveel kracht op je voet terrecht, dat het de stalen neus platdrukt, ga er dan maar van uit dat met ander materiaal of zelfs geen bescherming de voorkant van je voet ook verbrijzeld wordt/afgesneden wordt. Maar vergis je niet, dan moet het wel echt zeer uitzonderlijk zwaar/veel druk erachter zitten. Wel is het zo dat in bepaalde beroepsgroepen stalen neuzen verboden zijn, bijvoorbeeld wanneer je met electriciteit werkt, dit omdat staal heel goed geleid. Of dat het afgeraden wordt vanwege extreme kou of warmte. Dan wordt er dus ook gebruik gemaakt van een composieten neus, zoals van kevlar of glasvezel. :j

Stalen neuzen zijn wel zwaarder, en minder comfortabel. Dus meestal wordt een stalen neus alleen gebruikt wanneer het bijvoorbeeld vanwege je functie en de arbo een eis is. Hoe en wat precies over wanneer welke schoen wordt in dit blogje heel goed uitgelegd, voor de meelezers die het interessant vinden: https://rehamij.nl/voetbescherming/. Mijn werkschoenen en werklaarzen hebben een veiligheidsneus van glasvezel, voldoet meer dan goed voor wat ik allemaal uitspook. :j

En jeej, het zadelmomentje! Dat verliep nog best prima zo te lezen. :j

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:49

Dankjewel Granoek en goldenarrow :+:

Staat hem goed goldenarrow!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:52

Golden Arrow goed hoor!
Een filmpje van het bokken zou leuker zijn. :D

Xutopia, gecondoleerd. Y;(
Dije de knapperd!
Altijd fijn om wat afleiding te hebben bij de paarden.
Mijn schoonvader zit in Zuidlaren in de Enk, heel fijn huis, misschien eens kijken of het wat is.

Pinda met kleine hoeven..
Ach ja beter een gevulde buik, soms staan paarden prachtig strak in de buik maar krijgen ze gewoon geen ruwvoer.
Wel goed getimed, rodeo aan de longeerlijn en met rijden en wandelen braaf!

Granoek die paarden van jou hebben enorme hoeven maar meestal bewegen ze wat minder snel.
Das dan wel weer een nadeel als ze eenmaal op je voet staan. :')

Calipsolover, fijn dat het meelopen wel lukt, de hoeven kun je gewoon wat langer de tijd voor nemen natuurlijk!

Mrs Midnight met Timmie aan de clicker, super dat het goed werkt.
Ik heb ze ook graag los staan. :j

Hier stormde het gister en Malik was druk, dus ik had echt een arabier deze keer, een huppeltrutje. :D
Vandaag waait het ook nog behoorlijk en hij ging op de wei lekker te keer, is altijd zo leuk om te zien. <3

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:05

Haha, snap ik, maar wil dat niet open en bloot op internet omdat hij ook te koop staat natuurlijk :') Het is allemaal niet heel schokkend en hij kalmeerde wel weer snel, maar kan voor iemand die nog nooit een paard zadelmak gemaakt heeft zien worden toch misschien wel afschrikken. Wil hem wel via pb sturen :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 18:02

Haha mirandafuego en vooral dat het ze weinig boeit als je staat te zwaaien en gillen om ze er af te krijgen :D

Hier waaide het ook maar eh ja.. weinig beweging :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:34

Goldenarrow, niet erg introvert dus _O-
Wat een knappert is het.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:09

Golden Arrow ja snap ik hoor! :D
Het is ook niet dat ik het speciaal wil bestuderen, heb zelf ook zo'n geval! :P

Granoek ja precies, wij hadden zo'n tinker. :+
Heb ook heel lang geleden gehad dat mijn paard op mijn hand ging staan toen ik bij hem in de stal zat.
Gelukkig leunde hij er niet vol op, maar hij wilde er ook niet af en ik kon niet veel beginnen zo, toen had ik maar in zijn been gebeten en deed hij zijn been omhoog. :D

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 23:08

MirandaFuego schreef:
Golden Arrow ja snap ik hoor! :D
Het is ook niet dat ik het speciaal wil bestuderen, heb zelf ook zo'n geval! :P

Granoek ja precies, wij hadden zo'n tinker. :+
Heb ook heel lang geleden gehad dat mijn paard op mijn hand ging staan toen ik bij hem in de stal zat.
Gelukkig leunde hij er niet vol op, maar hij wilde er ook niet af en ik kon niet veel beginnen zo, toen had ik maar in zijn been gebeten en deed hij zijn been omhoog. :D

Hahaha ik ben beelddenker :') Zie het al voor me, dan schrikt ie van die hap in zijn been en geeft hij je een kopstoot :P

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:14

Omg MF :oo :') Ik had het er vandaag nog met een stalgenootje over! Ik zeg: "oh stel dat er een paard op je hand gaat staan! Dan ben je gezien!" Oh my :=

Mag ik even egoposten?! :D (misschien misplaatst in haw, maar ik wil graag wat meer onderbouwt commentaar een keer...)

[RT-HAW] Joy voor de eerste keer in HAW!
Ik ben echt zó trots!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 23:45

Hollen of stilstaan in het topic!

Wat heeft Pinda, en jij, dat goed gedaan na zoveel schrik toch de spanning kwijtraken!

Djeez, maat heel groot bij Duke en Dexter. Maar kleinere voetjes zou er ook wat raar uit zien :D

Gecondoleerd, xXutopia. :(:)
Je neemt afscheid niet alleen van de persoon maar ook van een stuk wat er altijd was.
Gelukkig blijven herinneren altijd!
Snap dat je vrolijk wordt van Dije! Gaat goed!

GA, mooie mijlpaal! *\o/*

Mrs_M, leuk dat het zo goed werkt bij jullie dat clickeren :j

MirandaFuego, je kunt het zo mooi vertellen! Zie je al zitten en bijten :D

GJ, ga je topic lezen.

Gisteren heb ik voor het eerst, helemaal alleen, buiten uitgestapt zonder zadel. Van stal weg vond ze wat lastig, is toch anders als ik erop zit. Terug wilde ze zevenmijlsstappen nemen maar ze luisterde de wel naar "easy" en "ho". Was erg tevreden.
Vandaag had ze vrij en morgen hebben we eindelijk weer een keer les, via Skype. Ben erg benieuwd hoe dat zal gaan.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 06:58

xXutopia gecondoleerd Y;(
Gimme_joy ziet er goed uit!! Ben jaloers wil ook lekker rijden :D

Mac is gisteren 3 geworden dat hebben we zo gevierd!!:

Ik vond het wel spannend (volgens mij hoor je me dat ook zeggen) maar tegelijkertijd voelde het gewoon goed, hij was relaxt en chill zoals je kan zien. Was eerst reactie aan het testen vandaar dat je mn been ziet zwaaien en nog een keer mn arm :+ . Ik ben echt trots en blij <3 . Mijn spanning was meer omdat er even door mn hoofd ging van wat als het wel fout gaat maarja zoals je aan hem kan zien was hij weinig onder de indruk :') . We hebben een rondje gestapt en daarna ben ik er ook weer afgegaan. Ik weet trouwens dat mn beugels meeeega ongelijk zijn, dat komt omdat de beugel van het hangen/opstijgen nog lekker lang was om dat wat makkelijker te maken :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 08:04

Wat goed zeg! Hij staat er ontzettend relaxt bij :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 08:46

Alsof het de normaalste zaak van de wereld is :)

Bij ons komt vandaag de tandarts, dan zal ik daarna eens beginnen met bit. Ik was begin van het jaar al met een bit aan de gang maar ze reageerde wel erg heftig vond ik. Er zitten sowieso scherpe randjes aan de kiezen maar dat was precies toen de Corona maatregelen genomen werden. Voor de zekerheid dus maar bitloos verder gegaan. Dan kan ik deze week eens lange teugelen met bit en dan misschien volgende week eens met dubbele teugel rijden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-05-20 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 08:48

Dat lik-ding is duidelijk interessanter :) Braaf puppypaard!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 09:12

Wat knap Anouk!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:17

Ahhh wat leuk Anouk_H! Zo heb ik dat met Joy ook gedaan op haar derde verjaardag :D . Ziet er superrelaxed uit! *\o/*

En get gaat rap zat hoor, voor je het weet ben je weer lekker bezig! :j

Dankje fransje! *\o/*

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:49

Bij mij komt vrijdag de tandarts! Ben benieuwd hoe dat gaat. Hij moet verdoven met pasta en er is geen elektriciteit op de weide en geen stal en zo

---------------

Ik merk wel dat ik het bij Mac allemaal spannender vind. Heb al veel pony's zadelmak gemaakt en ingereden maar die waren niet van mezelf. Dus nu denk ik als het mis gaat is het meer mijn probleem en een hele dure grasmaaier. En bij die pony's ja die boer gaf er nooit heel veel om en liet ons er lekker mee aanklooien. Maar goed heb wel lekker veel geleerd daarvan :D
Laatst bijgewerkt door Anouk_H op 13-05-20 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:58

Gefeliciteerd met Mac's verjaardag! *\o/* En wat doet hij braaf, fijn dat het zo goed gaat! Mooie mijlpaal zo :j

Prazani braaf met een zadel op! +:)+

Wat sneu ook voor je opa Utopia, leg dat zo'n man dan ook maar eens uit :(:) Hopelijk aardt hij wel een beetje in het tehuis na al die jaren thuis met zijn vrouw... Fijn dat de beestjes jou er zo doorheen kunnen slepen :(:)

MirandaFuego, wat een briljante oplossing om ze zo maar gewoon in hun been te bijten :)) _O-

Leuk een topic GJ! Ik ga straks even kijken :)

Wat tof Fransje, dapper hoor!! +:)+

Gisteren voor het eerst sinds onze "dip" weer zonder les gereden, was toch wel even spannend :o Maar ondanks dat rechtsom nog steeds wat moeilijk begon hebben we echt weer stappen vooruit gemaakt, brave Pinda <3 Stalgenootje kwam met het briljante idee om simpel te beginnen door steeds diagonalen te gaan wisselen in draf, dan heb je steeds alleen de kopse kant op de rechterhand dus kort stukje buiging rechtsom. Na 2x had Pinda de route al door dus die kachelde braaf waar ze heen moest, de aap :+ Maar doordat zij wist wat er verwacht werd kon ik voorzichtig weer wat meer contact pakken op de rechterhand en toch weer beetje lengtebuiging vragen, dat pakte ze goed op en geen stress-acties meer. Daarna uitgebouwd naar een volte en B-E van hand veranderen, deed ze zo zoet <3 Heel fijn!! En daarna buiten uitgestapt, ongeveer 200m zonder begeleiding buiten de weg afgestapt zelfs. Pinda met een heel blij hoofd, die vindt dat zo leuk :D

Maar nou stond ze te gapen op de poetsplaats, zie ik ineens de waarschijnlijke boosdoener(s) van haar extreme reacties op teugelhulpen en rechtsom moeten wenden laatst....ze mist 2 snijtanden rechts buiten (boven en onder buitenkant, tegenover elkaar, de nieuwe tanden komen al stuk door wel) en aan de linkerkant staat er een snijtand mega los :oo Ze is dus echt gigantisch aan het wisselen :oo Arme muppet had gewoon last van haar mond, achgut :(:) :( Dan is ze nog verdomd braaf gebleven moet ik zeggen... Verklaart ook waarom ze ineens zo schudde met haar hoofd aan de longe rechtsom, en ze vreselijk met haar snoet schuurde, en waarom ze opeens weer aan de houten palen van de paddock liep te vreten :o Achteraf was het zó duidelijk _-:( Dat ik die link niet eerder heb gelegd! Gelukkig al een stuk minder last dus nu, blij dat ik haar de afgelopen anderhalve week even rustig aan heb laten doen ipv te denken er doorheen te moeten werken :(:)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 10:01

Mogen jullie al terug lessen volgen (of nog steeds)?
Hier zijn sportlessen nog steeds niet toegestaan

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:10

Hier nog steeds gewoon paardrijlessen mogelijk/toegestaan, 1 op 1. De FNRS maneges etc. zijn wel dicht geweest, die zijn sinds kort weer deels open ook voor groepslessen. Ik heb al die tijd gewoon wekelijks thuis privéles gehad, en ga ook eens in de zoveel tijd elders lessen. Dat laatste was beetje dubieus of dat mocht (werd afgeraden vanuit KNHS om met paard naar andere stal te gaan/mensen van andere stallen te ontvangen voor les) maar is niet verboden geweest.

Mijn bokstrainingen gaan wel nog steeds niet door -O- ^) Ook sportscholen zijn nog steeds dicht, dus aerobics en spinning lessen etc kan ook nog niet neem ik aan. Buitensporten mogen wel inmiddels weer mits voldoende afstand geloof ik.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:32

Oh Vientje dat wisselen he.... Het heeft zo'n impact, en we 'vergeten' zo makkelijk dat ze dat nog volop doen! Maar wel 'fijn' dat je een oorzaak hebt.
Anouk gefeliciteerd met Mac z'n B-day. Tandarts komt hier ook binnenkort, vind het ook best eeen beetje spannend.
Lessen mochten hier 1 op 1 doorgaan, mits 1,5 mtr.
Timmie dus gisteravond zijn aller aller eerste les! En hij deed het zo ontzettend knap!!! hij moest leren om met mij te spelen, dus zonder hulpmiddel, want hij focust te veel op de hulpmiddelen en let helemaal niet op mij. Na een paar keer heen weer lopen met bevestiging op het juiste moment begon hij het te snappen, en nog weer wat later werd hij echt enthousiast!! Zooo leuk! En toen moest hij nog de crunch oefening leren, lesgeefster zei nog specifiek, dit duurt soms lang hoor, voordat ze het snappen. Nouououou..... drie keer. Toen viel het kwartje. Bij hem dan, want ik zie heel slecht wanneer hij het goed doet, zo'n minieme beweging is het nog maar. Maar de lesgeefster is dus nu al helemaal weg van 'm Hahahahahahaaha! Nu dus een poosje lekker oefenen en dan plannen we weer eens wat in.