Een nieuw paard kopen deel XI

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snuupke

Re: Een nieuw paard kopen deel XI

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:08

Ben ook fan van je merrie lisch!!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:09

Is ook een geweldige merrie zo vriendelijk, maar het veulen pakt daar wel alles in die kan je zo lekker knuffelen en is zo handzaam heerlijk dier.

Hopelijk is je mannie weer snel thuis meis ben dr wel even van geschrokken vanmiddag

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:12

Wat zijn jullie een blij setje Pletje!! *dat rijmt ook nog :') *
Ik denk dat keuren heel persoonlijk is.
Jammer Lisch, beterschap en sterkte met je man!!
Wel mooie plaatjes aan overgehouden iig!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:18

amarial schreef:
NathalieW schreef:
Ben jij nog niet van je merrie af?

Ze is er nogsteeds..
Wel erg jammer, want dan komen er mensen langs en word ze als'tware ondergewaardeerd :+ Vind ik wel zielig haha.
Een meisje op stal traint haar gewoon lekker verder, en dat gaat super.
De 20ste en 22ste komen wel weer mensen :j.

Er zijn wel geintresseerden maar die moeten nog van hun eigen af..
Ook is er iemand geweest die haar wou kopen, we hadden al over het keuren gesproken (wouden nog een klinische keuring)
die zouden mij nog even op de hoogte houden, nooit weer wat gehoord.. :n

Jammer lisch!

Ongelofelijk... Als ik jouw merrie 4 jaar geleden had gezien (maar dan zoals zij nu is) dan was ze vast van mij geworden :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:37

Jammer lisch had al mee gekregen op fb.
Ik vind je merrie ook plaatje.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:39

Haha Olijf :') :D Heb ook écht het gevoel dat hij nu al mn maatje is :j bij spannende dingen kruipt ie zowat in mn broekzak en als ik em dan een klopje geef van 'tis goed hoor' dan kauwt hij direct af. Volgens de theorie van Monty Roberts is dat een positief signaal van ontspanning en vertrouwen :)

Lisch, ik hoorde al van een vriendin dat het dramatisch was gisteren..

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:41

Heb wat gemist, wat heeft je man dat gedaan Lisch?
Prijzen wel erg beneden peil dan, lekker houden je mooie hengst!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:43

Super pletje,

Ik was er al bang voor lisch, veiling zo laat in het seizoen en zonder selectie.fijn dattie lekker mag blijven.

Ik heb ook mijn nieuwe aanwinst thuis, en ben er zo zo blij mee.
Een 18 jarige drachtige fokmerrie, de moeder van mijn andere paard dat nu weer rijpaard wordt.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:45

Pletje123 schreef:
Haha Olijf :') :D Heb ook écht het gevoel dat hij nu al mn maatje is :j bij spannende dingen kruipt ie zowat in mn broekzak en als ik em dan een klopje geef van 'tis goed hoor' dan kauwt hij direct af. Volgens de theorie van Monty Roberts is dat een positief signaal van ontspanning en vertrouwen :)

Zag net 2 leuke filmpjes van Black Pearl op youtube. Zelfs eentje waarbij er met hem gesprongen wordt met deken op, zonder zadel. Zo braaf!! Lijkt me dat je echt een topper te pakken hebt Pletje! :j

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:56

Ik zag foto's Fokfanaat! Mooie merrie zeg!

Lisch wat balen is er wel op hem geboden dan?

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:06

Pletje123 schreef:

Dat is toch het leukste wat er is!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 22:34

Somebody_ schreef:
Zoals mijn dierenarts altijd zegt; ellende moet je niet willen kopen, dat krijg je vanzelf! :+

Dan vraag ik me toch af waar je dan mee bezig bent........

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 23:18

Tis ook maar hoe je het opvat he ikke...
Nou somebody in die uitspraak zit zeker een kern van waarheid als ik hem juist interpreteer

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:37

@Amerial: Vrij onbegrijpelijk, vind het een leuke merrie en een nette prijs.

Wat betreft keuren: Onder de 5.000/6.500 (ligt een beetje aan het paard) keuren wij hoe dan ook niet op Xray, hooguit een foto'tje extra als ik zelf iets opmerk waar ik twijfel over heb. Klinisch vind ik veruit het belangrijkste, een recreatief-wedstrijdpaard (tot M2 niveau ongeveer) laten wij echt niet staan omwille van een 3-tje, chip of OCD. Mijn oude sok had zelfs een OCD groeve in zijn bot van 1.7cm diep; Had reeds Z1 gelopen (dus bewezen), hogere prijsklasse, been werd uitgesloten voor de verzekering :') En werkelijk waar hij heeft aan alle benen (pezen) wel íets gemankeerd, behalve het afgekeurde been en nog velen jaren prima gelopen in het hogere werk. Vooral een kwestie van een afweging maken tussen je voorgenomen doel, en de kans op eventuele complicaties vs. prijs. Blijft toch een beetje gokken.

Deze week zelf kennisgemaakt met 2 friese hengsten, zijn momenteel nog van particulieren en in principe niet te koop. Maargoed eigenaar zei ook direct; Voor de juiste prijs is alles bespreekbaar. Mochten ze er volgend voorjaar nog staan misschien maar eens wat serieuzer naar kijken; Zo vreselijk lief en imposant. Moet zeggen dat mij de prijzen érg meevallen; Voor een vriendinnetje deze week o.a. gebeld voor een 4 jarige 1e premie hengst, aangespannen en gereden, mooi lijntje en goedgekeurd, respectievelijke vp 6.500 euro. Kan me de prijzen van enkele jaren geleden nog herinneren..... :=

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:48

PD: oh dat is inderdaad een heel schappelijke prijs!! Ik belde laatst voor een 3jarige VB merrie uit een goed lijntje: €5000,- :=

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:54

Jeeetje wat gaan jullie snel! :Y)

Gaaf beest Lisch zo in de knotten! En wat heeft je man precies gedaan?! Dubbele beenbreuk is niet niks!

Amarial; vind jou paard ook een hele mooie, zoek alleen echt een ruin, gewoon volhouden, komt vast iemand voor!

Ik ben zelf ook rustig aan het rondkijken geweest maar nu tot de conclusie dat ik ivm stalling toch echt tot het voorjaar moet wachten -O-

http://dieren.marktplaats.nl/paarden/60 ... -ruin.html deze heeft al eerder in het topic gestaan maar vind ik echt zooon stoer ding! Jammer genoeg iemand anders ook want hij is al gereserveerd :Y)

marktplaats
Deze vind ik ook leuk! Wel nog wat groen maar wel leuk :)

Pfff nu maar wachten tot het lente wordt ...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:33

amarial schreef:
Ach ja, ik denk dat je voor rond de 2.500,- ook niet een paard kunt verwachten die rontgen 100% goed is..
Klinisch uiteraard wel, ben benieuwd of ie de buigproeven goed doet?
Ze is wel eerlijk daar heb ik respect voor!

steinstein schreef:
Jij biedt toch ook een paard aan onder de €2500,00.
Dit bedoel ik niet verkeerd hoor, maar is jouw paard op de foto ook niet goed? Zo komt dat op mij over.
Als je lang genoeg kijkt, kun je altijd wat vinden, ongeacht of een paard 1.000 of 10.000 euri's kost.

ikke schreef:
Het gaat erom in hoeverre jij in staat bent om te beoordelen of je last krijgt van dingen die ze vinden. het gros hier heeft niet de kennis om dat te beoordelen, en zoekt dan maar naar het perfecte paard en maakt de rest knettergek met hun gebrek aan kennis......

Ik ben het met alle 3 bovenstaande opmerkingen wel eens. Voorbeeld: ik heb mijn pony (welshcob) bij aankoop ook niet op de foto gehad. De pony kostte mij 1500. Wel klinisch laten keuren en was goed. Hij heeft altijd zonder ijzers gelopen. Nu vijf jaar later is hij kreupel (niet stok, maar ik voelde hem korter en wat stijver lopen). Blijkt hij een afwijking te hebben aan het straalbeen in beide voorbenen. Door de wat afwijkende vorm hebben zich artrose haakjes gevormd die irritatie geven in de weke delen van het gewricht. Er zitten geen pezen.
Volgens de DA heeft ie het al heel lang en zou het (de afwijkende vorm v.h. straalbeen) op de foto te zien moeten zijn geweest, zou ik ze destijds hebben gemaakt. De prognose echter is goed. Het gebied kan worden ingespoten waardoor de irritatie verdwijnt en hij weer klinisch goed is (let wel op de foto dus niet meer). Als hij klinisch goed is, kan ik weer alles met hem (ook springen). Vorige week heeft hij beslag gekregen maar was daarop zo verbeterd dat de DA inspuiten niet nodig vond en hij dus nu oraal een ontstekingsremmer/pijnstiller krijgt en aangepaste beweging.
De prognose is goed, ik kan straks weer alles met hem doen. De artrose is gevormd door overbelasting/verkeerde stand en zal zich volgens de DA niet progressief ontwikkelen. Hopelijk heb ik dus nog jaren plezier van hem.

Maar had ik de pony bij aankoop op de foto gezet, dan had ik hem n.a.w. niet gekocht. En had ik een hele fijne pony waar we (mijn dochter en ik) nu al 5 jaar onbezorgd plezier mee hebben gehad en nog mee kunnen hebben erom laten staan. Alles kunnen doen betekent in ons geval dressuursport en springen, wat hij beide goed kan.
Met deze ervaring rijker zou ik een pony/paard dat klinisch goed is, maar met een bemerking (afhankelijk van waar het zit) niet laten staan. Mits het aangekochte paard voor mijzelf is en niet voor de verkoop. Want dan haal je het door jou in het paard gestoken werk er financieel niet meer uit.

Over het eerder genoemde paard, de merrie: omdat deze n.a.w. klinisch niet goed zal zijn, zou ik die niet kopen. Zou je het wel willen proberen dan is de slachtprijs de hoogste prijs die je ervoor zou moeten betalen. Er mee fokken kun je ook niet, want artrose is meestal erfelijk.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:34

Als een paard klinisch niet goed is, dan koop ik het ook niet. Tenzij er een hoefzweer blijkt te zitten oid, maar dan moet je later nogmaals keuren.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:51

Heb mijn pony ook niet gekeurd, weet niet of ie nu nog goed is, op zijn 18e zijn er foto's genomen omdat ie korter liep hij had voornamelijk nog 1-tjes inmiddels heb ik hem 20 jaar :) loopt nog steeds geweldig zuiver.

Misschien wel heel cru om te zeggen, het ligt niet alleen aan het paard, maar ook geluk en rijkunst.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:58

@ Spoec
Kan begrijpen dat je een ruin wilt hoor!
Heb zelf ook altijd ruinen gehad, toen kocht ik een keer een merrie, dat was wel even wennen haha.
Maar nu ben ik er wel aan gewend!

@ Babootje
Als de pony klinisch goedgekeurd is, lijkt het mij stug dat het er toendestijds al aanwezig was..
Vind het een beetje een rare uitspraak van de DA, want dat kan je niet zeggen van 5 jaar terug..
Zowizo wel super dat je al 5 jaar er plezier van hebt :).

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:14

Hier een stille meelezer.. Komen erg goede tips voorbij en leuke paarden (en ook paarden waar je goed op moet letten/beter kan later staan). Zelf ben ik rustig ook aan het rondkijken..

Mijn zwarte ruin van 6 jaar wordt momenteel doorgetraind en gaat, zodra hij er klaar voor is, de verkoop in. Dus wie weet een leuk paard voor de meer ervaren ruiter!
Zodra hij verkocht is ga ik zelf ook weer lekker paardjes kijken (wordt een flinke taak als ik sommige zo lees pff..)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:16

Cardy: Wat zoek je precies?

tita schreef:
Misschien wel heel cru om te zeggen, het ligt niet alleen aan het paard, maar ook geluk en rijkunst.

Dit is echt zo waar. En de mensen die het ten stelligste ontkennen zijn mijn inziens gewoon niet objectief tov hun eigen rijkunsten.
Je kunt het meest gezonde dier kopen, indien je zelf niet over de juiste kwaliteiten beschikt sta je vaak binnen enkele maanden alsnog bij de kliniek.
Helaas heb ik uit directe hand diverse STER, KEUR, PROK en 100% goedgekeurde paarden met voorbeeldige rapporten in no-time afgekeurd zien worden omdat de ruiter van dusdanig slechte invloed was. Sommige heb ik zelfs bijna ieder jaar een fijn sportpaard naar de slager zien brengen, en dat had echt niets te maken met de dieren zelf. Van sommige mensen die zoekende zijn naar dat ideale, gezonde paard en waarvan ik weet hoe hun rijtechnisch zelf in elkaar steken, neem ik de kritische zoektocht dan ook vaak maar met een korreltje zout. Flauw? Ja, een beetje wel... Maar er valt geen glorie te behalen, en mijn eigen dieren stel ik zelfs voor de hoofdprijs nog niet beschikbaar aan ze.

En nee, ik ben zelf ook absoluut geen wereldkundig ruiter. :')

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:17

Amarial, ben je paard al een aantal keer tegen gekomen, gezien ik al voorbereidend op mijn toekomstige zoektocht aan het rondkijken ben (voorpret) :D Vind het een leuke merrie, hopelijk vind je er een gepast huisje voor.

Mag ik aannemen en aanhaken op de discussie die jullie hebben over het röntgen keuren of niet bij een paard van 2/3.000 euro dat jullie de kosten voor het röntgen keuren te hoog vinden?
Excuus voor de eventueel domme vraag maar ik heb dan ook nog geen benul van wat de kosten zijn voor een röntgen keuring. Wat kun je daar zoal van verwachten qua inzicht in het binnenste en in de kosten?

Al zou het paard een recreatie paard kunnen worden, ik als eigenaar zou dan vooraf toch graag op de hoogte willen zijn van wat het dier heeft bij aanschaf. Het gaat hoe dan ook niet om een paar euro en je hebt (ik iig) zo'n dier niet voor even.. Alle ellende die je bespaard kan blijven.

Een buigproef is immers maar een momentopname en een verkoper is tegenwoordig ook niet meer op zijn woord te vertrouwen als je de verhalen allemaal hoort. Kan zijn dat ik nu heel naïef nadenken hoor en ik ben daarnaast (nogmaals) ook helemaal nog niet op de hoogte van kosten :+

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:19

[quote="amarial"]@ Spoec
Kan begrijpen dat je een ruin wilt hoor!
Heb zelf ook altijd ruinen gehad, toen kocht ik een keer een merrie, dat was wel even wennen haha.
Maar nu ben ik er wel aan gewend!

........................quote]

Hier vast een domme vraag, maar wel eentje waar ik al langer het antwoord op zoek : wat is het verschil tussen ruinen en merries dan ingedrag?
(of is dit teveel off topic? Vind het wel een vraag die bij een nieuw paard kopen hoort (wij zijn ons aan het orienteren naar een D of E pony zodat het een famillie paardje kan worden.)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:21

Net zoals echte vrouwen hebben ze vaker last van "de periode" ,stemmingswisselingen en der zin doordrijven :+