Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_Halley

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:33

Bij Jansen van den Hout kun je ze ook mee krijgen op proef :P

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:40

ja dat weet ik daar ben ik weleens geweest

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:51

jessie84 schreef:
proeftijd hoor je zeker niet vaak.Welke handelaar is dat ik zoek nl ook een paard en mijn voorkeur gaat ook uit naar een proeftijd.

Ik weet natuurlijk niet welke handelaar dit is maar ik weet dat Jansen en van de Hout uit Haghorst ook met
een proeftijd werken. Goed opletten en laten keuren maar dat moet je overal :) Er zitten echt leuke paarden
tussen maar ook veel paarden die iets mankeren, dus ogen en oren goed open houden.
Je mag als je wilt alle paarden uitproberen die je wilt en krijgt alle tijd daarvoor. Dat is echt heel fijn. Ik vond
de sfeer ook goed daar.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:05

Ja ik ken ook handelaren die paarden 3 maand meegeven op proef. Na 3 maanden zijn sommige vrouwen zo gehecht aan de paarden, dat ze, ze niet meer kwijt willen, ook al zijn ze kats verrot. Maw een 'verkooptruc' die vertrouwen moet uitstralen. Ja handige jongens die handelaren! Een paard is goed of het is niet goed. En kijk ook ff de wet er op na. Op het moment dat de koopovereenkomst gesloten is gaat het risico voor paard, transport etc. over op de koper (dus als er wat gebeurt tijdens transport kun je, je niet beroepen op de proeftijd en het paard terugbrengen....) Wel is het zo dat indien binnen 6 maanden na de koopovereenkomst een gebrek aan het licht komt die de verkoper had/moeten kunnen weten dan wel aannemelijk is dat dit gebrek al ten tijde c.q. voor de overeenkomst aanwezig was dan moet de verkoper het paard terug nemen......maar als blijkt dat jij er 3 maanden op rond hebt gehobbeld en dat de verkoper zegt dat het gebrek aan jou te wijten is c.q. aan jou ligt, pffffff dat wordt een fijne zaak hoor! Dus pas op en laat je goed informeren met proeftijd, want nogmaals als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:10

Of ze hebben wel een andere leuke, beter geschikte staan maar die is een stukje duurder... Ofwel omruilen en bijbetalen, oh is die toch niet gezond? Nummer drie wel, maar ja voor een gezonde betaal je wel iets extra enzzzzz.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:23

ik weet wel dat je bij JvdH niet hoeft tebetalen van tehoren.Gehoord van iemand die er meerdere heeft gekocht daar en ook weleens terug gebracht en niet direct weer wat mee terug genomen

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:02

Het is idd een gevaar dat ik verliefd word op het paard. Maar probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen. Daarom zet ik hem die maand ergens anders en daarom geef ik hem nog geen andere naam, pas na de proefperiode. En idd duidelijke afspraken maken over wanneer wel en niet terug. Maar vind het nogal logisch dat als er iets onderweg op de trailer gebeurt dat je zelf verantwoordelijk bent. Maar dat zijn wel dingen die je vast moet leggen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:36

Torius16 schreef:
Ja ik ken ook handelaren die paarden 3 maand meegeven op proef. Na 3 maanden zijn sommige vrouwen zo gehecht aan de paarden, dat ze, ze niet meer kwijt willen, ook al zijn ze kats verrot. Maw een 'verkooptruc' die vertrouwen moet uitstralen. Ja handige jongens die handelaren!

Mijn paarden gaan never-nooit-niet met iemand die ik niet persoonlijk ken mee op proef. Echt niet. Lang niet iedereen kan zo goed voor een paard zorgen als degene zelf zegt en ik zit er echt niet op te wachten dat een ander mijn paard in een week of 6 even 'aan een nieuw knopje helpt'. En al helemaal niet door diens 'instructeur'. Of even gaat testen hoe lang mijn paard alleen kan staan op een wasplaats. Of wat die doet als je hem eens met scherpe ophoudingen op zijn achterbeen zet. Of hoe deze het doet op beschimmeld voer.... Je wilt ze de kost niet geven die een paard volledig laten flippen tijdens zo'n proeftijd, in het kader van 'uitproberen'. Proefrijden geschiet op mijn terrein en anders niet. Pas als je gekocht hebt, mag je zelf bepalen wat je er mee doet.

Je zou gezien bovenstaande quote kunnen stellen dat verkopers die een goed paard hebben en daar zuinig op zijn, niet zullen meewerken aan 'verkoop op proef'.

Het beste beeld over hoe een paard het bij jou zal doen, krijg je overigens wanneer je het uitprobeert in een omgeving die voor het paard vertrouwd is. Proefrijden op je eigen locatie heeft helemaal geen zin: zo'n paard heeft toch gauw 14 dagen nodig om uberhaupt aan de nieuwe stal te wennen en de heimwee duurt langer als er geen vertrouwde mensen meegaan naar de nieuwe stal. Dus wat zegt het je, als proefrijder?
Als een paard helemaal niet reageert op zijn nieuwe omstandigheden heb je echt wel een ongelooflijke sukkel in voorlopige koop. Als je daar van houdt, heeft Batavus ook nog wel legio goedkopere vervoermiddelen voor je in de aanbieding.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:42

Helemaal met je eens, Dees. Ik heb jaren terug ook zo'n prachtig voorbeeld van op proef gezien. Er werd gewoon geraust op dat dier, om te kijken of 'ie dat volhield. Na 2 weken ging hij toch terug, want een eigen paard was toch wel duur, kostte veel tijd etc.

Je laatste zin is imo absolute waarheid.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:56

Het is mij ook wel gevraagd of ze het paard op proef konden krijgen. Ik heb het niet gedaan. Op zich vertrouwde ik het wel, tenminste ik had niet het ideel dat ze 'm zou gaan "uitproberen" op allerlei fronten, maar stel dat het paard iets overkomt, hoe zit het dan met aansprakelijkheid e.d. Al met al zag ik dat niet zitten.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:47

Dees: ben het helemaal met je eens!

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:03

normaal wordt er deze week een paard gekeurd voor mij!
De 3 jarige don frederico merrie. We moeten wel nog 3 dagen afwachten want ze heeft waarschijnlijk haar oog gestoten tijdens transport en er is nu een blauwe waas over... Dit zou binnen 3 dagen beter moeten zijn en dan kan ze gekeurd worden.
*durft alweer niet hopen*

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:05

Spannend Nathe, ik duim voor je mee !
Staat deze ook geadverteerd op SH ?

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:15

nee ben via via bij haar terecht gekomen.
Ze komt net 2 dagen van de opfok. Vandaag had ze al een deken op, bandages aan, manen in knotjes, hoofdstel aan en ze was super braaf.

http://www.youtube.com/watch?v=3tMnoomk1ZA

hopenlijk is het oog niet erg en kan ze gekeurd worden.
Wel fijn dat de verkopers dezelfde dierenarts als ons hebben :)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:21

Spannend hoor! Hopelijk wordt ze goedgekeurd en valt het oog mee.
Ze kan lekker sjouwen trouwens!

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:26

Dees schreef:
Torius16 schreef:
Ja ik ken ook handelaren die paarden 3 maand meegeven op proef. Na 3 maanden zijn sommige vrouwen zo gehecht aan de paarden, dat ze, ze niet meer kwijt willen, ook al zijn ze kats verrot. Maw een 'verkooptruc' die vertrouwen moet uitstralen. Ja handige jongens die handelaren!

Mijn paarden gaan never-nooit-niet met iemand die ik niet persoonlijk ken mee op proef. Echt niet. Lang niet iedereen kan zo goed voor een paard zorgen als degene zelf zegt en ik zit er echt niet op te wachten dat een ander mijn paard in een week of 6 even 'aan een nieuw knopje helpt'. En al helemaal niet door diens 'instructeur'. Of even gaat testen hoe lang mijn paard alleen kan staan op een wasplaats. Of wat die doet als je hem eens met scherpe ophoudingen op zijn achterbeen zet. Of hoe deze het doet op beschimmeld voer.... Je wilt ze de kost niet geven die een paard volledig laten flippen tijdens zo'n proeftijd, in het kader van 'uitproberen'. Proefrijden geschiet op mijn terrein en anders niet. Pas als je gekocht hebt, mag je zelf bepalen wat je er mee doet.

Je zou gezien bovenstaande quote kunnen stellen dat verkopers die een goed paard hebben en daar zuinig op zijn, niet zullen meewerken aan 'verkoop op proef'.

Het beste beeld over hoe een paard het bij jou zal doen, krijg je overigens wanneer je het uitprobeert in een omgeving die voor het paard vertrouwd is. Proefrijden op je eigen locatie heeft helemaal geen zin: zo'n paard heeft toch gauw 14 dagen nodig om uberhaupt aan de nieuwe stal te wennen en de heimwee duurt langer als er geen vertrouwde mensen meegaan naar de nieuwe stal. Dus wat zegt het je, als proefrijder?
Als een paard helemaal niet reageert op zijn nieuwe omstandigheden heb je echt wel een ongelooflijke sukkel in voorlopige koop. Als je daar van houdt, heeft Batavus ook nog wel legio goedkopere vervoermiddelen voor je in de aanbieding.

Ben het helemaal met je eens! Vaak als je ze mee geeft op proef krijg je ze mooooi verprutst terug terwijl je ze dan net lekker voor elkaar hebt en kun je weer opnieuw beginnen! zou het zelf ook niet willen om een paard op proef te nemen overigens!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:33

nathe schreef:
nee ben via via bij haar terecht gekomen.
Ze komt net 2 dagen van de opfok. Vandaag had ze al een deken op, bandages aan, manen in knotjes, hoofdstel aan en ze was super braaf.

http://www.youtube.com/watch?v=3tMnoomk1ZA

hopenlijk is het oog niet erg en kan ze gekeurd worden.
Wel fijn dat de verkopers dezelfde dierenarts als ons hebben :)

Fijn paard hoor. Mooi voorbeen, mooi type. Beweegt wat groot en achter nog slap, maar ik zou haar best als 6 jarige terug willen zien. Dit lijkt me echt zo'n paard toe dat tijd nodig heeft om sterk te worden.
Hopelijk valt het oog mee. Klinkt niet fijn. Spannend iig. Laat je haar rondom ro keuren?

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:38

ja :)

ze is nog maar juist uit opfok en ze is zo'n 1m73 dus beetje groot en slungelig :)

fortimestwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:44

nathe schreef:
ja :)

ze is nog maar juist uit opfok en ze is zo'n 1m73 dus beetje groot en slungelig :)

Ik vraag het me gewoon af hoor !! Ik ken zat grote paarden die 100% in orde zijn.

Maar na alles gelezen te hebben etc.

met 3 al 173 is dat niet vragen om problemen zwakkere rug zwakkere gewrichten etc etc etc.
zeker ook met opfok in Nederland toch allemaal vlak en weinig om echt sterk van te worden
(dan wanneer ze op bergen staan etc)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:44

Leuk beest, Nathe!!!
lijkt ze wat lang? niks mis mee overigens, leuk dat er weer schot in de zaak zit!

fortimestwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:47

Oh ja sorry :D Nathe !! Inderdaad leuk pareltje!!

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:52

ja ze is al wel bijna 4 ondertussen :)

Zwakke rug, zwakke gewrichten... valt niet echt te voorspellen nu he.
De moderne kwpn'er is ook zo groot tegenwoordig he. En ze is wel geen smal poppemieke maar een forse duitse merrie :D

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:01

joh, mijn meisje was 1.73 op 3-jarige leeftijd. Is 1.80 geworden. Nooit kreupel tot een half jaar terug. Maarre, ze is nu wel ruim 25 jaar oud. Net als bij grote honden is denk ik de kans op problemen op zich groter maar het is nu ook weer niet zo dat grote paarden per definitie zwakker zijn. Leuk paard, zou ook mijn type zijn, maar ik ben al voorzien. (een kleintje trouwens, 1.66 pff dat is wennen als je 1.80 gewend bent). Blauwe waas is logisch na trauma, ze kunnen hoornvlies beschadiging eenvoudig controleren. Even afwachten dus, succes.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:05

nathe schreef:
ja ze is al wel bijna 4 ondertussen :)

Zwakke rug, zwakke gewrichten... valt niet echt te voorspellen nu he.
De moderne kwpn'er is ook zo groot tegenwoordig he. En ze is wel geen smal poppemieke maar een forse duitse merrie :D

...precies waarom ik haar leuk vindt! kan een stevige zijn!
hoop echt dat het wat wordt, en dat dat oog verbetert.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:24

Nathe: leuke merrie om te zien, mooie beweger, succes alvast met de keuring!