marloes1990 schreef:Ik kies er heel bewust voor om een veulen te kopen, ik wil juist die eerste twee jaar mee maken en een band opbouwen, als het volgend jaar zover is zal een vriendin van mij ook een veulen kopen, we hebben nu beide twee oudere paardjes en als de tijd zo ver is dat we met de veulens aan de slag kunnen gaan de andere met pensioen. Mocht zij om wat voor reden dan ook geen veulen kopen, of van een ander geslacht,volgend jaar, koop ik er waarschijnlijk twee, zodat ik ze samen in de wei kan zetten, kunnen ze elkaar opvoeden en in tegenstelling tot de opfok kan ik er dan wel altijd heen, want ze staan dan bij mijn andere paardje.
Ik ben me bewust van de risico's kwa gewrichten en alles wat er kan gebeuren, maarja er kan altijd wel iets fout gaan met je paard...
Is het je bedoeling om de veulens bij de twee oudere paarden in de wei te zetten? Want 2 veulens zonder "chaperonne" is niet handig, daar leren ze te weinig sociale omgangsvormen van. Wij hebben een merrie die op deze manier als gezelschap voor een ander veulen is opgegroeid en die snapte dus echt helemaal geen donder van de omgangsvormen tussen paarden. Dat heeft ze dus op latere leeftijd alsnog moeten leren toen ze bij ons in een groep met karakters werd gezet. Ze heeft het na 2 jaar aardig door in de eigen groep, maar als ze op vreemd terrein is hangt ze opeens enorm aan onze andere merrie (die zeer ervaren en goed sociaal is).
Dus op zich 2 veulens is een goed plan, maar dan wel met een volwassen paard erbij.