Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:29

Ik ga morgen avond dus voor de 2e keer, ook met vriendinnen die heel goed weten wat mij past. Ik vind het spannend.

Seven jij ook succes alvast!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:44

Post verwijderd, dacht laat maar, sorry voor wie m al gelezen heeft.

@Cissy, super leuke aankoop, gefeliciteerd!!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:20

ruitje schreef:
Post verwijderd, dacht laat maar, sorry voor wie m al gelezen heeft.

@Cissy, super leuke aankoop, gefeliciteerd!!

Whaga ruitje jij weet mensen altijd wel te prikkelen :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:31

Audesta schreef:
Ik ga morgen avond dus voor de 2e keer, ook met vriendinnen die heel goed weten wat mij past. Ik vind het spannend.

Seven jij ook succes alvast!

Succes!

cissy

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:55

Thanks Boemel en Ruitje! Ik ga zien hoe ze zich ontwikkeld en of ik een klik ga krijgen.
Anders maak ik er een tof buitenrij paard van voor iemand anders.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 23:04

Audesta schreef:
Die zitten vlakbij mij.

Ik heb her en der wat sites opgeslagen.
Iemand bekend met jo visser ook?

Ik ken haar, heb een tijdje op de stal gestaan waar zij toen der tijd ook wat PRE's etc met iemand samen had voor de verkoop. Had toen best leuke staan, die zijn ook allemaal met goede keuringen verkocht toen der tijd.
Zag op fb dat ze nu een leuke palomino heeft staan die braaf en wat verder is en wat jong spul.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 23:04

Leuk cissy, fijn!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 06:27

Audesta schreef:

Ik ben wel benieuwd wat je dan voor de 2e bezichtiging op de planning hebt staan. Want uitgebreid proefrijden lijkt me lastig met deze temperaturen (dat zou ik als verkoper ook niet willen, denk ik).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 06:39

Lieser schreef:
Audesta schreef:

Ik ben wel benieuwd wat je dan voor de 2e bezichtiging op de planning hebt staan. Want uitgebreid proefrijden lijkt me lastig met deze temperaturen (dat zou ik als verkoper ook niet willen, denk ik).

Volgens mij was dat bij een 2 jarige dus zal niet gereden worden of gaat het om een andere?

Niet bij dit paard maar in algemeen,
Ik zou niet alleen met dit hete weer willen rijden. Mijn Spanjaard is nu poepiebraaf en heerlijk te rijden, als het afkoelt is die toch echt wel anders

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:11

Het gaat inderdaad niet om rijden nee.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:24

Audesta schreef:
Het gaat inderdaad niet om rijden nee.

Ik bedoelde meer in het algemeen mensen die vandaag of morgen willen bezichtigen (of keuren). Niet specifiek jou.
Maar ik ben dan wel benieuwd wat je met enkele vriendinnen gaat doen bij de bezichtiging van een 2-jarige.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:48

Veel binnenbanen zijn tegenwoordig zo gebouwd dat ze echt wel lekker koel zijn, je past je tijd aan naar vroeg in de ochtend/later in de avond. En als eigenaar sta je er zelf bij om ervoor te zorgen dat de klant het paard ook rijdt afgestemd op de warmte. Dus temperatuur hoeft geen dealbreaker te zijn voor een bezichtiging toch?

Dat een paard zoveel anders is in de warmte of in de winterperiode heb ik in ruim 35 jaar nog nooit meegemaakt. Kwestie van management en goed ritme in je trainingen. Ik schoor ze zelfs weleens een dag voor de wedstrijd en stuurde mijn dochter van 12 zo de baan in met een Gribaldi en dat was echt wel een wakkere :')

En mensen meenemen met een bezichtiging is altijd goed. Of het nu een veulen is of eentje die al onder het zadel is. Samen zie je meer dan alleen en een 2 jarige kan best even een rondje los in de baan, of het straatje op en neer aan de hand. Veel plezier Audesta!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:58

Wij hebben de keuring van woe middag verzet naar de ochtend. Ivm warmte, mocht er toch aanleiding zijn voor een foto dan is met sedatie het gewoon niet te doen in de hitte. Maar een tweejarige kijken kan prima, of even 20 minuten rustig rijden.

Echter morgen wordt t wel echt heel benauwd ik ga alleen van huis voor een afspraak en blijf niet op kantoor. Lewie van t weekend ziek en heb een merrie met veulen staan. Voelt niet goed om hele dag dan weg te zijn

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:58

Wij gaan vandaag specifiek letten op het gangwerk en de maat. De rest is geen vraag meer.
Vorige keer alleen veel galop gezien in de wei, die geloof ik wel. Ik wil graag een drafje zien :+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:46

Wij zien het wel, paard staat op een luxe stal dus ga er vanuit dat het daar binnen wel te doen is en de eigenaar gaf aan dat het geen probleem was.
Mocht ik het te warm voor het paard vinden maken we dan wel een beslissing van hoe en wat. Voorrijden hoeft sowieso maar paar min en proberen ook, ik voel al heel snel wel of het wat voor me is of niet.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:40

MarjanB schreef:
Wij hebben de keuring van woe middag verzet naar de ochtend. Ivm warmte, mocht er toch aanleiding zijn voor een foto dan is met sedatie het gewoon niet te doen in de hitte. Maar een tweejarige kijken kan prima, of even 20 minuten rustig rijden.

De meeste paarden functioneren het best bij een omgevingstemperatuur tussen de 5°C en 20°C. Om dan te rijden terwijl het (hier in ieder geval) 30 graden is, vind ik eigenlijk niet kunnen. Maar goed, dat moet de verkoper zelf weten. Hier staan de paarden vandaag en morgen na 12 uur niet eens meer op het land vanwege de warmte.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:47

Maar zo is het in NL altijd wat. Te koud, te warm, de waaierig, storm en zo nog wel meer factoren.
Pony verkopen /kijken/proefrijden word zo toch onmogelijk. Ze kunnen wel wat hebben gewoon vroeg in de ochtend of laat op de avond. Gisteren rond half 9 koelde het heerlijk af

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:07

StalNollie schreef:
Maar zo is het in NL altijd wat. Te koud, te warm, de waaierig, storm en zo nog wel meer factoren.
Pony verkopen /kijken/proefrijden word zo toch onmogelijk. Ze kunnen wel wat hebben gewoon vroeg in de ochtend of laat op de avond. Gisteren rond half 9 koelde het heerlijk af

Overdrijven is ook een vak :) . Het is vandaag de 2e dag boven de 30 graden deze zomer, dus je hebt deze zomer al twee maanden zonder problemen kunnen proefrijden.
Waarom regen en koud een probleem zouden zijn als mensen, zoals hier wordt gezegd, in een binnenbak rijden, is me een raadsel. Binnenbakken beschermen beter tegen de kou of regen dan tegen de hitte.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:21

Het verschilt ook erg per paard en locatie hoe aangenaam het voor ze is. Kun je niet veel van zeggen.. Mijn volbloed heeft er niet snel last van maar sommige koudbloeden die ik ken smelten al bij 20 graden

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:24

Mijn ervaring is dat paarden prima met hitte om kunnen gaan als er enige sprake is van opbouw.
Grote temperatuursschommelingen vinden ze vaak lastig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:24

Afbeelding
Klopt en m’n Welsh gaat heerlijk liggen zonnen

Maar goed vervoeren, sederen en weer vervoeren terwijl ze door sedatie hun warmte niet kwijt kunnen is gewoon niet handig

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:28

Helemaal eens, sedatie is al niet prettig.
Maar moet ie zeker gesedeerd worden?

Afbeelding
Hier ook zonaanbidders.
Ik probeer het werken met hitte binnen de perken te houden voor de paarden, maar als het voorkomt door les / zadelmakmaken, dan voelen beide paarden nog steeds energiek.,

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:35

Lieser schreef:
StalNollie schreef:

Overdrijven is ook een vak :) . Het is vandaag de 2e dag boven de 30 graden deze zomer, dus je hebt deze zomer al twee maanden zonder problemen kunnen proefrijden.
Waarom regen en koud een probleem zouden zijn als mensen, zoals hier wordt gezegd, in een binnenbak rijden, is me een raadsel. Binnenbakken beschermen beter tegen de kou of regen dan tegen de hitte.

Over het algemeen, ja.
Maar wij hebben bv een hele goed geïsoleerde loods met veel ventilatie waar de binnen longeren ring in zit en deze is ook nu lekker koel.
1 binnenbak is ook goed geïsoleerd en geventileerd en die is nu ook beter te doen dan de buitenbaan met volle zon er op.
Al ontwijk ik zelf altijd wel de heerste momenten, pas altijd wel iets het schema aan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:38

boemel schreef:
Helemaal eens, sedatie is al niet prettig.
Maar moet ie zeker gesedeerd worden?

[ [url=m/vJz7Ha.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier ook zonaanbidders.
Ik probeer het werken met hitte binnen de perken te houden voor de paarden, maar als het voorkomt door les / zadelmakmaken, dan voelen beide paarden nog steeds energiek.,

Als er aanleiding is voor een foto wel, ze mogen hier geen foto’s maken zonder sedatie van de verzekering.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:53

StalNollie schreef:

Precies wij hebben veel regen gehad dan ineens warm. Zo is het altijd iets.