Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:12

Dat vind ik ook niet zo spannend Mkango :') Maar een Ks of halsafwijking blijf ik heel erg ver bij vandaan. Dat schip strandde bij mij niet eens, dat kwam een ijsberg tegen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:26

MyWishMax schreef:
Dat vind ik ook niet zo spannend Mkango :') Maar een Ks of halsafwijking blijf ik heel erg ver bij vandaan. Dat schip strandde bij mij niet eens, dat kwam een ijsberg tegen :=
Dat soort dingen zou ik inderdaad ook even overslaan. :=

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:43

Mkango schreef:
Wat fijn, Levita! :D Zelfs uit je posts hier werd al duidelijk hoe leuk je 'r vond, dus superleuk dat dat in de praktijk alleen maar bevestigd wordt!

Kiwiaa: Ach, er zijn zoveel variabelen dat ik daar van tevoren niet over ga nadenken. :o Paard dat ik mogelijk wil kopen aan het einde van de maand is 4 en heeft als tweejarige een sesambeen gebroken. Waarschijnlijk zullen er hier maar weinig zijn die dat aandurven, maar ik heb wat dat betreft de ruitje benadering: we zien wel waar het schip strandt. :=

Maar een gebroken sesambeentje hoeft geen problemen te geven toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:54

Dilan93 schreef:
Mkango schreef:
Wat fijn, Levita! :D Zelfs uit je posts hier werd al duidelijk hoe leuk je 'r vond, dus superleuk dat dat in de praktijk alleen maar bevestigd wordt!

Kiwiaa: Ach, er zijn zoveel variabelen dat ik daar van tevoren niet over ga nadenken. :o Paard dat ik mogelijk wil kopen aan het einde van de maand is 4 en heeft als tweejarige een sesambeen gebroken. Waarschijnlijk zullen er hier maar weinig zijn die dat aandurven, maar ik heb wat dat betreft de ruitje benadering: we zien wel waar het schip strandt. :=

Hoeft niet, nee, maar die garantie heb je natuurlijk nooit. Het was ook geen "mooie" breuk namelijk - het is echt wel kantje boord geweest. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:55

Ik zie zelf ook geen probleem met een 12 jarige (net zelf een 12 jarige gekocht).
Garantie heb je toch nooit, ongeacht welke leeftijd, ik vind deze leeftijd juist heel fijn aangezien ze niet meer zo een fris jonkie is (en ik geen held) maar ook zeker niet oud is

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:11

Mijn eerste paard was een 16-jarige merrie die 10 jaar manegewerk erop had zitten. Je kon het zo gek niet bedenken of het deerde haar niet. Ze had onderhand alles wel gezien. Van pimp my ponies tot dauwtrapritten en voltigelessen met alle leeftijden mensen :+
En ja ze had een eigen karakter en soms moest je het inderdaad 3-voudig schriftelijk indienen voor ze het deed maar dat was niet omdat ze het eng vond. Zo ging ik haar eerste oud en nieuw als eigen paard oefenen met vuurwerkgeluiden maar haar oren vertrokken geen spier. Schriktraining was eerder voor mij want ze vond alles alleen maar leuk en gezellig. Maar eng vond ze niks. Ben je dan een uur bezig met optuigen van alle obstakels _O-
Dus nee, in dat opzicht was haar leeftijd alleen maar een voordeel. Niet qua blessures, maar dat was eerder te wijten aan het manegewerk en haar springcarriere gok ik.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:17

Mkango schreef:
Dilan93 schreef:
Hoeft niet, nee, maar die garantie heb je natuurlijk nooit. Het was ook geen "mooie" breuk namelijk - het is echt wel kantje boord geweest. :=

Ow dat is wel wat lastiger dan idd :=

Ik weet niet wat ik in zo'n geval zou doen. Heb 3 paarden gehad en bij 2 daarvan heen idee of die ooit eerder blessures gehad hebben die een risico konden vormen.

Kan een DA er advies over geven, of blijft het na zo'n breuk altijd afwachten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:21

Autumnn schreef:
Mijn eerste paard was een 16-jarige merrie die 10 jaar manegewerk erop had zitten. Je kon het zo gek niet bedenken of het deerde haar niet. Ze had onderhand alles wel gezien. Van pimp my ponies tot dauwtrapritten en voltigelessen met alle leeftijden mensen :+
En ja ze had een eigen karakter en soms moest je het inderdaad 3-voudig schriftelijk indienen voor ze het deed maar dat was niet omdat ze het eng vond. Zo ging ik haar eerste oud en nieuw als eigen paard oefenen met vuurwerkgeluiden maar haar oren vertrokken geen spier. Schriktraining was eerder voor mij want ze vond alles alleen maar leuk en gezellig. Maar eng vond ze niks. Ben je dan een uur bezig met optuigen van alle obstakels _O-
Dus nee, in dat opzicht was haar leeftijd alleen maar een voordeel. Niet qua blessures, maar dat was eerder te wijten aan het manegewerk en haar springcarriere gok ik.

Mijn eerste was iets jonger en had wat minder manege-ervaring (ruim een jaar) maar die kreeg je ook de pis niet lauw. You name it, I did it. Weinig plekken in NL waar ik met dat paard geen hoefafdrukken achtergelaten heb.
Heeft nooit wat schokkends gehad, 29 geworden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:33

KS tot zeker klasse 3 (op 7) vind ik echt zo'n kwats.
Ongeveer 80%vd paarden heeft dit en het is met name een nieuw mode verschijnsel. Na duizenden kreupelheidsonderzoeken en misschien wel een miljoen röntgenfoto's heb ik wel geleerd dat die groep die veel waarde hecht aan röntgenfoto's zekerheid zoekt die niet bestaat. Het klinische beeld is veeel belangrijker. En geloof mij maar als er echt wat mankeert zie je dat wel terug in het klinische beeld of bijvoorbeeld aan het missen van resultaten etc.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:27

Mooi verhaal. Maar ik weiger te gaan zitten op een paard met ks. Zo'n paard heeft toch een serieuze beperking.
Zie ks ook erg vaak aflopen in "einde verhaal".

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:56

Sorry, niet mee eens, als ik bij mijn vorige paard de hals op de foto had laten zetten had ik hem nooit genomen.
Bleek trauma in de onderste hals wervel te zitten, vermoedelijk ongeluk gehad.
Allemaal atrose ontstaan, op dat moment helemaal goed gekeurd, 3 jaar later kon ik hem laten gaam, hij was toen 7.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 09:01

Ik vind dat KS echt afhankelijk is van gradatie en plek.

Vraag me ook af hoeveel paarden die alleen op de benen gekeurd zijn iets zouden mankeren op nek en hals en hier klachten van krijgen. Als KS daadwerkelijk altijd einde verhaal betekent zou je die verhalen veel vaker moeten horen en zou IEDEREEN volledig röntgen keuren.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:31

Ik heb ook een 12-jarige gekocht. Geweldige leermeester voor me, maar zeker nog geen doetje. Heb m’n handen er nog vol aan haha. Hij had wel op z’n achterheen gallen. DA gaf tijdens de keuring aan dat dit bij hem geen kwaad kon. Ooit wel overbelast geweest omdat ze zijn ontstaan. Maar aangezien ik hem niet meer op Z/ZZL ga belasten was het ene prima match. Tegen de tijd dat ik klaar ben voor de Z (als dat ooit is), ga ik lekker verder met een opvolger en mag hij recreatief van z’n pensioen genieten (en ik hoop dat dit pas over minstens 10 jaar is). Dus of je een 12-jarige wilt kopen, ligt helemaal ook aan je eigen doelen en wensen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:14

tita schreef:
Ojee we hebben eentje niet meer geschikt voor zware sport maar wel goed voor basis ...ja zelf met KS-3 en moet nog ff 8000€ kosten want wij hebben meer betaald

Wat bedoel je met KS-3. Bedoel je KS klasse 3 of KS over 3 spinaaluitsteeksels? Want een KS klasse 3 krijgt gewoon een positief advies van de veearts en kan gewoon de verzekering in.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:24

Babootje schreef:
tita schreef:
Ojee we hebben eentje niet meer geschikt voor zware sport maar wel goed voor basis ...ja zelf met KS-3 en moet nog ff 8000€ kosten want wij hebben meer betaald

Wat bedoel je met KS-3. Bedoel je KS klasse 3 of KS over 3 spinaaluitsteeksels? Want een KS klasse 3 krijgt gewoon een positief advies van de veearts en kan gewoon de verzekering in.

Maakt niet uit klasse 3 vind ik niet normaal en mijn vriendin krijg haar sport paard destijds niet in de verzekering. Nu was dat ook niet de basis sport paard.
Paarden met KS blijf ik uit de buurt ik heb er genoeg mee gemaakt (stond op grote stal waar veel mensen kwamen) en ik kan zeggen dat er maar 1 is die nog loopt waar ie voor gekocht is.

Ik hoef ze niet.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:02

Moderatoropmerking:
Het is ons opgevallen dat er de laatste tijd veel paarden genoemd worden die in de toekomst te koop komen te staan. Wij willen jullie er op wijzen dat het niet is toegestaan om advertenties te bespreken of te linken. Het aanbieden van een paard in dit topic is ook niet toe gestaan. Omdat het nog niet geheel duidelijk was of in de toekomst te koop komende paarden wel of niet geplaatst mogen worden hebben we een nieuwe regel toegevoegd namelijk:

- Het is niet toegestaan om te vermelden dat je eigen paard of een paard in de omgeving binnenkort in de verkoop gaat.

Vanaf dit moment zullen we berichten die niet aan deze regels voldoen verwijderen.

De vernieuwde regels zullen er als volgt uit zien:

Citaat:
Dit topic is aangemaakt om de gehele zoektocht naar een nieuw paard met andere zoekers te kunnen delen. We vinden het belangrijk dat dat de kern blijft van het topic. We willen jullie daarom graag wijzen op enkele regels en alternatieven.

- Het actief aanbieden van paarden is niet toegestaan in het topic. Daarvoor is de Markt, maar mocht jouw paard in het zoekprofiel passen staat het vrij direct persoonlijk contact op te nemen. Ook verkapte advertenties zijn niet toegestaan in het topic.

- Het is niet toegestaan om te vermelden dat je eigen paard of een paard in de omgeving binnenkort in de verkoop gaat.

- Het bespreken van, en linken naar, een advertentie is hier niet toegestaan. Dit topic gaat puur over de ervaringen en het proces van de zoektocht naar een nieuw paard.

- Houd rekening met de huidige eigenaar wanneer je een bezocht paard wil bespreken, dit topic is openbaar en via Google terug te vinden.

- In de HuisKamer loopt een alternatief topic: [HK] Nieuw paard kopen, deel XXI Hier is iets meer ruimte in het actief meezoeken naar een potentieel aankoop, maar lees ook hier de regels goed door voordat je reageert.

De nieuwe regels zullen ook weer in de OP te vinden zijn.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:02

Babootje schreef:
tita schreef:

Dit dus. En ook normaal want het verband tussen lage gradaties ks en problemen is nihil. Ik denk dat er veel meer mensen de paarden zelf kapot rijden. Maar goed een ieder moet daarin zijn eigen ding volgen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:05

Mijn paard heeft ks (niet de gene die ik recent heb gekocht) maar niet in zware vorm.
Het is ook echt de vraag of we de KS per toeval hebben ontdekt.
Hij is recent nog nagelopen in zijn rug en geeft echt helemaal geen reactie.
Toch zou ik wel een keer achter mn oor krabben als ik een paard zou vinden met KS, het kan nu mild zijn maar het is wel iets om rekening mee te houden, ook rijtechnisch.
(Al vind ik ruggebruik überhaupt belangrijk in het rijden, dit zou geen verschil moeten maken)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:11

Domme vraag misschien hoor, maar stel je hebt/koopt een paard met KS, kan de ernst hiervan verslechteren of verbeteren met tijd/training?

Dat zou ook nog mee kunnen wegen in of je een paard koopt dat KS heeft denk ik

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 11:16

Dilan93 schreef:
Domme vraag misschien hoor, maar stel je hebt/koopt een paard met KS, kan de ernst hiervan verslechteren of verbeteren met tijd/training?

Dat zou ook nog mee kunnen wegen in of je een paard koopt dat KS heeft denk ik

Denk dat dit ook afhankelijk is van waar het zit..

Een van de achterste wervels met een lichte vorm van KS geeft al een heel andere ernst dan vooraan..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:20

Verbeteren niet, je kan de wervels niet beter maken. Verslechteren zeker wel. Maar klinisch kan het wel beter worden, hoewel ik dus absoluut niet begin aan een paard waarbij ks is vastgesteld en die klinisch ook nog eens last heeft. Maar ook klinisch kan het verslechteren.

Wij hebben het proces kunnen rekken door training en behandelingen, maar de ks bleef natuurlijk en bepaalde dingen waren niet mogelijk waardoor er toch compensatie was en uiteindelijk het lijf het niet meer aan kon. Dat was wel graad 5 (en toen werd ons verteld dat het maar tot graad 6 ging, dus wel anders als nu want graad 3 was al wel reden tot negatief advies toen) over grootste gedeelte van de wervels. Echt wervels aan elkaar vast en veel botwoekering. Achteraf hadden we beter minder lang door kunnen gaan en zelfs nog wat gekund tegen verkopers, maar goed.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:23

Alles wat er zit gaat nooit meer weg.

Mijn ervaring is dat alle beperking en bemerkingen stabiel kunnen blijven maar nooit weg gaan
Zo hadden we paard met artrose niveau 3 moest goed kunnen met speciaal beslag beest heeft nog paar jaren mooie jaren gehad.
Werd kreupel en bleek ze in der mooie jaren haar goed voet anders belast te hebben waardoor ze blessure had aan der pezen.

Omdat die bikkel door en door ging was daar de pees klap

Is maar een verhaal
Maar ik heb jaren paard gereden met straalbeen 2-3 en geloof dat ie 6 jaar later is ingeslapen kan ook 8 zijn met straalbeen 5

Dus gaat nooit weg wordt bijna altijd erger of je krijgt wat anders terug.
Met training kun je het wel aangenamer maken maar nooit weg krijgen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:24

tita schreef:
Maakt niet uit klasse 3 vind ik niet normaal en mijn vriendin krijg haar sport paard destijds niet in de verzekering. Nu was dat ook niet de basis sport paard.
Paarden met KS blijf ik uit de buurt ik heb er genoeg mee gemaakt (stond op grote stal waar veel mensen kwamen) en ik kan zeggen dat er maar 1 is die nog loopt waar ie voor gekocht is.
Ik hoef ze niet.

Dan vraag ik me dus af of we het over hetzelfde hebben. De classificatie loopt t/m 7. Want een klasse 3 krijgt een positief advies en wordt gewoon geaccepteerd door de verzekering. De classificatie is universeel onder dierenartsen en zelfs internationaal geaccepteerd. En dan heb ik het niet over basis sportpaarden.

@Dilan. Dit hangt erg af van de mate waarin en het klinische beeld. Een kleine mate van KS wordt bij heel veel paarden gezien. Ook bij jonge paarden die zelfs nog niet eens onder het zadel zijn. Dat komt omdat er nu veel meer aan beeldvorming op rug en hals wordt gedaan. De classificatie is het resultaat van langdurig onderzoek en input van dierenartsen die dit in hun praktijk tegenkomen. KS leidt gewoon niet altijd tot problemen. De KS hoeft niet te verslechteren. Maar weg gaat het niet. Daarom is het klinisch beeld ook belangrijk. Als een paard KS heeft en daarmee goed beweegt en functioneert is er geen reden om het te laten staan, mits het natuurlijk niet in een hogere risico categorie zit dan acceptabel wordt gevonden.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:21

Mijn pas gekochte 12- jarige wordt verdacht van KS of een andere vorm van artrose.
Osteopaat is geweest, heeft even aan de rug gevoeld en onmiddellijk gezegd dat hij best wilde behandelen, maar dat er zeer waarschijnlijk een ernstiger probleem aan ten grondslag ligt. Hij heeft zelf ook twee dravers die dienen als grasmaaier door KS. Gewoon door de klinische keuring gekomen...
Hij gaat nu dus helemaal doorgelicht worden in Emmeloord, maar gezien hoe hij reageerde op de osteopaat ben ik niet erg hoopvol.
Het is een ontzettend braaf paard, laat zich alles aanleunen, nergens van onder de indruk maar toen hij aan de rug begon werd ie echt onvriendelijk.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:36

De 12 jarige die ik zaterdag gaat bekijken gaat helemaal op de foto. Wil zover mogelijk alles uitsluiten.