Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

naranja1
Blogger

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:31

@qimm. Ik ben het helemaal met je eens dat een paard 'nee' mag zeggen.
Goed dat je er zo naar kijkt!

Weer een grote stap gemaakt met suen.
Tijdens het longeren was ze super relexd. En ze voelde al een paar weken heel kalm.
Shar was ook in de buurt dus ik vertelde aan haar dat ik er wel op durfde. Zegt ze 'je mag mijn cap wel, ik hou er wel vast.' Een vervolgens een paar keer aan gehangen en dit ging ook goed.
Paar minuten later zat in ineens in het zadel. Ik zat er al in voordat ik mij het ging beseffen. Ze was echt heel braaf. Klein bokje, maar dat is oke. 1 minuutje erop. En zodra ze ging ontspannen er af. Nog steeds stapje voor stapje.
We bijzonder hoe je kan aanvoelen dat het rijden echt ook oke was. Dat zowel suen als ik er helemaal klaar voor waren. Dat vond ik eigenlijk het mooiste

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 13:22

Dat zijn de fijne dingen, dat het gewoon zo loopt en dat het dan ook goed gaat :) Echt een strak plan houden met jonge dieren werkt toch niet zo goed is mijn ervaring :=

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:49

Foto's van de keuring

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 08:53

@Nobel01 wohoe wat fijn zeg!
@stitchlover ziet er al netjes uit
@Qimm wauw gaaf hoor
@Essxan mooi paard

---------------

Het rijden met Alano weer opgepakt. Vrijdag gereden en gisteren. Hij doet het zo ongelofelijk goed. Wordt echt steeds fijner, ook in zijn mond. Hij begint steeds beter op eigen benen te lopen en zoekt regelmatig mijn handen op. We hebben ook steeds vaker lekker licht contact. Ennn ik heb eindelijk korte filmpjes. Ook let ik steeds meer op mijn eigen houding. Ik had geen zin om mijn laarzen aan te doen gisteren, het was best warm :').

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 08:58

@Activeme, ziet er al netjes uit! Ging je bewust op het vb lichtrijden op het tweede filmpje?
@Exssan, Mooie foto's!
@naranja, fijn dat de eerste keer zitten goed ging, dat aanvoelen herken ik ook in alle stappen die wij maken.
@Blaze, Wat fijn dat de eerste keer buiten goed ging!

Vandaag ben ik er weer op uit geweest met de waterrat. Meneer heeft weer heerlijk gespeeld en had bedacht dat je ook met twee voorbenen tegelijk kan spetteren in het water :')

Twee stalgenootjes waren mee en reden voor ons in de galop. Die paardjes hadden ineens zin in een sprintje en zetten de turbo onverwachts in. Murphy kon ik mooi bij me houden en in draf terug rijden toen zij ze ook terug hadden. Goed om eens meegemaakt te hebben om te kijken hoe hij reageert.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:43

@
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:28

Ik zie veel leuke foto's en verhalen langskomen!
Heb ivm vakantie enz al even niet gereageerd.

M doet het momenteel erg goed.
Destijds had hij met een rodeo de zadelmakmaakster eraf gegooid en is ze gaan bedenken hoe ze het beter aan kan pakken. Ze heeft toen een paar stappen teruggedaan en de communicatie beter bevestigd vanaf de grond.
Daarna heeft ze een paar keer weer gehangen en gezeten en ook wat gestapt en dat ging braaf maar hij wou eigenlijk niet voorwaarts.
Daarom besloten dat ik even een keertje vanaf de grond met hem ging werken onder haar begeleiding zodat we hetzelfde communiceren, de keer erop is zij erop gegaan.
Ik heb hem dan aan de longe, op leadrope-lengte ongeveer en zij zit erop.
Hij had veel steun aan mij vanaf de grond en sindsdien gaat het echt veel beter.
Hij heeft iedere keer wel weer een uitspatting waarbij we blij zijn dat ik erbij ben want anders was het wel weer op rodeo uitgelopen :+ :7 maar de reacties worden steeds minder heftig en frequent en hij durft ook de volte nu wat groter te maken in plaats van 3 meter om mij heen hahaha.
Hij neemt sinds afgelopen paar keer een huppeltje met aandraven en dan schrikt hij bijvoorbeeld omdat de ruiter dan meebeweegt.
Maarrr... hij deed daardoor ook af en toe met de voorhand zowat een galopsprongetje en vandaag deed hij daadwerkelijk een stap-galop overgang terwijl hij naar draf moest :') :D
Dus heeft ze op die hand ook twee keer een paar passen galop gereden op mijn stemcommando en dat deed hij heel braaf!
Ik ben dus wel tevreden met hoe het gaat, het gaat zeker nog een maand of 2 á 3 duren voordat ik er zelf op stap gok ik (ze komt 2x per week) maar dat geeft niks.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:18

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:24

Einschuss?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:34

[
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 23:17

Nobel01 schreef:
Nou, we zijn nu 2 weken weer aan het rijden en we hebben weer wat.
Unique haar achterbeen is aan de binnenkant opgelopen van beneden tot in haar lies. Het gekke is dat het eruit ziet als een soort streng, maar het lijkt op de plek van het bloedvat te zitten.
Ze heeft geen wondjes , geen koorts en niet kreupel. Wel is aan de achterkant haar hoefbal wat dik, rood en gevoelig.

We vermoeden dat er een ander paard op gestaan heeft, maar waarom dan dik tot bovenaan?
Dierenarts wel op de hoogte gesteld, die zegt afwachten zolang het niet veranderd en geen koorts krijgt.
Heeft iemand dit wel eens gezien?
[ [url=m/pxB6Qf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3LotI1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/d42SKi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DGkAnM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Tkeb6P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeetje :oo

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:58

He Nobel, wat is dat toch met Unique.. Hoe is het nu?

Toffe foto's van de keuring!

Met Alano gaat ook alles als een speer zeg!

Hier 4 weken echt goed ziek geweest en een conditie van 0,0 aan over gehouden.

Vandaag weer een lesje gehad, na er 2 weken niet op gezeten te hebben (behalve eventjes wat stappen,2x onder het zadel).
Afgelopen maandag, met de storm, in de binnenbak gereden, en ineens een klap!
Nolen en ik schrokken ons kapot en meneer sprong opzij, draaide een kwartslag en draafde weg.
Ik moest echt paar tellen even bijkomen van 'huh', tot ik bedacht ohja hij moet op de rem .

Toen kwam er iemand ander in de bak, eerste keer, maar hij braaf!
wel wat druk (niet gek met de harde wind en 2 weken niets gedaan te hebben ).
Zij vond hem druk, terwijl ik het gevoel had van nou mag niet klagen hij blijft rustig bij mij, geen uitspattingen en heerlijk met lange teugel kunnen stappen (en figuren rijden).

Zal even een kort stukje delen van vandaag.
Nolen heeft erg veel moeite met rechtsz zeker om bij tempo-versnelling om zijn rechter-achterbeen mee te nemen en krachtig eronder te zetten.

https://youtube.com/shorts/6nP_x7Dgt54?feature=share

En een hele overwinning, voor deze onzekere miep, onverwachts (en niet volgens planning) 4!! galopsprongen gedaan (op rechts, zo trots op mijzelf).

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:02

[

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:42

@Nobel, fijn dat ze in ieder geval goed loopt. Is er ook geen klein wondje te bespeuren?
@Loran, Wat loopt hij blij rond zeg! Fijn dat hij ondanks de spannende dingen gewoon blijft lopen. Ik denk dat hij veel zal gaan verbeteren als hij goed in de aanleuning komt. Zijn jullie daar al mee bezig? Dubbele longe kan ook helpen.

Wij hadden gisteren onze tweede les. Instructrice vond hem al erg verbeterd t.o.v. de vorige keer. De lessen heb ik wel echt nodig als stok achter de deur. Ik ben soms nog te voorzichtig in doorvragen en de afwerking opzoeken (ik beschouw hem nog steeds als net zadelmak). Echter de basis zit en teugelhulpen zitten er al behoorlijk goed op.
We hebben gewerkt aan voor het been van achter naar voren in de hand rijden. Als tuiger krult hij zich van nature gemakkelijk op en dan heb je natuurlijk weinig meer om aan te rijden. Na wat afstemming liep hij op een mooi basistempo met een goede basis aanleuning de baan rond. Fijn om weer huiswerk te hebben :j

Daarnaast kwamen tijdens het rijden in het weiland naast de bak ineens twee honden uit de bosjes gesprint. Ik dacht hier gaan we, maar meneer gaf geen kick. Heb hem daarvoor even beloond, echt super braaf gebleven.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:59

@

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:06

@stichlover, nee nog niet echt bezig met aanleuning.
In stap laat hij zijn rug nu wel los en begint zelf te zakken met zijn hoofd.
In draf is het een echte tuiger (hoofd omhoog).
Ben net begonnen met lichte druk te geven, zonder dat hij stil gaat vallen of versneld. Dat hij zo leert dat ik ook in/aan zijn mond kan komen zonder in paniek oid te raken.

Lange lijnen oid heeft hij bij mij nog nooit gedaan (ik zelf ook niet)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:17

Ik denk wel dat jullie er beide veel gemak van gaan krijgen wanneer hij ook leert wat langer te worden in de hals. Tuigers kunnen dat ook (leren).

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:23

Als hij longeren kent, moet met dubbele lijn longeren ook gaan lukken. Wellicht dat een stalgenoot of je instructrice er al handigheid in heeft en jullie op weg kan helpen?
Ik vond het heel fijn dat Murphy al voordat ik erop ging aanleuning en stelling kende door het longeren. Vind het zelf voor geen meter rijden als een paard niet in de aanleuning loopt :')
Daarnaast ook een meer waardevolle manier van longeren dan het werken met bijzetjes o.i.d. Op deze manier leer je ze echt de correcte aanleuning zoeken i.p.v. zakken op fixatie.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:31

stitchlover schreef:
Wij hadden gisteren onze tweede les. Instructrice vond hem al erg verbeterd t.o.v. de vorige keer. De lessen heb ik wel echt nodig als stok achter de deur. Ik ben soms nog te voorzichtig in doorvragen en de afwerking opzoeken (ik beschouw hem nog steeds als net zadelmak).

Hier herken ik mijzelf echt enorm in! Ik beschouw die van mij ook echt als net zadelmak, waardoor het volgende stapje moeilijk te zetten is vind ik zelf.
Ik heb eindelijk volgende maand lessen gepland. Omdat mijn instructrice onwijs druk is en het eigenlijk te ver is om naar mij te komen ga ik 5 dagen met mijn paard bij haar op stal staan. In die 5 dagen gaan we dan 3 keer lessen, waardoor we hopelijk eindelijk echt kunnen rijden en ik genoeg huiswerk mee krijg!

Ik heb er zo zin in, dan kan ik lekker meekletsen hier :j

Afbeelding

Dubbele lijnen heb ik ook gedaan met die van mij, maar ze blijft wat angstig voor druk op het bit. Stelling of in elk geval sturen gaat gelukkig wel super. Zal dus vooral werken zijn aan de aanleuning tijdens mijn lessen. Ik vind dubbele lijnen, mits goed uitgevoerd in elk geval, ook zeker toegevoegde waarde hebben.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 10:33

Ik werk nog steeds nauwelijks rechtstreeks aan het bit. Met longeren gaat hij door de binnenste bitring, over het hoofd waar ik hem aan de buitenkant aan de neusriem en bitring klik.
Opmerkelijk genoeg begint ze nu door het longeren met de bootyband van voor lekker te zakken, dat bood ze eerder nog echt niet aan. Dat gaat wel mooi dus.
Qua rijden mag het de naam rijden niet hebben. 1x in de week zit ik er 10-15 minuten op en proberen we wat te stappen (vaker/langer wil ik nog echt niet, ik ben me er goed bewust van dat ik geen 60kg weeg). Ik zeg proberen, want echt vlot gaat het niet. Afgelopen weekend heb ik haar aan de hand meegenomen naar het eind van onze (doodlopende) straat (200m ongeveer), daar probleemloos vanaf de grond op kunnen stappen en toen liep ze heel braaf terug zonder elke keer te stoppen, als we een duidelijk doel hebben gaat het dus veel beter blijkbaar.

Afbeelding
Rare momentopname waardoor het nog wel heel wat lijkt hihi

Afbeelding

Heb ik al eens verteld hoe elegant ze is?

Afbeelding

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:17

Hahaha ik vind echt dat je zo’n heerlijk paard hebt Qimm, ze is echt heel leuk :=

Zo’n bootyband kan ik ook nog overwegen. Longeren aan halster heeft ze steeds meer en langere stukken echt laag en ontspannen, maar met bit in (en dan de lijn aan het halster over het hoofdstel heen, dus niet aan het bit) vind ze het nog lastig deze ontspanning op te zoeken. Misschien dat zo’n bootyband daarbij kan ondersteunen :)*

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:06

-

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:08

Oef wat een gedoetje met Unique. Hopelijk is er verder niets spannends aan de hand en komt het met tijd en voorzichtig oefenen gewoon weer goed.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:12

[
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:32

Idd wel verstandig om een beetje proactief doen, weet je zsm waar je aan toe bent zodat je op de juiste manier verder kunt