Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:38

Ik lees even mee :)

Mungbean

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:46

Even niet meegelezen maar Shanna en Kruimellover, wat een ellende.
Kruimellover, ik hoop dat je de reden vind en dat het oplosbaar is.
Zelf heb ik ooit een paard met singeldwang gereden waar ik uiteindelijk zo vanaf gelazerd ben dat ik er niet alleen lang van moest herstellen maar ook mijn hele zelfvertrouwen in duigen lag. Heeft jaren geduurd voor ik die angst kwijt was en soms komt het nog ineens opzetten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 15:32

*\o/* :#

Wat ben ik blij en trots!

Vanmorgen vroeg op pad gegaan. Joya liep zo de trailer in, even rukken aan de klep en door!
Onderweg stond ze rustig naast het paard van mijn stalgenoot.
Uitladen op parkeerplaats en opzadelen bij de trailer alsof ze nooit iets anders gedaan heeft.
Daarna begonnen met wandelen in de duinen. Was vooral voor mij zwaar in het mulle duinzand :+
Joya keek haar ogen uit en was vooral erg enthousiast.
Onderweg kwamen we de "wilde" paarden tegen en toen was ze wel erg verbaasd. :D
Later bij een boomstronk opgestapt en verder gereden. Joya weer voorop en nog steeds vooral enthousiast.

Dacht dat ze misschien thuis wel even moe en aan het verwerken zou zijn maar niets van dat alles.
Ze stond erbij alsof we gewoon een blokje om hadden gedaan.
Heel tof en het smaakt naar meer!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wij lopen dus voor :D
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 09-05-20 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 15:38

Wat super Fransje! :))

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 15:54

CalipsoLover schreef:
Coole foto's Serinity! Is het een PRE? Lekker veel body zo te zien.
[...]
Jammer genoeg is het gewoon niet echt een optie om veel verschillende mensen aan Marie te laten komen. Mijn stalgenoten zullen daar absoluut niet voor staan springen, dat weet ik nu al na alle commentaar. En verder, heb ik niet echt iemand buiten mijn lesgeefster. Mijn moeder is bang van Marie, geen optie dus. Verder ook geen vrienden/familie die in de paarden zit. Ben zowat de enige van mijn kring binnen de paarden. Wel heel lief dat jullie willen meedenken. Ja Serinity, ik ga geen afspraken meer maken zonder dat ik er bij ben, dat is wel duidelijk nu. Ik kijk ook wel veel mee langs de zijlijn als ik les heb. Maar ja, ik heb dan ook niet echt een probleem met haar sensibele kant.

Gisteren hebben we lekker gepoetst en geknuffeld, ook weet voetjes gegeven (in het bijzijn van de staleigenares). Want als ik rustig en kalm ben, is zij dat ook. :o

Half PRE, andere helft Fries. Een zogenaamde Warlander dus, minder bekend in NL, wel in Australie en de US. :j

Citaat:
"The Warlander is a horse of Baroque type, produced by crossing Friesian horses with horses of a purebred registered Iberian horse breed such as the Andalusian, Lusitano, or Menorquina. The ideal Warlander combines the Iberian horse's intelligence, facility for collection, flexibility, and powerful hindquarters, with the Friesian's tractability, dramatic leg action, "bone," and strong forequarters.

The crossing of Iberian and Friesian-type horses to produce improved cavalry horses has a history going back to at least the sixteenth century, though the term "Warlander" was coined only in the late twentieth century by the Classical Sportho

rse Stud in Western Australia who named the breed after their association with veterinarian Dr Warwick Vale."

En hij heeft inderdaad behorlijk body, ook versterkt nog doordat hij nog hengst is. Hij mag ook graag laten zien hoe breed hij is hoor, dan ziet hij er ook weer heel anders uit dan wanneer hij lekker op rust in het zonnetje staat te luieren. :')

Goed hoor van je, om zo even de rust te pakken en ook te laten zien dat ze een andere kant heeft. Balen dat er in je omgeving geen mensen te vinden zijn om mee te oefenen. Snap ook wel dat de angst en het beeld dat je stalgenootjes en je moeder van haar hebben ook niet echt meewerkt, dan zou je ook al met een flinke achterstand beginnen, want dat gaat ze zeker weten ook aanvoelen. Het is dat je niet bij mij om de hoek zit, anders had ik me wel als vrijwilliger aan willen bieden.

Maar ben het ook wel een beetje met Miranda eens, dat het wellicht toch een poging waard is te onderzoeken of degene die haar dagelijks in de hand moeten hebben bereid zijn eens samen te werken. Net zoals je nu al beschrijft met het laten zien hoe zich ook kan gedragen als jij als vertrouwd mens rustig en kalm bent. Dat haalt misschien wat spanning bij hen weg, want als die spanning zich alleen maar opbouwt is het eigenlijk wachten tot het een keertje echt mis gaat.En dat zou niet alleen ontzettend rot zijn voor jou en de betrokkenen, maar ook voor Marie zelf.

MirandaFuego schreef:
Serenity, leuk hoor die kleine!
Mijn kleintje is juist heel schuw en verlegen.
Wat goed het springen, toppertje hoor!
Hij neemt de schaduwbalk ook mee! :D

Wat grappig dat verschil? Die van mij zit tegen het arrogante aan namelijk. :') En haha, ja, dat viel me ook pas op toen ik de foto later bekeek. :+ Ik ben nu trouwens van een aantal rechte wilgenstammen "echte" balkjes aan het maken, zodat ook netjes een grondbalk neer kan leggen of meerdere balkjes achter elkaar kan gebruiken. :j

@Fransje: Wauw! Wat een heerlijk verhaal en wat ontzettend gaaf. Kan me helemaal voorstellen dat je blij en trots bent. Ook echt een kadootje voor alle tijd die je al geinvesteerd hebt in het trainen met haar. Ze verteld heel duidelijk dat je het niet alleen goed doet, maar dat ze ook echt vertrouwen in je heeft. Een dik compliment voor jou! :j

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 16:29

Oooh fransje wat gaaf! Ik ben meer dan een beetje jaloers :D

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 16:47

MirandaFuego schreef:
Maar Calipsolover, het gaat er toch om dat andere mensen haar binnen en buiten moeten halen?
Die mensen moeten met haar oefenen lijkt mij.

Ik had het over het voetjes geven, omdat uit die hoek nu ook de commentaar kwam. Het binnen en buiten zetten zou intussen al iets beter zijn met de kruidenmix die ze krijgt dus daar heb ik nu (gelukkig) geen klachten meer over gehad

Fransje wat leuk! Lekker genieten <3

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 17:28

Wat heeeerlijk Fransje, gaaf hoor! Ik kijk daar ook zo naar uit, ritjes met Feyre.

Hij is hoe dan ook prachtig Serenity. Toffe kruising ook, worden veel gebruikt in films of niet?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 02:42

Berdien schreef:
Wat heeeerlijk Fransje, gaaf hoor! Ik kijk daar ook zo naar uit, ritjes met Feyre.

Hij is hoe dan ook prachtig Serenity. Toffe kruising ook, worden veel gebruikt in films of niet?

Dankjewel! <3 En ik zou het eerlijk waar eigenlijk niet goed weten. Kan het me wel voorstellen, want ze zijn over het algemeen heel veelzijdig, werklustig en slim. En ze zien er over het algemeen vrij gaaf uit vind ik haha. . Qua kleuren en het voorkomen ervan kun je ze wel vergelijken met het PRE bestand denk ik. Veel schimmels vooral, soms ook bruin en soms ook zwart, maar echt volledig zwart zoals bij de mijne zie je juist niet zoveel, denk dat dat komt omdat zwart minder vertegenwoordigt is bij de PRE's.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:40

Wordt een Warlander geregistreerd als Cruzado? :)
Denk dat ik een kruising Fries met PRE zo zou benoemen in ieder geval. :o

Joya heeft, zover ik weet, geen goedgekeurde ouders en mag zelfs "de titel" cruzado niet dragen.
Die is un caballo de casa, jardin y cocina.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:49

fransje23 schreef:
Wordt een Warlander geregistreerd als Cruzado? :)
Denk dat ik een kruising Fries met PRE zo zou benoemen in ieder geval. :o

Joya heeft, zover ik weet, geen goedgekeurde ouders en mag zelfs "de titel" cruzado niet dragen.
Die is un caballo de casa, jardin y cocina.

Hij staat inderdaad geregistreerd bij ANCCE als cruzado. :j En feitelijk is het gewoon ook een cruzado hea. ;) Alleen heeft dit type cruzado een eigen stamboekje gekregen. :')

De fokker was ook bezig met het Warlander stamboek, omdat het er toen even op leek dat het ging lukken dat ook in Nederland van de grond te krijgen. Uiteindelijk heeft hij het erbij gelaten omdat het een behoorlijk moeizaam en langlopend proces was. Maar mocht het in Nederland wel van de grond komen dan denk ik wel dat ik hem daar ook nog bij wil aanmelden. Dit is voornamelijk interessant voor ons omdat hij dus nog hengst is, het de bedoeling is dat hij dat ook mag blijven (als hij zich gedraagt) en hij ook al een veulen rond heeft lopen voor wie dat papierwerk ook weer mogelijkheden biedt. :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:05

Ja, voor dat iets erkend kan worden als stamboek is het nog best een hoop te regelen.
Als het vooral gaat om F1 kruisingen is een cruzado-papier ook voldoende.
Maar met eventuele nakomelingen van hem is het dan lastiger,toch?
Zou je terug moeten kruisen op volle PRE voor cruzado papier.

Heb je een foto van zijn veulen? Uit wat voor merrie?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:30

fransje23 schreef:
Ja, voor dat iets erkend kan worden als stamboek is het nog best een hoop te regelen.
Als het vooral gaat om F1 kruisingen is een cruzado-papier ook voldoende.
Maar met eventuele nakomelingen van hem is het dan lastiger,toch?
Zou je terug moeten kruisen op volle PRE voor cruzado papier.

Heb je een foto van zijn veulen? Uit wat voor merrie?

Klopt inderdaad, wil een zoon of dochter van hem in aanmerking komen voor een PRE papiertje dan moet hij een apto-gekeurd spaans vriendinnetje zoeken. :+

Zijn zoon (geen foto's helaas) is geboren uit een onbedoeld avontuurtje welke hij ondernomen had toen hij nog bij de fokker stond, vlak voordat ik hem leerde kennen. Merrie was eveneens een Warlander. Pas een paar weken voor ze beviel kwam men erachter dat ze drachtig was. Ik was overigens ook verrast, had een paar maanden daarvoor op het erf daar bijna dagelijks rondgelopen en niets aan haar had ook maar iets laten doorschemeren over dat ze dus drachtig was. Pas op het laatst groeide haar buik ineens en begon ze in haar gedrag te veranderen. Was ook wel even schrikken, want was absoluut niet de bedoeling eigenlijk, ze was ook nog best jong. 3 jaar. Eerst dachten ze aan een andere jonge hengst als mogelijke vader, die daar ook nog rondliep en nog niet zo lang bij de merries weg was. Wellicht dat die uitzonderlijk vroeg "rijp" was geworden. Maar op een gegeven moment kreeg ik een belletje van de fokker of ik wat gegevens door kon geven ivm DNA-onderzoek. De eerder opgegeven hengst waarvan werd vermoed dat hij de "dader" was bleek namelijk niet de vader te zijn. DNA-onderzoek bevestigde dat mijn grote kerel de stiekemerd was geweest. Er is een mooi zwart hengstenveulen uit voort gekomen dat een huisje heeft gevonden hier niet ver vandaan. Wel is hij geruind, maar hij zou ook niet geschikt zijn voor de fokkerij omdat de familiebanden daarvoor te dicht bij elkaar liggen.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:53

Fransje!!! Wat tof!!!
En serenity, wat een knapperds heb je toch! Grappig ook die blooperfoto haha!
CalLov, verder geen tips, maar ooit wordt het beter. Liefde, geduld en tijd. Alleen daar heb je nu ff niks aan.
Helaas heb ik geen filmpje van voetballende Timmie, als ik bezig ben met hem heb ik echt twee handen nodig hahahaha! 1 voor de clicker en 1 voor de snoepjes ;-)
Duke stuitert op de terugweg, idd zou ik een volgende keer ook omdraaien zodra hij daar mee begint. Heb ooit een bijrijdarabiertje gehad die dit deed, niemand dorst er mee naar buiten juist door dat gedrag. Ik ben er een halve dag mee zoet geweest, maar daarna heeft ze het nooit meer gedaan...

Timmie heeft een vrij rustig weekend gehad, ik moet soms heel erg oppassen dat ik hem niet over-stimuleer. Het clicker borstelen gaat super, elke dag maak ik een borstel slag meer voordat hij de snoep krijgt en tot nu toe gaat dat dus echt heel goed.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:38

Aii wat een pech met je kaptoom Fransje -O- Maar de nieuwe optie is super mooi! En zo heerlijk zo lekker naar buiten kunnen *\o/*

Pinda heeft hele kleine voetjes, tot deze week stond ze op maat 0 := Nu een klein maatje 1, het gaat vooruit gelukkig! Ze leeft qua uitgaven wel op grote voet :+
Als veulen moest ze in haar oren groeien...inmiddels als volwassen paard moet ze nog in haar buik groeien :+ Maar dat is niet zo heel raar, ze heeft haar bouw van haar moeder wat dat betreft. Dit is Miep in niet-drachtige vorm :Y) :=

Afbeelding

Kruimellover heeft vandaag de DA over de vloer, toch? Succes! Jij zelf al wat minder blauw?

Wauw, wat springt hij enthousiast Serenity! Leuk om zo te doen :j
Die kleintjes zijn zo lekker brutaal en dapper he :))

Mooie foto Granoek :) Hij is inderdaad behoorlijk dribbelig op de terugweg, dan is het meteen wel nog meer paard :wow:

Wij hebben een druk weekend gehad, vrijdagavond een rodeo-Pinda aan de longeerlijn gehad := En zaterdag les, helaas nog steeds aan het prutsen rechtsom -O- Maar instructrice heeft fijn geholpen dus we knutselen weer verder, en daarna nog buiten stukje uitgestapt :)

En gisteren met Pinda gaan wandelen, zijn helemaal naar het industrieterrein gewandeld (is ongeveer een uur bij elkaar te voet heen en terug). Ze was zo zoet <3 Haar eerste luchtremmen aflatende en rijdende "vrachtwaggel" ontmoet, gaf ze niks om. Stoere puppy! Helaas op de terugweg werd ze aangevlogen door een stel onopgevoede rothonden...schoot 4 passen in galop weg maar gelukkig had ik de lange leadrope eraan en kwam ze braaf terug op druk, alleen vloog toen aan de andere kant ineens een zwaan op pal naast ons dus toen moest er ook nog even gedribbeld worden. Ik had een hartverzakking...maar na een minuutje of 2 daarna was ze zelfs alweer op haar gemak, spanning afvloeien kan ze wel <3 Dus al met al erg trots op de muppet :)

En ik heb dus op Het Stubben Zadel gezeten. Stalgenoten verkneukelden zich "oh dat zal wel wennen zijn!" "Daar ga je echt niet op kunnen zitten!" "Morgen spierpijn!". Nou ik stap op...net of ik thuis kwam, man wat is mijn lijf toch gemaakt voor die zadels <3 Dat zit echt als een huis...dus als dressuurzadel terugkomt deze week de zadelmaker maar even vragen ook naar mijn oude springzadel te kijken of die er niet op kan :+

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:57

Och, ik vind Miep echt heel erg mooi gebouwd ook. <3 <3 <3

En gaaf dat het wandelen goed ging, en balen van de honden maar tegelijkertijd ook heel fijn om te merken hoe ze dus reageert en bereikbaar blijft voor jou in een spannende situatie. :j Mijn grote kerel gaat nog altijd even met alle 4 de hoeven tegelijk los van de grond bij de geluiden van het luchtdruksysteem bij vrachtwagens.. :') Dapper hoor dat zij er niet van onder de indruk is. *\o/*

Wat fijn ook dat je zo'n goede ervaring had met het zadel! Ik heb echt heel weinig ervaring en kennis van engelse boomzadels dus voor mijn gevoel ogen ze altijd allemaal hetzelfde op het verschil tussen springen/dressuur na.. :')

@Mrs_Midnight: Over-stimuleren is soms juist het moeilijkste, zeker als je de smaak te pakken hebt! :') :j Maar goed dat je daar wel ook zo op let! En fijn dat het met het clickeren zo goed gaat. Begrijp ik het goed dat je oefent met "los" borstelen in de weide/paddock?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 10:22

Wow vientje, Dexter had maat 8 van ijzers maar toen die te klein werden kreeg hij er op maat gemaakt _O- nu geen ijzers meer en Duke ook niet maar heb wel zijn hoeven eens gemeten voor eventueel later hoefschoenen en ik kwam zowel breedte als lengte uit op 18,5cm haha. Bij Dexter was dat 21

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:33

Granoek schreef:
Wow vientje, Dexter had maat 8 van ijzers maar toen die te klein werden kreeg hij er op maat gemaakt _O- nu geen ijzers meer en Duke ook niet maar heb wel zijn hoeven eens gemeten voor eventueel later hoefschoenen en ik kwam zowel breedte als lengte uit op 18,5cm haha. Bij Dexter was dat 21

:wow: Ik wist dat de koudbloedjes flinke voeten hadden, maar zo in cm's uitgelegd is het verschil al helemaal huge.. Ik pakte er namelijk even een liniaal bij om te visualiseren hoe breed/lang dat dan eigenlijk is, wauw haha. :=

Ik draag bij mijn kerels eigenlijk altijd al versterkte neuzen (volksmond stalen neuzen genoemd), ook omdat ik meestal sowieso op werkschoenen/werklaarzen rondstap. Doe jij dat ook? Want dat moet toch wel even gigantisch doorbijten zijn als zo'n kerel op je teen/voet gaat staan. :\

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:38

Hoi allen,

Ik was vrijdag een berichtje aan het typen over Dije.. had lekker bijgelezen ook.. maar toen kreeg ik een belletje dat mijn lieve oma is overleden... ;( Nu is het wat meer gedaald, en wil ik graag mijn berichtje afmaken, want daar word ik blij van :) Laatste berichtjes alleen niet meer bijgelezen, sinds vrijdag dan..

Dije is de laatste tijd zo gegroeid, in het begin zo bangig, maar nu al zo flink!! Slaapt ook heel veel!!

Afbeelding

Net als de andere mannen, achterin het beeld :=
En ook het liefst helemaal languit..... :')

Afbeelding

Bij de tandarts geweest en 3 dopjes kwijt :D

Afbeelding

Longeren waren we natuurlijk al mee bezig en hebben jullie ook al wel beelden van gezien :D Vorige week wilde ik op een heerlijke windstille dag eens iets nieuws proberen en heb ik een zeil opgerold.. waar we zo mee begonnen :P :

Afbeelding

Niet veel later waren we al zo ver:

Afbeelding

Toen dachten we, kunnen we nog wel verder uitbouwen:

Afbeelding

En uiteindelijk ook nog zo geprobeerd:

Afbeelding

Afbeelding

Trots!!! :D Geen spier verrekt!!! 0 spanning opgebouwd, dit had ik echt zó niet verwacht! Is zijn vertrouwen in mijn vriend toch enorm gegroeid <3

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:42

Wow :wow: Dan hebben ze dus echt 8 maten groter dan Pinda, en dat terwijl Pinda niet zoveel kleiner is :)) Heerlijke schuiten dan :D

Smid was in eerste instantie ook echt aan het vloeken hoor, ze heeft mooi gevormde voeten maar ze zijn gewoon écht te klein. Zit een beetje in haar afstamming verankerd helaas. Miep heeft ook met moeite maatje 2 :+

*edit: ach jee, gecondoleerd Utopia :(:) Was het onverwacht?
Dije is een hele stoere knappe kerel! +:)+ *\o/*

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:44

:(:) Och, dat is naar nieuws Utopia, heel veel sterkte en ik gok dat je bij de paardjes ook veel rust en steun kunt vinden! Die lig-foto's zijn heerlijk zeg, wat een uitzicht zo. En Dije doet het ook weer super +:)+ Knappe man gaat dat worden, ik zie al wat meer spierballen ontstaan! <3

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:52

Utopia gecondoleerd met je oma... En wat doet Dije dat knap zeg!
Timmie zijn voetjes worden gewoon bekapt, volgens mij is de maat prima.

Serenity, ja ik oefen met los borstelen. Van zodra Timmie vorig jaar bij me is ben ik meteen begonnen met poetsen en trutten, overal aanzitten. Vond hij nooit moeilijk, spannend of vervelend. Nu van het voorjaar begon hij ineens met weglopen tijdens het poetsen. Aangezien hij op een PP staat, en in de zomer op een mega grote wei, wil ik gewoon dat hij blijft staan. Dus er een clicker oefening van gemaakt, begonnen met 1 strook borstelen en dan click-snoep, we doen er per dag 1 bij. Tot nu toe blijft hij dus braaf staan ;-) (even een hickupje gehad, eerst was het strook-click-snoep, toen ging hij achteruit lopen om asap die snoep te krijgen, nu is het dus strook-stap naast zijn hoofd-click-snoep)
En dan las ik een pauze in (ga ik even uitmesten enzo) en daarna bied ik nog een andere oefening, spelletje of longeersessie aan. Hij kan (en begrijpt ook) gelukkig ook nee zeggen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:53

Dankjulliewel :+: Mijn oma had een wond aan haar voet, maar door de slechte aderen in haar benen kon haar lichaam de wond niet meer herstellen en werd hij steeds erger, tot op het laatst dat haar voet bijna weggevreten werd... Dat ging gepaard met zóveel pijn :( En amputeren ging niet meer, want oma is helaas wat dement, dus dat zou rampzalig worden.. uiteindelijk kreeg oma zoveel pijnstilling dat ze rustig is ingeslapen. Dus het was niet onverwacht, maar wel veel sneller dan ik had gedacht :(

En inderdaad, ik ben zó blij met al die lieve diertjes om me heen, die geven me enorm veel rust <3

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:54

*\o/*
Afbeelding

Straks even bijlezen!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:58

xXutopiaXx schreef:
Dankjulliewel :+: Mijn oma had een wond aan haar voet, maar door de slechte aderen in haar benen kon haar lichaam de wond niet meer herstellen en werd hij steeds erger, tot op het laatst dat haar voet bijna weggevreten werd... Dat ging gepaard met zóveel pijn :( En amputeren ging niet meer, want oma is helaas wat dement, dus dat zou rampzalig worden.. uiteindelijk kreeg oma zoveel pijnstilling dat ze rustig is ingeslapen. Dus het was niet onverwacht, maar wel veel sneller dan ik had gedacht :(

En inderdaad, ik ben zó blij met al die lieve diertjes om me heen, die geven me enorm veel rust <3

Y;( Hier ook ervaren hoe iets wat in de verwachting ligt toch ook flink een klap kan geven als het sneller gaat dan je dacht. Merkte dat mensen soms dat onderschatten omdat ze denken dat het minder zeer doet als je het aan ziet komen. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Verlies kan een mens op heel veel manieren raken, verwacht of onverwacht. Trakteer jezelf maar op veel tijd-tussen-de-paarden inderdaad, goed voor hoofd en hart zeggen ze wel. ;)

En bij deze nog een extra :(:) vanuit het hoge noorden.