Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 20:29

@paint_girl, hahaha vakantiegeld uitgeven aan een zadel is ook precies wat mijn plan is! Was even lichtelijk in paniek toen mijn geld op was na mijn verhuizing in april. Toen ging er ineens een lampje branden :)* vakantiegeld!! *\o/*

Ik heb mijn haf het liefst ook hele dagen op de wei. Vorig jaar lukte dat niet, maar toen deed ze ook nog niet zo veel. Hopelijk dit jaar wel nu wij aan het werk gaan samen.

Paint_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 20:34

Remark schreef:
@paint_girl, hahaha vakantiegeld uitgeven aan een zadel is ook precies wat mijn plan is! Was even lichtelijk in paniek toen mijn geld op was na mijn verhuizing in april. Toen ging er ineens een lampje branden :)* vakantiegeld!! *\o/* .
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Lang leven het vakantiegeld hahaha! En dat wordt behoorlijk wat, aangezien ik echt belachelijk veel gewerkt heb afgelopen jaar. :):)

Gimme_Joy schreef:
Net een laagje vitalbix nutrimash gevoerd en ze had het binnen een mum van tijd op. Ook graast ze prima en heeft ze geen koorts. Morgen maar even een zak vitalbix halen en dan krijgt ze gewoon iedere keer als ik er ben een beetje slobber. Desnoods gooi ik er nog een handje van die junior brokjes bij. Ze ziet er niet uit alsof ze iets tekort komt overigens :o

Bij flynn hielp het om zijn biksjes beetje nat te maken toen hij zo ontzettend aan het wisselen was.

Hier gaat flynn ook maar paar uurtjes per dag de wei op straks. Hij is rond zat en verder krijgt hij voldoende ruwvoer om de dagen door te komen. Voorgaande jaren stond hij wel 24/7 op het gras. Maar op de huidige stal is er niet voldoende gras voor 24/7 op te staan.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 20:46

Wij hebben ze hier ook niet op de wei, want daar staat (nog) geen hek omheen :+ We hebben ze wel in groepjes op de paddock staan met onbeperkt hooi van eigen land, dus ze kunnen wel de hele dag wat knabbelen als ze daar zin in hebben.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 20:46

Hahaha nou top Paint_girl! Heb je tenminste voldoende keuze.

Wat zijn jullie van plan maximaal aan je eerste zadel uit te geven? En gaan jullie voor een nieuwe of tweedehands?

Ik ga naar de countrymill voor een tweedehands. Budget ben ik nog niet over uit.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 20:49

Ik had een budget van 700,- in mijn hoofd. Mijn zadel heeft uiteindelijk 500,- gekost inclusief zadeltas.

Hij is tweedehands, maar dat is prima. Dat is al mijn tack op dit moment. :D

Uiteindelijk gaan we voor een custom made, maar dan moet Joy helemaal uitgegroeid zijn.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 20:49

Ik ga voor tweedehands en wil echt niet duurder gaan dan 800/900 euro. En dat vind ik eigenlijk ook al aan de hoge kant... Maar anders is het aanbod vaak weer te klein.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:18

linda2008 schreef:
Retjet, dat is top!!!! Briljante oplossing! Ook als je buiten even geen opstapje bij de hand hebt ofzo :Y)
Ja toch! :D

Paint_Girl schreef:
Zijn die van jullie ook zulke zandmonsters?

[ [url=m/tXeYF7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Muhahaha, ik heb echt een prinsesje die zich niet graag vuil maakt als het te nat is. :D Het zand moet droog genoeg zijn eer erin gerold kan worden. >;) Hetzelfde met modder. No way dat Aliaa zich vuil gaat maken als het nat is! :brr:
Flynn heeft zo te zien zijn best gedaan. _O-

nicky_rilana: Heerlijk zeg dat het lekker relax kon! :D

fransje23: Volgens mij is zand makkelijker van je witte af te krijgen dan poepvlekken? :')

Orchidee14: Oh super spannend! Heel veel succes met de verhuis enzo! *\o/*

Robijntjah: Haha oeps, dat is echt een heel ander karakter van paard dan. :')

Remark: Ik heb 1750 (ongeveer) uitgegeven aan mijn nieuwe Freemax. Maar in principe is dat een zadel (boomloos) die voor de rest van Aliaa haar carrière mee zou moeten kunnen.

Aliaa staat op gras, ik wil haar zoveel mogelijk buiten. Maar het grootste deel van de dag staat ze op een kale weide, maar ik probeer haar zo vaak als ik kan naar mijn eigen weide te brengen voor een 2 a 3 uur. Daar is het gras rijker, dus ik durf haar er nog niet langer op te laten. := Ze genieten zo van die grasjes, ik zou het zo zonde vinden om ze nooit even relax te kunnen laten grazen. Al ben ik toch bang voor hoefbevangenheid hoor. Ik heb nog nooit een sober ras gehad dat daar extreem gevoelig voor is.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:29

Joep staat op een paddock Paradise. Hij staat dus nooit binnen. :+ Ik heb persoonlijk niet het idee dat ze gras missen.

Een groot deel van de kudde staat ook om medische redenen hier. *D

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:44

Remark schreef:
Wat zijn jullie van plan maximaal aan je eerste zadel uit te geven? En gaan jullie voor een nieuwe of tweedehands?

Te veel denk ik zo. Woensdag komt een zadelmaakster langs. Ik heb voor mijn andere paard een custom, maar vond de levertijd van custom te lang dus heb ik nu iemand anders gevraagd. Als ze woensdag geweest is dan weet ik meer kwa prijs. Maar ik denk ook dat het een nieuw zadel gaat worden.....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:48

Malik staat ook nooit in de stal opgesloten, behalve als hij zijn brokjes krijgt, maar dat vindt hij geen probleem. :D

Hopelijk hoef ik helemaal geen geld uit te geven aan een zadel. :D

Gimme_Joy, je geeft marshmallowbrokjes aan je paard! _O-
Mijne krijgen metazoa pitamientjes. :9

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:11

Grappig om te zien dat iedereen het anders aanpakt qua zadels.

Ikzelf had max 1000 euro in mijn hoofd. Moet de prijs kwaliteit wel in orde zijn uiteraard. Zou leuk zijn als het voor 500 euro lukt. Aller belangrijkste is natuurlijk dat het goed past.

Nicky_rilana ben je niet bang dat je snel weer een ander zadel moet kopen en dat je veel geld verliest op je nieuwe zadel? Dat is de reden dat ik toch voor een goeie tweedehands kies voor deze beginperiode.

Retjet, ik ga jou freemax ook eens opsnorren. Blijft toch wel interessant die flexibele zadels.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:15

Die van mij krijgen ook metazoa.

Ik hoop dat ik niets hoef uit te geven aan een zadel. Ik heb een mooi Trekker zadel liggen en ik hoop dat die goegekeurd wordt door de zadelmaker. :D Anders koop ik een ghost dan ben ik maximaal 700 euro kwijt.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:18

Remark schreef:
Grappig om te zien dat iedereen het anders aanpakt qua zadels.

Ikzelf had max 1000 euro in mijn hoofd. Moet de prijs kwaliteit wel in orde zijn uiteraard. Zou leuk zijn als het voor 500 euro lukt. Aller belangrijkste is natuurlijk dat het goed past.

Nicky_rilana ben je niet bang dat je snel weer een ander zadel moet kopen en dat je veel geld verliest op je nieuwe zadel? Dat is de reden dat ik toch voor een goeie tweedehands kies voor deze beginperiode.

Retjet, ik ga jou freemax ook eens opsnorren. Blijft toch wel interessant die flexibele zadels.

Ja daar ben ik zeker bang voor. Ik wilde eerst een wintec kopen dat is dan niet zo duur, maar dat rade verschillende zadelmakers mij af. Als ik voor een goeie 2dehans ga ben je ook redelijk wat geld kwijt, zeker omdat de meeste zadelmakers dan extra geld vragen voor het opmaat maken van het zadel. En daarbij is mijn paard heel erg rond geribt en een smal borstkastje waardoor veel zadels naar voren zullen schuiven.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 22:27

Mashmellow :') ze vond het ook om te smullen!

https://youtu.be/BevXHQRcQmI

Beetje suf gefilmd. Wilde aan stalgenootje laten zien (van wie ik een schepje mocht hebben) dat ze het lekker vond :Y)

Ik heb nul verstand van engelse zadels. Wist wel al snel dat ik geen boonloos zadel wil, daar ik vind dat je toch wat stabiliteit mist.

Bij Eurohorse hebben ze een jonge paarden plan. Een mooi inruil systeem waarbij je alleen betaald voor het gebruik van een zadel. Ze komen dan iedere drie maanden om te passen en desgewenst het oude zadel om te ruilen.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:30

Gimme_Joy schreef:
Mashmellow :') ze vond het ook om te smullen!

https://youtu.be/BevXHQRcQmI

Beetje suf gefilmd. Wilde aan stalgenootje laten zien (van wie ik een schepje mocht hebben) dat ze het lekker vond :Y)

Ik heb nul verstand van engelse zadels. Wist wel al snel dat ik geen boonloos zadel wil, daar ik vind dat je toch wat stabiliteit mist.

Bij Eurohorse hebben ze een jonge paarden plan. Een mooi inruil systeem waarbij je alleen betaald voor het gebruik van een zadel. Ze komen dan iedere drie maanden om te passen en desgewenst het oude zadel om te ruilen.
Ik heb absoluut niet het idee dat ik steun mis bij de Freemax hoor. Verder heb ik helemaal geen ervaring met boomloze zadels trouwens, dus ik heb niets om mee te vergelijken. :P Maar in het Freemax topic lees ik vaak dat heel stevig in het zadel zit voor boomloos te zijn.

Dat jonge paardenplan is echt handig!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 22:33

Ik heb inderdaad ook gekeken voor een equiflex. Maar durfde het toch niet aan. En dat jonge paardenplan is voor mij dan inderdaad lucratiever.

Maar heb er ook weinig ervaring mee hoor. Een keer op een boomloos zadel gezeten en dat vond ik verschrikkelijk haha

Edit: dat metazoa klinkt goed! Ik wil alleen Joy mee laten eten met de stalbrok. Die is afgestemt op het ruwvoer dat ze krijgen. Dan is het fijn dat ik daarnaast dus de lexa junior als supplement kan bijvoeren. Want je hoef daarvan maar 90 gram per dag te geven.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 23:06

Ik voer tegenwoordig agrobs mineral brokjes ter veravnging van vitalbix daily complete. Die laatste is nl obv luzerne. Iets waar paarden jeuk van kunnen krijgen. Omdat die van mij altijd jeukerig is in dr zomer probeer ik nu dit. Wie weet helpt het. Ben tot nu toe tevreden.

Wat handig zo’n jonge paarden plan. Nog nooit van gehoord.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 23:18

Iedereen dol enthousiast over vakantiegeld. Ik hoor echt niemand over vakantie :') (ik zelf ook niet haha!)

Kuch :o ik ga maar niet hardop zeggen dat ik 2500 euro kwijt ben aan mijn zadel? := nou heb ik wel het geluk dat ze niet té veel meer zal groeien dus ik kon het wel gelijk goed aanpakken :j
En ook met een soort jongen paarden plan (extra controles enz.)

Weidegang, paddock, iedereen moet lekker doen waarvan hij/zij denkt dat het beste voor zijn/haar paardjes is toch? :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 23:25

Vakantiegeld? Wasda? >;) :')

Al mijn zuurverdiende appeltjes voor de dorst gaan dit jaar mooi naar dat edele dier van mij. :+

Wellicht kan ik in de herfstvakantie nog een weekje richting de Canarische eilanden. Maar dat ligt er maar helemaal aan of Joy een snelle leerling is of niet -:)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 23:39

Wij gaan ook bijna nooit op vakantie met de dieren aan huis.
Het vakantiegeld gaat wel altijd op. :D

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 23:45

Haha hier ook zo. Vakantie doen we niet aan... vakantiegeld uitgeven wel :Y)
Dit jaar goed besteed met het zadel 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 00:31

Robijntjah schreef:
Gefeliciteerd Orchidee!
Je kan even een kijkje nemen in het paarden aan huis topic, komen soms best handige tips voorbij!

Bedankt voor de tip. Ga ik zeker even kijken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 08:10

Spannend en leuk, Orchidee! Succes met de verhuizing en alles wat daar bijhoort!

Ik hoop dat ik een tweedehands zadel kan vinden aangezien het zadel wat ik graag wil nieuw ongeveer € 2.700 kost := :$ Goede tweedehands is rond de 1800 maar dan moet ik die wel uit Duitsland halen in Nederland zijn die zadels vrij zeldzaam.
Voordeel is wel dat het zadel eenvoudig aanpasbaar is, zowel de boom als de kussens. In principe hoef ik daarna geen ander zadel meer (hoop ik)
Geld voor een zadel ben ik opzij gaan zetten op het moment dat ik haar kocht, drieënhalf jaar geleden. Ze heeft een eigen spaarrekening, is ook een back up voor hoge dierenartskosten enzo.

Ik ga trouwens wel op reis maar dat is pas in november, ga dan drie weken weg!

Joya gaat vanaf eind mei 24/7 op de wei. Land wordt eerst gemaaid dus we moeten nog even wachten.
Momenteel staat ze overdag ook op het weiland maar daar staan ze de hele winter al op en die is dus kaal en vertrapt.
Ze is wel echt dol op gras. Heb zelden een paard zo snel zien grazen!
Hoop dat ze niet te dik gaat worden maar afgelopen jaren was dat nooit een probleem.
Ik zorg er wel voor dat ze goed op gewicht het land op gaat. Als ze al vadsig zijn is er geen beginnen aan.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 08:15

Linda2008, vivary toevallig?

Ik ben trouwens al op vakantie geweest afgelopen feb :o dus ook nog zomervakantie vond ik onnodig. Mijn vriend gaat wel altijd een weekje vissen met vrienden in september, dus dan ga ik soms met mijn beste vriendin ook weg een paar dagen. Dit keer sicilie waarschijnlijk! Twee jaar terug naar nice geweest, was erg leuk!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 08:42

Hier ook n zandmonster :)
Afbeelding

Gentle staat sinds maandag lekker op de wei en aangezien zijn moeder het spannend maakt nu ze eigenlijk iedere dag n half broertje of zusje van Gentle op de wereld kan zetten heeft Gentle nu n week of iets meer vakantie.

Hij staat nu bij de 8 jarige ruin die ik zelf gefokt heb op de wei en dat gaat zo goed <3

Natuurlijk ging dat wel even gepaard met wat "hengstengedrag" _O-
Afbeelding

Mijn knapperd <3 <3
Afbeelding