[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:24

Ik snap t niet meer art. Wil je hem nu gewoon niet wegbrengen, of ben je bang dat er toch its medisch is? Het een lijkt nu een smoes voor t ander?

Als je zelf de ervaring/hulp niet hebt, hbe je 3 opties: aan blijven modderen en jezelf + pony ongelukkig maken; pony wegbrengen naar iemand die er wel verstand van heeft: pony verkopen, wat dan nog vriendelijker is dan optie 1 imo.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:25

Dit is echt eindeloos... :roll: Je bent echt heel wantrouwig, maar dat mag niet ten koste van je paard. En dat is exact wat nu gebeurt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:07

Art volgens mij heb je nu gewoon echt een schop onder je kont nodig. Kom op stel je niet zo aan en zoek niet allerlei uitvluchten.
Ben er van overtuigd dat de trainster hem echt correcter kan jij. Juist door jou onzekerheid en gebrek aan inzicht doe je dingen die niet altijd handig zijn. Dat zal bij een ervaren trainster echt niet voorkomen.
En je moet kunnen loslaten als je het alleen vertrouwd als je er iedere training bij kan zijn gaat er ergens iets niet goed. Of je hebt toch niet de juiste uitgezocht al vraag ik mij af of er dan ooit iemand komt die je wel vertrouwd.
Kom op zet door dit ga je niet alleen redden om er een fijn rijpaard van te maken. Ook niet met hulp van je zus!!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:27

Maar als ik het goed begrijp denk of vind jij dus dat de persoon die jij hebt uitgekozen niet diervriendelijk rijdt?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:29

Ook even kanttekening dat dit allemaal terug te vinden zal zijn voor potentiële klanten die te stal googlen. Terwijl er geen enkele reden is om de stal te verdenken van paard-onvriendelijke praktijken. Het zal je stal maar zijn -O-

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:51

Och, ik denk dat die er wel doorheen prikken hoor. Zou ik in dit geval wel doen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:07

Trainster is bij Limo geweest, staat achter de idee van bitloos, en wil de eerste week enkel grondwerk doen. Lijkt me niet het type van "trek die knol in de krul". Denk zelfs dat het Limo goed zou doen om eens een nieuw en rechtlijnig pad in te slaan, waarop jij dan kan verder werken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:12

Art_Ificious schreef:
Zal jullie even 1 dingetje duidelijk maken. In Nederland zijn de meeste ruiters idd bekommerd om hun paarden. Hier in België zie ik helaas nog te vaak (prof)ruiters die hun dier in de krul trekken,neusriemen snoervast doen zodat paard amper kan slikken en helaas vind het publiek dat nog mooi ook waardoor Dit blijft bestaan. Ook te vaak nog jonge dieren die al meteen in de krul moeten lopen. En takt fouten die door jury niet gezien worden. En dan soms verhalen over manier hoe ze dieren trainen.

Daarom ben ik best wel wat angstig voor wat met limo gaat gebeuren. Want wil ik er elke training bij zijn moet ik extra bijbetalen zogezegd omdat ze dan haar agenda moet aanpassen hieraan.

Ik geef het wel een kans, maar merk ik dat limo in gedrag te hard veranderd op negatieve manier (na een maand) ga ik hem er wel weghalen.

Troost je dat soort stallen zijn er in Nederland ook.

Maar ik neem aan dat je deze stal met zorg hebt uitgekozen dus zal het wel goed zitten, toch?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:13

zorro schreef:
Och, ik denk dat die er wel doorheen prikken hoor. Zou ik in dit geval wel doen.

Ja laten we dat idd maar hopen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:16

Als je nu je paard weer niet gaat laten beleren vind ik het triest voor Limo. Dier is nu 4 toch? Hoogste tijd dat hij naar school gaat en dat je er iets mee gaat doen.
En anders moet je je maar achter je oren krabben met de vraag hoelang je jezelf wil laten doorgaan met dit ellenlange verhaal.
Het klinkt misschien hard maar jij hebt gewoon echt een schop onder je achterste nodig. Dit gaat jou niet goed doen en al helemaal Limo niet

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:31

Jeetje, wat scheer jij heel paardenlievend België even ongegeneerd over één kam := in jouw kringen heb je misschien de ervaring dat het niveau van kennis en kunde triest is (als in, geen gelul trek 'm in de krul), maar dat soort ruiters vind je in elk land. In België zijn er meer dan genoeg kundige trainers met verstand van biomechanica en het correct gymnastiseren van paarden. Alleen is het vaak zo dat deze mensen zodanig veel cliënteel hebben, dat ze niet actief online adverteren. De stal waar ik rij, en waar je je paard in training kunt zetten/kunt laten uitbrengen, is bijvoorbeeld niet eens op internet te vinden. Alleen al via-via heeft ze zoveel werk dat er altijd een wachtlijst is.

Beetje jammer dat een heel land gegeneraliseerd wordt. Het is niet omdat jij ze niet kent, dat er geen kundig paardenvolk in België zit :+

Ik heb je een tijd geleden proberen te helpen door je een plek bij ons aan te bieden (niet ver van jou en goed bereikbaar met OV), waarbij je pony getraind zou worden voor een symbolische prijs, bijna de helft minder dan wat het normaliter kost daar. Gewoon omdat ik je pony zo'n oneindig lieve zachte uitstraling vind hebben, en ik het hem gun dat er gewoon eens doorgepakt in plaats van aangeklooid wordt. Wordt ponylief veel gelukkiger van, weten wat er van hem verwacht wordt en hierdoor zelfvertrouwen en plezier in het werk krijgen. Had ik al gezegd dat ik een zwak heb voor pony's? :')
Maar goed, ik heb sterk het idee dat je gewoon je pony niet uit handen wilt geven, al zou Anky zelf op haar blote knieën komen smeken of ze dat gratis voor je mag doen. Wat ik alleen jammer vind, is dat je er niet voor uitkomt. Eerst was je enthousiast over Limo wegbrengen naar deze stal, maar nu heb je je ineens bedacht dat heel paardrijdend België de verkeerde visie heeft en doe je het daarom maar niet? Lieve Art, zie je dan niet dat jíj tot de groep mensen behoort die niet in staat is om een jong dier correct op te leiden? Want je rommelt al zo lang aan, en inmiddels rij je nog steeds (of zelfs opnieuw) alleen aan de longe. En dat is niet erg, maar wees dan in het belang van je pony in staat tot zelfreflectie en laat het door een ander doen.
Denk eens op de lange termijn. Je kunt wel zeggen dat je hem nooit verkoopt, maar als je eerlijk naar jezelf kijkt weet je ook dat je zomaar iets anders kunt roepen over een jaar. En dan? Wil je dat Limo kans maakt in de handel, maak er dan een fijne rijpony van. Als 8-jarige die nog niets kan en niets gezien heeft, maakt hij weinig kans in de handel met zijn maat, aangezien ze dan vaak voor kinderen moeten dienen.

Nog een tip: bespreek geen stallen in je topic meer. Ik zou als trainstal zijnde me twee keer bedenken als ik dit lees. Voor je het weet word je weggezet als mishandelaar door een beginnende ruiter die het allemaal denkt te weten.

Het is misschien pittig neergezet Art, maar echt, kijk eens kritisch naar jezelf. Laat je ego eens los. Het is niet erg. Maar ga nu eens in het belang van je pony denken.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:41

Nou dat aanbod van catnip had ik met beide handen aan gegrepen ts. Wat een kans, en wat aardig!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 07:50

Heel goed verwoord, Catnip. En helemaal mee eens.
TS, denk eens in het belang van je pony en niet vanuit jezelf. Je hebt al zoveel kansen laten liggen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 08:20

En als jij problemen aan zijn achterbeen vermoed lijkt rijden aan de longe nu niet de beste training. Juist recht vooruit met die pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 08:55

Art_Ificious schreef:
Zal jullie even 1 dingetje duidelijk maken. In Nederland zijn de meeste ruiters idd bekommerd om hun paarden. Hier in België zie ik helaas nog te vaak (prof)ruiters die hun dier in de krul trekken,neusriemen snoervast doen zodat paard amper kan slikken en helaas vind het publiek dat nog mooi ook waardoor Dit blijft bestaan. Ook te vaak nog jonge dieren die al meteen in de krul moeten lopen. En takt fouten die door jury niet gezien worden. En dan soms verhalen over manier hoe ze dieren trainen.

Daarom ben ik best wel wat angstig voor wat met limo gaat gebeuren. Want wil ik er elke training bij zijn moet ik extra bijbetalen zogezegd omdat ze dan haar agenda moet aanpassen hieraan.

Ik geef het wel een kans, maar merk ik dat limo in gedrag te hard veranderd op negatieve manier (na een maand) ga ik hem er wel weghalen.

Sommige paarden hebben 'baat' bij in de krul trekken omdat ze dan tenminste weten waar aan toe zijn (even heeeel simpel gezegd). Het is eens tijd dat limo aan het werk gaat en eens regelmaat in zijn leven krijgt. Breng dat beest weg want anders komt er echt niks meer van terecht. -O- Je moet er JUIST niet elke training bij zijn, hij neemt toch jouw spanning over. Zet hem neer en kom pas over 2 weken weer kijken. Heb je vast een hele brave en opgevoedde pony terug. Ik snap niet dat je een professional in twijfel brengt en het zelf beter denkt te doen; afgelopen jaar is er weinig van de grond gekomen. Zelf kun je het niet oplossen dus zet Limo weg en ga een tijdje niet kijken, dan zul je zien hoe een professional dingen juist aanpakt en oplost. :j

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 09:05

Ze heeft bij de 2lazy7 een opleiding gedaan. Daar trekken ze echt geen paard in de krul. Of praat je nu je stalbaas na? Dit waren toch zijn woorden ?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 09:11

Art, ik hoop dat je je pony nu eens gewoon wegbrengt. Dit schiet zo toch niet op?
Ik reed handig genoeg,en heb mijn ( overigens gezonde) paard voor het inrijden weggebracht. Was er erg tevreden over.

Juist omdat jij zo twijfelt over zijn lijf. Dit is nu het moment om te zeggen: hij gaat rustig aan t werk en dan zijn er 2 opties: hij verbetert of het gaat lichamelijk echt niet en dan weet je tenminste,waar je aan toe bent. Beetje zo doorgaan heeft toch totaal geen zin?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 09:35

Catnip schreef:
Jeetje, wat scheer jij heel paardenlievend België even ongegeneerd over één kam := in jouw kringen heb je misschien de ervaring dat het niveau van kennis en kunde triest is (als in, geen gelul trek 'm in de krul), maar dat soort ruiters vind je in elk land. In België zijn er meer dan genoeg kundige trainers met verstand van biomechanica en het correct gymnastiseren van paarden. Alleen is het vaak zo dat deze mensen zodanig veel cliënteel hebben, dat ze niet actief online adverteren. De stal waar ik rij, en waar je je paard in training kunt zetten/kunt laten uitbrengen, is bijvoorbeeld niet eens op internet te vinden. Alleen al via-via heeft ze zoveel werk dat er altijd een wachtlijst is.

Beetje jammer dat een heel land gegeneraliseerd wordt. Het is niet omdat jij ze niet kent, dat er geen kundig paardenvolk in België zit :+

Ik heb je een tijd geleden proberen te helpen door je een plek bij ons aan te bieden (niet ver van jou en goed bereikbaar met OV), waarbij je pony getraind zou worden voor een symbolische prijs, bijna de helft minder dan wat het normaliter kost daar. Gewoon omdat ik je pony zo'n oneindig lieve zachte uitstraling vind hebben, en ik het hem gun dat er gewoon eens doorgepakt in plaats van aangeklooid wordt. Wordt ponylief veel gelukkiger van, weten wat er van hem verwacht wordt en hierdoor zelfvertrouwen en plezier in het werk krijgen. Had ik al gezegd dat ik een zwak heb voor pony's? :')
Maar goed, ik heb sterk het idee dat je gewoon je pony niet uit handen wilt geven, al zou Anky zelf op haar blote knieën komen smeken of ze dat gratis voor je mag doen. Wat ik alleen jammer vind, is dat je er niet voor uitkomt. Eerst was je enthousiast over Limo wegbrengen naar deze stal, maar nu heb je je ineens bedacht dat heel paardrijdend België de verkeerde visie heeft en doe je het daarom maar niet? Lieve Art, zie je dan niet dat jíj tot de groep mensen behoort die niet in staat is om een jong dier correct op te leiden? Want je rommelt al zo lang aan, en inmiddels rij je nog steeds (of zelfs opnieuw) alleen aan de longe. En dat is niet erg, maar wees dan in het belang van je pony in staat tot zelfreflectie en laat het door een ander doen.
Denk eens op de lange termijn. Je kunt wel zeggen dat je hem nooit verkoopt, maar als je eerlijk naar jezelf kijkt weet je ook dat je zomaar iets anders kunt roepen over een jaar. En dan? Wil je dat Limo kans maakt in de handel, maak er dan een fijne rijpony van. Als 8-jarige die nog niets kan en niets gezien heeft, maakt hij weinig kans in de handel met zijn maat, aangezien ze dan vaak voor kinderen moeten dienen.

Nog een tip: bespreek geen stallen in je topic meer. Ik zou als trainstal zijnde me twee keer bedenken als ik dit lees. Voor je het weet word je weggezet als mishandelaar door een beginnende ruiter die het allemaal denkt te weten.

Het is misschien pittig neergezet Art, maar echt, kijk eens kritisch naar jezelf. Laat je ego eens los. Het is niet erg. Maar ga nu eens in het belang van je pony denken.

Ik kan niets meer toevoegen aan wat Catnip schrijft.. Maar Art, lees nu zelf eens je berichten terug. Je vraagt je altijd af waarom 'mensen negatief' doen in je topics, maar je laatste berichten zijn allesbehalve netjes te noemen. Eerst breek je heel België af, en nu maak je nog maar eens netjes anti reclame voor een stal die je ook hier bij naam genoemd hebt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:19

Komop Art. Je paard heeft nu zn zadel, dus wanneer ga je hem brengen?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:25

Ik volg dit topic al jaren heel erg stil. Maar nu wil ik toch wat zeggen.

Natuurlijk is het spannend en eng om je paard uit handen te geven. Dat begrijp ik. Het is ook niet niets. Maar toen je Limo kocht was het toch niet je doel om voor altijd en voor eeuwig naast hem te lopen. Rijden is niet het belangrijkste wat er is, maar in dit geval denk ik echt dat je pony er baat bij heeft.

Jij hebt niet genoeg ervaring om deze pony verder te trainen. Beter te trainen. Geeft niets! Maar als eigenaar moet je de verantwoordelijkheid voor je pony nemen. Wat heeft Limo er aan als hij straks niet onder het zadel is, wel een jaar of tien is en jij moet hem onverwacht verkopen. Dat kan altijd gebeuren. Je kan ziek worden, je baan kwijt raken, bang worden of je plezier verliezen. Dan moet je hem wel uit handen geven omdat er geen andere oplossing is.

Nu lijkt het alsof er nog een oplossing is: aanmodderen. Maar eigenlijk ben je dat station al voorbij. Om de pony goed te doen en een duurzaam leven te geven moet je nu handelen. Hak de knoop door. Je kan nu twee dingen doen: opgeven of doorgaan. En als je doorgaat breng je hem morgen nog naar de nieuwe stal. Je laat alles los en je vertrouwd op de trainer die je gekozen hebt. Dat is nu het beste wat je als eigenaar kan doen.

Een quote van een paardentrainer die ik altijd heb onthouden is:
"If you are fond of a horse and wish to do him a real favour - train him well. Teach him good manners, good habbits, both in the stable and under the saddle. You need never worry about the future of such a horse if for any reason you may have to part with him. You assure him of friends wherever he goes. Perhaps the greatest kindness tou can do any horse is to educate him well."

Misschien is die tijd voor jou en Limo ook gekomen. Educate him well en vraag hulp.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 19:45

We weten allemaal waar dit heen gaat. Limo word niet weggebracht, we geven allemaal slechte adviezen en ts zal weer gaan zeggen dat ze van bokt gaat. En over een jaar is ze nog geen mm vooruit gegaan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:01

Waarschijnlijk ja. Wat ik er voor zou geven om die pony twee maanden bij mij op stal te hebben... ik zou het helemaal anders aanpakken als dit mijn paard was. TS zou zichzelf veel stress besparen als ze nu deze kans aangrijpt om haar paard te leren loslaten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:05

Isabel_k schreef:
"If you are fond of a horse and wish to do him a real favour - train him well. Teach him good manners, good habbits, both in the stable and under the saddle. You need never worry about the future of such a horse if for any reason you may have to part with him. You assure him of friends wherever he goes. Perhaps the greatest kindness tou can do any horse is to educate him well."

Helemaal waar. Goed opgevoede en goed gereden paarden vinden altijd wel weer een fijne baas.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:29

En Art, heb je de trainster inmiddels te pakken kunnen krijgen en afspraken kunnen maken?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 18:57

Heb ik gezegd heel België dan? Nee toch!!

Ik ga echter nergens nog op in. Ben al dat gemoeid echt verschrikkelijk beu.

Ik ontstip dit topic en of ik nog terugkomt ligt eraan of jullie ook wat gaan opletten over de manier waarop jullie reageren. Afbreken en me onzeker maken dàt kunnen jullie anders wel zeer goed.
Hopelijk beseffen jullie dat het net zo erg is als gepest worden in RL. Ik heb vaak aangegeven snel onzeker te zijn, en doen jullie er gewoon een dikke schep bovenop.

Gevolgis dat het steeds te zien is aan mij en dat merkt mijn nieuwe vriend ook.

Bedankt alweer