@Ikke ik kon mij helemaal vinden in het stuk van de schrijver (net als jij zag ik) maar goed misschien zijn wij paardenmensen de anderen mensen met paarden
@Kaja hoeveel toppaarden en/of dekhengsten wil je van mij horen die top presteren met OC/OCD? En hoeveel nakomelingen? Denk dat ik dan aan 100 blz niet genoeg heb.....
Ik wilde de discussie alleen maar aanzwengelen omdat ik mij verbaas in dit topic over welke budget men heeft versus 'de eisen' die men stelt. Daarbij lijkt keuren hier een doel ipv een middel. Ik weet zeker dat hier bokt-ers zijn die een paard van A tot Z röntgen hebben laten keuren, de klinische keuring, de scan en de bloedproef zijn vergeten en niks dan ellende met hun paard beleven. Maw hun aanschafbudget wordt soms vrij vlot al overgeschreden door de DA facturen. Dat is toch jammer van je zuurverdiende geld?
Een paard met allemaal 1-tjes is mooi, maar misschien is deze zo doorgefokt dat er om het hutje mutje een peesblessure op de voorgrond komt drijven door het fragile beenwerk. Dan liever een paard met een 2-tje of 3-tje die wel goed droog op de benen is (en het liefst al in de sport heeft gelopen).
Daarbij vind ik dat ook al vrij vlot een oordeel wordt geveld op basis van een enkele foto of video (het zijn hier schijnbaar allemaal super kenners gezien de kreten die ik hier voorbij hoor gaan en iedereen heeft op elke paard wel een (negatieve) opmerking) en dat vind ik nogal kortzichtig, maar goed dat is mijn mening voorzover die er toe doet.
En zolang er mensen bij mij op stal komen die theoretisch alles goed weten maar tijdens het rijden niet eens een paard dat L1 loopt en veel zelfhouding heeft in de aanleuning kunnen krijgen, op het verkeerde been lichtrijden en het niet voelen wanneer ze contra aanspringen, tja dan sta ik liever als paardenmens met beide benen op de grond en laat alle mooie verhalen maar over me heen komen (en hoop dat ze mijn paard maar niet willen kopen omdat ook hier dan geldt dat de beste stuurlui aan wal staan

)
Maar daarom is dit topic zo leuk om te volgen, ik verbaas mij iedere keer weer, maar leer ook iedere keer weer!