Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:44

welmoed__ schreef:
haha ik heb net een mailtje gestuurd over de zwarte merrie er onder! Vond die bonte ook erg leuk hoor!

gaan jullie straks gezellig samen daar kijken :')

Hier gisteren ontzettend geluk gehad. slechts 12 uur na de koop van de nieuwe pony, is de oude verkocht :oo

linda_hans

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:10

Even snel een berichtje:
vanochtend is onze nieuwe aanwinst helemaal goedgekeurd!!!!
Dierenarts was erg lovend over haar, vond haar een fijn paard met hele goed gangen en een heel fijn karakter (ze keek nergens naar!). En de foto's waren ook helemaal goed.
Ze komt morgenavond naar stal toe, ben helemaal blij!!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:13

Gefeliciteerd Linda!

Ik ga hopelijk deze week nog naar een Ziesto ruin kijken via via. Weet verder niets van het beestje behalve dat hij klein is. Hij heeft nog een kleine ruin staan, maar wist even uit zijn hoofd niet meer welke afstamming. Dus 2 vliegen in één klap.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:20

Torius16 schreef:
@Ikke ik kon mij helemaal vinden in het stuk van de schrijver (net als jij zag ik) maar goed misschien zijn wij paardenmensen de anderen mensen met paarden :D

@Kaja hoeveel toppaarden en/of dekhengsten wil je van mij horen die top presteren met OC/OCD? En hoeveel nakomelingen? Denk dat ik dan aan 100 blz niet genoeg heb.....
Ik wilde de discussie alleen maar aanzwengelen omdat ik mij verbaas in dit topic over welke budget men heeft versus 'de eisen' die men stelt. Daarbij lijkt keuren hier een doel ipv een middel. Ik weet zeker dat hier bokt-ers zijn die een paard van A tot Z röntgen hebben laten keuren, de klinische keuring, de scan en de bloedproef zijn vergeten en niks dan ellende met hun paard beleven. Maw hun aanschafbudget wordt soms vrij vlot al overgeschreden door de DA facturen. Dat is toch jammer van je zuurverdiende geld?
Een paard met allemaal 1-tjes is mooi, maar misschien is deze zo doorgefokt dat er om het hutje mutje een peesblessure op de voorgrond komt drijven door het fragile beenwerk. Dan liever een paard met een 2-tje of 3-tje die wel goed droog op de benen is (en het liefst al in de sport heeft gelopen).

Daarbij vind ik dat ook al vrij vlot een oordeel wordt geveld op basis van een enkele foto of video (het zijn hier schijnbaar allemaal super kenners gezien de kreten die ik hier voorbij hoor gaan en iedereen heeft op elke paard wel een (negatieve) opmerking) en dat vind ik nogal kortzichtig, maar goed dat is mijn mening voorzover die er toe doet.

En zolang er mensen bij mij op stal komen die theoretisch alles goed weten maar tijdens het rijden niet eens een paard dat L1 loopt en veel zelfhouding heeft in de aanleuning kunnen krijgen, op het verkeerde been lichtrijden en het niet voelen wanneer ze contra aanspringen, tja dan sta ik liever als paardenmens met beide benen op de grond en laat alle mooie verhalen maar over me heen komen (en hoop dat ze mijn paard maar niet willen kopen omdat ook hier dan geldt dat de beste stuurlui aan wal staan ;))

Maar daarom is dit topic zo leuk om te volgen, ik verbaas mij iedere keer weer, maar leer ook iedere keer weer!

Een keuring is idd niet heilig.

Wij lieten een 3,5 jarige keuren. Klinisch, rontgen, longen nakijken, bloedproef, foto's van rug en hals extra. Alles super, niks op aan te merken. 1tjes en 1 2tje. Maar toch hebben we er al ruim 2 jaar naastgelopen, door blessures die niet aan het licht zouden komen met een keuring.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:23

Met die paarden is het sowieso altijd een soort russische roulette ;)

Wat leuk dat er veel paarden zijn goedgekeurd(gefeliciteerd!) en dat er veel paarden gekeurd gaan worden. Spannend zeg! Ik ga morgen ook weer eens kijken bij een paard, tenzij hij alsnog verkocht is(mensen die al 2x waren wezen kijken, hadden gezegd dat ze zaterdag zouden bellen naar de eigenaresse..), laten we duimen!
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 27-02-12 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:23

gefeliciteerd Linda!
lowara; haha het zou haast kunnen, want we wonen dicht bij elkaar en kennen elkaar ook nog eens, haha.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:27

Gefeliciteerd met alle nieuwe aanwinsten zeg!

Somebody_ schreef:
Met die paarden is het sowieso altijd een soort russische roulette ;)

Wat leuk dat er veel paarden zijn goedgekeurd(gefeliciteerd!) en dat er veel paarden gekeurd gaan worden. Spannend zeg! Ik ga morgen ook weer eens kijken bij een paard, tenzij hij alsnog verkocht is(mensen die al 2x waren wezen kijken, hadden gezegd dat ze zaterdag zouden bellen naar de eigenaresse..), laten we duimen!

Jammer genoeg wel ;)

Ik duim dat hij niet verkocht is! En leuk is natuurlijk... Wat zocht je ook al weer precies?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:30

Gefeliciteerd Linda! Wat leuk :D

Ik ben vanochtend bij een handelsstal geweest, 2 paarden gekeken en gereden, eerste was leuk maar niet voor mij en 2e was echt een leukerd! Heel lief en braaf ook. Straks even filmpjes naar kennis en instructeur sturen, kijken of die het wat vinden. Het leuke, het zag er op beeld nog beter uit dan het voelde. Ik had geen rijlaarzen aan (lang verhaal, staan spiksplinter nieuwe hier dus die moeten eerst ingelopen worden) en beugels wat kort natuurlijk, dus voor mijn gevoeld stuiterde ik alle kanten op maar op film valt dat mee dus dat is een extra pluspunt. Daarna met afzadelen en even praten stond hij ook rustig tegen me aan, zocht contact enzo. Echt een leukerd! Wil eigenlijk nog wel ff verder kijken want dit was uiteindelijk het 3e paard wat ik zag haha maar eigenlijk voldoet hij wel aan wat ik zoek. 't is in ieder geval echt een leukerd!
En het leuke is, hij staat op hun site en toen viel hij me al op en vond ik hem direct al heel leuk en dat bevestigde zich vandaag, ik wist namelijk pas dat die het was toen ik er al opgezeten had... Dus mijn buikgevoel mag ik in ieder geval volgen! :D

Ik heb in ieder geval na ruim een jaar weer op het paard gezeten het voelde super, ben op de goede weg en wie weet heb ik m'n maatje al wel gevonden... even alles laten bezinken en dan zien we verder! :D Had de laatste paar dagen wat twijfels maar ben nu blij dat ik doorzet en rondkijk want ik vind vast en zeker wel wat ik zoek!
Laatst bijgewerkt door Ilsemarie op 27-02-12 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:30

Gefeliciteerd Linda!
Spannend Pollux, hopelijk is het wat!

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:33

Gefeliciteerd linda!

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:34

http://link.marktplaats.nl/534421887 via mp. woonplaats Bladel intikken..
dan krijg je haar ook. merrie van Johnson.

ik vond/vind het een erg leuke merrie, maar was toen boven mijn budget..

geleficiteerd Linda!!!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:36

Was ze toen veel duurder? (en de bemerking nog niet bekend?)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:39

@jolanda: weet je al wat die bemerking inhoud? want als je haar al leuk vond en de bemerking zou uiteindelijk voor jou misschien geen belemmering zijn, is het nu wel interessant!

mobart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:23

iedereen gefeliciteerd!!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:46

ik heb net reactie terug van stal Eursing over de zwarte merrie, spreekt me zeker wel aan.
Emma heb jij al reactie terug?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:00

Fijn dat zoveel mensen succesvol zijn en anderen weer gaan kijken!

Nog even op mijn vraag terugkomend (was serieus gemeend): wat is jullie ervaring mbt onderhandelingsmarge over de vraagprijs? En scheelt het of je te maken hebt meteen handelaar/stal of particulier (in het algemeen dan, snap dat dit ook verschilt per persoon.).
Dat bepaalt toch een beetje hoe ver boven je eigen limiet je wilt proberen, moet ook wel redelijk zijn.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:20

Martie, wat bedoel je met de 1e vraag? Bedoel je echt het handelen over de vraagprijs?
Elke handelaar / stal of particulier heeft zo zijn eigen manier van handelen, mijn ervaringen zijn heel
verschillend.

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:38

@martie: het is idd heel verschillend heb ik vermerkt, bij de ene is er echt nog ruimte en de andere zegt zoveel en thats it!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:47

Ik bedoel dat als de vraagprijs bv. 7000,- is, wat is dan een redelijk uitgangspunt om te onderhandelen? Kan je bv. verwachten op 5000,- samen uit te komen of is dat verschil te groot? Als je eigen max. budget 7000,- is, is het redelijk om te reageren op een paard dat voor 9000,- vraagprijs staat? Ik probeer een beetje gevoel te krijgen voor de marges hierin.

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:48

Van harte gefeliciteerd [***]!! *\o/* *\o/*

Ik zie weer leuke paarden voorbij komen. Ook interessante discussies over het nut van keuren ;)
Martie: het ligt ook een beetje aan het soort paard, maar ik heb gemerkt dat er bij particulieren behoorlijk wat ruimte is qua prijs.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:49

Het is een beetje wisselend, en je merkt gauw zat aan een eigenaar hoeveel marge erop zit. Als ik denk aan een paard van 7000 euro, gaan we nooit uitkomen op 5000 euro, maar stel je voor dat het iemand is die heel erg om geld verlegen zit, of het paard echt graag kwijt wil, die is misschien al blij met dat bod.
Je kan altijd contacten of er rek in zit, dan merk je snel genoeg of het de moeite waard is om toch te gaan kijken, ondanks dat je een lager budget hebt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:55

Martie schreef:
Ik bedoel dat als de vraagprijs bv. 7000,- is, wat is dan een redelijk uitgangspunt om te onderhandelen? Kan je bv. verwachten op 5000,- samen uit te komen of is dat verschil te groot? Als je eigen max. budget 7000,- is, is het redelijk om te reageren op een paard dat voor 9000,- vraagprijs staat? Ik probeer een beetje gevoel te krijgen voor de marges hierin.

Gewoon proberen. Soms gaat het de verkoper ook om een goede combi te maken, dan is de prijs zeer onderhandelbaar en soms gaat het gewoon om zoveel mogelijk geld vangen voor het paard, of de koper er nou mee gaat verongelukken of niet. Uiteraard moet je niet verwachten dat je een paard met een vraagprijs van rond de 10 mille meekrijgt voor maar 1 mille, dat lijkt me duidelijk.
Het kan ook verstandig zijn om wat flexibel te zijn met je budget, je kunt bijvoorbeeld streven naar een paard van rond de 4 mille, maar wel genoeg budget hebben om dat geweldige paard van 5 mille toch te kunnen kopen. Aankoop is eenmalig.... ;)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:04

Als ik een paard iets boven budget echt leuk vind stuur ik een mailtje met vraag naar wat meer informatie, eventueel wat meer foto's of film. Vertel over mezelf en wat ik zoek en zeg dan ook dat hij wat boven mijn budget ligt en of de vraagprijs flexibel is. Als ze dan zeggen kan wat aan gedaan worden, zou je kunnen gaan kijken, indien niet zou ik denk ik ook niet heen gaan.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:16

Gefeliciteerd voor iedereen die een nieuwe aanwinst op stal heeft staan! :D

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:22

Bedankt!
Ik ben (nog) niet in het actieve stadium maar wil me vast oriënteren en daar is dit topic natuurlijk wel erg geschikt voor!