Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:25

Mimpje: En toch! Het bestaat echt wel. Ik had dat met mijn vorige paard. Die zag ik staan en ik wist meteen: Dat is hem! En hij was het ook. Ik kon letterlijk lezen en schrijven met hem. Mijn huidige paard is een heel ander verhaal. Die heb ik 'gekregen' toen ie anderhalf was. Zelf wilde ik gewoon rustig verder zoeken, maar mijn schoonpa had hem al gekocht en dan zeg je niet zo maar: "Die wil ik niet". Dat heeft echt moeten groeien. Ik heb er ook wel een band mee, omdat ik er zat mee heb meegemaakt, maar het is toch anders dan die klik.

Mim11

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:33

Er zijn vast voorbeelden van die ene klik, maar het is gewoon minder realistisch als je op zoek bent naar een geschikt paard. Natuurlijk is het belangrijk dat het paard je aanspreekt in zijn gedrag, maar ik vind het persoonlijk echt een feest om mijn eigen paard steeds beter te leren kennen. Dus nee, ik had niet direct die hele speciale klik, maar ik weet zeker dat dat ook kan groeien in de tijd, en dat proces is minstens zo leuk.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:40

Ik heb nu een jaar een super fijn paard!
Dat wil niet zeggen dat het vanaf de eerste dag zo was.
Met proef rijden voelde ik me veilig op de merrie, en ik reed er zo mee weg eigenlijk.

Eenmaal dat ik haar had, hebben we best opstart problemen gehad.
Ze was bv heel voorwaarts en ook met buitenrijden was ze in het begin nogal 'ril'.
Maar nu is ze heel goed gewend, is gewend aan de buitenritten.
Ook alleen kan ik met haar naar buiten. In het begin was ze heel bang voor koeien en daar gingen we echt stuiterend langs. Nu geeft ze er niks meer om.
Met lessen heb ik het tempo controle aardig onder de knie.
In feite kan ik nu alles met de merrie wat ik wil, maar dat heeft wel wat tijd gekost.

Waar het eigenlijk op neer komt is dat een paard meestal nooit meteen ideaal is.
Je moet elkaar leren kennen en je moet er tijd, geduld, aandacht en lessen in steken om het paard naar je hand te zetten.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:37

Ik vond hier op bokt nog een leuke spreuk :+

Wie zoekt een vrouwe zonder vlek,
En een paard met geen gebrek,
Die weet dat hij bed en stal,
Voor eeuwig leeg houden zal.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:41

Die is GOED afwasborstel :Y) :D

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:54

Ha ha! Wijze woorden.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:54

Zo had een collega een spreuken-scheurkalender en nam er 1 voor mij mee:

'Wie het perfecte paard zoekt, kan beter blijven lopen'

:) gelukkig kan ik goed lopen :D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:56

Hahaha, coole spreuk en o zo waar :D

@Idefix: fijn dat je connecties hebt in Spanje, ik vind het lastig ook omdat ik er zelf (nog) geen ervaring mee heb.
Hier in de buurt is een handelaar die een aantal pre's heeft, misschien dat ik maar al eens moet gaan kijken...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:05

Bij een handelaar kijken voor een PRE? Nee, niet doen! Wat naar NL komt via handelaren is niet het paard wat jij zoekt. Onze Desperado komt bij een bevlogen fokker vandaan. Hij kwam mee in de buik van zijn mama. Een prima fokmerrie in Spanje. Ik heb inmiddels zo veel Anda's gezien in Spanje en ik zie een duidelijk kwaliteitsverschil met de paardjes die ik ook gezien heb bij handelaren.

In Spanje is veel vraag naar KWPN. Je gelooft vast niet, dat die vrachtwagens vol KWPN's de besten zijn van NL. Dat zijn meestal paarden die in NL niet zo gewild meer zijn. Een Spanjaard komt in nl ook kijken voor een goeie en daar betaalt ie meer voor en zo werkt het andersom absoluut ook. Ook al ken ik inmiddels ook wel een paar goede fokkers in NL. Zij zullen stuk voor stuk hetzelfde zeggen als ik. Maar ook bij deze fokkers zou ik een koop willen overwegen. Maar ja, ik gun het nu de connecties die ik heb in Spanje. :+ Ik ben er zo gastvrij en belangeloos ontvangen en die ik ken, heeft geen belang bij verkoop, maar wel bij een tevreden koper. Heel belangrijk!

fortimestwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:14

driebergen schreef:
fortimestwo schreef:
je hebt pb

Het zijn voornamelijk ierse waar ik ervaring mee heb (of ben ik nu zo dom en ligt ierland dichtbij engeland :o zo ja sorry is al uh laat

pffff.... Nee, het was voor mij laat!!!!
Het kwam door dat ik in Engeland ben geweest en daar zo'n lekker engels paardenblad had gekocht. Daar stond een artikel in over hunters en daarin verschillende klasses. Toen ben ik daar eens ingedoken, wat een briljante paarden! waren alleen vrij duur en moeilijk te krijgen. jachtpaard, hunter.... op een laat uur was de connectie zo gemaakt, zeg maar :D

Jammer dat ze geen site hebben. Maar ik kan eens bellen. graag zou ik eerst wat foto's willen zien of zo.
en zijn ze een beetje betaalbaar? Ik zag op marktplaats een iers jachtpaard te koop en die koste vrij veel, vond ik.

Nou had gezegt Ierland ligt IN engeland had ik je nog gelooft haha ben een rund met topo.
Weet mijn eigen huis stal en supermarkt te vinden is genoeg :)

Ja je hetb dure en je hebt minder dure.
Heb een mooie gezien geschikt voor de jacht voor 5000 euro vind dat nog erg mee vallen.
Maar je hebt ze ook van 10,000 euro.

Bij de stal die ik je gaf zijn er niet altijd te koop.
Maar ze kunnen je verder advieseren en kennis laten maken met de verschillende paarden.

Ligt er ook aan wat je wil.

wil je een groentje lekker vers uit ierland?
Of wil je er 1 die ingereden is ?
Of wil je er heen die al ervaring ermee heeft?

Wil je onder de 170 normaal postuur
Of wil je een tank.
het ja.

Het is ook hier, wie verkoopt het paard wat wil de koper etc etc.
Bel ze eens vraag hun om advies of vraag of je langs kan komen.

Jachten worden door heel NL gehouden je kunt dus ook vragen (nu f paar maandjes niet) wanneer er 1 bij jou is en zo zie je de paarden in actie.

Als je serieus ervoor wilt gaan pb dan ff jou dingen waar opgelet moet worden.
dan kan ik even voor je rondbellen.
Zij het alvast voor koop of zij het voor advies en het ras uitproberen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:16

Die verhalen houden mij ook tegen, maar zo maar naar Spanje rijden is ook weer zoiets...

Ik was jaren geleden in Canada (bij familie) en ben toen ook gaan rijden, daar ook helemaal gek van kwpn'ers, moest je eigenlijk een handel beginnen, mooi heen en weer.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:17

Avaluna: Hier op bokt zitten er meerderen die er behoorlijk wat over weten. Op die manier zijn wij er in gerold. Ik had het niet willen missen.

En 7 of 8. Ik weet het niet hoor. Als ze dan al Z-dressuur zijn, wil ik ze liever niet. Bij 12 zijn de botten veel beter uitgehard. De kans dat zo'n paard nog wat aan zijn benen gaat mankeren is kleiner. Dat is tenminste wat ze mij vroeger altijd zeiden. :j

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:53

In zowel de WSBH als de WBBH rankinglist (sport en fokkerij) KWPN bovenaan. Beste hengst springen weliswaar BWP. Selectie KWPN niet voor niets zo streng. Adin, sorry als je, je aangesproken voelt door mijn opmerkingen, maar ik kijk wellicht met iets ander oog naar een paard. Wellicht dat steil schouder, laag kruis, zware halsaanzet, overbouwd (ja sorry ik kijk met een andere blik naar paarden denk ik dan de meesten hier ivm fokkerij/sport) maar het is wel een feit dat als een paard een bepaalde bouw heeft en je vraagt prestaties van hem die gezien zijn bouw minder geschikt zijn, je paard dan vaker/sneller (blijvende) blessures kan oplopen. Mensen met zwakke enkels zullen de Elfstedentocht ook moeilijker kunnen volbrengen (dan wel uitvallen ivm blessure) als ze het dan halen is het op wilskracht, maar de gevolgen zullen vaak niet uitblijven. Ik doe dan veel in de sport, maar ik ben de mening toegedaan dat een recreactiepaard (wat dat ook mogen zijn) juist nog meer capaciteiten dient te hebben dan een sportpaard dat alleen in een goede geroutileerde bak loopt en af een toe een buitenrit. Ik bedoel elke dag over verharding lopen komt behoorlijk op de pezen aan. En wat dacht je van paarden die over het zand, door zee, heuveltje op heuveltje af de bossen in moeten? En als ik dan een adv. lees: paard niet geschikt voor sport, wel voor recreatie, dan ben ik misschien blond, maar die link kan ik ff niet leggen....
Ik maak ook buitenritten met de paarden en merk dat ze daar lekker fris van blijven, maar het komt er soms wel op aan en een dagje rust is dan geen overbodige luxe!
Wij fokken zowel spring - als dressuurpaarden. Hebben het geluk gehad dat een DP gefokt paard met SP vader het super doet in de springsport, maar over het algemeen wordt een DP gefokt nooit een SP (karakter is vaak anders) een beetje SP wat niet tot wasdom komt in de springensport wil nog wel eens een leuke dressuurder worden
(ik noem in dat kader even Kigali en Ferro) en als ik dan de berichten in de topic lees dan denk ik wel eens 'zet ff je roze bril af en wees realistisch' kijk naar jezelf, je omgeving, de statistieken etc. Zoals al eerder werd gezegd; zowel de Mercedes als de Fiat brengt je van Ned naar Frankrijk én toch is de prijsklasse anders, zal toch echtik liggen aan de kwaliteit, comfort, zekerheid, veiligheid of zie ik dat echt verkeerd??

fortimestwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:59

Torius16 schreef:
In zowel de WSBH als de WBBH rankinglist (sport en fokkerij) KWPN bovenaan. Beste hengst springen weliswaar BWP. Selectie KWPN niet voor niets zo streng. Adin, sorry als je, je aangesproken voelt door mijn opmerkingen, maar ik kijk wellicht met iets ander oog naar een paard. Wellicht dat steil schouder, laag kruis, zware halsaanzet, overbouwd (ja sorry ik kijk met een andere blik naar paarden denk ik dan de meesten hier ivm fokkerij/sport) maar het is wel een feit dat als een paard een bepaalde bouw heeft en je vraagt prestaties van hem die gezien zijn bouw minder geschikt zijn, je paard dan vaker/sneller (blijvende) blessures kan oplopen. Mensen met zwakke enkels zullen de Elfstedentocht ook moeilijker kunnen volbrengen (dan wel uitvallen ivm blessure) als ze het dan halen is het op wilskracht, maar de gevolgen zullen vaak niet uitblijven. Ik doe dan veel in de sport, maar ik ben de mening toegedaan dat een recreactiepaard (wat dat ook mogen zijn) juist nog meer capaciteiten dient te hebben dan een sportpaard dat alleen in een goede geroutileerde bak loopt en af een toe een buitenrit. Ik bedoel elke dag over verharding lopen komt behoorlijk op de pezen aan. En wat dacht je van paarden die over het zand, door zee, heuveltje op heuveltje af de bossen in moeten? En als ik dan een adv. lees: paard niet geschikt voor sport, wel voor recreatie, dan ben ik misschien blond, maar die link kan ik ff niet leggen....
Ik maak ook buitenritten met de paarden en merk dat ze daar lekker fris van blijven, maar het komt er soms wel op aan en een dagje rust is dan geen overbodige luxe!
Wij fokken zowel spring - als dressuurpaarden. Hebben het geluk gehad dat een DP gefokt paard met SP vader het super doet in de springsport, maar over het algemeen wordt een DP gefokt nooit een SP (karakter is vaak anders) een beetje SP wat niet tot wasdom komt in de springensport wil nog wel eens een leuke dressuurder worden
(ik noem in dat kader even Kigali en Ferro) en als ik dan de berichten in de topic lees dan denk ik wel eens 'zet ff je roze bril af en wees realistisch' kijk naar jezelf, je omgeving, de statistieken etc. Zoals al eerder werd gezegd; zowel de Mercedes als de Fiat brengt je van Ned naar Frankrijk én toch is de prijsklasse anders, zal toch echtik liggen aan de kwaliteit, comfort, zekerheid, veiligheid of zie ik dat echt verkeerd??

Ik denk met recreatie dat ze bedoelen van.

Paard hoeft niet meer in krul te lopen
Uren per dag te trainen maar zo af en toe eens in de maand.

Dat soort dingentjes.

Ik rij recreatief maar heuveltjes en zee doe ik niet :) gewoon lekker hobbel in bos 1 x in de week voorlopig door ziekte paard

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:07

fortimestwo schreef:
[Nou had gezegt Ierland ligt IN engeland had ik je nog gelooft haha ben een rund met topo.
Weet mijn eigen huis stal en supermarkt te vinden is genoeg :)

Ja je hetb dure en je hebt minder dure.
Heb een mooie gezien geschikt voor de jacht voor 5000 euro vind dat nog erg mee vallen.
Maar je hebt ze ook van 10,000 euro.

Bij de stal die ik je gaf zijn er niet altijd te koop.
Maar ze kunnen je verder advieseren en kennis laten maken met de verschillende paarden.

Ligt er ook aan wat je wil.

wil je een groentje lekker vers uit ierland?
Of wil je er 1 die ingereden is ?
Of wil je er heen die al ervaring ermee heeft?

Wil je onder de 170 normaal postuur
Of wil je een tank.
Het is ook hier, wie verkoopt het paard wat wil de koper etc etc.
Bel ze eens vraag hun om advies of vraag of je langs kan komen.
Als je serieus ervoor wilt gaan pb dan ff jou dingen waar opgelet moet worden.
dan kan ik even voor je rondbellen.
Zij het alvast voor koop of zij het voor advies en het ras uitproberen.

haha!
ik ben ook een rund in topo.... voor mij is het helemaal niet gek om weer eens in de schoolbankjes van groep 6 op te zoeken en europa nog eens door te nemen :D maar is noord-ierland niet deel van de UK, en Engeland ook? goed, genoeg hierover... ;)

Ik zoek een sportpaard van 1.75 of groter. maar het mag best een beetje grof type zijn of beetje lomp.... vind ik niet erg. Koudbloed is dan weer ff te grof, zeg maar. Een gelderse vind ik bijvoorbeeld leuk en een jachtpaard lijkt mij ook leuk.
Ik heb er wel eens een paar gezien en in de UK heb ik wel wat beeldmateriaal gezien. Maar het is zeker goed om er eens wat meer te zien in levende lijve. dus ik ga maar eens bellen met die stal die jij aangaf.
heel serieus ben ik nog niet hoor. Als ik dat wordt, zal ik het je zeker vragen.

Overigens heb ik niet de intentie een jacht te rijden. misschien een keer wat sprongetjes, maar voornamelijk dressuur.

fortimestwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:11

[/quote]
haha!
ik ben ook een rund in topo.... voor mij is het helemaal niet gek om weer eens in de schoolbankjes van groep 6 op te zoeken en europa nog eens door te nemen :D maar is noord-ierland niet deel van de UK, en Engeland ook? goed, genoeg hierover... ;)

Ik zoek een sportpaard van 1.75 of groter. maar het mag best een beetje grof type zijn of beetje lomp.... vind ik niet erg. Koudbloed is dan weer ff te grof, zeg maar. Een gelderse vind ik bijvoorbeeld leuk en een jachtpaard lijkt mij ook leuk.
Ik heb er wel eens een paar gezien en in de UK heb ik wel wat beeldmateriaal gezien. Maar het is zeker goed om er eens wat meer te zien in levende lijve. dus ik ga maar eens bellen met die stal die jij aangaf.
heel serieus ben ik nog niet hoor. Als ik dat wordt, zal ik het je zeker vragen.[/quote]

Heb via pb adin een paar gave toegestuurd. zal is ff opzoeken.

Ja bel die stal ze hebben genoeg en kunnen je wat meer vertellen.

En ik snap wat je bedoeldt je wilt een groffer paard die wel nog beweegelijk is ( geen lomp knolleke)
Niet met van die tank benen maar wel netje gepolijst zeg maar.

Dan zit je bij hunters erg goed.

zal ff die ads opzoeken voor je.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:40

Sowieso hoef ik die moderne paarden niet...
te langbenig en smal. Ik zoek een met stevig beenwerk en moet gemiddeld kunnen lopen en gezond.
dus zo'n hunter zou iets kunnen zijn, of gewoon een grote KWPN-er of iets dergelijks waar ik tegen aan loop.
bedankt voor de linkjes!

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:48

@ Nathe, hij ziet er op het fimlpje wel rustig uit. Ben benieuwd ....

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:53

Ik trek me ff terug, heb een financiele tegenvaller en moet daarvoor mn budget aanspreken helaas.
Volgende maand ben ik weer van de partij :)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:04

Ik was vandaag weer naar doma hippica gegaan om nog een keer te komen kijken. Krijg ik te horen dat het paard zojuist verkocht is! Sta je daar voor niets!
Nadat ik een praatje met die handelaar heb gemaakt over hoe het gaat met keuringen als je daar een paard wilt kopen . Weet ik nu helemaal zeker dat ik daar nooit meer terugkom...
Ben achteraf wel blij.

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:42

Ik heb nu sinds een halfjaar een super fijne 3jarige! Heb vooral op sporthorses gezocht, maar ben toch vooral naar paarden gaan kijken die via via gingen.. zodat het toch ook een beetje vertrouwd is!
en je kunt beter een wat duurder paard aanschaffen waar je echt wat aan hebt dan een goedkopere die weer van alles mankeert.. in onderhoud zijn ze toch even duur..

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:52

Jeetje, het word echt rustig hier. Ik had me alweer voorbereid om bladzijdes bij te moeten lezen, omdat ik een dag niet gekeken heb, valt wat tegen. Hopen ijk is het een goed teken voor de meesten.

Ik heb flink overleg gehad met instructrice, ze is redelijk positief over het paardje. Helemaal vanwege de maand proeftijd. Ze wil me er graag bij helpen. Dus als het maandag allemaal goed lijkt denk ik dat ik hem koop. Met duidelijk contract erbij dat mocht het toch niet klikken of mocht hij afgekeurd worden, dat hij dan terug gaat. Mijn man wil eigenlijk eerst een deel van het aankoop bedrag betalen, en dan na die maand de rest, maar vind het zelf een beetje raar. Heb zoiets niet vaker gehoord in de paardenwereld, wat vinden jullie?

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:56

wreckh schreef:
Jeetje, het word echt rustig hier. Ik had me alweer voorbereid om bladzijdes bij te moeten lezen, omdat ik een dag niet gekeken heb, valt wat tegen. Hopen ijk is het een goed teken voor de meesten.

Ik heb flink overleg gehad met instructrice, ze is redelijk positief over het paardje. Helemaal vanwege de maand proeftijd. Ze wil me er graag bij helpen. Dus als het maandag allemaal goed lijkt denk ik dat ik hem koop. Met duidelijk contract erbij dat mocht het toch niet klikken of mocht hij afgekeurd worden, dat hij dan terug gaat. Mijn man wil eigenlijk eerst een deel van het aankoop bedrag betalen, en dan na die maand de rest, maar vind het zelf een beetje raar. Heb zoiets niet vaker gehoord in de paardenwereld, wat vinden jullie?

maand proeftijd is altijd fijn. Zelf ben ik daar alleen niet zo van.. was de verkoper het ook eens met het contract? wat betreft het aankoop bedrag.. ik weet het niet haha, hoor nooit zo vaak meer dat je een proeftijd krijgt dus weet niet hoe dat dan gaat! zelf hebben wij afgelopen jaar dan een 3jarige gekocht, deze hebben we wel eerst zadelmak gemaakt daar, en heb ik zelf mee gedaan maar hij heeft daar nog een maandje gestaan dat ik dan daar ging rijden en hun mij helpen.. totdat ik met hem in de bak gewoon los kon rijden.. daarna is die mee naar huis gegaan en toen hebben wij ook pas betaald..(beetje te vergelijken metproeftijd...)

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:03

De verkoper gaf zelf aan dat hij altijd een maand proeftijd geeft. Hij handelt meer in paarden en doet dit standaart. Contract moeten we nog opstellen, dus daar duidelijke afspraken in maken.

Het is voor mij te ver om daar vaak heen te gaan. We rijden er bijna 2 uur over, en dan weer 2 uur terug. Met 2 kids niet te doen dus, ben dus erg blij dat dit kan. Ik wil ook proberen niet helemaal tot over mijn oren verliefd te worden in die maand, wil er echt praktisch naar blijven kijken. Daarom ook beter als hij bij mijn instructrice staat, dan hou ik wat meer afstand. Ook wil ik graag zijn naam veranderen, maar dat doe ik pas na de proefperiode. Zo probeer ik mezelf een beetje te beschermen tegen teleurstellingen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:25

proeftijd hoor je zeker niet vaak.Welke handelaar is dat ik zoek nl ook een paard en mijn voorkeur gaat ook uit naar een proeftijd.