Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:23

Een oude stalgenote/ vriendin is vrijwilligster bij manege No Limits in Noordwijkerhout.

Daar speelt een soort van Joker een rol om beginners te leren zitten. Natuurlijk is het anders dan een echt paard, maar tegen de tijd dat ze voor het eerst te paard gaan weten ze net wat meer van toeten en blazen.

En een andere off topic: wij mensen hebben zogezegd een spiergeheugen.
Een beweging die je je één keer hebt eigen gemaakt, verleer je niet meer.
Dus eerst leren zitten op Joker, dan longelessen en voltige en daarna pas 'zelf sturen' - dan heb je dus een beginnende ruiter-in-het-zadel, maar wel eentje die kan zitten en voelen en niet overdonderd is door alles wat er gebeurt.
Voor het paard veel beter en prettiger.
Maar voor de ruiter ook: die heeft meteen goed leren zitten en valt qua spiergeheugen direct terug op de juiste patronen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:48

denisesilver schreef:
Die paarden staan er toch al? En die simulators zouden dan voornamelijk ingezet worden voor de beginners. Maar de beginnerspaarden gaan ze niet ineens verkopen, want die zijn nog steeds nodig voor de overstap van robot naar levend wezen, dus mij lijkt dat je dubbel geld kwijt bent.

dacht economisch, geen voer, DA-kosten mestafvoer ect. - stroom via zonnepanelen- dan kun je de beginnerspaarden inzeten voor al wat gevorder ruiters, of leren poetsen paard, of leren leiden paard, verkopen hoeft niet je kunt gewoon meer mensen een kans geven,
Laatst bijgewerkt door mce op 12-08-24 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:50

Janneke2 schreef:
Maar voor de ruiter ook: die heeft meteen goed leren zitten en valt qua spiergeheugen direct terug op de juiste patronen.

En heeft de mogelijkheid om zich meteen op het geven van de juiste hulpen te concentreren omdat hij niet teveel bezig is met het zoeken naar balans en in de bewegingen mee kan gaan.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:54

soesita schreef:
Janneke2 schreef:

En heeft de mogelijkheid om zich meteen op het geven van de juiste hulpen te concentreren omdat hij niet teveel bezig is met het zoeken naar balans en in de bewegingen mee kan gaan.

gaat dat dan zo makkelijk over op je eigen paard?? perfect zadel perfct paard, dat heben de meeste niet,
misschien als gevorderde ruiter die het even als "zelfreflector" (weet niet of het woord bestaat) ziet
Laatst bijgewerkt door mce op 12-08-24 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:58

Natuurlijk mag je belangstelling hebben voor hoe andere het doen. Alleen heb ik het idee dat er hier een goed of slecht is als het gaat om het geven van de hulpen. En dat is er toch niet? Als ik mijn paard travers aan wil leren door aan zijn oor te trekken is dat mijn keuze dat ik mijn paard conditioneer op die hulp. Ik denk dat je alles kunt aanleren op zoveel verschillende manieren dat het aan de ene kant leerzaam is om dat te lezen maar aan de andere kant, het is niet waar het rijden alleen maar om draait toch? Je kunt nog zo een ‘goede’ hulp geven maar als je het gevoel met het paard mist zal hij het gevraagde nooit op de juiste manier uitvoeren.

En dit topic is begonnen omdat er geweld bij kwam kijken. En ik denk dat we het allemaal daar wel over eens zijn dat zodra je hulp zo groot en hard moet worden dat je het paard moet mishandelen dat het niet meer draait om samen werken met je paard. Maar je wil opleggen op je paard.
En dat is nou net waar de focus op zou moeten liggen bij het paardrijden als je het mij vraagt. Leren dat het om de samenwerking gaat en het luisteren naar hoe je paard voelt, zowel tussen zijn oren als in het lichaam en daarop inspelen dmv hulpen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:06

Als ik alles hier zo lees vind ik dat jullie maar erg ingewikkeld doen en van het paard rijden ansich nogal een "ding" maken.

Kun je na gaan hoe dit voor een paard zal zijn :+

MyWishMax

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:08

Juist het voor het paard zo simpel en duidelijk mogelijk maken maakt het moeilijk voor de ruiter.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:25

ik heb ( en nog steeds leer ik) van vele veel geleerd en ik kan nu veel gebruiken bij veel verschillende paarden en ruiters echter het doel zal immer blijven: primair te zorgen voor het dierwelzijn en een goede basis opleiding voor paard en ruiter

dan kan het er steeds op verschillende manieren uitzien want elk paard heeft zijn/haar eigen "gebruiksaanwijzing" en "handleiding" die krijg je soms bij een paard maar blijken niet altijd te kloppen of overeentekomen met mijn manier van rijden,
dan kom je als gebruiker redelijk vaak in de problemen, dacht een goed leerpaard te hebben gekocht

dan moet ik weer met dat paard terug naar de basis want ik kan en dat heb ik van vele geleerd: niet op een foute basis/fundering verder sleutelen en dan is kennis en kunde, geduld en tijd heel belangrijk

ik ga ze niets afleren maar vanuit de basis iets anders leren dat geeft imo een betere samenwerking dan te grijpen naar symptoombestrijders, ander bit, slof ect.

dat vraagt veel van instructie/ruiter/menner opnieuw opstarten en even een goede basis/fundering leggen of knokken

en dan blijkt vaak dat een nieuwe basis/fundering leggen op langere termijn beter werkt - tenzij je dat niet wil en weer inruilt voor een ander

ik leer van vele, hoe komt het dat de een wel succes vol is en de ander niet (los van het vele geld en goede paarden kunnen kopen/aangeboden krijgen, dat is ook vaak seizoen/kwartaal gebonden) is boeiend en leerzaam,
b.v. jij en je paard moeten klaar zijn voor de wedstrijd en dan is het belangrijk dat je op de wedstrijd net zo rijd als thuis,
ga je op een wedstrijd ineens anders rijden dan snapt het paard je niet meer en doet het ook niet w
zo goed als thuis wat je vraagt
Laatst bijgewerkt door mce op 12-08-24 12:33, in het totaal 2 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:28

MyWishMax schreef:
Maar denisesilver, het gaat niet over dat je langer zou moeten losrijden. Maar juist dat als je altijd maar 20 minuten rijdt thuis en op wedstrijd ineens 60 bij wijze van het voor het paard ineens veel zwaarder is. Al rijd je maar 4 minuten los, wat werkt voor het paard werkt.
Hoe oud ben je dan of was de pony zo klein dat je het hebt over regel die versoepeld werd?

Ik was het met je eens hoor wat betreft het losrijden inderdaad. Had eigenlijk maar een halve regel getypd. Wilde eigenlijk zeggen dat ik met de pony op wedstrijd vaak zelfs korter reed dan thuis. 4 minuten is wel erg karig, al heb ik weleens met 5 minuten gepresteerd alsnog eerste te rijden op een selectiewedstrijd :')

Pony was een c-pony, en destijds (2015 volgens mij) mocht je alleen met d en e tussen de paarden starten. Het jaar nadat ik 18 werd, is dat versoepeld, maar toen had ik al anderhalf jaar een paard voor de overstap staan :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:19

denisesilver schreef:
MyWishMax schreef:
Maar denisesilver, het gaat niet over dat je langer zou moeten losrijden. Maar juist dat als je altijd maar 20 minuten rijdt thuis en op wedstrijd ineens 60 bij wijze van het voor het paard ineens veel zwaarder is. Al rijd je maar 4 minuten los, wat werkt voor het paard werkt.
Hoe oud ben je dan of was de pony zo klein dat je het hebt over regel die versoepeld werd?

Ik was het met je eens hoor wat betreft het losrijden inderdaad. Had eigenlijk maar een halve regel getypd. Wilde eigenlijk zeggen dat ik met de pony op wedstrijd vaak zelfs korter reed dan thuis. 4 minuten is wel erg karig, al heb ik weleens met 5 minuten gepresteerd alsnog eerste te rijden op een selectiewedstrijd :')

Pony was een c-pony, en destijds (2015 volgens mij) mocht je alleen met d en e tussen de paarden starten. Het jaar nadat ik 18 werd, is dat versoepeld, maar toen had ik al anderhalf jaar een paard voor de overstap staan :+

:') te veel tegelijk aan het doen? Maar die regel ken ik idd nog, geloof dat die pas stuk later afgeschaft werd. Maar ik had een E pony, dus nooit op hoeven letten. Die kon het wel allemaal en waren we thuis al veel verder. Alleen nooit paarden gestart want ingeslapen in dat jaar dat we zouden gaan.

Maar ja, dat bedoelde ik helemaal. En misschien juist als pony het zoals in jouw geval toch al lastig vond. Dan wordt het helemaal lastig als ze ook nog eens moe worden of verzuren.
Die 4 was ook overdreven, ja haha. Ik stap al langer in. Enige uitzondering is als je ineens de ring in moet als het extreem inloopt oid := Hoewel ik nog wel zo'n vervelende ruiter ben die dan op eigen tijd wil starten.

Mce, ja ik ben het met je eens. :j hoewel ik elk paard wel weer vanaf de basis begonnen ben, of ze nu wel goede basis hadden of niet. Ook het stukje op mijn hulpen reageren, want je rijdt altijd anders als een ander. Hoeven geen grote verschillen te zijn, maar even afstemmen samen. En in sommige gevallen is het echt opnieuw beginnen.

Celaeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:04

mce schreef:
soesita schreef:

gaat dat dan zo makkelijk over op je eigen paard?? perfect zadel perfct paard, dat heben de meeste niet,
misschien als gevorderde ruiter die het even als "zelfreflector" (weet niet of het woord bestaat) ziet
Nee. Het helpt, maar er gaat meerdere keren overheen als 1 keer en het voelt toch altijd een beetje anders op een echt paard.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:04

Janneke2 schreef:
:o ...en ik hecht zeer aan mijn anonimiteit op bokt, neem het niet persoonlijk dat ik je niet uitnodig.

Ik begrijp dat niet helemaal.
Je profileert je op Bokt als alwetende en komt eigenlijk best belerend over.
En zo te zien besteed je hier veel tijd en aandacht aan.
Waarom dan geheimzinnig doen? Als je toch de rijkunst wil verbeteren dan is er toch niks mooiers dan ruiters het voorbeeld te geven en ze instructie te geven? Of plaats wat voorbeeld foto's en video's van je eigen rijkunst.
En dan niet alleen die lappen tekst plaatsen want dat lezen echt maar weinig mensen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:20

Anonimiteit is een relatief begrip, de meeste mensen laten zoveel los dat je ze in no-time hebt gevonden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:12

Popstra schreef:
Als ik alles hier zo lees vind ik dat jullie maar erg ingewikkeld doen en van het paard rijden ansich nogal een "ding" maken.

En voor alle (relatieve) buitenstaanders die er iets van zijn gaan vinden de laatste weken….
%) %) %)

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:29

Popstra schreef:

Inderdaad.
Tussen paardrijden via een toetsenbord en echt paardrijden zit een wereld van verschil.
Ik vind het op een echt paard toch echt wat makkelijker omdat daar mijn gevoel en een stukje verstand in zit.
Al dat theoretisch geleuter laat ik voor wat het is. Is soms ook achterhaald.
Het rode boekje is inmiddels ook deels achterhaald.
Goed paardrijden leer je niet uit een boekje of op Bokt. Je hebt een goede instructeur nodig en gezond verstand. Of videobeelden die het helder maken maar geen lappen tekst.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:49

HorsePassion schreef:
Janneke2 schreef:
:o ...en ik hecht zeer aan mijn anonimiteit op bokt, neem het niet persoonlijk dat ik je niet uitnodig.

Waarom dan geheimzinnig doen? Als je toch de rijkunst wil verbeteren dan is er toch niks mooiers dan ruiters het voorbeeld te geven en ze instructie te geven? Of plaats wat voorbeeld foto's en video's van je eigen rijkunst.
En dan niet alleen die lappen tekst plaatsen want dat lezen echt maar weinig mensen.

Denk dat je de reden zelf ook al kunt raden ;)

Moet zeggen dat ik sowieso enorm wantrouwend ben tegenover iedereen die alle wijsheid in pacht meent te hebben maar heel krampachtig zijn of haar best doet om niet te paard te worden gezien. Is over het algemeen maar 1 mogelijke verklaring voor :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:06

Kendra schreef:
Popstra schreef:

En voor alle (relatieve) buitenstaanders die er iets van zijn gaan vinden de laatste weken….
%) %) %)

Tja, eigenlijk is de basis best simpel en in alle takken van de paardensport hetzelfde. Voor het paard is het ook het beste om het simpel en duidelijk te houden.

Ik vind het wel fijn als mensen ook theoretisch snappen wat ze doen en waarom ze dat doen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:28

Zitles op een Joker of pure zitlessen aan de longe kunnen best heel zinvol zijn, maar eerlijk, als ik aan de longe zit of op een mechanisch paard (dat heb ik nog nooit gedaan) kan ik prima netjes zitten. Ontspannen, been af laten hangen. Het gaat mis met de zit, op het moment dat je je aandacht niet alleen op je zit hoeft te vestigen, maar bezig bent je paard op te leiden. Been optrekken gebeurt als je paard niet voorwaarts is aan je been, knijpen ga je als je paard veel spanning heeft, naar voren zitten als je op een jonkie zit etc etc.
Ik zie dan veel meer heil in bv een flexchair, waarin gemeten wordt wat je eigen scheefheid is, zodat je aan die eigen scheefheid kunt werken naast je paard.

Verder voor kinderen...die leren volgens mij gewoon het beste zitten op de ouderwetse manier, lekker laten ravotten en keten met ponies. Als ik zie wat we vroeger uitspookten met die dieren, daar werd je handig van. Misschien niet de mooiste zit maar wel een functionele zit en makkelijk mee met het paard. Als ik nu die poppen in harnas al op hele jonge leeftijd vooral bezig zie met proefjes rijden op een dressuurzadel met enorme wrongen om maar netjes te zitten, dan heb ik niet het gevoel dat daar nou een vrije en ongedwongen zit in de toekomst van komt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:31

Fly_high schreef:
HorsePassion schreef:

Denk dat je de reden zelf ook al kunt raden ;)

Moet zeggen dat ik sowieso enorm wantrouwend ben tegenover iedereen die alle wijsheid in pacht meent te hebben maar heel krampachtig zijn of haar best doet om niet te paard te worden gezien. Is over het algemeen maar 1 mogelijke verklaring voor :o

Kunnen we dit lekker laten? Het wordt er niet gezelliger op, zeg maar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:32

oji schreef:
Zitles op een Joker of pure zitlessen aan de longe kunnen best heel zinvol zijn, maar eerlijk, als ik aan de longe zit of op een mechanisch paard (dat heb ik nog nooit gedaan) kan ik prima netjes zitten. Ontspannen, been af laten hangen. Het gaat mis met de zit, op het moment dat je je aandacht niet alleen op je zit hoeft te vestigen, maar bezig bent je paard op te leiden. Been optrekken gebeurt als je paard niet voorwaarts is aan je been, knijpen ga je als je paard veel spanning heeft, naar voren zitten als je op een jonkie zit etc etc.
Ik zie dan veel meer heil in bv een flexchair, waarin gemeten wordt wat je eigen scheefheid is, zodat je aan die eigen scheefheid kunt werken naast je paard.

Verder voor kinderen...die leren volgens mij gewoon het beste zitten op de ouderwetse manier, lekker laten ravotten en keten met ponies. Als ik zie wat we vroeger uitspookten met die dieren, daar werd je handig van. Misschien niet de mooiste zit maar wel een functionele zit en makkelijk mee met het paard. Als ik nu die poppen in harnas al op hele jonge leeftijd vooral bezig zie met proefjes rijden op een dressuurzadel met enorme wrongen om maar netjes te zitten, dan heb ik niet het gevoel dat daar nou een vrije en ongedwongen zit in de toekomst van komt.

Dat laatste, daar heb je absoluut een goed punt. Lekker zonder zadel ravotten en er tig keer afvallen helpt absoluut mee om een betere ruiter te worden. Misschien de simulator voor de volwassenen houden die minder lichaamsbeheersing en meer kilo's hebben. :) Ik denk wel dat het kan helpen als mensen eerst goed leren zitten op een simulator/ beheerst paard en dan daarna pas in de praktijk als er ook andere dingen kunnen gebeuren die zit gaan toepassen. Dan is er toch een soort basis al.
Die flexchair lijkt me iets voor meer gevorderde ruiters.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:33

Of weer on-topic ... heeft er nog iemand wat gehoord of gelezen betref CD ?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:08

oji schreef:

kon dat nog maar, de meeste papa's en mama's denken daar heel anders over denk ik, die kopen gewoon suces bij de super (al dan niet met inruilgarantie),
denk dat het kind van nu dat ook helemaal niet meer wil, kinderen van nu hebben al ponykinderen international als voorbeeld, dus niks in de modder spelen of leren functioneel zitten
Laatst bijgewerkt door mce op 13-08-24 15:49, in het totaal 4 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 15:29

Elisa2 schreef:
oji schreef:

Dat laatste, daar heb je absoluut een goed punt. Lekker zonder zadel ravotten en er tig keer afvallen helpt absoluut mee om een betere ruiter te worden. Misschien de simulator voor de volwassenen houden die minder lichaamsbeheersing en meer kilo's hebben. :) Ik denk wel dat het kan helpen als mensen eerst goed leren zitten op een simulator/ beheerst paard en dan daarna pas in de praktijk als er ook andere dingen kunnen gebeuren die zit gaan toepassen. Dan is er toch een soort basis al.
Die flexchair lijkt me iets voor meer gevorderde ruiters.

Verzekeringstechnisch voor maneges echt geen optie.

Naast ouders die al lopen te gillen wanneer er een haartje bij hun kind verkeerd staat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:39

Ja dat is zo..dat is echt van deze tijd, vroeger waren ze daar een stuk makkelijker in.

Sasja: nee, maar volgens mij zou het onderzoek van de FEI ook 6 maanden in beslag nemen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 17:08

mce schreef:
oji schreef:

kon dat nog maar, de meeste papa's en mama's denken daar heel anders over denk ik, die kopen gewoon suces bij de super (al dan niet met inruilgarantie),
denk dat het kind van nu dat ook helemaal niet meer wil, kinderen van nu hebben al ponykinderen international als voorbeeld, dus niks in de modder spelen of leren functioneel zitten

Ik heb weleens gehoord wat voor tientonners op de bixie dag het terrein op komen rijden :wow:
Ik denk niet eens dat dit alleen iets binnen de paardensport is. Ik zie steeds meer dat kinderen als accessoire worden gezien, dan als kind. Maar goed dat is extreem off topic :+

Het moet toch ook wel enigszins verantwoord. Mijn pony kon ik uiteindelijk mee lezen en schrijven, maar de eerste twee jaar heeft mijn moeder met haar rug richting de bak gestaan, omdat hij weer vertrok.