Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
denisesilver schreef:Die paarden staan er toch al? En die simulators zouden dan voornamelijk ingezet worden voor de beginners. Maar de beginnerspaarden gaan ze niet ineens verkopen, want die zijn nog steeds nodig voor de overstap van robot naar levend wezen, dus mij lijkt dat je dubbel geld kwijt bent.
Janneke2 schreef:Maar voor de ruiter ook: die heeft meteen goed leren zitten en valt qua spiergeheugen direct terug op de juiste patronen.
soesita schreef:Janneke2 schreef:Maar voor de ruiter ook: die heeft meteen goed leren zitten en valt qua spiergeheugen direct terug op de juiste patronen.
En heeft de mogelijkheid om zich meteen op het geven van de juiste hulpen te concentreren omdat hij niet teveel bezig is met het zoeken naar balans en in de bewegingen mee kan gaan.
MyWishMax schreef:Maar denisesilver, het gaat niet over dat je langer zou moeten losrijden. Maar juist dat als je altijd maar 20 minuten rijdt thuis en op wedstrijd ineens 60 bij wijze van het voor het paard ineens veel zwaarder is. Al rijd je maar 4 minuten los, wat werkt voor het paard werkt.
Hoe oud ben je dan of was de pony zo klein dat je het hebt over regel die versoepeld werd?
denisesilver schreef:MyWishMax schreef:Maar denisesilver, het gaat niet over dat je langer zou moeten losrijden. Maar juist dat als je altijd maar 20 minuten rijdt thuis en op wedstrijd ineens 60 bij wijze van het voor het paard ineens veel zwaarder is. Al rijd je maar 4 minuten los, wat werkt voor het paard werkt.
Hoe oud ben je dan of was de pony zo klein dat je het hebt over regel die versoepeld werd?
Ik was het met je eens hoor wat betreft het losrijden inderdaad. Had eigenlijk maar een halve regel getypd. Wilde eigenlijk zeggen dat ik met de pony op wedstrijd vaak zelfs korter reed dan thuis. 4 minuten is wel erg karig, al heb ik weleens met 5 minuten gepresteerd alsnog eerste te rijden op een selectiewedstrijd![]()
Pony was een c-pony, en destijds (2015 volgens mij) mocht je alleen met d en e tussen de paarden starten. Het jaar nadat ik 18 werd, is dat versoepeld, maar toen had ik al anderhalf jaar een paard voor de overstap staan
mce schreef:Nee. Het helpt, maar er gaat meerdere keren overheen als 1 keer en het voelt toch altijd een beetje anders op een echt paard.soesita schreef:
En heeft de mogelijkheid om zich meteen op het geven van de juiste hulpen te concentreren omdat hij niet teveel bezig is met het zoeken naar balans en in de bewegingen mee kan gaan.
gaat dat dan zo makkelijk over op je eigen paard?? perfect zadel perfct paard, dat heben de meeste niet,
misschien als gevorderde ruiter die het even als "zelfreflector" (weet niet of het woord bestaat) ziet
Janneke2 schreef:...en ik hecht zeer aan mijn anonimiteit op bokt, neem het niet persoonlijk dat ik je niet uitnodig.
Popstra schreef:Als ik alles hier zo lees vind ik dat jullie maar erg ingewikkeld doen en van het paard rijden ansich nogal een "ding" maken.
HorsePassion schreef:Janneke2 schreef:...en ik hecht zeer aan mijn anonimiteit op bokt, neem het niet persoonlijk dat ik je niet uitnodig.
Ik begrijp dat niet helemaal.
Je profileert je op Bokt als alwetende en komt eigenlijk best belerend over.
En zo te zien besteed je hier veel tijd en aandacht aan.
Waarom dan geheimzinnig doen? Als je toch de rijkunst wil verbeteren dan is er toch niks mooiers dan ruiters het voorbeeld te geven en ze instructie te geven? Of plaats wat voorbeeld foto's en video's van je eigen rijkunst.
En dan niet alleen die lappen tekst plaatsen want dat lezen echt maar weinig mensen.
Kendra schreef:Popstra schreef:Als ik alles hier zo lees vind ik dat jullie maar erg ingewikkeld doen en van het paard rijden ansich nogal een "ding" maken.
Kun je na gaan hoe dit voor een paard zal zijn
En voor alle (relatieve) buitenstaanders die er iets van zijn gaan vinden de laatste weken….
![]()
![]()
Fly_high schreef:HorsePassion schreef:Ik begrijp dat niet helemaal.
Je profileert je op Bokt als alwetende en komt eigenlijk best belerend over.
En zo te zien besteed je hier veel tijd en aandacht aan.
Waarom dan geheimzinnig doen? Als je toch de rijkunst wil verbeteren dan is er toch niks mooiers dan ruiters het voorbeeld te geven en ze instructie te geven? Of plaats wat voorbeeld foto's en video's van je eigen rijkunst.
En dan niet alleen die lappen tekst plaatsen want dat lezen echt maar weinig mensen.
Denk dat je de reden zelf ook al kunt raden![]()
Moet zeggen dat ik sowieso enorm wantrouwend ben tegenover iedereen die alle wijsheid in pacht meent te hebben maar heel krampachtig zijn of haar best doet om niet te paard te worden gezien. Is over het algemeen maar 1 mogelijke verklaring voor
oji schreef:Zitles op een Joker of pure zitlessen aan de longe kunnen best heel zinvol zijn, maar eerlijk, als ik aan de longe zit of op een mechanisch paard (dat heb ik nog nooit gedaan) kan ik prima netjes zitten. Ontspannen, been af laten hangen. Het gaat mis met de zit, op het moment dat je je aandacht niet alleen op je zit hoeft te vestigen, maar bezig bent je paard op te leiden. Been optrekken gebeurt als je paard niet voorwaarts is aan je been, knijpen ga je als je paard veel spanning heeft, naar voren zitten als je op een jonkie zit etc etc.
Ik zie dan veel meer heil in bv een flexchair, waarin gemeten wordt wat je eigen scheefheid is, zodat je aan die eigen scheefheid kunt werken naast je paard.
Verder voor kinderen...die leren volgens mij gewoon het beste zitten op de ouderwetse manier, lekker laten ravotten en keten met ponies. Als ik zie wat we vroeger uitspookten met die dieren, daar werd je handig van. Misschien niet de mooiste zit maar wel een functionele zit en makkelijk mee met het paard. Als ik nu die poppen in harnas al op hele jonge leeftijd vooral bezig zie met proefjes rijden op een dressuurzadel met enorme wrongen om maar netjes te zitten, dan heb ik niet het gevoel dat daar nou een vrije en ongedwongen zit in de toekomst van komt.
oji schreef:Zitles op een Joker of pure zitlessen aan de longe kunnen best heel zinvol zijn, maar eerlijk, als ik aan de longe zit of op een mechanisch paard (dat heb ik nog nooit gedaan) kan ik prima netjes zitten. Ontspannen, been af laten hangen. Het gaat mis met de zit, op het moment dat je je aandacht niet alleen op je zit hoeft te vestigen, maar bezig bent je paard op te leiden. Been optrekken gebeurt als je paard niet voorwaarts is aan je been, knijpen ga je als je paard veel spanning heeft, naar voren zitten als je op een jonkie zit etc etc.
Ik zie dan veel meer heil in bv een flexchair, waarin gemeten wordt wat je eigen scheefheid is, zodat je aan die eigen scheefheid kunt werken naast je paard.
Verder voor kinderen...die leren volgens mij gewoon het beste zitten op de ouderwetse manier, lekker laten ravotten en keten met ponies. Als ik zie wat we vroeger uitspookten met die dieren, daar werd je handig van. Misschien niet de mooiste zit maar wel een functionele zit en makkelijk mee met het paard. Als ik nu die poppen in harnas al op hele jonge leeftijd vooral bezig zie met proefjes rijden op een dressuurzadel met enorme wrongen om maar netjes te zitten, dan heb ik niet het gevoel dat daar nou een vrije en ongedwongen zit in de toekomst van komt.
Elisa2 schreef:oji schreef:Zitles op een Joker of pure zitlessen aan de longe kunnen best heel zinvol zijn, maar eerlijk, als ik aan de longe zit of op een mechanisch paard (dat heb ik nog nooit gedaan) kan ik prima netjes zitten. Ontspannen, been af laten hangen. Het gaat mis met de zit, op het moment dat je je aandacht niet alleen op je zit hoeft te vestigen, maar bezig bent je paard op te leiden. Been optrekken gebeurt als je paard niet voorwaarts is aan je been, knijpen ga je als je paard veel spanning heeft, naar voren zitten als je op een jonkie zit etc etc.
Dat laatste, daar heb je absoluut een goed punt. Lekker zonder zadel ravotten en er tig keer afvallen helpt absoluut mee om een betere ruiter te worden. Misschien de simulator voor de volwassenen houden die minder lichaamsbeheersing en meer kilo's hebben.Ik denk wel dat het kan helpen als mensen eerst goed leren zitten op een simulator/ beheerst paard en dan daarna pas in de praktijk als er ook andere dingen kunnen gebeuren die zit gaan toepassen. Dan is er toch een soort basis al.
Die flexchair lijkt me iets voor meer gevorderde ruiters.
mce schreef:oji schreef:Zitles op een Joker of pure zitlessen aan de longe kunnen best heel zinvol zijn, maar eerlijk, als ik aan de longe zit of op een mechanisch paard (dat heb ik nog nooit gedaan) kan ik prima netjes zitten. Ontspannen, been af laten hangen. Het gaat mis met de zit, op het moment dat je je aandacht niet alleen op je zit hoeft te vestigen, maar bezig bent je paard op te leiden. Been optrekken gebeurt als je paard niet voorwaarts is aan je been, knijpen ga je als je paard veel spanning heeft, naar voren zitten als je op een jonkie zit etc etc.
kon dat nog maar, de meeste papa's en mama's denken daar heel anders over denk ik, die kopen gewoon suces bij de super (al dan niet met inruilgarantie),
denk dat het kind van nu dat ook helemaal niet meer wil, kinderen van nu hebben al ponykinderen international als voorbeeld, dus niks in de modder spelen of leren functioneel zitten