Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:06

Avalanche schreef:
Babootje schreef:
Het eerste wat je moet doen bij het zoeken van een goed paard is de kleur loslaten.
Niet voor niets een spreekwoord "Een goed paard heeft geen kleur".

Dat klopt idd.

Mijn ideaal is een vos met 4 hoge witte benen en een bles. Liefst ook nog een witte vlek op de buik.

Maar helaas, 2 bruine paarden en nu een zwarte. Zonder veel aftekening.

Haha mijne ook... de laatste voldeed er volledig aan :)
Daarvoor alleen bruine gehad :+

Avalanche

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:24

Ik vind vossen echt bloedmooi he. Of palomino <3

Maar helaas :D

Oh well ik ben dol op de mijne <3

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:29

Ja Jam was perfect :D in meerdere opzichten hoor... maar zijn kleur en aftekeningen :+:
Beetje rare foto, maar daar zie je alle aftekeningen op :') oranje, 4x hoge witte benen, bles en een vlek :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik laat geen enkele kleur staan als het een fijn paard is. Zwart tot cremello, vos tot bont :') ik heb echt geen voorkeur wanneer ik een paard koop. Jam was toevallig precies de goede kleur :+

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:35

Telt dit topc ook als je niet op zoek was naar een (eerste) eigen paard, maar er eentje in de schoot geworpen krijgt?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:40

c_alsemgeest schreef:
Ja Jam was perfect :D in meerdere opzichten hoor... maar zijn kleur en aftekeningen :+:
Beetje rare foto, maar daar zie je alle aftekeningen op :') oranje, 4x hoge witte benen, bles en een vlek :Y)

[ [url=m/SN88mA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wy2diT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar ik laat geen enkele kleur staan als het een fijn paard is. Zwart tot cremello, vos tot bont :') ik heb echt geen voorkeur wanneer ik een paard koop. Jam was toevallig precies de goede kleur :+

Hij is perfect <3

Schimmels laat ik staan though. Die vind ik mooi als ze super super wit zijn, anders niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:41

juniper schreef:
Telt dit topc ook als je niet op zoek was naar een (eerste) eigen paard, maar er eentje in de schoot geworpen krijgt?

Tuurlijk :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:04

Ik moet bekennen dat wij graag vos met veel wit wilden en daarom wel sneller zijn gaan kijken naar huidige merrie. Maar die voldeed al aan de andere eisen en was wel de 1e vos die we bekeken haha. Maar vos, bles, vier witte benen en vlek onder buik dus perfect :+ dat was echt de bonus nadat ze precies was wat we zochten qua karakter enzovoorts. Alleen ervaring had ze net wat minder, maar niet te merken.

juniper schreef:

Alleen als je het uitgebreid vertelt, want we zijn erg nieuwsgierig! Wat tof!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:05

Lol, gelukkig maar! :P De eigenaars van mijn verzorgpaard vroegen of ik haar veulen wil hebben (letterlijk, 'wil je deze hebben?'). Ik zei tegen mezelf; als het een hengstje of een vos/bruine merrie wordt dan kan ik het weerstaan, maar wordt het een zwart panterbont merrietje dan wordt het lastig (maar die kans was niet zo groot). Wat werdt het...
Afbeelding

Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Uiteraard wil ik haar houden maar ik studeer nog en ook nog eens in het buitenland. Dus is het dan wel handig? Aan de andere kant heb ik wel nog een paar jaar te gaan voor ik klaar ben en weet ik ook niet of ik uberhaupt wel terug naar Nederland wil. Dus de keuze gaat nog lastig worden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:07

Oh ha ha ik vind schimmels juist mooi als ze nog mooi donkergrijs met appels zijn. Als ze eenmaal helemaal wit zijn met van die rozige ogen en neus....nope not my thing.

Kleur maakt mij ook niet zoveel uit, maar wil graag zo min mogelijk wit. Een kolletje vind ik wel leuk, een snepje ook maar liefst niet meer. Uiteraard heb ik een merrie met 3 witte benen en een flinke en vooral heel grillige bles uitlopend naar een witte neus...dus ja...ook dat roze waar ik niet van hou.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:09

Kan je het onderhoud betalen? Want juist als ze zo jong zijn maakt het niet uit dat jij in het buitenland zit, goede stalling/opfok en dan moet ze toch nog opgroeien en ben je een paar jaar verder.

Ga je erg spijt krijgen als je het niet doet? In het ergste geval verkoop je haar als je in het buitenland gaat wonen of neemt haar mee?

In jouw situatie lijkt veulen me zelfs makkelijker als een volwassen paard, haha

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:12

Op zich qua tijd valt t perfect. Jong paard in de opfok en over n jaar of 3 kun je er wat mee.

Buitenland: op rij - of op vliegafstand?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:17

Ze woont in het zelfde land als ik! Ik ben in 2018 verhuisd en heb ik 2019 deze mensen/paarden leren kennen en kom er nu nog steeds. De aankomende 2/3 jaar ben ik hier nog met mijn studie bezig (minimaal) en daarna weet ik nog niet precies waar we heen gaan.

Financieel kan het. Of het 'handig' is weet ik niet want ik verdien nog geen vol salaris, maar goed wanneer is een paard nu wel een slimme financiele beslissing. Ik denk dat ik er inderdaad spijt van ga krijgen als ik het niet doe. En daarnaast denk ik ook van, ik probeer het liever dan dat ik het op de voorhand al afzeg. In het leven kan er zo veel gebeuren en wanneer heb je nou 100% zekerheid, zeker met paarden?

We hebben hier trouwens geen opfok. Wat ik van plan ben is om haar het eerste jaar bij de fokker te laten staan, en als ze een jaar oud is verhuizen naar een pensionstal waar de paarden in groepen gehuisvest worden.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:36

Leuk! Ik heb eind vorig jaar spontaan een veulen gekocht. Dacht zelf over een paar jaar wel weer open te staan voor een eigen paard, maar dan moest het wel echt een hele leuke zijn. Nou ja, die hele leuke kwam dus al als veulen voorbij. Ik heb hem wel in een hele fijne opfok staan en hoef er nog niet zoveel tijd in te steken.

Ze heeft een leuk kleurtje, dus daar is wel een markt voor mocht later blijken dat je het toch niet kan bolwerken. Ik zou het er op wagen als ik jou was.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:53

juniper schreef:
Ze woont in het zelfde land als ik! Ik ben in 2018 verhuisd en heb ik 2019 deze mensen/paarden leren kennen en kom er nu nog steeds. De aankomende 2/3 jaar ben ik hier nog met mijn studie bezig (minimaal) en daarna weet ik nog niet precies waar we heen gaan.

Financieel kan het. Of het 'handig' is weet ik niet want ik verdien nog geen vol salaris, maar goed wanneer is een paard nu wel een slimme financiele beslissing. Ik denk dat ik er inderdaad spijt van ga krijgen als ik het niet doe. En daarnaast denk ik ook van, ik probeer het liever dan dat ik het op de voorhand al afzeg. In het leven kan er zo veel gebeuren en wanneer heb je nou 100% zekerheid, zeker met paarden?

We hebben hier trouwens geen opfok. Wat ik van plan ben is om haar het eerste jaar bij de fokker te laten staan, en als ze een jaar oud is verhuizen naar een pensionstal waar de paarden in groepen gehuisvest worden.

Zekerheid heb je nooit inderdaad. En dan kan je haar altijd weer verkopen of als je ergens gaat wonen waar het kan juist meenemen weer. Zelfs als je wel fulltime werkt kan er iets gebeuren waardoor het ineens niet meer gaat.

Bij fokker en daarna groepsstalling is toch goed? Kan ze eerst paar jaar groeien en opgevoed worden door de paarden. Kost jou minder tijd en is misschien juist makkelijk met studie en baan.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:54

Mijn nieuwe paard staat inmiddels op stal. Hij was vanmiddag wat onrustig maar toen ik vanavond voor de 2e keer kwam was hij ingeburgerd. Helaas wel een echte piep merrie naast hem, maar hem boeide dat niet zo. Die merrie heeft hem inmiddels ook maar geaccepteerd . Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:59

100% zekerheid heb je idd nooit. Niet met paarden, maar eigenlijk met vrijwel niets in het leven. ;)

En bij de fokker en in groepsstalling lijkt mij niet verkeerd, mits ze daar ook wel regelmatig in de hand komt.

Die van mij staat nog een jaar in de opfok, maar die komt wel vaak in de hand, zodat niet alles vreemd is wat wij mensen doen.

Volgend weekend ga ik weer bij hem langs. Zin in :D
Van de foto's en filmpjes zie ik wel dat ie druk bezig is met vacht wisselen. Hij was heel donkerbruin en begint nu een stuk lichter te worden.
Kreeg vandaag een filmpje dat ze een parcourtje van schuimbalken, tonnen en pionnen met 'm aan het doen waren. Zo leuk!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:59

Levita schreef:
Mijn nieuwe paard staat inmiddels op stal. Hij was vanmiddag wat onrustig maar toen ik vanavond voor de 2e keer kwam was hij ingeburgerd. Helaas wel een echte piep merrie naast hem, maar hem boeide dat niet zo. Die merrie heeft hem inmiddels ook maar geaccepteerd . [ [url=m/hGGl1Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een knap koppie heeft ie :j

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 20:54

Wat een mooie, Levita <3

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 21:30

Bedankt voor het meedenken allemaal! De groepsstalling die ik op het oog heb is fijn. Voornamelijk volwassen paarden met wat jong spul erbij, een groep met merries en een groep met ruinen. Dagelijks twee keer controle. In het voorjaar tot het najaar gaan ze overdag op de wei, en in de winter staan ze in grote groep-paddocks met onbeperkt hooi. Dat vind je hier bijna nergens; de meeste pensionstallen hebben geen weidegang, maar ik ga een paard (ongeacht de leeftijd) niet in een paddock isoleren. Of groepshuisvesting, of geen paard.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:25

Hoi allemaal, ik val hier even binnen... Helaas hebben wij moeten besluiten onze 10 jarige KWPN merrie te gaan verkopen, maar ik vind het lastig om te beslissen waar we de advertentie(s) moeten plaatsen. Waar zoeken jullie naar een dressuur/recreatie paard? Alleen Sporthorses?
Laatst bijgewerkt door Fortitude op 24-05-22 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:27

Ik keek zowel op 2dehands.be, sporthorses.be en sporthorses.nl, marktplaats.nl

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:28

Fortitude schreef:
Hoi allemaal, ik val hier even binnen... Helaas hebben wij moeten besluiten onze 11 jarige KWPN merrie te gaan verkopen, maar ik vind het lastig om te beslissen waar we de advertentie(s) moeten plaatsen. Waar zoeken jullie naar een dressuur/recreatie paard? Alleen Sporthorses?

Waarschijnlijk is dit bericht wel al voldoende ;)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:29

Kay_Kim schreef:
Ik keek zowel op 2dehands.be, sporthorses.be en sporthorses.nl, marktplaats.nl

Ik vraag me af of Belgie zin zou hebben voor ons (Gelderland). Maar marktplaats is nog een goede idd!

Hoe bedoel je dat Alja? :?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:30

Dat je waarschijnlijk wel bedolven onder de berichten gaat worden hier op bokt
Er zijn zoveel zoekenden :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:31

Oh zo :')

Nou ik zie nog niks maar we zullen zien haha. Maar het was echt een oprechte vraag en geen verkapte advertentie, maar zie dat dat nu wel zo overkomt. Woops :x