Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:28

Wat goed, gefeliciteerd!

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:45

Wauw snap dat je trots bent! Gefeliciteerd :j

Mijn arme vent heeft een heftige slokdarm verstopping gehad. Weekte zijn brok al maar ivm dat ik op vakantie ga was ik aan het kijken hoe het ging zonder weken. Nou niet goed dus :Y). Dus nu maar blijven weken tot hij uitgewisseld is. M'n hart brak hoe beroerd hij zich voelde :(:). Dus even een pauze met daar aan vast een vakantie. Ik zal dus de komende 3 weken zit ik onder de meelees-steen.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 22:37

Oh slokdarmverstopping is altijd zo vreselijk om aan te zien ;(
Het is nu wel weer helemaal over?

Wij hebben onze mini shet ooit bijna in moeten laten slapen door een niet weg te krijgen slokdarm verstopping. Net toen we het op wouden geven kreeg de dierenarts de tip om er via de slang eens cola in te gieten.. En warempel.. Na een paar uur had de cola de verstopping opgelost / weggevreten _/-\o_

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 23:47

Debbie schreef:
Oh slokdarmverstopping is altijd zo vreselijk om aan te zien ;(
Het is nu wel weer helemaal over?

Wij hebben onze mini shet ooit bijna in moeten laten slapen door een niet weg te krijgen slokdarm verstopping. Net toen we het op wouden geven kreeg de dierenarts de tip om er via de slang eens cola in te gieten.. En warempel.. Na een paar uur had de cola de verstopping opgelost / weggevreten _/-\o_

Ja de dierenarts heeft de verstopping naar zijn maag geduwd en zijn slokdarm is nog wel gevoelig (logisch) en hij is er wel erg van onder de indruk geweest. Maar vandaag was hij weer lekker aan het spelen (het was woensdag). Donderdag kwam ook de hoefsmid maar dat was een hele klus. Alleen z'n voorvoeten konden gedaan worden omdat hij nog helemaal geprikkeld was. Hopelijk heeft hij geen slechte ervaring nu met de dierenarts maar maandag krijgt hij wat lekkers en een kriebel van de dierenarts wat hopelijk bijdraagt aan het vertrouwen.

Oh jeetje kreeg alleen die slang met water de verstopping niet verholpen? Cola is toch vaak een wondermiddel in nood. Ik hou het in ieder geval in gedachte. Fijn om te lezen dat het toch nog goed gekomen is bij jullie! Was dit de enige keer dat ze slokdarm verstopping had?

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 08:40

Gefeliciteerd essxan!

Vervelend Blaze, Fijn dat het igg is goedgekomen.

De 5 jarige doet t super, aan de longe gegaloppeerd gisteren en los wat gestapt en gedraafd, rechtsom kan ik al best goed sturen, maar linksom lijkt het nog nergens naar..

Met de vierjarige is het minder, die haalden we vorige week kreupel uit de wei..Dat bleek een diepe hoefzweer te zijn. Aan de onderkant heeft de DA het opengesneden, maar het komt er ook aan de bovenkant uit, dus da's best wel een grote zweer geweest.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:40

Wat naar Blaze. Toevallig had vorige week ons oudere paard ook 2x gehad. Na iets meer dan een uur was het zelf opgelost. DA vertelde dat we het naar benenden moest masseren, moesten wandelen zodat ze wat ontspande en liefst hoofdje omlaag.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:06

Blaze1994 schreef:
Ja de dierenarts heeft de verstopping naar zijn maag geduwd en zijn slokdarm is nog wel gevoelig (logisch) en hij is er wel erg van onder de indruk geweest. Maar vandaag was hij weer lekker aan het spelen (het was woensdag). Donderdag kwam ook de hoefsmid maar dat was een hele klus. Alleen z'n voorvoeten konden gedaan worden omdat hij nog helemaal geprikkeld was. Hopelijk heeft hij geen slechte ervaring nu met de dierenarts maar maandag krijgt hij wat lekkers en een kriebel van de dierenarts wat hopelijk bijdraagt aan het vertrouwen.

Oh jeetje kreeg alleen die slang met water de verstopping niet verholpen? Cola is toch vaak een wondermiddel in nood. Ik hou het in ieder geval in gedachte. Fijn om te lezen dat het toch nog goed gekomen is bij jullie! Was dit de enige keer dat ze slokdarm verstopping had?

Is natuurlijk ook niet niks, zo'n slokdarmverstopping en dan die slang.. Misschien wou 'ie even geen polonaise meer aan z'n lijf :+ Wat lekkers van de dierenarts maakt vast veel goed :)

Bij die van ons was dit gelukkig de enige keer (even afkloppen) dat hij een verstopping heeft gehad. Oud beestje van inmiddels 29 jaar. Het heeft echt een paar dagen geduurd, in de tussentijd spierontspanners gekregen en meerdere keren per dag is er geprobeerd met de slang het weg te spoelen / drukken, maar het zat echt muur vast. Net toen we hem zouden laten inslapen kwam het idee met de cola, dat via de slang naar binnen gegoten en een paar uur later kwam de DA al een heel stuk verder met de slang en na nog een keer cola was het toen opgelost.

loveslimpie schreef:
Met de vierjarige is het minder, die haalden we vorige week kreupel uit de wei..Dat bleek een diepe hoefzweer te zijn. Aan de onderkant heeft de DA het opengesneden, maar het komt er ook aan de bovenkant uit, dus da's best wel een grote zweer geweest.

Oeh dat klinkt inderdaad als een heftige! Sterkte!
Altijd naar om te zien dat ze dan met zoveel pijn staan :(

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:13

_activeme schreef:
Wat naar Blaze. Toevallig had vorige week ons oudere paard ook 2x gehad. Na iets meer dan een uur was het zelf opgelost. DA vertelde dat we het naar benenden moest masseren, moesten wandelen zodat ze wat ontspande en liefst hoofdje omlaag.

Ja dat adviseerde ze bij mij ook idd. Ze verteld dat ze er meestal net zijn en dan is het al opgelost. Maar dat was helaas niet dus heeft de dierenarts toch moeten helpen

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:16

Debbie schreef:
Blaze1994 schreef:

Is natuurlijk ook niet niks, zo'n slokdarmverstopping en dan die slang.. Misschien wou 'ie even geen polonaise meer aan z'n lijf :+ Wat lekkers van de dierenarts maakt vast veel goed :)

Bij die van ons was dit gelukkig de enige keer (even afkloppen) dat hij een verstopping heeft gehad. Oud beestje van inmiddels 29 jaar. Het heeft echt een paar dagen geduurd, in de tussentijd spierontspanners gekregen en meerdere keren per dag is er geprobeerd met de slang het weg te spoelen / drukken, maar het zat echt muur vast. Net toen we hem zouden laten inslapen kwam het idee met de cola, dat via de slang naar binnen gegoten en een paar uur later kwam de DA al een heel stuk verder met de slang en na nog een keer cola was het toen opgelost.

loveslimpie schreef:

Oeh dat klinkt inderdaad als een heftige! Sterkte!
Altijd naar om te zien dat ze dan met zoveel pijn staan :(

Oh jeetje wat moet hij zich vreselijk gevoeld hebben. Sterk beestje is het dan als ie dat allemaal heeft doorstaan!

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:18

loveslimpie schreef:
Gefeliciteerd essxan!

Vervelend Blaze, Fijn dat het igg is goedgekomen.

De 5 jarige doet t super, aan de longe gegaloppeerd gisteren en los wat gestapt en gedraafd, rechtsom kan ik al best goed sturen, maar linksom lijkt het nog nergens naar..

Wat een pech! Hopelijk is het snel over ondanks dat het een grote is

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:29

Blaze1994 schreef:
Wauw snap dat je trots bent! Gefeliciteerd :j

Mijn arme vent heeft een heftige slokdarm verstopping gehad. Weekte zijn brok al maar ivm dat ik op vakantie ga was ik aan het kijken hoe het ging zonder weken. Nou niet goed dus :Y). Dus nu maar blijven weken tot hij uitgewisseld is. M'n hart brak hoe beroerd hij zich voelde :(:). Dus even een pauze met daar aan vast een vakantie. Ik zal dus de komende 3 weken zit ik onder de meelees-steen.

Pfff heftig, fijn dat het weer beter gaat

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:26

Gisteren een onwijs fijne les gereden . Vooral bezig met dat Alano op eigen benen moet lopen, niet hangen (voor zowel mij als Alano), mijn hand opzoeken en achterbenen er goed onder zetten. Op een gegeven moment had ik letterlijk niks in mijn handen, alleen licht contact zoals het hoort. Dit zijn allemaal dingen die hij natuurlijk nog onwijs moeilijk vind. Als Alano iets moeilijk vindt dan gaat hij staken . Dit heb ik de afgelopen paar trainingen behoorlijk streng aangepakt en dat heeft werkelijk zijn vruchten afgeworpen want meneer heeft echt 0x gestaakt of een poging gedaan tot .

Ook flink gewerkt aan mijn eigen houding. Onderbenen achter de singel, lichtrijden vanuit mijn bovenbenen, hem helpen met mijn heupen/bekken en goed op mijn kont gaan zitten en blijven zitten .

Het is werkelijk waar zo'n fijne pony om mee te werken. Twee weken niet gereden en het is opstappen en wegstappen en zet geen stap verkeerd.

Voor die gene die veel geduld hebben. Ik heb de filmpjes die mijn instructrice heeft gefilmd achter elkaar geplakt. De video duurt 7min maar er zit uitleg bij.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:17

_activeme schreef:
Gisteren een onwijs fijne les gereden . Vooral bezig met dat Alano op eigen benen moet lopen, niet hangen (voor zowel mij als Alano), mijn hand opzoeken en achterbenen er goed onder zetten. Op een gegeven moment had ik letterlijk niks in mijn handen, alleen licht contact zoals het hoort. Dit zijn allemaal dingen die hij natuurlijk nog onwijs moeilijk vind. Als Alano iets moeilijk vindt dan gaat hij staken . Dit heb ik de afgelopen paar trainingen behoorlijk streng aangepakt en dat heeft werkelijk zijn vruchten afgeworpen want meneer heeft echt 0x gestaakt of een poging gedaan tot .

Ook flink gewerkt aan mijn eigen houding. Onderbenen achter de singel, lichtrijden vanuit mijn bovenbenen, hem helpen met mijn heupen/bekken en goed op mijn kont gaan zitten en blijven zitten .

Het is werkelijk waar zo'n fijne pony om mee te werken. Twee weken niet gereden en het is opstappen en wegstappen en zet geen stap verkeerd.

Voor die gene die veel geduld hebben. Ik heb de filmpjes die mijn instructrice heeft gefilmd achter elkaar geplakt. De video duurt 7min maar er zit uitleg bij.

[ Video ]

ziet er netjes uit hoor!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 23:41

Bijna was ik zover om er voor het eerst op te gaan. Ik had Ofira nog 2 weken rust geven om de afgelopen weken wat te verwerken. Vorige week zaterdag trof ik Ofira aan met een wond onder haar kaak. Ze deed de week daarvoor wel wat vreemd , stilstaan bij druk van het halster en niet verder willen lopen. Ik schoof het wat af op pubergedrag en mij uitproberen en dat ze haar zin door wou drijven.

De wond bleek alleen helaas geen wond te zijn , maar een mega dik abces! Toen ik na een appje van een stalgenoot kwam kijken schrok ik mij rot! Er kwam best wat bloed uit maar het leek ook wel wat dikker als bloed. Beste vriendin is dierenartsassistente en zei ook al direct dit is geen wond maar een abces wat is geknapt. Beetje paniek was er wel want je denkt dan toch al snel aan droes. Gelijk apart gezet van de rest en even 2 dagen aangekeken hoe het zou verlopen. Het leek op het eerste gezicht enorm mee te vallen , ze was fit , at goed en was heel alert. Alleen zoals een echte Fjord is , niks aangeven.

Vorige week zondagavond toch maar weer even kijken. Ik had overdag contact met de staleigenaar en die zei ook ze is fit en eet prima. Maar goed ik wou toch zelf het nog even beoordelen. Ik ben mij rot geschrokken! De plek was ontzettend groot geworden en ze was gaan schuren. Al het haar was weg onder haar kaak en overal zat bloed en pus. Ook haar borst en flanken had ze er volledig onder gesmeerd. Het leek wel alsof ze een dik gat had onder haar hoofd. Maar ze was nog steeds fit en flink aan het eten dus een goed tegen. Toch de dag erna direct om 8 uur de dierenarts aan de telefoon. Gelukkig kon die de dag zelf nog komen. Geen droes , en geen kaakwortelontsteking maar eigenlijk gewoon pech en niet echt een aanleiding. Vaak komt het door eten wat blijft haken ergens en gaat ontsteken. Vooral goed schoonmaken de komende tijd , en het liefst dagelijks. Dit dus ook gedaan en er begin verbetering te komen.

Ze kan inmiddels weer een halster goed om en reageert ook niet meer vreemd of ontwijkend op druk. De wond is al heel veel kleiner geworden , maar er komt zo nu en dan nog flink wat troep uit. Daarnaast is mevrouw flink onrustig tijdens het schoonmaken en merk ik dat ze zich verveeld. Ze staat nog alleen omdat er nog wel kans is dat het pus om een ander paard beland wat vervelende gevolgen kan hebben. ik wil haar aankomende week wel weer gaan longeren en haar weer terug hebben in de kudde. De wond is nog een klein beetje open maar als dat dicht is , kan ze in ieder geval weer terug.

Het is wel een beetje een zielig dier! Naast de wond heeft ze ontzettend last van vliegen die op haar borst zaten. Dus vliegendeken op , en daar is ze heel zuinig op geweest en leek hier blij mee te zijn. Kreeg ze ook nog een bobbel en irritatie van de deken met ook nog wat wondjes. Ik zal de smerige foto's wat besparen maar dit was het afgelopen vrijdag na een schoonmaak beurt

Spoiler:
Afbeelding

Het zwarte met rode gedeelte is het abces zelf. De rest is weggeschuurd haar en dat is ook gewoon dicht en zitten geen wondjes. Vandaag was dat rode met zwarte gedeelte al weer een heel stuk minder. Het zat eerst allemaal onder het bloed en pus was vrij heftig om te zien!

Nu hopelijk weer de goede kant op en hopen op een goed genezende wond. Het lijkt er wel op! En hopen dat we snel weer aan de bak kunnen , ze vindt het werken leuk en verveeld zich nu duidelijk.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 07:58

ik ben nog steeds braaf aan het meelezen haha

Met maxi doe ik nu licht grondwerk maar denk dat ik dit jaar er nog niet op zit. Eerst even lekker wat meer spieren kweken enz.

zebrastreep: ow jeetje gelukkig is het abces opengeknapt en is het geen droes.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:32

Oei jeetje zebra, wat zal ze een fijn gehad hebben. Gelukkig is de wond vanzelf open gesprongen en gaat het al beter.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:31

Oei wat een paar nare dingen! De slokdarm verstopping en het abces, sterkte beide! Hopelijk zijn ze snel weer de oude.

Verder zie ik een hoop leuke plaatjes, filmpjes en verhalen voorbij komen! Keep up the good stuff! :D

Hier ook een trots momentje! Wij zijn afgelopen zaterdag bij de merrie en veulenkeuring van het EASP geweest. Als enige volbloedjes haha. Maar zeker niet zonder resultaat.

Bayesa heeft een 1e premie en stermerrie behaald met een prachtig gemiddelde van 7.8
&
Bahir heeft zelf ook een 1e premie behaald met een gemiddelde van 8,5 <3

Trots op mijn knappies <3

Afbeelding

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 17:44

Ik ben van plan eind deze maand eens op suen op te stappen voor het eerst.
We al ren aantal keren aan gehangen met longeer singel en halster.
En dat deed ze braaf

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 10:26

JustOneBite schreef:
Oei wat een paar nare dingen! De slokdarm verstopping en het abces, sterkte beide! Hopelijk zijn ze snel weer de oude.

Verder zie ik een hoop leuke plaatjes, filmpjes en verhalen voorbij komen! Keep up the good stuff! :D

Hier ook een trots momentje! Wij zijn afgelopen zaterdag bij de merrie en veulenkeuring van het EASP geweest. Als enige volbloedjes haha. Maar zeker niet zonder resultaat.

Bayesa heeft een 1e premie en stermerrie behaald met een prachtig gemiddelde van 7.8
&
Bahir heeft zelf ook een 1e premie behaald met een gemiddelde van 8,5 <3

Trots op mijn knappies <3

[ [url=m/vZrnBh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 11:11

@
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 11:51

@Nobel, ik ben blij voor jullie dat jullie weer lekker kunnen rijden. Het spieren kweken kan beginnen!
@Naranja, veel plezier met het proces!
@Justonebite, gefeliciteerd met de premies!
@Zebrastreep, wat een pech met dat abces, gelukkig gaat het de goede kant op
@Activeme, Ziet er netjes uit!

Over spiertjes kweken gesproken, we hebben duidelijk een goed trainingsregime te pakken voor hem. Ik werk ook zo veel mogelijk met positieve bekrachtiging en voerbeloning en hier doet hij het super op. Hij is zo enthousiast op zoek naar het goede antwoord in alles wat we doen.
Welke trainingsmethode houden jullie er op na?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 14:11

Oei beterschap voor de pechvogels!
Verder weer een hoop leuke berichten van mensen die lekker bezig zijn. Ik vind het altijd lastig om op iedereen afzonderlijk te reageren (vaak ook omdat er al veel reacties zijn en die van mij is dan zo spuit 11 :') )

Wij hebben vandaag even gespeeld
Afbeelding

Qua werkwijze/training. Ik werk zelf liever niet met voerbeloning. Meriva reageert enorm goed op een enthousiaste stembeloning en knuffels. Ik ben voor keuzevrijheid (binnen grenzen) waarbij 'nee' ook een acceptabel antwoord kan zijn. Vandaag kreeg ik een paar nee's en een paar ja's op mijn voorstellen en aanwijzingen. Straffen gebruik ik alleen wanneer ik daarmee een gevaarlijke situatie kan voorkomen (op het moment zelf en in de toekomst), als het even kan kies ik voor corrigeren. Ik ben best heel streng (dwz, duidelijke grenzen waar ik niet van af wijk. Zoals eten en ouwehoeren doe je in je eigen tijd, en als ik 'ho' zeg bedoel ik ook ho en wel nu) maar ik denk rechtvaardig.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 15:35

Qimm, daar herken ik mezelf ook wel in! Ik heb aan de longe aangeleerd dat 'ho' stilstaan en naar binnendraaien betekend. Toen ik dus in het zadel zat en ho zei, gebeurde er precies hetzelfde en ging ik bijna rechtdoor :\ :\ En vervolgens heb ik dr ook beloont omdat ze zo goed stilstond. Ik had alleen niet verwacht dat ze zo goed zou luisteren :Y)

Wel een hele leuke cross/schrik training! Staat hier ook nog wel op de wishlist :)

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 16:29

Dat ho herken ik inderdaad en ben ik super blij mee.
In mijn training vind ik voerbeloning wel echt een motivator waardoor ze ook sneller dingen leren. Het is wel heel belangrijk om hier consequent mee te zijn en niet te pas en te onpas met voer te slingeren. Daarnaast kunnen mijn mannen het ook goed hebben aangezien die sneller slank staan dan te dik (staan gewoon op onbeperkt voer hoor :j )

laatst in het bos zaten we in een galopje, wij voorop en ik wilde terug naar draf. Dus ik zei ho en ik stond ook echt boem stil :') stalgenootje achter me kreeg de schrik van haar leven haha.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 18:49

Ik kijk per iets wat ik wil oefenen of ik voerbeloning in zet of niet. Die van mij vond bijv voetjes optillen echt onzin als hij niks kreeg van eten. Maar uit de hand voeren doe ik met hem (m'n merrie ook niet) niet want hij raakt daardoor onze andere spelregels kwijt mijn persoonlijke ruimte etc. Ik gooi het in een emmer en dat werkt perfect! Hij zoekt het eten nu ook niet meer bij mij. Dus vliegenspray, glansspray, voetjes op tillen, poetsen etc doen we met voer en de emmer. Maar over het terrein lopen is gewoon belonen door weer terug te gaan naar z'n comfortzone. Ik ben duidelijk en consequent maar als iets buiten zijn macht/kunnen ligt zal ik niet straffen (mits het niet gevaarlijk is). Straffen is natuurlijk ook een breed begrip. Maar ik straf zo goed als niet, corrigeren wel als nodig.

Nuttig om te lezen dat "Ho" soms ook iets te scherp wordt opgepakt door onze jonkies :'). Ik gebruik Ho best wel snel dus ik ga "stop" aanleren. Ho is bij mij langzamer in die gang die op dat moment gaande is. Leerzaam om methodes een beetje te horen van anderen!

Ik heb toch nog even geoefend voor m'n vakantie. We zijn van het terrein af geweest. Een hele grote mijlpaal *\o/*. Hij volgde zijn vriendin maar keek zijn ogen uit. Wel even gedribbeld toen we langs andere pony's kwamen langs de weg. Geen auto's en fietsers tegen gekomen dus dat was heel fijn. Wil dit na mijn vakantie een aantal keer doen dat kleine stukje en dan als hij rustig is langere stukjes. Bij onze buren hebben ze giga vrachtwagens en machines dus ben benieuwd wat hij daar van gaat vinden :D hij liep iig netjes mee terwijl z'n ogen uitpuilde