[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:14

Lieve TS, breng m gewoon naar die stal.
Het wordt kouder, mijn pony heeft ook wat opstart problemen (is ook bijna 25), maar die is ook 100% goed.
Hij mist ook bespiering, wat ook mee kan spelen.

luffwinny

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:26

Ik snap het niet helemaal, je vermoed een serieus probleem maar gaat wel een half uur rijden? Iets klopt daar niet. Waarschijnlijk denk je het weer zelf te kunnen omdat het goed ging aan de longe,
Benieuwd hoelang het nu weer gaat duren..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:33

In Maart was er ook al een vermoeden ivm overkruist galopperen.
Het is nu November en er is nog altijd geen buigproef gedaan.
Bel de osteopaat en de dierenarts.
Ik mag oprecht hopen dat de osteopaat eniszins kennis heeft van het achterbeen dus dan kan zij de buigproef doen en de dierenarts beoordelen. Gewoon op eigen erf.
Dat gedraai om de pot is gewoon beren zoeken ipv oplossingen.
Daarna weet je of hij rad is of niet en uo ja dan kun je hem dezelfde dag nog inladen en wegbrengen.
Zo nee dan moet je het traject in die je met je vorige pony ingegaan bent (eindelloos rechtuit en vooral geen kleine voltes). Dat betekend dus dat OOK als zijn knie slap is, hij zeer waarschijnlijk nog steeds beter af is bij de trainer.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:38

Lieve Art, ik lees al een tijdje mee.
Je moet nu echt even doorbijten, ik weet hoe rot het is om je paard naar een trainingsstal te brengen. Je verliest een stuk controle over je geliefde paard. Maar het is echt voor zijn bestwil en ook voor die van jou. Ik heb die van mij eind mei weggebracht en die komt nu begin december naar huis, maar echt het heeft mij zoveel deugd gedaan, hij is zoveel verbeterd en gewoon heel veel makkelijker geworden in alles, niet alleen met rijden.

En ik heb ook weleens gedacht van: mankeert hij niks? Maar echt, ze houden je paard wel goed in de gaten, maak het bespreekbaar naar hun toe en dan houden ze wel een oogje in het zeil. Ik zie het heel vaak bij jonge paarden, knietje op slot of haperen en dat is meestal na goede spieropbouw over.

Maar echt hoe moeilijk het ook is, hoe negatief je huidige stalbaas ook over je plan is, ik denk echt oprecht dat dit een hele grote stap is voor jou en Limo. En dat hij na de training zoveel makkelijker is en je er een heel plezierig paardje aan overhoudt zonder wat als in je achterhoofd. Dus komop Art, zet nu even door. Breng hem weg, maak het bespreekbaar met hun en spreek gewoon af dat ze bij de minste twijfel over zijn benen jou bellen voor overleg met DA of osteo.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 00:05

Ik zou hem gewoon wegdoen Art,die beren even weg jagen die op je pad staan.Mocht hij effectief wat mankeren dan ga je daar een ander en ervaren oog op je paardje krijgen.Met waarschijnlijk betere adviezen die je hier krijgt.
Iedereen roept hier maar wat ,zoals hij denkt dat het goed is.Maar niemand van ons zien limo en zijn problemen in het echt.Ik lees alleen uit jou posten een behoorlijk gebrek aan ervaring,wat geen schande is ,want je wilt wel leren.De stal waar je staat is zo ver ik kan oordelen van je posts wat gedateerd in tijd en mist nieuwe inzichten waardoor ze jou niet goed adviseren.Naar mijn mening ga je enorm veel leren op je nieuwe stal samen met Limo.Maar ik snap dat die stap voor jou best groot is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 00:07

Ik ben pas bij de laatste paar pagina's ingehaakt, maar waarom zou het zo erg zijn als TS terugkomt op het in training zetten?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 00:10

Gini schreef:
Ik ben pas bij de laatste paar pagina's ingehaakt, maar waarom zou het zo erg zijn als TS terugkomt op het in training zetten?

Omdat ts al een aantal jaar aanmoddert met inmiddels haar 2de paard en telkens overal van terugkomt :+ . Duidelijk is in ieder geval dat ts zelf niet in staat is een paard goed op te leiden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 00:23

Gini schreef:

Mischien is het dan even handig om op alleen de berichten van de ts te klikken en door te lezen.Dan kan je best zelf een oordeel vellen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 00:43

Hier de zoveelste die zegt; breng hem ajb naar die stal. Zij zullen er meer kijk op hebben door hun ervaring en zullen dus ook sneller de juiste hulp voor hem in kunnen schakelen als hij niet goed blijkt te lopen. Daarnaast kunnen ze hem beleren en krijg jij er een fijn paardje voor terug.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 01:10

TS "moet"gewoon een ervaren leerpaard(pony ) kopen die de klappen van de zweep al kent in omgang en met rijden. 1 die al alles gezien heeft en nergens van op kijkt die zich normaal laat benaderen, longeren/poetsen/hoeven uitkrabben..achterste voren op zijn rug zitten noem maar op

En waar ze gewoon zelf lekker op kan rijden :-)

Dit is een gebed zonder einde (met alleen maar verliezers limo en TS) want beide zijn hier totaal niet bij gebaat

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:54

En je bent zeker dat het ook niet van de rug kan komen? Ik blijf erbij, vastgestelde artrose, hoe minimaal ook op die leeftijd vind ik echt maar niks :/ het wordt veel kouder nu, de ideale moment dat ze er last van krijgen

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:40

Kijk TS, Je kan natuurlijk weer een medisch onderzoek laten doen, maar wat wil je daarmee? Want heel eerlijk, het is alleen maar zoeken en vertragen.

Want wat wil je dan vervolgens? Als er geen duidelijk kreupelheid is, zal er ook niets duidelijks uit een kreupelheids onderzoek komen.

Je hebt bijna een jaar geleden inmiddels foto's van de rug laten maken door Equitom, een gerenomeerde kliniek. Vervolgens heb je er allerlei huis tuin en keuken dierenartsen naar laten kijken om maar vooral de conclusies van Equitom weer te ontkrachten en gewoon te doen wat je wou. Oftewel, allemaal zonde geld geweest want je hebt niets met het onderzoek gedaan.

En ja er is vaak tegen je gezegd dat Limo niet lekker loopt. Maar dat is niet zo raar. Hij heeft zijn exterieur helemaal niet mee, hij is onbespierd, hij is scheef en is nog nooit fatsoenlijk getraind. Mogelijk dus beginnende artrose wat misschien extra opspeelt met de kou, maar ook voor artrose geldt, rust roest. Dat dier zijn lijf zit gewoon niet helemaal lekker. Maar daar verander je niets aan door er niets mee te gaan doen, daar verander je alleen maar iets aan door hem correct op te laten leiden, gedoseerd en gecontroleerd bewegen, spieren te laten krijgen die zijn lichamelijke beperkingen deels kunnen opheffen. Het zal nooit een bewegingswonder worden, maar je zou er best een fijn recreatiepaard aan kunnen hebben waar je gewoon mee kan rijden en misschien wat wedstijdjes in de lagere klassen. Maar dan moet je er wel een keer mee aan de slag. Gun jezelf en Limo deze kans, want dat is het, een kans. Doormodderen leidt nergens toe. En zoals velen al gezegd hebben, als er wel iets aan de hand is, komt dat er snel genoeg uit met de training.

Je hebt zelf aangegeven dat de trainster kritisch naar Limo keek, dat ze scherp was op details over zijn lijf en beenzetting etc. Dus zo iemand trekt heus direct aan de bel zodra ze ziet dat hij de training lichamelijk niet aankan als er problemen ontstaan. Maar dan weet je dat, en dan heb je iets concreets om te onderzoeken en kun je daar je verdere plan op trekken wat je wilt met Limo. Nu is het echt alleen je onzekerheid over Limo wegbrengen en waarschijnlijk speelt het negatieve gedoe van de stalbaas over het in training zetten hierbij ook een rol.

Maar grijp je kans nu hij er is. Straks heeft de trainster de stallen weer vol staan en is de kans verkeken. Goede trainers blijven echt niet tot in het oneindige wachten tot iemand een beslissing neemt. Als er een klant langskomt die wel snel beslist is jouw kans vervlogen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:48

Breng dat beest gewoon weg, als je wilt rijden op een leuke manier is dat de oplossing en denk dat ze na een keer al gezien of gevoeld hebben of het paard iets mankeert of niet. Geen excuses verzinnen in je hoofd maar gewoon doen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:15

oji schreef:
Kijk TS, Je kan natuurlijk weer een medisch onderzoek laten doen, maar wat wil je daarmee? Want heel eerlijk, het is alleen maar zoeken en vertragen.

Want wat wil je dan vervolgens? Als er geen duidelijk kreupelheid is, zal er ook niets duidelijks uit een kreupelheids onderzoek komen.

Je hebt bijna een jaar geleden inmiddels foto's van de rug laten maken door Equitom, een gerenomeerde kliniek. Vervolgens heb je er allerlei huis tuin en keuken dierenartsen naar laten kijken om maar vooral de conclusies van Equitom weer te ontkrachten en gewoon te doen wat je wou. Oftewel, allemaal zonde geld geweest want je hebt niets met het onderzoek gedaan.

En ja er is vaak tegen je gezegd dat Limo niet lekker loopt. Maar dat is niet zo raar. Hij heeft zijn exterieur helemaal niet mee, hij is onbespierd, hij is scheef en is nog nooit fatsoenlijk getraind. Mogelijk dus beginnende artrose wat misschien extra opspeelt met de kou, maar ook voor artrose geldt, rust roest. Dat dier zijn lijf zit gewoon niet helemaal lekker. Maar daar verander je niets aan door er niets mee te gaan doen, daar verander je alleen maar iets aan door hem correct op te laten leiden, gedoseerd en gecontroleerd bewegen, spieren te laten krijgen die zijn lichamelijke beperkingen deels kunnen opheffen. Het zal nooit een bewegingswonder worden, maar je zou er best een fijn recreatiepaard aan kunnen hebben waar je gewoon mee kan rijden en misschien wat wedstijdjes in de lagere klassen. Maar dan moet je er wel een keer mee aan de slag. Gun jezelf en Limo deze kans, want dat is het, een kans. Doormodderen leidt nergens toe. En zoals velen al gezegd hebben, als er wel iets aan de hand is, komt dat er snel genoeg uit met de training.

Je hebt zelf aangegeven dat de trainster kritisch naar Limo keek, dat ze scherp was op details over zijn lijf en beenzetting etc. Dus zo iemand trekt heus direct aan de bel zodra ze ziet dat hij de training lichamelijk niet aankan als er problemen ontstaan. Maar dan weet je dat, en dan heb je iets concreets om te onderzoeken en kun je daar je verdere plan op trekken wat je wilt met Limo. Nu is het echt alleen je onzekerheid over Limo wegbrengen en waarschijnlijk speelt het negatieve gedoe van de stalbaas over het in training zetten hierbij ook een rol.

Maar grijp je kans nu hij er is. Straks heeft de trainster de stallen weer vol staan en is de kans verkeken. Goede trainers blijven echt niet tot in het oneindige wachten tot iemand een beslissing neemt. Als er een klant langskomt die wel snel beslist is jouw kans vervlogen.

Ik kan het alleen maar eens zijn met oji :)!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:10

mijn paard had ook overkruiste galop, korte pasjes, moeite met dragen etc, maar die is enorm verbeterd in de training bij de trainingsstal, omdat haar daar geleerd werd hoe ze haar lijf moest gaan gebruiken. Ik vond het ook heel spannend om mijn paard af te geven, maar heb samen met de instructrice daar veel gedaan, zelf veel geleerd en ik heb er nu een super paard aan. Zelf had ik dit niet gekund, hoewel ik meerdere jongere dieren beleerd heb.
Jij hebt nog niet de ervaring om een groen paard goed in te rijden, dus breng Limo naar die stal en ga samen met de instructrice aan de gang!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 18:42

Heb trainster sms gedaan.
Verder afspreken zal telefonisch. Gebeuren. Helaas had ze me al gebeld maar ik werk deze week late dienst van 12 tot 19u30 dus heb 2 oproepen gemist van haar.

Snap niet waarom jullie denken dat ik het niet zou verder zetten. Maar de gezondheid vind ik wel iets zeer belangrijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:50

Een ding kun je wel van uit gaan denk ik. Mocht er iets fout zijn komt een trainer daar wel achter en die zal het je dan melden. Een beter stel extra ogen kun je niet hebben

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:54

Ik ga er toch vanuit dat de trainster ook niet op een kreupel paard gaat rijden en gezondheid belangrijk vind en dit met jou bespreek en ik ga er ook vanuit dat je dit tegen haar zegt. Ik zou hem juist wegbrengen en dor een prof laten rijden, die voelen en zien zoveel meer dan jij zal doen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:59

Ah jammer, morgenochtend even terugbellen dan.
Gezondheid is ook belangrijk, maar denk je niet dat deze trainster (die waarschijnlijk erg ervaren is en al jarenlang in de paarden zit) veel meer ziet dan jij en veel beter kan inschatten dat hij nodig heeft?
Breng hem weg, bespreek je zorgen om zijn gezondheid goed met haar en laat haar er op haar gemak eens naar kijken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 20:41

Zal jullie even 1 dingetje duidelijk maken. In Nederland zijn de meeste ruiters idd bekommerd om hun paarden. Hier in België zie ik helaas nog te vaak (prof)ruiters die hun dier in de krul trekken,neusriemen snoervast doen zodat paard amper kan slikken en helaas vind het publiek dat nog mooi ook waardoor Dit blijft bestaan. Ook te vaak nog jonge dieren die al meteen in de krul moeten lopen. En takt fouten die door jury niet gezien worden. En dan soms verhalen over manier hoe ze dieren trainen.

Daarom ben ik best wel wat angstig voor wat met limo gaat gebeuren. Want wil ik er elke training bij zijn moet ik extra bijbetalen zogezegd omdat ze dan haar agenda moet aanpassen hieraan.

Ik geef het wel een kans, maar merk ik dat limo in gedrag te hard veranderd op negatieve manier (na een maand) ga ik hem er wel weghalen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:42

Als je al zo`n angst hebt waarom kies je dan voor haar als ruiter? ben je niet gaan kijken en ken je haar manier van rijden niet? En ook in Nl vind je zat (prof)ruiters die helaas zo rijden hoor

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:55

Het is je goed recht om hem weer op te halen als je niet tevreden bent, maar leer nou eens vertrouwen op de kennis van anderen. Je bent zelf een beginner, gebruik de kennis en kunde van anderen die die ervaring wel hebben.
Je bent toch wezen kijken op die stal? Heb je haar zien werken en rijden?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:09

Maar het is toch aan jou om eerst te onderzoeken waar je je paard naartoe stuurt, hoe staan de paarden er daar bij, zijn ze attent of zijn ze murv. Een keer kijken hoe het rijden gaat op een ander paard. Dat is jouw taak als eigenaar voor je je paard uit handen geeft. Niet de blauwe ogen van een website.

Ga er toch van uit dat je er geweest bent als het zo dicht bij je werk is en dat wat je gezien hebt je beviel.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:17

Art_Ificious schreef:
Zal jullie even 1 dingetje duidelijk maken. In Nederland zijn de meeste ruiters idd bekommerd om hun paarden. Hier in België zie ik helaas nog te vaak (prof)ruiters die hun dier in de krul trekken,neusriemen snoervast doen zodat paard amper kan slikken en helaas vind het publiek dat nog mooi ook waardoor Dit blijft bestaan. Ook te vaak nog jonge dieren die al meteen in de krul moeten lopen. En takt fouten die door jury niet gezien worden. En dan soms verhalen over manier hoe ze dieren trainen.

Daarom ben ik best wel wat angstig voor wat met limo gaat gebeuren. Want wil ik er elke training bij zijn moet ik extra bijbetalen zogezegd omdat ze dan haar agenda moet aanpassen hieraan.

Ik geef het wel een kans, maar merk ik dat limo in gedrag te hard veranderd op negatieve manier (na een maand) ga ik hem er wel weghalen.

Het is niet omdat dit in jouw kringen de norm is, dat het in heel België zo gesteld is. Wat houdt je tegen om mensen op te zoeken die het op de juiste manier doen? Dat soort praktijken zijn al jaren passé in mijn paardenkring en mensen worden er niet bepaald vrolijk van als ze iemand zo zien rijden. Vaak wordt er dan ook nog wat van gezegd. In Nederland is het ook niet altijd rozengeur en manenschijn, ik vind het een heel rare uitspraak om te doen. Elke stal is anders, elke vereniging is anders en elke groep ruiters houdt er andere principes op na. Als je geen vertrouwen hebt in die stal, ga dan gewoon ergens anders heen. Want ze zitten daar vast echt niet te wachten op een relatief onervaren eigenaar die haar paard laat opleiden, maar dan vervolgens wel steeds wantrouwig zit te doen. Dus tot zover het duidelijk maken van 1 dingetje. Niet echt onderbouwd noch realistisch.

Dus ofwel zet je je nu over je gigantische behoefte aan controle heen, ofwel houdt het verhaaltje alweer op en ben je weer maanden aan de sukkel voor er iets concreet uit de bus komt. Limo wordt ook steeds ouder en zou er echt baat bij hebben om lichamelijk goed aan de slag te gaan. Dus nogmaals, zet je erover en ga er gewoon voor! Ik kan begrijpen dat je het lastig vindt. Maar zou jij het paard van een ander ook in de krul trekken, z'n bek dichtsnoeren en mishandelen? Ik vermoed dat het antwoord nee is, dus laat het los en leer vertrouwen hebben in de kennis en kunde van iemand die veel meer ervaring heeft als jij. Het komt vast wel goed. Vertrouw ook op je eigen oordeel van de stal, je bent wezen kijken in real life? Zo ja, vertrouw op je eigen intuïtie.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 21:21

Ik ben geweest. Maar ze heeft niet gereden enkel rondleiding gegeven. En ik ben van mening dat ze hun rijstijl kunnen aanpassen als ze weten dat er iemand komt kijken.

En ik heb dergelijke praktijken helaas al zelf gezien gehad. Zelfs eens een trainster gehad die zelf hoge dressuur rijdt die maar vond dat ik paard in de krul moest trekken met zeer korte teugellengte omdat het dier niet nagevelijk wou lopen. Dit betrof de dravermerrie die ik leasde, merrie werd er niet vrolijker van en ik evenmin. Heb toen niet meer laten komen.