Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:16

Inxs schreef:
Een tijdje geleden heb ik een aantal van jullie een filmpje laten zien waarbij meerdere malen naar voren kwam dat mijn merrie sprong mist in haar galop. Op filmpjes zag ik ook duidelijk terug dat zij meerdere malen aan de voorkant wel galoppeert, maar met haar achterbenen (een soort van) draaft. Ik ben daar mee bezig geweest. Nu heb ik daar een vraag over, namelijk de volgende;
Klopt het dat bij een juiste galopsprong de voorhand veel verder omhoog komt tijdens de galopsprong? Het geeft mij als ruiter het gevoel dat zij over balkjes galoppeert.

Natuurlijk, het gaat nog niet zoals ik het graag zou willen en is er zeker nog werk aan de winkel. Zij houdt het nog niet zo lang vol om haar sprong in de galop vast te houden, maar toch zitten er steeds vaker van deze momenten tussen. Dus eigenlijk hoop ik dat jullie antwoord bevestigend is :)

Zonder beeldmateriaal lastig te zeggen, voor een ieder voelt het anders (Tenminste omschrijft het anders), dus kan je niet keer stukje filmen?

@Leonie87, Lastig hoor, ze ziet eruit alsof ze graag loopt en net tandje harder dan je wilt, wat ik beetje mis is elasticiteit in haar rug en neusje zou er iets meer uit mogen, maar omdat ze lijkt net iets hoger tempo te willen lopen als jij, snap ik wel dat ze er iets achter loopt, als je voor losgooit gaat ze denk ik nog harder? Of niet? Vind dat echt lastig zacht blijven neus eruit en niet te hoog tempo, ook geen idee nog hoe ik dat practisch gezien moet doen, ja in theorie wel. maar ja.. Bij Heps werkt het wel om voltes in te zetten en om bv sb te rijden, dan komen veel paarden toch iets terug in tempo.

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:25

Inderdaad even filmen inxs.

Hier vandaag weer puntje gereden met Zorro. :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:04

mirjamalvaro schreef:
Inderdaad even filmen inxs.

Hier vandaag weer puntje gereden met Zorro. :D

Las het gefeliciteerd~!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:36

Oh het is trouwens gelukt om 1 tempo terug te rijden maar wel fijn actief! Dus ik was weer helemaal happy. Nu in de training even verder mee gaan.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:04

Lekker mirjam en gefeliciteerd!

Ik mag eindelijk weer eens goed nieuws komen melden. Friesje en ik zijn vanochtend in de binnenbak gaan rijden. Eng eng, het dak is van klapperend zeil en er staat overal wel iets. Heb direct de leiding genomen en het is me gelukt om hem bij me te krijgen. En hoe! Meneer herinnerde zich ineens weer hoe het moest. Weliswaar nog niet constant heel zacht in het contact, soms door de adrenaline even wat vaster. Maar wel laag en in constant contact, kon 100% het tempo controleren en zelfs paar rondjes heerlijk doorzitten en sb, wijken, slangevoltes etc kunnen oefenen. Zelfs de galop was beheerst en fijn. Gaat dit nu elke dag zo zijn? Vast niet _O- maar wat is het fijn om weer samen iets te hebben overwonnen en dan hebben kunnen laten zien wat wij kunnen samen. Dat voelt echt fijn <3

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:06

Super Zuchini.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:19

Echt fijn!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:14

Zuchini schreef:
Lekker mirjam en gefeliciteerd!

Ik mag eindelijk weer eens goed nieuws komen melden. Friesje en ik zijn vanochtend in de binnenbak gaan rijden. Eng eng, het dak is van klapperend zeil en er staat overal wel iets. Heb direct de leiding genomen en het is me gelukt om hem bij me te krijgen. En hoe! Meneer herinnerde zich ineens weer hoe het moest. Weliswaar nog niet constant heel zacht in het contact, soms door de adrenaline even wat vaster. Maar wel laag en in constant contact, kon 100% het tempo controleren en zelfs paar rondjes heerlijk doorzitten en sb, wijken, slangevoltes etc kunnen oefenen. Zelfs de galop was beheerst en fijn. Gaat dit nu elke dag zo zijn? Vast niet _O- maar wat is het fijn om weer samen iets te hebben overwonnen en dan hebben kunnen laten zien wat wij kunnen samen. Dat voelt echt fijn <3

Top! Begin is er weer! Lekker hoor.

Hier zo blij met mijn Jing en Jang, want ze zijn zo verschillend... pffttt.
Hepsie stap
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

draf
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

galop
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Toobs draf
Afbeelding

Toobs galop
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Conclusie, moet toch ecth rechter gaan zitten, probleempje is dat ik naar rechts nog wel goed kan meekijken, maar naar links niet en zit ik ook naar geloof ik, pfftttt. Maar andere conclusie, wat heb ik toch heerlijke beestjes <3

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:19

Haha leuk he als ze allemaal totaal verschillend zijn. Heb ik met die 4 hier ook. :')

Mijn topic gaat lekker lopen nu. :)

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:53

Fijn dat je topic nu loopt, zag dat er al fijne tips waren gegeven. Echt heel goed van je, meer ogen zien altijd meer!

Sjol dat ziet er leuk uit, maar zo scheef zit je toch niet? Neem aan dat je zo zit om de ring te pakken te krijgen?

Ik had vandaag weer een sterk, drammerig en paniekerig beest onder me. Toevallig zag ik dat hij vanmorgen zijn ontbijt nog niet had gekregen voor ik was gekomen. En dat was me toch een berg voer!! Ik vragen hoeveel hij krijgt: ruim 6 kilo krachtvoer op een dag!! Ja hallo %) Heb ze gezegd dit rap terug te brengen tot 2 kg per dag. Hoeveel krijgen die van jullie?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:57

6 kilo!!!???!!!!
Hier krijgen ze per dag 2 handjes basisbrok en 2 handjes sportmuesli. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:18

6?! Woooow. Hier 2kg gastro brok. Maar dat is echt pas vanaf het Z. Daarvoor hooguit 1kg

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:28

Ik begrijp wel dat ik m'n paard niet terug herkende. Hij had ook wel even een behoorlijke terugval in gewicht maar daar is nu echt geen sprake meer van. Terug naar 2 kilo, en dan als hij niet afvalt gewoon elke dag wat minder tot 1 kg

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:33

Ja die van mij zouden dan ook ontploffen. :')

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:47

Mijn eventer krijgt nog geen kilo krachtvoer per dag

Mijn dressuurpaard nog geen 300 gram

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:59

Pfff Ja het is wat hier met het paarden management. Dit was op advies van de dierenarts 8)7 . Geen haar beter dus.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:07

Wááát, 6kilo?! Dat kreeg de shire die ik een tijdje reed bij lange na nog niet eens.. de merrie krijgt 3 keer per dag drie kwart schep muesli. Daar doet ze het echt prima op. Een tijdje geleden kreeg ze 3 keer een kilo biks, in eerste instantie om wat aan te komen ook qua spieren. Daar zat ze echter helemaal niet lekker van in haar vel, echt paniekerig en schrikkerig enzo. Toen ze een kilo minder kreeg per dag herkende we haar inderdaad niet meer terug zo fijn Was ze toen.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:10

Joyce_ schreef:
Wááát, 6kilo?! Dat kreeg de shire die ik een tijdje reed bij lange na nog niet eens.. de merrie krijgt 3 keer per dag drie kwart schep muesli. Daar doet ze het echt prima op. Een tijdje geleden kreeg ze 3 keer een kilo biks, in eerste instantie om wat aan te komen ook qua spieren. Daar zat ze echter helemaal niet lekker van in haar vel, echt paniekerig en schrikkerig enzo. Toen ze een kilo minder kreeg per dag herkende we haar inderdaad niet meer terug zo fijn Was ze toen.

Het is hier alleen de keuze uit biks, Ik zou willen dat ze hier ook muesli verkochten. Maar goed, wie weet lukt het nog een keer wel financieel om voer te gaan importeren. Ja mijn ogen rolden er ook zo'n beetje uit toen ik het zag. Het zag eruit als een gevulde voedertrog voor een familie varkens :=
Hopelijk morgen direct verschil, Want gisteren toen hij z'n 'ontbijt' niet had gegeten was hij hartstikke fijn.

Serieus ik begon al aan mezelf te twijfelen!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:15

Denk dat je komende dagen nog wel zulk merken dat ze zoveel gehad heeft. :=

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:38

Zo 6 kg, dat is echt bizar veel. Enige paard wat ik dat ooit gevoerd heb was een hengst die Grand Prix liep en veel dekte in de zomer. Die kreeg 3x per dag 2kg sport brok (en 2x 1 schep meusli). Maar die had dat ook echt nodig, maar goed Grand Prix lopen en veel dekken vraagt ook wel veel van ze.

Mijn merries nu krijgen ook wel relatief veel, de 4 jarige 1,5 kg sportbrok per dag en de andere pony's 2kg per dag (zijn D-pony's) met olie erover. Na het werk krijgen ze ook nog soort bietenpulp mix. Verder onbeperkt hooi (op stal, buiten hebben ze nu gras) en de hele dag gras (wel echt paardengras, veel kruiden en geen vette koeien weide zoals in Nederland veel ziet. Dus daar halen ze dan ook niet super veel uit). De jongste werkt nog niet zoveel, 3x per week 10 minuten longe, Maar heeft t toch wel nodig. Op beide zit toch ook niets te veel... Al vind ik ze nu wel echt prachtig in hun vel zitten. <3

Maar baal flink, vosje haar zadel past niet meer, te smal geworden of zij te breed. :+ Ander zadel past haar wel, maar is voor mij te klein (16 inch pony zadel :+ ). Dus op zoek naar een ander zadel voor haar. Tot die tijd maar verder trainen aan de longe, maar zin in om weer het echte dressuur rijden op te gaan pakken met haar, zeker met alle filmpjes van Rien en lezen wat jullie hier schrijven. :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:45

Wow :wow: , 6 kilo. Geen wonder dat hij een draak was.
De merrie waar ik op rijd krijgt maar een halve kilo brok en een halve kilo muesli. En toen ik nog met mijn eigen merrie wedstrijden reed, kreeg die maar een handje vol brokjes.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:29

Wow, hopelijk wordt hij snel weer braaf Zuchini, als hij weer normale hoeveelheden krijgt!
Hier ook maar 2 keer 1/2 biks (nu in het weideseizoen maar 1 keer 1/2) en van ons nog 1 keer sport muesli. zo tussen de 1/4 en 1/2 schep en als ze niet op het land staat lucerne. Het ligt er erg aan wat ze die dag gedaan heeft en het zijn voerscheppen en geen kilo's, qua kilo's is het iets minder denk ik.

Sjolvir, je zit toch netjes? Op Heps lijkt het net iets beter, iets minder achterover, maar ik zie geen rare dingen hoor. Ik zie het scheef zitten ook niet helemaal? Wel 2 hele leuke paarden en ik had graag bewegend beeld gezien, ziet er tof uit!

Ik vind je topic moeilijk, Mirjam. Komen dingen voorbij waar ik het wel mee eens ben, maar ook dingen waar ik me minder in kan vinden. En heel veel dingen die ik zelf ook doe. :')

Quir, wel goed teken dat ze uit haar zadel gegroeid is toch, hopelijk vind je snel een nieuwe!

Hier vandaag weer een les, even terug met beide voeten op de aarde gezet. -O- Ik ben veel te veel aan het 'helpen', waardoor ik het alleen maar moeilijker maak. Kreeg op mijn kop dat ik gewoon moest denken qua hulpen dat ik weer gewoon Z niveau reed en dus gewoon een oefening inzetten zoals ik dat altijd deed. Ja, dat klinkt heel krom in dit topic misschien, maar ik ga dus proberen te helpen door te veel met hand te sturen en veel te weinig zithulpen te geven, terwijl dat juist iets was waar ik redelijk goed in was. Het mooie is dat het wel meteen werkt en dat ik dat dus ook weer voel en nu ook ga voelen als ik het verkeerd doe. Nu nog zorgen dat ik het helemaal niet meer verkeerd doe. :') Net als de aanleuning, eigenlijk heeft mijn merrie een hele fijne en correcte aanleuning van zichzelf. Het enige wat ik moet doen is een keer stelling vragen/aanwijzen en heel veel activeren zonder dat ze meteen zich in hand stort en gaat rennen. Dat lukt uiteindelijk vandaag en dan zoekt ze zelf een goede houding op, met voldoende lengte en een oprichting die past bij ons niveau.

De contactteugel lukt dus wel, het van achter naar voren rijden mocht nog vele malen scherper.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:43

mirjamalvaro schreef:
Ziet er toch wel goed uit? Ja jij knikt inderdaad af en toe wat in en misschien komt je minimale wiebelbeen daar vandaan.
Misschien weer wat meer voltes meenemen maar echt stappen terug doen zou ik niet doen na dit filmpje?

Dankjewel voor je tip. Zodra er iemand staat te filmen ga ik vaak ook beetje anders rijden want dan moet het goed enzo :Y)

FriesWytske schreef:
Wat is de reden dat jij bij het losrijden al gaat doorzitten? Ik heb namelijk altijd geleerd dat je eerst moet beginnen met lichtrijden. En pas gaan doorzitten als de spieren warm en los zijn.
Ik vind zelf ldoorzitten veel fijner en heb het gevoel dat ik dan meer contact maak met mijn paard. De eerste paar rondjes met echt lange contact teugel blijf ik wel lichtrijden maar daarna al snel niet meer.

@ sjolvir, hij is juist vaak wat lui-ig. Niet echt lui maar wat traag aan mijn been. Op dit filmpje rijd ik hem bewust wat te veel over het tempo heen naar voren. Ik kan hem makkelijk wat trager in tempo laten lopen maar dat voel ik soms nog niet helemaal aan. Bij een Sb bijvoorbeeld valt hij erg terug in tempo en verlies ik ook vaak mijn activiteit. Om die reden dus ook een stapje terug gezet van de oefeningen weg omdat ik eerst de motor echt aan de gang wil hebben.

Wel fijn dat je zelf met 2 beestjes aan de gang bent, houd je wel scherper denk ik dan. je hebt net als ik de neiging om in te knikken. Erg lastig op te lossen. Ik probeer altijd te denken aan lang maken en min tenen naar de grond willen drukken. Dat helpt een paar passen :+ .

@ Inxs, een filmpje werkt beter ;)

@ zuchini dat klinkt heel goed! Maar dat voer!!! Holy!!! : _-:( Geen wonder dat ie zo gek is!
Die van mij krijgt 2 x 1/4de met veel hooi en nu ook grasjes en dan geef ik muesli bij.

Onze les ging vandaag niet door vanwege het beroerde weer. Vrijdag hopelijk wel en dan weer even filmen! Nu nog even het filmpje van thema 2 bekijken als het inmiddels online staat :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:49

Ik kan niet meer inloggen, hij opent een nieuwe pagina maar is telkens zo lang aan het laden dat ik foutmelding krijg vanwege te veel omleidingen?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:57

Hier hetzelfde geval, mwm.