Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:28

Ik vond mijn andere paard aansprekender dan de "forse" schimmel, mag dat????
mijn paard had een stevig skelet maar ik vond hem niet fors. Smaken verschillen, nooit eerder van gehoord?
ben het gezeik nu wel een beetje zat om eerlijk te zijn. ga mezelf niet meer verdedigen. Het is mijn keus wat voor paard ik wil en mooi vindt en als mijn zoektocht daardoor wat langer duurt...... SO BE IT!
Jullie zoeken het maar uit hier.
Lees nog wel mee maar ga niet meer posten.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:37

Ik ben benieuwd of ze in de goede prijsklasse vallen fortimestwo.
Een jong, braaf en betrouwbaar jachtpaard verkoopt zichzelf wel, daar hoeven ze voor die prijs niet röntgenologisch gekeurd te worden.
Maar het is wel de moeite waard om in gedachten te houden Adin!
Zou wel het type karakter kunnen zijn dat je zoekt.

fortimestwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:58

@ Adin ik snap je wel hoor, ok ik zelf ben niet (veel)eisend geef mij een draver die galop kan en verkeermak en ik ben klaar haha

Maar je hebt veel verschil zoals je hebt gezien het ging mij meer om toch de grootte en het karakter en training die voor jou geschikt is of je dan fors normaal of iel wil is aan jezelf natuurlijk.

@Kamsel je hebt ze echt in verschillende prijsklasse, vaak ligt het aan kleur of net ff dat extra bloed of net wie de verkoper is natuurlijk.
Wij hadden er 1 van 10,000 euro maar ook van 5000 euro.

dus heel divers.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:01

@Adin. Trek het je niet aan. Adem in adem uit. Je weet zelf het beste wat je zoekt toch en wat anderen daarvan vinden maakt niet uit. Jammer als je hier niet meer wilt posten, maar ik begrijp het wel.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:05

Het is ook echt een kwestie van geluk hebben met een paard hoor! (en dan bedoel ik juist dat ik vind dat jullie veel te besteden hebben!)
Want ik lees hier budgetten (lees boven de 4000 euro) en dan verbaast het me dat die mensen nog geen passend paard hebben gevonden.

Wij hebben nu een merrie staan, is nu volgens mij 3 of 4 jaar oud, kan heeeeeel best bewegen (maakt op keuring zeker kans om ster te worden, in de dressuurrichting!, is springgefokt, denk dat we van de zomer ook met haar naar de keuring gaan. Hebben we nog niet los laten springen, dus misschien is ze daar ook wel toptalent in) Hebben we voor weinig kunnen kopen gewoon omdat de eigenaresse ging scheiden of geldgebrek had. Dan moeten paarden soms vlug weg, koste wat het kost.

Mijn eigen paard heb ik gekocht voor 2500 euro. ( veel aanleg voor de hogere dressuuroefeningen)
Mijn schoonvader had haar om te verkopen via een kennis. (die had haar weer gekregen voor een schuld die iemand nog bij hem open had staan).
Merrie mocht dus ook voor zowat alle geld weg.
Ik heb altijd geroepen nooit een eigen paard te willen (ik had altijd heel veel trainingspaarden van andere)….maar deze was ik gaan doen omdat ze zo zielig op stal stond, en had er binnen een korte tijd zo’n band mee gekregen dat ik huilend in haar stal zat als er kopers kwamen.
Dus toen maar besloten dat ik haar zelf zou gaan kopen. Ze was alles wat ik NIETwou……
- merrie
- bruin
- te oud ( 9 jaar toen ik haar kocht)
- kende nog niks
- echt merrie-achtig (al weet ik niet wanneer ze hengstig is)
- een heks tegen andere paarden
- ongelijke voeten (maar wel controleerbaar, als ze 2 linkervoeten had gehad was het goed geweest, en had ze 2 rechtervoeten gehad was het ook goed geweest, ze is overigens van de zomer naar een keuring geweest (KWPN) en had 70 punten op exterieur. Dus was op basis van exterieur ster geworden…. (met deze ongelijke voeten)

en toch was het er …..DE KLIK!
Ik heb altijd geroepen, als er een paard komt, dan wil ik graag een 2,5 jarige hengst of ruin…..maar ja, het gaat zoals het gaat….en ik ben superblij met haar.
Op dit moment is ze drachtig……en ik kan heel eerlijk zijn, als er een veulen uitkomt, wat me niet aanstaat….(ongeacht de kwaliteit, ik moet er dus “ de klik” mee hebben), dan mag dit veulen voor al het bedrag weg wat ze ervoor bieden. Ik ga zo’n veulen namelijk geen 3 jaar houden als ik er niks mee heb.
Dit kan goed betekenen, dat als het veulen in september niet verkocht is, dat ik deze misschien wel voor minder dan het dekgeld verkoop, en als ik er echt niks mee heb, deze misschien zelfs wel voor 300 euro verkoop.
En het kan goed zijn, dat datzelfde veulen, over 3 jaar wel 10.000 euro waard is bij de volgende eigenaar.
Maar als ik er niks in zie, dan verkoop ik het. Als ik het 3 jaar houd, en het is nog steeds niks, is het ook maar 1500 euro waard, terwijl die me dan wel al 5000 euro heeft gekost aan opfok etc.

Dus betreft dat alle “ goedkope” paarden niks zijn of een gebrek hebben? Ben ik het niet mee eens, maar ik zit inmiddels ook wel in de wereld waarin veel kennissen/paardenmensen hun paarden voor weinig weg moeten doen.
Liever nu voor 1500 euro onder de vraagprijs verkopen, dan nog een half jaar op stal hebben staan en dat geld aan stal/trainingskosten kwijt zijn…….

Ik weet zeker dat jullie je paard nog wel vinden, en misschien juist wel via de weg die je niet verwacht.
En kijk vooral naar de klik, dan doet die 2 cm er niet meer toe ;-)

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:21

Ik ben ook een meelezer en wil graag even inhaken op het geluk dat je moet hebben met een paard.

Zelf heb ik een fjord, en aangezien dat nooit een ras was waarvoor ik warm liep, is ze op mijn pad gekomen. Na haar
12 jaar verzorgd te hebben, heb ik haar 'gekregen'. Ze is in de ogen van velen echt niet moeders mooiste, en we
hebben nooit op hoog niveau gereden, maar die eisen en wensen zijn natuurlijk voor iedereen anders.

Trix zou ik nooit op de foto willen en moeten zetten, want je kunt op je klompen navoelen dat daar dingen uit komen.
(En ook 15 jaar geleden al). Maar ze doet het nog steeds, en haar hart en longen zijn van een kwaliteit waar je
U tegen zegt. Telkens weer verbazen tandarts, veearts en smid zich over haar gezondheid.

Waar ik jaren geleden elk seizoen dacht dat dit wel eens de laatste zou kunnen zijn, besef ik me nu elke keer weer
hoe mooi het is dat ze de 30 heeft mogen halen. Het aankoopbedrag dat je besteedt aan een paard is zo relatief,
het is gewoon grotendeels een kwestie van geluk hebben. Mijn fjord zal ook ongetwijfeld 'chipjes' hebben, maar
ze doet het er niet minder om. Mijn ouders hebben vroeger zelf ook jaren lang gereden, en toen kenden ze het
hele keurings-gebeuren nog niet. Mams kreeg een paard van de markt, en daar is ze Z mee geworden. Natuurlijk
is de paardenwereld in de loop der jaren veranderd, maar ik heb het idee dat we tegenwoordig met z'n allen te bang
zijn om een kat in de zak te kopen. Ik ben ervan overtuigd, en zie ook veel om me heen, dat de paarden van 10.000
en hoger, vaak nog meer mankeren dan de papier- en 'waardeloze' paarden.

Dit is totaal geen aanval richting wie dan ook, maar ik wilde even mijn ervaring delen :).

anniekw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:40

Iemand hier opzoek naar een zeer talentvolle 1,5 jarige sandreo x ferro hengst?
Paard met heel veel kwaliteit en groot aan de maat.
Super mak in de omgang en mooi donkerbruin...

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:45

de verkoper van de vivaldo heeft me terug gemaild.
Hij wil nu wel de kosten bij afkeuren betalen.
Wat vinden jullie?
Paard had chipje aan de voorkant van de linker achter kogel, dat is weggehaald toen hij 2 was. verder was hij op foto's goed!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:46

Als je het paard leuk vindt zou je het kunnen doen maar ik vraag me toch af waarom de verkoper nu ineens wel overstag gaat. Je zou er bijna iets van gaan denken ;)

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:48

mjah als hij keuring bij afkeuren wil betalen... wat kan er dan nog mis zijn?

ben zelf ook wel wat wantrouwig geworden :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:51

Ben even kwijt welke het ook alweer was, hoe oud en al zadelmak? De link werkt nl niet meer.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:52

wanneer je vivaldo intikt bij sporthorses, de linkse op de 2de rij :)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:59

fortimestwo schreef:
je hebt pb

Het zijn voornamelijk ierse waar ik ervaring mee heb (of ben ik nu zo dom en ligt ierland dichtbij engeland :o zo ja sorry is al uh laat

pffff.... Nee, het was voor mij laat!!!!
Het kwam door dat ik in Engeland ben geweest en daar zo'n lekker engels paardenblad had gekocht. Daar stond een artikel in over hunters en daarin verschillende klasses. Toen ben ik daar eens ingedoken, wat een briljante paarden! waren alleen vrij duur en moeilijk te krijgen. jachtpaard, hunter.... op een laat uur was de connectie zo gemaakt, zeg maar :D

Jammer dat ze geen site hebben. Maar ik kan eens bellen. graag zou ik eerst wat foto's willen zien of zo.
en zijn ze een beetje betaalbaar? Ik zag op marktplaats een iers jachtpaard te koop en die koste vrij veel, vond ik.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:09

nathe schreef:

Dacht al dat het die zou zijn. Hij ziet er braaf en betrouwbaar uit.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:10

_Jody_ schreef:
Ik zit zelf te denken aan 5000, maar is dat reëel?

Als je mij 5.000 geeft, krijg hem echt mee. :+ De instructrice waar ik bij rijd, heeft ook paardjes te koop en die paardjes worden echt keurig klaargemaakt. Zij zit ook rond die koers met haar vraagprijzen. Paarden zijn momenteel echt spotgoedkoop. Volgens mij moet je er niet veel meer aan willen uitgeven.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:14

Citaat:
Mijn eisen:
- 5-7 jaar
- Rond de 1.68m
- Liefst vos/bruin, maar een apart kleur vind ik ook wel gaaf, maar geen schimmel!
- Eentje waar ik lekker allround mee kan rijden, zie mezelf niet constant dressuren, vind het ook heerlijk om te springen of crossen of uren buiten te rijden.
- Verkeersmak!

Maar niet als het paard hieraan moet voldoen
Laatst bijgewerkt door grauwman op 11-11-11 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:14

Hier tendeer ik de laatste tijd naar pre's en Lusitano's.
Heb zelf nog geen ervaring met deze rassen, maar ze spreken me wel aan. Dus eens even rustig aan het oriënteren.
Heb hier ook nog wat te rijden en te mennen en het heeft dan ook geen haast. Heb altijd nog de hoop dat er ineens wat het erf op komt lopen, hahaha, zie er echt tegenop om zelfs maar de zoektocht te starten...

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:26

een paard zoeken kan ook leuk zijn hoor!
wij gaan gezellig met z'n tweeen of drieen, cameraatje mee en hup, daar gaan we. bammetjes mee en een drankje naar afloop of ergens lekker eten.

gewoon een gezellig dagje van maken!

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:35

grauwman schreef:
nathe schreef:

Dacht al dat het die zou zijn. Hij ziet er braaf en betrouwbaar uit.

Is dat de grote vos met veel wit ?
Heb je zelf al mee gereden ? Wanneer ben je naar de deze gaan kijken en waarom niet verder gedaan ?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:40

grauwman schreef:
Citaat:
Mijn eisen:
- 5-7 jaar
- Rond de 1.68m
- Liefst vos/bruin, maar een apart kleur vind ik ook wel gaaf, maar geen schimmel!
- Eentje waar ik lekker allround mee kan rijden, zie mezelf niet constant dressuren, vind het ook heerlijk om te springen of crossen of uren buiten te rijden.
- Verkeersmak!

Maar niet als het paard hieraan moet voldoen

De enige waar mijn paard niet aan voldoet is de leeftijd. Die is 12. :+
Hij is bruin, hoog penny gehalte en allround te rijden. Ik rijd er zelf regelmatig mee door de bossen, hij heeft bijna M gelopen in de dressuur en kan meer, hij kan goed springen én hij is verkeersmak... En toch is me al gezegd, dat ik niet moet denken dat ie meer dan 5 op zal brengen. Vandaar dat ie dus nog steeds hier in de wei staat. Eigenlijk zou ik pas echt kunnen genieten van een wat kleiner paardje. Ik heb al jaren een zwak voor de PRE uit Spanje en ook die heb je tegenwoordig voor een zacht prijsje. Ook allround, iets kleiner dat wel. Ik heb er ook zo één en ze zijn veel cooler dan KWPN's.

Ik heb de afgelopen paar jaar mezelf wel verdiept in de PRE en ik heb connecties in Spanje. Tzt durf ik er wel één te halen daar. Dan weet ik zeker dat ik goed zit.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:47

idefix4 schreef:
De enige waar mijn paard niet aan voldoet is de leeftijd. Die is 12. :+

En dat maakt direct dat 'ie een stuk minder zal opbrengen (of minder duur is), dan datzelfde paard tot een jaar of 7/8. Juist de paarden van 10+ kun je tegenwoordig voor weinig kopen, omdat de vraag laag is en het aanbod groot. Kijk maar 'ns op Marktplaats.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:10

Ik wil ook niet zeggen dat het niet mogelijk is alleen maar dat het lastiger zoeken wordt ivm leeftijd, hoogte en allround inzetbaar.

Ken een leuke 12 jarige vos dressuurgericht, wel eentje met een kop erop staat al een poos voor 3.000,- te koop en men raakt het beest niet kwijt.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:19

@ grauwman er staat nu een Vermont op SH te koop en die voldoet toch behoorlijk aan het lijstje en heeft een mooie prijs. Als je dan zo'n filmpje bekijkt denk ik ook: volgens mij een heel braaf beest, en nog lekker lopen ook. Volgens mij moet het dus wel lukken voor die prijs.

@ 'de klik': ik lees hier best een hoop over dat je een 'klik' moet hebben met je paard, maar volgens mij denkt een paard daar anders over, namelijk niet :') Wat ikzelf heb gedaan, is voor mezelf een lijstje gemaakt van karaktereigenschappen die ik graag bij een paard zie. Dat is een stuk duidelijker en meetbaarder, en dan laat je er tenminste geen staan die het misschien wel had kunnen zijn. En belangrijker: dan koop je geen paard waarvan jij dacht er een fantastische klik mee te hebben, en eenmaal thuis valt het na een tijdje toch tegen. Een band bouw je op in jaren, niet bij een eerste ontmoeting.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:23

edit: ik zie nu dat dit 'het andere topic' is. Handig, twee topics over hetzelfde onderwerp, haha. Dus sorry dat ik hier zo kom binnenvallen :') Ik was zelf op zoek naar een 2,5 jarige, heb mijn merrie nu inmiddels een maand thuis staan en ben er supergelukkig mee. En ja, het was een hele redelijke prijs dus aan iedereen: blijf zoeken en je zult vinden! :(:)

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:24

pullaar schreef:
Is dat de grote vos met veel wit ?
Heb je zelf al mee gereden ? Wanneer ben je naar de deze gaan kijken en waarom niet verder gedaan ?

nog niet mee gereden. Heb enkel info via email gevraagd. Daar is uitgekomen dat hij aan een chipje geopereerd was toen hij 2 was en de verkoper wou geen kosten meer steken in een keuring en wou dus bij afkeuring niet betalen.
Ik heb toen vriendelijk bedankt en een week niets meer laten horen. Nu stuurde hij gisteren dat hij eventueel wel bij afkeuring wil betalen.