Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aprella

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:54

Maar als de verkoper er niet mee akkoord gaat als zij de keuring wilt betalen bij afkeuring? Dan zit je er nog mee hé

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:55

Dna laat ik het paard niet keuren, en gaat de koop niet door. Dan is de koper niet zeker van zn zaak ;)

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:57

Goh da hangt van de situatie af... als de eigenaar zen paard moet verkopen wegens financiële redenen, en echt het risico niet kan nemen om te betalen als hij wordt afgekeurd. Ik heb zelf in die situatie gezeten jaren geleden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:59

Romanoff schreef:
Dna laat ik het paard niet keuren, en gaat de koop niet door. Dan is de koper niet zeker van zn zaak ;)

Nou de verkopende partij was bij mij wel zeker van zijn zaak maar toch moest ik rontgen zelf betalen als ze klinisch was afgekeurd dan niet.
Toch was het toendertijd geen issue om haar niet opnieuw te laten keuren.

Mocht ik Door verkopen dan geldt hetzelfde keuren voor de koper, ik heb gekeurd en ze is goed tevens heb ik een brief van de kliniek waarop staat dat de windgal niet ernstig is behalve esthetisch

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:04

@ Aprella, de financiële situatie van de verkoper is toch niet jouw probleem?

Ik vind het ook nog wat anders als ze wel of nog niet gekeurd zijn. Ik heb dat dus één keer gedaan, laten keuren terwijl ze nog niet gekeurd was. Dat was dus eens en nooit meer. Ik snap het wel dat als er al een keuringsrapport bijzit en de röntgen zijn helemaal goed, dat bij een herkeuring de kosten voor de koper zijn.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:07

Mimpje schreef:
@ Aprella, de financiële situatie van de verkoper is toch niet jouw probleem?

Ik vind het ook nog wat anders als ze wel of nog niet gekeurd zijn. Ik heb dat dus één keer gedaan, laten keuren terwijl ze nog niet gekeurd was. Dat was dus eens en nooit meer. Ik snap het wel dat als er al een keuringsrapport bijzit en de röntgen zijn helemaal goed, dat bij een herkeuring de kosten voor de koper zijn.

Toch wel als je dan alles zelf moet betalen? En het is niet een herkeuring.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:23

@ Aprella; Tja, die situatie is niet jou probleem :).
Als het paard net 2 weken geleden is gekeurd, jaa dan vind ik ook dan zijn de kosten voor mij omdati k het gewoon zeker wil weten :)
Maar na een half jaar wil ik nieuwe rontgenfoto's in die tijd kan er allang wat gebeurd zijn..
En er word zoveel afgekeurd op hals de laatste tijd.. en die rug niet te vergeten..

Is het paard nog nooit gekeurd, snap ik dat de eigenaar ook niet verawcht dat er iets is. Maar ik heb al 5 afkeuringen gehad bij paarden + 1tje 2x laten keuren + nu deze die goedgekeurd is en alsnog wat heeft.
En die eigenaren hebben allemaal bij afekuring zelf betaald. Hartstikke netjes!
Bij 1 heb i kde helft van de rontgenkeuring betaald.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:23

Romaoff ook jouw post is niet relevant is niet eerlijk om te zeggen dat rontgen keuren banketstaaf kan zijn in jouw geval als jij hetzelfde had gedaan als ik, was het eruit gekomen en had je dat paard niet gekocht.

@ Aprella wat wil je nou precies je moet doen wat jij wilt, niet rontgen okay niet rontgen..jouw paard jouw keus en jouw geld..paard met HKO is op ijzers per jaar stukken duurder dan de keuring

En als 500 mega-bedrag is op je totale begroting dan hoop ik wel dat je goedkoop aan spullen kan komen want dat tikt ook aan..

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:27

Als ik platen wil laten pakken, kan ik geen zadel meer kopen en jees seg, mijn paard moet geen topatleet zijn. Het is gewoon om wat rond te hobbelen in het bos en wat te knuffelen.
En ik hoef geen zadel van 1000 euro, of een hoofdstel van 100 euro. Al die dure merk dinge, pfft. Somige mensen hebben het niet zo breed als andere, maar als ik de mogelijkheden heb om een paard te houden, waarom zou ik het dan niet doen? Ookal moet ik een beetje uitkijken bij de aankoop.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:35

>;) je hoeft je niet te verantwoorden maar je bent toch wel met je eens dat je een gezond paard wil? en je bent toch ook met me eens dat een paard met bemerkingen dus denk aan HKO of OCD of verbeening van hoefkraabeen duurder is in de maandelijkse onderhoud dan een gezond paard.

Dus waarom zou je het niet gelijk goed doen...goed nogmaals jouw paard..jouw keuze

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:37

ik ben er nog steeds niet uit :) heb een DA gemaild waar ik met mijn vorige paard regelmatig kwam en hem het "stapje" uitgelegd maar nog geen reactie ontvangen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:41

@ Adin bij klinische keuring ziet men gelijk al of stapje ernstig is of niet..op verkeerde stap kan paard afgekeurd worden dus als ie nog steeds ondanks het stapje jouw paard is..gewoon laten keuren (als kan ook rontgen)

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:44

@ Aprella Nou nee, ik bedoel aan te geven dat de financiële situatie van de verkoper geen goed argument is van de verkoper om jou de keuring te laten betalen. Dus wat mij betreft zou dan de koop niet doorgaan.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:48

@Adin; Ik vind het opzich wel een erg leuk paardje. Even je DA afwachten wat die zegt. Maar Hij is gewoon erg groot en nog erg zoekend naar balans.

@ Aprella; Ookal hoef je geen topatleet, dat wil niet zeggen datj e dan maar een paard moet kopen met kissingspines, ocd, chippies e.d. Omdat de PRIJS dan goedkoper is..
Dan mag je mijn paard ook kopen ;)! Kan je alleen niet zeggen of hij last krijgt van zijn ocd of niet ;) Maar klinisch word hij er niet op afgekeurd hoor, valt niks te zien vanaf de buitenkant nu ;)

@ Tita; Ik zeg alleen dat zo'n keuring een moment opname is ;) De volgende dag heb je er al niks meer aan eigenlijk. De klnische zo ie zo niet. Maar je wilt toch een beetje zekerheid he ;)

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:47

Klinisch keuren vind ik niet zo belangrijk, áls je keurt zou ik ook direct röntgenologisch doen. Ik kan er wel inkomen dat je helemaal niet keurt als een paard niet zo heel erg prijzig is.. De kans dat ze later iets krijgen is ook nog heel groot, en ik ben daar gewoon vrij nuchter in. Mijn ZZL paard is nooit gekeurd, en is nog nooit 1 dag kreupel geweest. Dat is misschien geluk, maar aan de andere kant weet ik zeker dat hij op de foto nooit goed zou zijn op dit moment (schieffels). Toch heb ik er dit keer voor gekozen om wel te keuren, het is toch íets meer zekerheid, en bij evt verkoop wil ik ook graag een gezond paard weer doorverkopen. Dus Aprella, je moet het vooral zelf weten, ik kan beide wel begrijpen.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:46

LETS schreef:
Klinisch keuren vind ik niet zo belangrijk, áls je keurt zou ik ook direct röntgenologisch doen. Ik kan er wel inkomen dat je helemaal niet keurt als een paard niet zo heel erg prijzig is.. De kans dat ze later iets krijgen is ook nog heel groot, en ik ben daar gewoon vrij nuchter in. Mijn ZZL paard is nooit gekeurd, en is nog nooit 1 dag kreupel geweest. Dat is misschien geluk, maar aan de andere kant weet ik zeker dat hij op de foto nooit goed zou zijn op dit moment (schieffels). Toch heb ik er dit keer voor gekozen om wel te keuren, het is toch íets meer zekerheid, en bij evt verkoop wil ik ook graag een gezond paard weer doorverkopen. Dus Aprella, je moet het vooral zelf weten, ik kan beide wel begrijpen.

Ja juist omdat het helemaal geen prijzig paard is, wil ik hem niet perse helemaal laten keuren en ik hoop echt dat dit paardje door de klinische keuring komt, want ik heb mij nog nooit zo goed gevoelt op een vreemd paar en we kopen hem echt met de bedoeling dat hij altijd bij ons gaat zijn, wat er ook gebeurd.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:03

Ik vind dat de prijs van een paard helemaal los staat of je hem keurt of niet.

met andere woorden als ik dus een paard koop van 1800 dan moet ik hem vooral niet laten keuren en hij mag dus van alles krijgen want hij is goedkoop.

Kat op de spek binden............. als je zo denkt heb ik wel een paard voor je...goedkoop mooi jong wel kapot maar ja goedkoop

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:43

ik vind het doel belangrijk.
sport = klinisch + röntgenologisch
recreatief = klinisch

En ieder bepaalt natuurlijk zelf wat hij/zij doet he :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:01

Vraag dan hier ook niet om raad >;) sorry hoor maar je probeer enkel je gelijk te halen ..doe wat je moet doen. en zeur dan ook niet over een jaartje als er wat van alles blijkt

Sorry.............. ik dacht dat je aprella was
Laatst bijgewerkt door tita op 23-09-11 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:11

Ook als je keurt kan er van alles gebeuren, je koopt nu eenmaal een levend beest. En als je niet keurt kan je er ook een leven lang plezier van hebben. Het is geen wet van passen en meten. Ik sluit me bij nathe aan, een beetje door het bos kachelen is wat anders dan er GP mee willen worden.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:11

euhm ik heb geen raad gevraagd he ;)
die van mij wordt klinisch en röntgenologisch gekeurd hoor :) ik heb gewoon gevraagd hoeveel foto's er gewoonlijk genomen worden omdat het mijn eerste keer is dat ik laat keuren.

Ik kan gewoon begrijpen wanneer het om een heel laag budget gaat dat je niet röntgenologisch laat keuren.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:35

Met HKO-4 wordt moeilijk door het bos kachelen.

BTW keuren is moment opnamen is maar hoe je het ziet Als je paard 1-tjes heeft voor bv HKO is het echt niet zo dat ie in dec daar een 3-tje heeft zitten

Iedereen moet doen waar ie goed bij voelt maar nathe wil naar een locale da dan kan IMO net zo goed aan de melkboer gaan vragen want een locale DA heeft nog steeds geen rontgen.

OOOO sorry ik verwarde nathe met aprella.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:44

tita schreef:
Met HKO-4 wordt moeilijk door het bos kachelen.

BTW keuren is moment opnamen is maar hoe je het ziet Als je paard 1-tjes heeft voor bv HKO is het echt niet zo dat ie in dec daar een 3-tje heeft zitten

Iedereen moet doen waar ie goed bij voelt maar nathe wil naar een locale da dan kan IMO net zo goed aan de melkboer gaan vragen want een locale DA heeft nog steeds geen rontgen.

OOOO sorry ik verwarde nathe met aprella.

bij mijn paard werd een 2 op het straalbeen helaas een 3 maar daar ging een jaar ofzo overheen.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:12

Door een stom misverstand op werk ga ikl dat paard toch niet kunnen kopen. Balen.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:14

jammer!
mss binnen een aantal maanden een ander en mss beter?