Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:22

Ik ben volgens mij officieel een te trage bokker om mee te kunnen met dit topic. :D
Kan het gewoon echt niet bijhouden.

Jotoma: wat een wending in jouw zoektocht. Valentijn ziet er op de foto erg leuk uit, qua type paard is het een paard waar ik ook voor zou kunnen vallen. Ik duim voor je dat hij goed door de keuring komt.

Romanoff: Wat ellendig dat Royal is afgekeurd. Ik wilde net vragen hoe je het geregeld had dat je hem op je eigen stal hebt laten keuren. Las later dat je hem op proef had. Die keuringen zijn ellendig, maar het bewijst wel maar weer dat ze onmisbaar zijn. Na de laatste keuring die ik heb meegemaakt, kan ik nu al zenuwachtig worden bij het idee dat we hele gedoe nog een keer moeten gaan doen.
Wat betreft de schimmel: een mooie schimmel is ook leuk en het gaat uiteindelijk om het karakter, de gangen en zijn gezondheid he. Kleur is (wat mij betreft) daar ondergeschikt aan. Ik vind € 3000,- eigenlijk wel een redelijk prijs voor wat je nu omschrijft, maar dat is moeilijk te bepalen als je het paard niet hebt gezien vind ik altijd.

Ik ben op dit moment bezig met een vijfjarige vos. Gisteren ben ik voor de tweede keer gaan rijden en hij heeft het me niet makkelijk gemaakt. Er was overduidelijk een hele enge hoek in de bak en ondanks dat hij niet gemeen werd of heet, heeft het 20 minuten geduurd voordat ik 'm er netje doorheen kreeg. Op het moment dat ik een spoortje om deed, had hij meer respect voor mijn binnenbeen en ging het een stuk makkelijker.
Het paard is al rondom op de foto gezet, wat ik op zich wel een voordeel vind. De foto's heb ik al laten zien aan mijn eigen dierenarts en hij is er positief over. Ik wil hem dan ook alleen nog klinisch laten keuren, maar zit een beetje te dubben over hoe en wat. Hij staat op ruim 150 km afstand van waar ik woon, dus ik zal een da moeten regelen daar in de buurt. Daar ben ik natuurlijk niet bekend mee, dus hoe weet ik of ik een goede da te pakken heb? Een kennis (met behoorlijk veel verstand van paarden en aan- en verkoop) kwam met het geweldige idee om het paard te kopen onder voorbehoud van keuring, de keuring door de eigen da te laten doen en indien niet goed het paard terug te brengen. Maar ja, dat is aan de ene kant heel praktisch en aan de andere kant ook weer zo'n gedoe. En dan heb ik het er nog even niet over of de huidige eigenaar het wel een strak plan vindt.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:08

de Schimmel bleek errrug lief te zijn, net 3 maand ohz, was wel lekker soepel.
Ze ging in draf en ik vond hem niet helemaal lekker lopen.. maja had ook nog weinig balans..
Toen ik er zelf op klom voelde ik meteen de bui hangen... LV liep hij echt niet goed, had het idee uit zn schouder weg, hij zette zn LV been ook niet lekker naar voren, dus maar weer afgestapt.
Afgesproken volgende week nog even te kijken en rijden of hij dan wel goed is, maar ondertussen weer verder kijken... hoezo ik word dit wel een beetje erruug zat!

@ Mikkie; Ik weet niet hoe "kundig" je bent met beoordelen van paard bij keuring? Maar ik heb dat 2de paard ook bij de DA die de verkoper graag wou laten keuren, en die bleef gewoon eerlijk dat hij toen gewoon niet goed was. Een DA zal voor een particulier echt niet gaan liegen om tegen jou te zeggen dat het een toppaard is, tis wel zijn naam die onder dat formulier komt te staan :).
Don Royal heb ik ook laten keuren bij deze man zijn vaste DA, en was ook gewoon eerlijk dat hij niet goed was :).

Dat paard 150 km heen en mss ook weer terug rijden vind ik persoonlijk niet kunnen, arm beest!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 16:24

Romanoff: dat meen je niet!!! Het zit jou ook echt niet mee he. Hoe reageerde de eigenaar er op? Was die zelf ook verbaasd of had die niks in de gaten? Als hij/zij zelf ook verbaasd was, dan kan het zijn dat het paard niet lekker van de wei af gekomen is ofzo en zou het kunnen dat het volgende week goed is. Als ze zelf niks merkten, dan zou ik mijn twijfels hebben. .

Wat betreft keuren heb je waarschijnlijk helemaal gelijk. Ik ga bokt eens omspitten op zoek naar een goede da in die buurt. (Omgeving Nijmegen, richting Arnhem) Als ik niet al paarden voor mijn neus afgekeurd had zien worden dan had ik op jouw laatste zin gereageerd met: "die kans is relatief klein, hij blijft gewoon lekker hier", maar inmiddels ben ik ook wel wijzer en is dat precies waarom ik het liever niet doe. Het liefst zou ik met de trailer oprijden en goedgekeurd= inpakken+wegwezen..., maar dan moet ik natuurlijk wel een goede da vinden. Ben nu twee keer opgereden en het is echt een stuk, de ene 150km is de andere niet, denk ik dan maar. ;)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 16:31

@Yelly: Mooi paard, leuk dat het zo goed gaat met haar!
@Jotoma: Leuk paard van die foto's, mooi kleurtje ook! Dus jij hebt ook bijjjjna een paard, spannend.
@Romanoff: Zonde dat hij niet goed liep.. Het zit jou echt niet mee zeg, jeetje. Maar ik denk dat jij binnenkort gewoon een geweldig leuk/lief/mooi paard hebt en dan waren deze tegenslagen het allemaal waard. :)
@Mikkie: Inderdaad mooi meegenomen dat het paard al rondom op de foto's is gezet, verkleint iig een teleurstelling straks bij een keuring.

Bij mij zijn we zo ongeveer ook bezig met de laatste loodjes. :D

Marvel

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:02

Hoe komt iedereen er toch bij dat hij 10 is? Hihi, hij is 8 :).
Maaarrrrrr: net met eigenaren gebeld! Ze gingen gelijk akkoord met mijn bod!! Hoefde niet eens te onderhandelen, jeeej. Woensdag 20 juli gaan we rontgen + klin keuren! Is hij goed, dan gaat hij met ons mee. Joehoeeee!!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:09

Gefeliciteerd! ik denk dat je daar een erg leuk paard aan hebt (al heb ik hem niet zien lopen ;-) )

@Lauste met welke ben je nu bezig?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:34

@ Mikkie; Ik zou gewoon wat rondbellen bij de praktijken, wat de prijzen zijn, wat er onder de standaard " klinische keuring" valt bij hun en check de site even wat voor paardenarts er werkt ;)!

De eigenaar voelde het niet onder het zadel zei ze.. (daar schrok ik wel wat van eigenlijk) want ik zag het meteen toen ze wegstapte dat hij wel scheef was! In de draf werd het alleen maar duidelijker en werd hij dus ook onregelmatig. Ook al gooit hij wel giga op trouwens!
Toen ik er opzat zei ik; Klopt het dat hij onregelmatig loopt linksvoor? Zei ze : huh? Hoezo? Dus ik draaf aan en zeg : kijk maar.. dus toen schrok ze wel en zei ze; Nou dat heb ik net niet gevoeld net..
Maar ik had dat wel gezien!

Hij had gister ind wel wild gedaan in het land omdat ze haar eigen 3jarige weg had gebracht om te beleren en hij dus als een idoot door de wei is gaan vliegen :). Heb gezegd dat ik hem wel een 2de kans wil geven, dus volgende week als hij dan nog niet verkocht is nog een keertje komen rijden, kijken hoe hij dan voelt :).

@Jotoma: Super! Hoop dat hij vlekkeloos door de keuring komt en dat je dan lekker van hem kan genieten!
@ Lauste : Dat hou ik mezelf ook maar steeds voor.. op die ene dag... dan staat ineens mijn droompaardje op stal, goedgekeurd en wel ;)! (Anders is het voor mij ook niet te doen hoor.. ik vraag me echt af of er wel DIE ene is.. of dat er uberhaupt wat rondloopt dat niet gevoelig/kreupel loopt of zonder gebreken..) Maar moet eerlijk zeggen dat de moed mij aardig in mn schoenen is gedaald, kan ook niet echt meer enthousiast naar paardne kijken, ik zie alle negatieve dingen haha!

Moet wel zeggen dat omdat ik nu al verschillende peerdjes onder mn kont heb gehad al wel weet wat ik zoek en niet en wat goed voelt en wat niet goed voelt, dus dat is ook wel een voordeel! & dat de leeftijd mij nu eigenlijk geen drol meer uitmaakt.
Eerst wou ik een goed beleerd paard, rond de 7-8-9 jaar, als hij nu wat groen is, whatever.. als hij maar braaf is & beetje looks zou ook fijn zijn! :D

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:33

Het fjordje word deze week gekeurt, hoop zo dat hij goedgekeurt word! als hij goedgekeurt word komt hij zaterdag of zondag! *\o/*
ben zooo blij!

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:49

Ik ben weer gigantisch aan het twijfelen, ik kan echt nooit beslissingen nemen en ik moet echt helemaal alleen kiezen..
We zijn een leuke merrie tegengekomen, we kennen dr via via en het zou echt een betrouwbaar paard zijn die haar werk kent.
Ik ben er al 1x mee gaan rijden en dat ging wel goed, ze wordt de laatste tijd wat minder gereden maar ze heeft L2 dressuur
gelopen en enkele parcourtjes van 90cm gesprongen. Het is een stevig paardje, 1m66 en 11 jaar, €4750 vaste prijs. Ook super braaf op wandeling.

Ik twijfel gewoon wat over de leeftijd, ik denk alsmaar wat binnen 3/4jaar, dan is ze plots al zo oud.. of mag je zo niet denken?
Misschien heb je voor die prijs ook wel een 8 jarige die hetzelfde niveau of zelfs hoger loopt, maar ga ik die vinden en gaat dat ook klikken?
Ik ben nu toch al een hele tijd op zoek en ik word het gewoon wat beu, en iedereen om me heen zegt steeds maar iets anders. Sommigen vinden 11 helemaal
niet oud en dat het een correcte prijs is, andere zeggen dat ik wel wat goedkoper vind voor wat ik zoek enz.
Ben altijd iemand die erg vooruit kijkt maar misschien moet ik er nu gewoon voor gaan, iemand raad? :)
Ik heb hier zo lang voor gespaard en ik wil mijn centjes natuurlijk ook wat verstandig uitgeven, maar ik denk soms iets té veel na :o

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:12

ik denk inderdaad dat je wel jongere paarden met dat niveau voor die prijs kan krijgen.

maar ja prijs en leeftijd is niet alles, de klik moet er ook zijn

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:38

Elynia: ik ben het met Silly1972 eens. En oh wat ken ik jouw gevoel toch goed. Ik blijf ook twijfelen, wil het liefst alle (is onmogelijk, I know) risico's uitsluiten en trek me soms teveel aan van wat anderen zeggen. Ik zou toch willen zeggen: luister naar je eigen gevoel. Heb je de klik, dan is prijs (binnen de grenzen van het redelijke) van ondergeschikt belang.

xJasmijn: spannend. Ik duim voor je. Off-topic:ik zie dat je in Leende woont. Daar woont aardig wat familie van me.

Jotoma: ook voor jou ga ik duimen natuurlijk. 20 juli klinkt best nog ver weg. Heb je het bewust zo'n tijd(je) vooruit geschoven of kon de afspraak niet anders worden gepland.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:43

@ Elynia : 11 jaar vind ik nog niet oud (als je nagaat dat je paardje tot zn 22ste mss wel meek an doen in de sport!) maar hangt er vanaf wat je wilt :)? Wil je graag een paard dat meer kan als de basis , dus ind L2 en al verder getraint of wil je juist vanaf de basis beginnen met een paardje beginnen die netjes een B proef kan lopen en de rest zelf doen :).

11 jarige is niet de leeftijdklasse waarin ik zoek, maar mocht hij langskomen en gewoon super zijn! Zou ik geen moment twijvelen over zn leeftijd, als hij maar goed fit is en verder gezond is! Wel zou ik dan rontgenkeuring doen, hij's uitgegroeid en is al wel wat met hem gedaan.
Zn prijs hangt van 't papier wat er achter zit + wat ie kan en natuurlijk of ie wat mankeerd ja of nee..

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:54

Romanoff schreef:
@ Elynia : 11 jaar vind ik nog niet oud (als je nagaat dat je paardje tot zn 22ste mss wel meek an doen in de sport!) maar hangt er vanaf wat je wilt :)? Wil je graag een paard dat meer kan als de basis , dus ind L2 en al verder getraint of wil je juist vanaf de basis beginnen met een paardje beginnen die netjes een B proef kan lopen en de rest zelf doen :).

11 jarige is niet de leeftijdklasse waarin ik zoek, maar mocht hij langskomen en gewoon super zijn! Zou ik geen moment twijvelen over zn leeftijd, als hij maar goed fit is en verder gezond is! Wel zou ik dan rontgenkeuring doen, hij's uitgegroeid en is al wel wat met hem gedaan.
Zn prijs hangt van 't papier wat er achter zit + wat ie kan en natuurlijk of ie wat mankeerd ja of nee..

Bedankt voor jullie advies! Ik ben zelf helemaal nog niet ervaren en het wordt mijn eerste eigen paard, ik heb ook geen ambities
om verder te komen in de sport, ik wil gewoon recreatief dressuur rijden en veel lessen, misschien eens sporadisch een wedstrijdje
in de toekomst. Ze is gekeurd en dat is helemaal in orde, gezond is ze zeker, mijn lesgeefster kent het paard ook.
Ze kent ook al wat meer dan L2 maar daar is ze niet verder in uitgebracht, moet ook allemaal wat opgefrist worden want ze wordt
nu weinig gereden, maar dat is voor mij momenteel ook nog niet aan de orde. Ik heb besloten om gewoon nog een keertje te gaan kijken,
nog zonder mijn lesgeefster. Het is niet zo erg ver en met kijken doe ik niets verkeerd, misschien schept het wat meer duidelijkheid
voor mij (of meer twijfel :P )

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:00

Het zegt toch allemaal niets, ik kocht een 6 jarige, geheel goedgekeurd en 2 jaar later kon ik hem in laten slapen door een ongeluk.
Ik bedoel daar mee te zeggen dat als je een jonger paard koopt dat het zeker geen garantie geeft voor en lang samenzijn.
en een 1 jarige kan zeker nog 10 jaar mee (of langer)

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:53

@mikkie oh leuk, kan best dat ik ze ken, je mag pbtje sturen als je wil :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 01:36

@mikkie: ja, dat id bewust! Ik werk op alle dagen, behalve woensdag. Komende woensdag past ons niet en ik wil er zelf bij zijn!

bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 02:16

Ik ga straks kijken naar 2 pony's (allebei kruising arabier).
De een is drie jaar en 1.46m de ander is zes jaar een een grote E pony.
Schijnen allebei heel lief maar wel pittig te zijn. Ben benieuwd...

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:38

Als ik jullie verhalen zo hoor is het inderdaad om moedeloos van te worden soms. Denk dat het ook best lastig is om een aangereden paard te vinden waar je direct een klik mee voelt, een paard is toch vaak gevormd door de vorige ruiter, en kan dus ook verpest zijn. En als je er dan eindelijk een vindt waar je de klik mee hebt, worden ze niet goedgekeurd.. Balen!
Ik heb gisteren even de merrie van de buren in de vlechten en witte bandages gezet voor wat mooie foto's voor op internet. Ik had er al heel lang niet opgezeten, maar ze pakte wel fijn aan. Ik weet niet of iemand geinteresseerd is in een 6jarige allroundmerrie; zoja, stuur maar een pbtje als je foto's wilt zien. Maar ik geloof dat jullie bijna allemaal dressuurpaarden zoeken...?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:44

Romanoff: Als je wat eerder was geweest had ik nog wel een paard voor je van 11 met veel qualiteit, haha :P
Silly1972: Je hebt helemaal gelijk, je paard kan zo gezond zijn, het blijven levende wezens en er kan altijd iets gebeuren... En over prijs/qualiteit gesproken, de ferro was L2 drs, 7 jaar oud en stond al bijna een jaar stil.. We zijn samen binnen 1jaar van B naar Z1 gereden zonder moeite.. Dus de klik en qualiteit/karakter van het paard zeggen zoveel meer als leeftijd/niveau (en dus prijs).

Lets: ik denk dat daar best wel animo voor is hier...

Morgen ga ik weer naar [***], dan komt eindelijk het beeldmateriaal hahaha!

Had het paspoort opgestuurd voor naamswijziging en overschrijving, krijg ik een brief dat ik lid moet worden blabla.. Dit terwijl ik al 7 jaar lid ben van het kwpn..... GRR!! Wat een gang van zaken, zoek eerst ff uit of iemand lid is voordat je standaard een brief vestuurd, rompslomp... Morgen maar weer eens bellen. Startkaart en coupons zijn wel onderweg! :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:53

tja, ik vond het vorige keer niet zo moeilijk, heb er 2 gezien allebei bevielen ze me, maar 1 werd afgekeurd en de ander goed gekeurd, dus was binnen 2 weken klaar haha.

maar vrees dat het nu wat moeilijker gaat worden als ik zo op internet kijk.

Maar ga wel terug naar de fokker van mijn eerste paard, die heeft nl hele leuke paarden staan in allerlei leetijden, dus wie weet gaat het een halfbroertje van mijn vorige paard worden haha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:19

LETS schreef:
Als ik jullie verhalen zo hoor is het inderdaad om moedeloos van te worden soms. Denk dat het ook best lastig is om een aangereden paard te vinden waar je direct een klik mee voelt, een paard is toch vaak gevormd door de vorige ruiter, en kan dus ook verpest zijn. En als je er dan eindelijk een vindt waar je de klik mee hebt, worden ze niet goedgekeurd.. Balen!

Toch moet je ook gewoon eens geluk hebben: [EA-TK-PP] Leuke uitdaging: 7 jarige merrie v. Relevant. voor degenen die niet voor uiterlijk vertoon gaan, kon dit paard je weleens heel erg ver brengen; degelijk Duits!!

Hoe moeilijk kan het zijn..........

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:40

@lets: daar ben ik ook wat bang voor. Valentijn met 8-jaar, wel vriendelijk gereden, maar is nog wel erg scheef. Maar hij is goed op de zit gereden en licht in de mond. Zul je zien dat hij wordt afgekeurd.. Pff wordt een spannende tijd tot 20 juli

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:56

@ ikke; Tis dat het een merrie is en dus erg sensibel is, aangezien ik snel een schijterd ben :+ Anders was het een leuk paardje geweest!

@ Jatoma; Ik hoop echt voor je dat ie er zo doorheen komt.. ene paard naar de ander afgekeurd of kreupel, geloof me.. daar word je humeur niet beter van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:24

Romanoff schreef:
@ ikke; Tis dat het een merrie is en dus erg sensibel is, aangezien ik snel een schijterd ben :+ Anders was het een leuk paardje geweest!

Sensibel wil nog niet zeggen dat ze van elk boomblaadje op de loop gaat!
Althans, zo lees ik die advertentie niet. Voorwaarde is wel dat JIJ kunt RIJDEN! Danwel, een lesgeefmens hebt wat je bij kan brengen hoe je met zo'n paard om moet gaan.
Enne, sensibel is niet per se iets van merries. Als ik je niet vertel dat mijn paard een merrie is, zul je daar in het rijden niets van merken. En toch is het een echte MERRIE (en daarom vind ik haar leuk)

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:31

Ik heb even een vraag, die hopelijk wel op dit topic beantwoord kan worden.
De eigenaren van mijn (overleden) verzorgpony zijn nu op zoek naar een nieuwe pony. Het liefst een D-pony, ze wilden eerst een haflinger maar ze zijn bang dat ze hier te weinig gras voor hebben. Het weiland is groot en in 3 stukken verdeelt waarvan 2 stukken gras zijn en 1 stuk 'gewoon' grond. Wat is nu een goed perceel oppervlakte grond voor een D/E-pony?