Anky doet geen sport maar een circusact.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Anky doet geen sport maar een circusact.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:29

Bij paardrijden gaat het voor de ruiter juist om balans, grove en fijne motoriek en reflexen. Bij verschillende soorten sporten gaat het om het ontwikkelen van verschillende soorten vaardigheden. Het heeft weinig zin om een duursport met technische sport te vergelijken.

Maar de schrijver heeft wel een puntje, de dressuur is namelijk de basis van het moderne circus zoals wij dat kennen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:30

Oh, ik dacht altijd dat de clowns dat waren Nagelbijten / Gniffelen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:08

Heleen1988 schreef:
Dat wij als ruiters naast onze trainingen met de paarden (die voor die toppers echt vele uren van een dag beslaan) nog naar de fitness moeten om zelf in conditie te komen en overtollige vetjes weg te trainen zegt toch wel genoeg?

Dat zegt niks, voetballers gaan toch ook het krachthonk in?
Je gaat de sportschool in om door meer kracht nog meer lichaamsbeheersing te krijgen.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:05

Citaat:
hiervoor heb je hele snelle reflexen en een goede balans voor nodig. Geen van zojuist genoemde is bij paardrijden ook zwaar van belang.
?? Verward Draait het bij paardrijden niet om balans en snelle reflexen? Met name balans is toch wel zeer belangrijk bij het paardrijden (zowel van ruiter en paard) is de ruiter niet in balans, dan is het paard ook niet in balans. Zeker op dat niveau.

Citaat:
Dat wij als ruiters naast onze trainingen met de paarden (die voor die toppers echt vele uren van een dag beslaan) nog naar de fitness moeten om zelf in conditie te komen en overtollige vetjes weg te trainen zegt toch wel genoeg?
En dan bv al die schaatster die ook nog wilerennen om te trainen?

Mar het wordt langzaam aan die Unendliche Geschichte. Ik vind het een Olympische Sport en het is ook de enige sport waar ik met interesse heen heb gekeken tijdens de spelen. Met de andere sporten heb ik verder niets , leuk om even naar te kijken, maar ben er niet speciaal voor gaan zitten. Voor de paardensport wel.
En gelukkig bepalen verder niet zulke mensen als die schrijver van dat artikel welke sporten wel of niet op de volgende spelen te zien zijn. Dus maak me er verder ook maar niet druk om. Wie het niet wilt zien op tv of tijdens OS, die zet toch een andere zender op. genoeg andere sporten om heen te kijken. Leef en laat leven. Knipoog

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:23

Als iemand nog nooit heeft gereden, of nog nooit erop heeft 'gezeten' praten ze wel meer... Ben het er niet mee eens, maar vind ook wel dat die paarden wel erg hard moeten werken, Bloos

Condorr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:12

hahahaha,
dom dom dom dom.
je moet em is op een paard zetten en een proef laten rijden.
dan zal die wel anders praten:P

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:19

Boogschieten vind ik dan ook geen OS-waardig. Daar ga je al helemaal niet tot het uiterste.
Ik denk dat we niet als vereiste moeten stellen dat een OS-sport een sport moet zijn waarbij je totaal afgepeigerd bent als je klaar bent. Sport is toch meer dan het fysieke gebeuren?
Sport is tactiek, vindingrijkheid, teamwork, samenspel, eenheid, enzovoorts. Vork

Dus van mij mag de paardensport in zijn algemeen (graag zelfs) op de OS blijven. Wel mogen er van mij best wat radicale hervormingen doorgevoerd worden, ook m.b.t. het circus-gedoe, want daar lijkt het soms teveel op inderdaad.

Stel je voor dat je op de OS een pas de deux op GP-niveau moest rijden, Anky en Imke voor Nederland... dan heb je meer nodig dan een braaf paard die zijn piaffe doet. Dat zou de dressuursport wat opfleuren.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:22

kogelstoten vind ik echt de minste sport sport

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:24

Ik heb toevallig m'n gymlerares vandaag bijna de gymzaal uitgewerkt toen ze beweerde dat paardrijden geen sport was Huilen van het lachen
wat kunnen mensen toch vervelend zijn ROFL

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:43

Karl66 schreef:
Bij paardrijden gaat het voor de ruiter juist om balans, grove en fijne motoriek en reflexen. Bij verschillende soorten sporten gaat het om het ontwikkelen van verschillende soorten vaardigheden. Het heeft weinig zin om een duursport met technische sport te vergelijken.

Maar de schrijver heeft wel een puntje, de dressuur is namelijk de basis van het moderne circus zoals wij dat kennen Haha!

Volgens mij was het Jo Rutten die dressuur nog wel eens omschreef als: Dressuur is: paarden kunstjes leren die de jury graag zou zien.
Wij zijn echt maf. We steken bergen tijd, geld, moeite in het aanleren van voor een dier totaal onzinnige kunstjes, en dan betalen we nog meer om een competitie aan te gaan met net zulke gekke mensen. Haha!

Toch, als ik me een act van Freddy Knie voor de geest haal, dan weet ik dat ik trots als een pauw zou zijn als mijn paardrijden daarmee vergeleken zou worden.
Helaas verhoudt het meeste circus zich tot het minste wat je in de hogere klassen van de basisdressuur kan zien - of erger.

Om zon brief kan ik alleen maar lachen, net als de serieuze verontwaardiging erover. Als iemand roept dat skieen niets anders is dan maar wat op twee latjes staan, neem je dat toch ook niet serieus?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:45

Sport met dieren.... bij de olympische spelen?

Sporten met dieren die favoriet waren bij lagere klassen van de bevolking zijn allang verboden, zoals hanengevechten en hondenraces. Hanengevechten zijn verboden in Nederland en België, op straffe van een boete van 550 euro.

Hondenraces zijn in Nederland verboden, in Ierland wordt dit nog wel gedaan. Redenen om hondenraces te verbieden. Redenen hiervoor waren dat het ook een sport is waarbij veel gegokt wordt en waar veel geld in omgaat. Dat vele geld, maakt dat honden omwille van het geld niet altijd optimaal behandeld werden.Honden werden gedrogeerd, of krijgen doping. Geld staat centraal en niet het welzijn van de honden. Oude honden, of honden die niet snel genoeg zijn werden gedumpt, afgemaakt of gedood.

Stierengevechten liggen ook zwaar onder vuur in Spanje. Voorstanders vinden dat stierenvechten een onderdeel is van de cultuur, een eeuwenoude traditie. Traditie is dus een argument dat belangrijker wordt geacht dan dierenwelzijn.

Gek genoeg is het nog steeds heel normaal om te sporten met paarden en is ook de jacht niet verboden. Paarden en paardensport zijn lange tijd slechts voorbehouden geweest aan de rijkere laag van de bevolking. Net als jagen heeft paardensport een zekere elitestatus. De hogere klassen hebben eeuwenlang macht gehad over de lagere bevolkingsklassen en zo was het makkelijker om dierensporten als hondenraces, hanengevechten etc af te schaffen. Sporten met dieren, zoals paardensport en jagen, werden buiten schot gehouden, aangezien er weinig belang bij was om ‘het eigen pleziertje’ af te schaffen.

Paardensport een olympische sport?
Binnen de olympische spelen is de paardensport eigenlijk de enige discipline die bedreven wordt mét dieren. Je kunt je afvragen of het nog wel helemaal van deze tijd is. Zeker nu het ene dopingschandaal na het andere naar voren komt. Ook in de paardensport staat geld centraal en niet het welzijn van het paard. Traditie en eerzucht lijkt hier ook een belangrijker argument dan welzijn.....