Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:26

hoi,

tja... hoe Ozep liep... en of het beter/slechter werd... heb ik al eerder genoemd, maar nogmaals; is het dus door iedereen uit 2e hand....
wat kunnen we er dan mee Scheve mond

Dan kun je het nog aan Sjuim zelf vragen, zij kent haar paard.... maar een 'negatief' gevoel over een les, wil nog niet zeggen dat het 'negatief' is, wat hij deed....

En in hoeverre kunnen mensen werkelijk beoordelen of een paard goed 'recht' is...

Sommigen hier zeggen : Ozep was recht... en ging slechter lopen...
En sommigen (waaronder ik, maar bedoel dit niet verkeerd Knipoog ) dat Ozep niét recht was op het moment v. losrijden, vond hem vrij 'kort' gereden (al met losrijden Scheve mond ) en vrij 'onrustig' in zijn hoofd...
En heb dus wel degelijk iets positiefs (na het rechtrichten, meer beweging, iets langer ingesteld, en rustig in zijn hoofd)gezien, maar misschien was het voor Sjuim wel 'vreselijk' ....
Kan me verder voorstellen dat de 'tong' over het bit, wat Sjuim later opviel, geen positief gevoel geeft Scheve mond

tja... en wie heeft er dan gelijk Verward
Dat is maar net aan wié je 'waarde' hecht..

De keer dat ik meereed, was ik nogal 'negatief' en het voelde beroerd... maar ik begrijp de theorie wel v. het rechtrichten...
Eenmaal 'rechtgericht' voelt dit voor jou dus GIGA 'scheef' ... Haha!
Vervolgens terugkijkend op de video, ging er toch wel een 'kwartje' vallen... Scheve mond

groetjes

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:27

Lovely schreef:
Zep is nog wat langer gebleven, misschien heeft die dat paard nog zien lopen???

als Zep had gekeken , had ze het paard kunnen zien lopen Cool

maar ja.... voor de ogen geldt het zelfde als de oren Haha!

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:32

Lovely, ik bok niet zo vaak op mijn werk. En helaas gaf je geen antwoord op mijn vraag (hoeft niet hoor maar als je dan toch reageert..... Knipoog ). Waren zijn bemerkingen juist (wat ik heb begrepen te kort in de hals, te veel spanning in de bovenlijn, scheef, en colinda voegt daar nog aan toe onrustig in het hoofd). Dat zijn toch stuk voor stuk punten die Lovely en Zep moeten kunnen beoordelen.

Ik denk overigens Colinda dat dat punten zijn die een ruiter van zijn eigen paard niet zo makkelijk zal opmerken, zeker als dat 'gewoon' is in het begin.

En Jos, probeer wat toe te voegen aan de discussie aub, dit soort opmerkingen slaat kant nog wal wat mij betreft.
Laatst bijgewerkt door astridh op 27-01-03 19:37, in het totaal 2 keer bewerkt

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:32

Colinda schreef:
Kan me verder voorstellen dat de 'tong' over het bit, wat Sjuim later opviel, geen positief gevoel geeft Scheve mond

Sjuim heeft gezegd dat ie dit nooit eerder had gedaan, waarom doet een paard negen van de tien keer zijn tong over het bit? omdat ie scheef is Lips are sealed

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:36

Ik weet niet Wouter, ik heb geen ervaring met paarden die de tong over het bit gooien. Maar ik kan me herinneren dat er toch af en toe nog eens topruiters zijn waarvan het paard in de GP in de wedstrijd de tong over het bit gooien, dat zal toch niet komen omdat ze zo scheef zijn lijkt me.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:41

Wouter24 schreef:
Sjuim heeft gezegd dat ie dit nooit eerder had gedaan, waarom doet een paard negen van de tien keer zijn tong over het bit? omdat ie scheef is Lips are sealed

ook daar zullen de meningen weer over verdeeld zijn...

Ik denk niet dat het per definitie zo 'is' ...
Zou het niet kunnen zijn dat de 'drukverdeling' voor Ozep zo 'anders' was, en daarom het tong over bit deed..
Overigens werd er gereden met stang&trens... ook iets om over na te denken, denk ik...

Verward Knipoog

Jos; Zep was idd al weg, toen de laatste reed...

groetjes

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:53

Nou mijn verslagje, dat had ik nog niet gedaan..

Bij aankomst waren alle fans van Sjuim al verzameld en klaar voor Antionne.. Sjuim had Ozep weer helemaal in passende kleuren opgetuigd, alleen had ze geen bijpassende rijbroek aan.. }>
Maargoed, SP was er ook zoals bekent en fluisterde stiekem in onze oren dat Sjuim al viel voor de charmes van Antionne

Dan nu maar even over het rijden, want dat levert grote discussies op hier geloof ik..
Zelf heb ik Ozep nog nooit onder het zadel gezien, maar wel los door de bak..Wat ik miste na en tijdje rijden, was het achterbeen gebruik, in het begin liet hij dat veel meer zien..

Ik heb zelf 2 keer bij Antionne gereden en mij is het toen opzich best goed bevallen, alleen heb ik niet zo'n goed doorgetraind paard als Sjuimpje..Sunny was echt scheef en ik merkte bij haar wel degelijk het verschil.. Alleen toen ik de 2de keer klaar was met rijden, zei antionne dat ik een in de hand gesteld paard had, terwijl ik dat gevoel helemaal niet had..Sunny ging zeker wel beter lopen en met meer achterbeen gebruik (ik heb bewijs op de video.. Knipoog )
Ik denk zelf dat dit systeem niet voor alle paarden geschikt is, net als het systeem van Anky.. Antionne zei dat een paard niet hoefde te wennen aan dit systeem, misschien dat hij hierin wel gelijk heeft, maar dan zou het nog wel zo zijn dat de ruiter hier wel degelijk aan moet wennen..Een paard is om te schakelen door een andere ruiter, maar doe dat zelfde maar eens met de ruiter die normaal op dat paard zit..

Ook viel ik dit keer zoals hier vaker genoemd over de lange en de korte kant..ook dit punt is vaak genoeg besproken..

Verder vond ik het super gezellig en zeer zeker voor herhaling vatbaar, dus op naar 8 februari..

Groetjes marielle

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 20:01

youngster schreef:
Maargoed, SP was er ook zoals bekent en fluisterde stiekem in onze oren dat Sjuim al viel voor de charmes van Antionne
ja dat viel ze ook, kijk maar naar die foto dat ze zijn hand schud. dat gezicht spreekt boekdelen: *zucht, zwijmel*

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:32

Colinda schreef:
En in hoeverre kunnen mensen werkelijk beoordelen of een paard goed 'recht' is...

En sommigen (waaronder ik, maar bedoel dit niet verkeerd Knipoog ) dat Ozep niét recht was op het moment v. losrijden, vond hem vrij 'kort' gereden (al met losrijden Scheve mond ) en vrij 'onrustig' in zijn hoofd...
En heb dus wel degelijk iets positiefs (na het rechtrichten, meer beweging, iets langer ingesteld, en rustig in zijn hoofd)gezien, maar misschien was het voor Sjuim wel 'vreselijk' ....

Nou, zonder dat ik iemand wil beledigen...
De mensen die zeiden dat Ozep slechter ging lopen naarmate de les vorderde, waren allemaal mensen welke in mijn ogen boven gemiddeld rijden.
De mensen welke vonden dat Ozep verbeterde waren allemaal mensen welke veel baat hadden bij een les van Antoine, in mijn ogen zijn die het minst objectief.

Dat onrustige in zijn hoofd met losrijden heeft niets met het rechte te maken, maar met het feit dat het een zeer kijkerig paard is welke dus eerst tijd nodig heeft om aan de omgeving te wennen.

Ik vond persoonlijk dat Ozep niet rustiger werd, maar juist ONrustiger, met name bij halthouden schudde hij enorm met zijn hoofd. Ook dat heeft hij nooit eerder gedaan. Ik moest hem van Antoine dan zoveel mogelijk lengte geven omdat mijn paard aangaf niet vastgehouden wilde worden. Alles leuk en aardig, maar op het laatst gooide ik mijn teugels gewoon weg en hij bleef klapperen. Als hij het dan heeft over de goede wedstrijdresultaten, denk ik bij mijzelf: "Hoe kan ik ooit zo een proefje beginnen aangezien die altijd start met halthouden en groeten"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:40

Volgens mij is de wereld echt rond als een pannenkoek Verward.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:41

Zeg Kitty, wanneer komt ADB in Assen?
Ik heb het niet gezein, maar had het graag willen zien. 50 euro vind ik wel heel veel geld voor een les, weet niet of ik dat er voor over heb. Ik persoonlijk hou helemaal niet van longeerlijnen e.d. aan het paard. Ik wil het zelf doen. Als het kortstondig is om te hellpen, ok, maar daarna moet het klaar zijn. En niet in galop mogen vind ik ook vreemd. Galop hoort bij mij bij het losrijdne, dat doe ik al vrij vroeg in de training. Juist daar wordt het paard lekker los van. Maar ja, niet alle paardne zijn hetzelfde. Misschien dat de methode adb ook wel werkt, maar ik heb het dus niet gezien. Ik vind dus wel dat de galop heel belangrijk is. En dat bij Sjuimpje de tong over het bit kwam vind ik heel vreemd klinken, dat is namelijk echt negatief.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:48

Ik volg je niet helemaal lovely oftewel helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:27

Jos"]
[quote="Lovely schreef:
Zep is nog wat langer gebleven, misschien heeft die dat paard nog zien lopen???

als Zep had gekeken , had ze het paard kunnen zien lopen Cool

maar ja.... voor de ogen geldt het zelfde als de oren Haha!
[/quote]

Eigenlijk kan ik hier maar één ding op zeggen.

Wat ben jij ongelooflijk zielig zeg...
sterkte...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:31

pieterm schreef:
Dit heb ik elke week voor (AdB komt elke week bij ons les geven), maar daar is een goede verklaring voor. De ene week let hij op nageeflijkheid, daar oefen je een hele week op en dat lukt. De volgende week start je de les met een paard die perfekt nageeflijk is, en dan verteld Antoine dat je met de oren in de lucht moet rijden. Allemaal heel erg logisch, hij bekijkt het paard, wat is het grootste probleem? en daarop dan werken!

Dat herken ik. Ik heb eens in de maand les en ook dan wordt er iedere keer aan iets anders extra aandacht gegeven. Dan oefen je er thuis weer op en in de volgende les moet je dan weer wat anders doen. Het maakt het er niet echt eenvoudiger op, maar aangezien Don na iedere les weer beter loopt dan de keer ervoor, geloof ik er in.

Citaat:
En met de taal, daar heb ik geen problemen mee hoor!!! Haha!
Zijn er hier nog bokkers die de eerste week van februari op stage gaan bij Antoine? Ik ga in ieder geval!

Nee, ik ga pas de eerste week van augustus...
Zijn er misschien bokkers die dan gaan?? Knipoog

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:31

Nou nou nou, kan het wat minder???
De wereld vergaat nog steeds in 2030 Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:34

Colinda schreef:

Je kunt van alles zeggen over de manier waarop Sjuimpje diep rijdt, maar waar haal je toch vandaan dat hij kort is als hij zo diep loopt Verward Dat begrijp ik dus echt niet. Meer lengte in de bovenlijn is volgens mij dus echt niet mogelijk... Kun je nog eens uitleggen hoe je aan die bewering komt Colinda?

Ik vond Ozep toen de heer de Bodt met hem aan de gang ging, veranderen in het typische te Duits gereden paard. Te hoog ingsteld terwijl hij dat in zijn rug nog niet kan verwerken, daardoor veel te strak in de rug en bovenlijn, alsof hij een bezemsteel heeft ingeslikt. Veel te traag in het achterbeen. Imo heeft dit niets, maar dan ook echt helemaal niets met "klassiek" paardrijden te maken.

Slecht paardrijden kun je óók hoog, en dat werd hier door de Bodt weer eens mooi gedemonstreerd...

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:37

Llewella schreef:
aanvulling n.a.v. post van uniferb

Rechtrichten is een basis waar je vanuit moet rijden.
Het is idd geen oefening, maar de basis waar je vanuit begint.
Je kan wel zonder rechtrichten veel kunstjes uitvoeren met je paard, maar op den duur breekt dat op en in het ergste geval rijdt je idd je paard kapot.

Dank je voor je uitleg. Het was alleen geen vraag Haha! Gelukkig weet ik heel goed wat rechtrichten is, daardoor weet ik ook dat het niet iets is waar je op een bepaald moment "mee aan de slag" gaat als met b.v. met een oefening. Je bent altijd waakzaam dat je paard recht blijft, indien hij scheef wordt corrigeer je, net zo als je altijd alert bent dat je paard aan het been is etc. etc.....idd een van de rode draden van het dresuurrijden.

Overigens is het bij mijn paarden geen hot item, gelukkig!

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:44

UniferB"]
[quote="Llewella schreef:
aanvulling n.a.v. post van uniferb

Rechtrichten is een basis waar je vanuit moet rijden.
Het is idd geen oefening, maar de basis waar je vanuit begint.
Je kan wel zonder rechtrichten veel kunstjes uitvoeren met je paard, maar op den duur breekt dat op en in het ergste geval rijdt je idd je paard kapot.

Dank je voor je uitleg. Het was alleen geen vraag Haha! Gelukkig weet ik heel goed wat rechtrichten is, daardoor weet ik ook dat het niet iets is waar je op een bepaald moment "mee aan de slag" gaat als met b.v. met een oefening. Je bent altijd waakzaam dat je paard recht blijft, indien hij scheef wordt corrigeer je, net zo als je altijd alert bent dat je paard aan het been is etc. etc.....idd een van de rode draden van het dresuurrijden.

Overigens is het bij mijn paarden geen hot item, gelukkig!
[/quote]

Het was ook niet als uitleg naar jou bedoeld maar naar degene die het nog niet helemaal snappen, ieder stukje uitleg is dan welkom lijkt me Knipoog

Het is voor mij overigens wel nog een oefening, helaas zijn de slechte dingen bij mij vanzelfsprekend en is het goed rijden, alleen al de intentie al een hele (zware) oefening op zich.

Maar zoals mijn instructrice zegt: de theorie is er, de wil is er en het begrip is er, nu gaan we werken aan het daadwerkelijk rijden stap voor stap.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:48

Waar een wil is is een weg niet Pling

Heel erg off-topic Haha!

amberiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:51

Sjuimpje"]
[quote="Colinda schreef:

Nou, zonder dat ik iemand wil beledigen...
De mensen die zeiden dat Ozep slechter ging lopen naarmate de les vorderde, waren allemaal mensen welke in mijn ogen boven gemiddeld rijden.
De mensen welke vonden dat Ozep verbeterde waren allemaal mensen welke veel baat hadden bij een les van Antoine, in mijn ogen zijn die het minst objectief.

Dat onrustige in zijn hoofd met losrijden heeft niets met het rechte te maken, maar met het feit dat het een zeer kijkerig paard is welke dus eerst tijd nodig heeft om aan de omgeving te wennen.

Ik vond persoonlijk dat Ozep niet rustiger werd, maar juist ONrustiger, met name bij halthouden schudde hij enorm met zijn hoofd. Ook dat heeft hij nooit eerder gedaan. Ik moest hem van Antoine dan zoveel mogelijk lengte geven omdat mijn paard aangaf niet vastgehouden wilde worden. Alles leuk en aardig, maar op het laatst gooide ik mijn teugels gewoon weg en hij bleef klapperen. Als hij het dan heeft over de goede wedstrijdresultaten, denk ik bij mijzelf: "Hoe kan ik ooit zo een proefje beginnen aangezien die altijd start met halthouden en groeten"?
[/quote]
ik wil niemand afkraaken ofzo
maar ik heb elke maand les van antoine en mijn paarden gaan er wel op vooruit en ik heb bij mijn paard dat ook moeten doen en bij mij ging de proef m1 wel goed ( heb natruurlijk ik hem in de poef gewoon rond gereden ) maar het resultaat mocht er zijn 166 punten
maar meschien is dit niet de goede trainings metode voor jou paard

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 22:09

sjuimpje, ik vond wel dat hij in het begin boven zijn tempo liep en niet ontspannen (logisch, hij liep net binnen en hij was even aan het stuiteren). later werd dat een stuk beter. eigenlijk nadat hij "recht" was volgens adb ging het verkeerd. toen het gedoe met zijn tong begon vond ik hem wel slecht lopen (de tong geeft wel genoeg aan). en de overgangen aan het einde wel weer keurig netjes.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 27-01-03 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 22:39

Ik heb de meneer de Bodt tegen sjuimpje horen zeggen, dat ze een goed paard had en dat ze netjes reed, maar dat de ontspanningsfase mislukt was. Dat heb ik hier nog nergens zien staan (overheen gelezen?) en lijkt me toch wel een belangrijk kritiek Verward .

Jillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 22:41

Colinda schreef:

tja... en wie heeft er dan gelijk Verward
Dat is maar net aan wié je 'waarde' hecht..

De keer dat ik meereed, was ik nogal 'negatief' en het voelde beroerd... maar ik begrijp de theorie wel v. het rechtrichten...
Eenmaal 'rechtgericht' voelt dit voor jou dus GIGA 'scheef' ... Haha!
Vervolgens terugkijkend op de video, ging er toch wel een 'kwartje' vallen... Scheve mond

groetjes

Ik heb Ozep vaker zien rijden en heb hem nog nooit zo bang voor iemand gezien en ook nog nooit zo druk met zijn hoofd zien doen Verward

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:06

Conclusie:

De instructeur met de juiste methode bestaat niet!!!

Jillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:13

Et voila! Haha!