Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CindyUniek

Re: Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:35

Lovely schreef:
Dit vind ik dus de grootste kolder. Ten eerste maak je misbruik van de naieve weerloosheid van een jaarling en ten tweede heb je er vanaf zijn 3e nog heel erg lang de tijd voor om ze er 'heerlijk' aan te laten wennen.
Kymalin, zelfde antwoord.

ook mee eens Ja

ik heb mijn merrie ook gewoon beleerd toen ze 3 was en die heeft nooit geen pas fout gedaan!!!! het is maar net hoe de vertrouwensband is tussen jou en het paard..... (ow ja dan moet ik er natuurlijk weer bijzeggen dat ze ook ooit voor haar 3e wel 1 x een zadeltje op haar rug had gehad Clown )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:40

Denk jij dat een jaarling per definitie altijd naiever is dan een jaarling?

En hoezo misbruik maken van, als ze het best vinden en geen sjoegge geven, zodat het later makkelijker gaat?

Stel je voor dat je jaarling in de stress schiet, paniekerig, bangig, oke, daar is wat van te zeggen.

ik ga zo maar weer foto plaatsen. Ik zal je verklappen dat ze anderhalf is en er heeft een levend wezen op gezeten.
Zij komt nog steeds hinnikend bji me, aangerend, vol blijdschap. Trainer en paardenarts gesproken, zeiden dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken.
En nee Cindy, het scheen niet te zwaar voor haar te zijn geweest en ze vonden haar dermate vol vertrouwen dat het geen kwaad kon.

Ik wacht nu op boze reacties..

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:43

detour schreef:
Denk jij dat een jaarling per definitie altijd naiever is dan een jaarling?

En hoezo misbruik maken van, als ze het best vinden en geen sjoegge geven, zodat het later makkelijker gaat?

Stel je voor dat je jaarling in de stress schiet, paniekerig, bangig, oke, daar is wat van te zeggen.

ik ga zo maar weer foto plaatsen. Ik zal je verklappen dat ze anderhalf is en er heeft een levend wezen op gezeten.
Zij komt nog steeds hinnikend bji me, aangerend, vol blijdschap. Trainer en paardenarts gesproken, zeiden dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken.
En nee Cindy, het scheen niet te zwaar voor haar te zijn geweest en ze vonden haar dermate vol vertrouwen dat het geen kwaad kon.

Ik wacht nu op boze reacties..

ik geef geen boze reactie hoor!
het is en blijft jouw dier en jouw keuze Knipoog en ik zei al eerder 'al doet anky het' ik vind het onverantwoord om zo'n jong dier met zoiets te belasten.... en natuurlijk als je een goede band met ze hebt komen ze nog net zo blij naar je toe! ik zeg ook niet dat het een negatieve ervaring voor het dier MOET zijn..... ik vind het alleen niet kunnen omdat er ook is bewezen dat een dier onder de 3 gewoon nog niet sterk genoeg is!!!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:44

tja boos........ik snap alleen niet waarom het met 1,5 jaar al moet,imo zijn paarden van 1,5 daar gewoon nog niet aan toe
maar jij bent de eigenaar en beslist........

panter1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:44

Heb je een link waar je dat hebt gevonden?(dat oordeelt soms ook nog wel wat makkelijker)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:45

het was onze Jack Russel en ze was drie weken oud.
maargoed, ze is nu 1.56m en plaats haar zo. Ik kan me niet voorstellen dat als hier een kind op zou zitten, ze voor de rest van haar leven getraumatiseerd zou zijn, fysiek beschadigd of overvraagd. lees dus niet: rijden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:50

Afbeelding

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:50

detour schreef:
het was onze Jack Russel en ze was drie weken oud.
maargoed, ze is nu 1.56m en plaats haar zo. Ik kan me niet voorstellen dat als hier een kind op zou zitten, ze voor de rest van haar leven getraumatiseerd zou zijn, fysiek beschadigd of overvraagd. lees dus niet: rijden.

nee maar nou heb jij het over een licht hondje en een enkele keer...
en niet over een 1,5 jarige of 2 jarige beleren...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:51

Oke. Hoe vind je haar eigenlijk? Denk je dat ze echt zou lijden als ze een keer een kind op haar rug zou hebben?.. (zie foto)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:52

maar daar gaat het hele topic toch eigenlijk niet over? Het gaat over een zadel/hoofdstel op bij een jaarling.
Denk dat we t allemaal wel eens zijn over het beleren van een jaarling toch Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:54

Weet ik niet.
Sommige mensen zien eht nut niet in van een zadel. Ik heb deze jaarling ook geplaatst met entourage (tuig) maar had er teveel geplaatst en ze zijn weggehaald ivm niet nakomen vand e forumregels. Dan maar zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:56

Als dat paard af gaat en je kind van 2 ligt eraf en breekt zijn nekje, wat dan?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:57

Dan zou ik er een groter kind opzetten maar deze is een dooie, erg mak.
Ze heeftd e fles nog gehad en volgt me overal. Is enorm vertrouwd met mensen, is al bit in geweest, is verkeersmak, gaat liggen snurken in de trailer, etc.
Dus nee, ik vertrouw dat haar wel toe. naief?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:59

VivaLaVida schreef:
maar daar gaat het hele topic toch eigenlijk niet over? Het gaat over een zadel/hoofdstel op bij een jaarling.
Denk dat we t allemaal wel eens zijn over het beleren van een jaarling toch Haha!

ja maar ik kwam al binnen vallen op een andere discussie......

en wat ik al zei, mijn merrie heeft ook wel eens een zadeltje op haar rug gehad toen ze onder de 3 was (precieze leeftijd zou ik niet eens meer weten)
bitje had ze in vanaf haar 2e omdat ze met mij liep ipv andersom.... nou had ik het nadeel dat ik 13 was toen ik haar als veulen kreeg en mijn ouders wisten niks van paarden dus ik moest het maar doen met de info die ik op de manege kreeg, maar ondanks dat het wachten lang duurde heb ik er echt pas opgezeten op haar 3e verjaardag Haha! en nee toen begon ik ook niet gelijk volop te trainen Haha!

nu ik ouder en wijzer ben Clown en ik een veulen bij haar gefokt heb die inmiddels ruim 1 is:

Afbeelding
Afbeelding

doe ik het nu anders! deze wilde hengst Tong uitsteken staat lekker met 4 vriendjes op een grote wei met schuilstal, krijgt iedere dag zijn brokjes, wordt bekapt door de hoefsmid, wordt ontwormd en geent en af en toe eens geborsteld..... dit is allemaal no problemo! hij heeft dat natuurlijk ook allemaal al geleerd in de eerste maanden bij zijn moeder.......
ik weet ook zeker dat als ik een zadel op zijn rug zou leggen het hem niets boeit! hij is onwijs lief en goed van vertrouwen, maar ik zie geen reden om hem met 2 alvast langzaamaan te beleren omdat hij dan naiever, makkelijker of weet ik het wat is...... nee vanaf 3 kijken we wel eens hoe hij erbij staat en als ik hem nog te jong vind, te onvolgroeid dan wacht ik gewoon nog een jaartje!
Laatst bijgewerkt door CindyUniek op 09-09-08 17:05, in het totaal 3 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:02

CindyUniek schreef:
VivaLaVida schreef:

ja maar ik kwam al binnen vallen op een andere discussie......

en wat ik al zei, mijn merrie heeft ook wel eens een zadeltje op haar rug gehad toen ze onder de 3 was (precieze leeftijd zou ik niet eens meer weten)
bitje had ze in vanaf haar 2e omdat ze met mij liep ipv andersom.... nou had ik het nadeel dat ik 13 was toen ik haar als veulen kreeg en mijn ouders wisten niks van paarden dus ik moest het maar doen met de info die ik op de manege kreeg, maar ondanks dat het wachten lang duurde heb ik er echt pas opgezeten op haar 3e verjaardag Haha! en nee toen begon ik ook niet gelijk volop te trainen Haha!

nu ik ouder en wijzer ben Clown en ik een veulen bij haar gefokt heb die inmiddels ruim 1 is:

http://uniekfoto.jalbum.net/Dj/slides/0 ... 3%20(Small)-border.jpg
http://uniekfoto.jalbum.net/Dj/slides/0 ... 2%20(Small)-border.jpg

doe ik het nu anders! deze wilde hengst Tong uitsteken staat lekker met 4 vriendjes op een grote wei met schuilstal, krijgt iedere dag zijn brokjes, wordt bekapt door de hoefsmid, wordt ontwormd en geent en af en toe eens geborsteld..... dit is allemaal no problemo! hij heeft dat natuurlijk ook allemaal al geleerd in de eerste maanden bij zijn moeder.......
ik weet ook zeker dat als ik een zadel op zijn rug zou leggen het hem niets boeit! hij is onwijs lief en goed van vertrouwen, maar ik zie geen reden om hem met 2 alvast langzaamaan te beleren omdat hij dan naiever, makkelijker of weet ik het wat is...... nee vanaf 3 kijken we wel eens hoe hij erbij staat en als ik hem nog te jong vind, te onvolgroeid dan wacht ik gewoon nog een jaartje!

Maar dat is toch ook niet de issue? Dat ie dan makkelijker en naiever is..
Dat lijkt me ook een krom uitgangspunt! Knipoog

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:05

neehee maar ik reageer toch niet alleen op jou?!?!?!?! er staan hiervoor toch ook een aantal reacties daarover Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:06

ik geloof dat een jong paard(zoals de foto van het paard van detour) niet meteen lijdt als je er een kindje op zet........ik zie alleen niet in waarom dat op die leeftijd al perse moet

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:07

Snoevie schreef:
ik geloof dat een jong paard(zoals de foto van het paard van detour) niet meteen lijdt als je er een kindje op zet........ik zie alleen niet in waarom dat op die leeftijd al perse moet

juist idd..... er zijn genoeg volwassen paarden waar ze op kunnen zitten!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:10

Snoevie schreef:

Idd, dat moet niet, ik vraag daarom toch even, waarom het eventueel schadelijk zou zijn of neit zou kunnen. Knipoog

Cindy, ik mag toch specifiek op jou reageren? daar is een quote mogelijkheid toch voor? Pling
Vind je mijn jaarling leuk?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:13

detour schreef:
Cindy, ik mag toch specifiek op jou reageren? daar is een quote mogelijkheid toch voor? Pling
Vind je mijn jaarling leuk?

ja maar jij reageerde alsof ik dat net even er zelf bij bedacht had ofzo hahahaha
maar dat sloeg gewoon weer op eerdere posts van anderen....

het is een mooi beestje ja Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:14

Thanks, ik vind de jouwe ook gaaf! Cool

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:25

Een kind op een groen paard, hoe kom je erop.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:26

Deze is niet groen meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:27

Nee, die heeft al een zadel op gehad met anderhalf...