'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Crocus

Re: 'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:08

Neff schreef:
Maar waar wordt dat leren zadel of die schoenen van gemaakt, van welk dier? Hoe hebben die dieren geleefd?

Ik heb wel eens gehoord dat van de staarten van paarden - het bovenste gedeelte om precies te zijn - schoenen gemaakt worden. Omdat het zulk sterk materiaal is.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:46

Leer komt voor zover ik weet van de huid van een koe, misschien ook wel van andere dieren, maar dat weet ik niet.
Ik neem dan aan dat dan van de dieren overblijft die voor het vlees geslacht worden, maar misschien is er iemand die die kennis kan delen?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:05

Alet74 schreef:
Leer komt voor zover ik weet van de huid van een koe, misschien ook wel van andere dieren, maar dat weet ik niet.
Ik neem dan aan dat dan van de dieren overblijft die voor het vlees geslacht worden, maar misschien is er iemand die die kennis kan delen?

Dat hoop ik toch!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:48

ik wil mezelf absoluut geen expert noemen, maar heb in de eerste pagina's al gezet van welke dieren dit bont en leer komt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:24

krak schreef:
ik wil mezelf absoluut geen expert noemen, maar heb in de eerste pagina's al gezet van welke dieren dit bont en leer komt

Sorry! Heb het niet allemaal teruggelezen. Zal ik nu nog eens doen. (mosterd na de maaltijd noemen ze dat)

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:28

Het gaat er meer bij andere producten dan vlees om van welke koe (of varken of ander dier) komt het en wat voor leven heeft dat beest gehad? Dat kun je bij die producten niet achterhalen, omdat het niet verplicht is. Bij vlees voor consumptie moet je het altijd kunnen achterhalen, daar gelden hele andere regels voor.
Wat ik wil zeggen is dat je bij vlees nog kunt kiezen voor welk vlees je kiest (waar het vandaan komt), bij andere producten gemaakt van dieren heb je geen idee waar het precies vandaan komt.

_Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:33

Wat is het verschil met een koe of varken, dat je er minder dicht bijstaat? Ik eet geen paardenbiefstuk oid, maar een frikandel laat ik er echt niet om liggen .

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:56

Vroeger zei ik altijd: Ach.. Wat maakt het uit, dat beest is nu toch al dood,

Maar sinds een half jaar krijg ik geen vlees meer door me mond, en ben ik vegatariër geworden! Als ik nu aan een kroket denk, vind ik dat zóo vies! Kan dr echt van kotsen.. Haha!

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:57

precies 't zelfde hier Clown

of je bent vegatarisch of je bent het niet.
hoezo wel dit, en dat niet. Clown

als je 't nou niet lekker vind, allah, maar omdat 't zielig is. wat is dattan? Clown

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 23:02

Ik eet ook geen paardenvlees. Dat is gewoon mijn principe. Ik ga mijn lievelingsdieren niet opeten..

Iedereen zijn eigen mening hierover Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 23:39

_Odette_ schreef:
Wat is het verschil met een koe of varken, dat je er minder dicht bijstaat? Ik eet geen paardenbiefstuk oid, maar een frikandel laat ik er echt niet om liggen .

Dan kun je beter de biefstuk nemen en de frikandel laten liggen.
De biefstuk komt dan vaak van een landelijke slager, van een paard dat waarschijnlijk een redelijk goed leven achter de rug heeft en redelijk 'netjes' is afgemaakt.

Het vlees in je frikandel is ook paardenvlees en wordt geïmporteerd uit Mexico omdat dat erg goedkoop is.
Bij gebrek aan goede materialen, en goede werkomstandigheden (de mensen in deze fabrieken worden vreselijk uitgebuit) worden paarden veelal bijeen gedreven en levend in stukken gehakt... filmmateriaal is hiervan te vinden op internet... eet smakelijk.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:05

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:11

Ik eet ook geen paardenvlees, en tuurlijk is dat hypocriet, dat weet ik zelf ook wel, heb ik geen problemen mee.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 17:03

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 00:49

Heb er geen moeite (meer) mee om paardenvlees te eten. Vroeger, als puber, wel. Nu heb ik zoiets van "het beest is toch al dood". In China heb ik ook hond en kat gegeten, beide soorten lopen ook (legaal) rond in mijn huis.

Nou zal ik thuis niet snel vlees klaarmaken, zo lekker vind ik het over het algemeen niet (en ik kan niet koken dus krijg het zelden goed gaar), maar ik zal het ook niet weigeren als ik het ergens voorgeschoteld krijg. Wel zorg ik die enkele keer dat ik vlees klaarmaak dat het biologisch is, wil niet de bio-industrie steunen en dat is principieel. Kip eet ik alleen van de stal, dus waarvan ik weet dat die kippen een lekker leven gehad hebben en vrij konden rondscharrelen, fladderen en paard/ koerijden:), eieren idem. Die moet ik dan wel eerst zelf zoeken en dat vind ik geen bezwaar. Melk krijg ik ook direct van de boer/ stalhouder. Die koeien staan de hele dag buiten en s'winters in een vrije stal (dus niet vastgebonden op een plaats).

HASser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 01:32

@ mick:
Ik weet niet waar jij koeien vastgebonden in de stal tegenkomt als we het over melkvee hebben? Een vrije stal is dan gewoon gebruikelijk hoor.
Toch ben ik ook benieuwd waarom sommige mensen perse biologisch vlees/andere producten willen. Mogelijk heb ik er door mijn opleiding dier- en veehouderij een andere kijk op, maar er zijn echt niet alleen voordelen voor het biologisch houden van dieren.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:35

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:49

kitty_gomez schreef:
mijn ouders kopen bio. producten. ze vinden het beter voor het milieu. en eerlijk.
en beter voor de eigengezondheid, onbespoten enzo.

Je ouders hebben groot gelijk! Knipoog

Krielkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:25

Ivonka schreef:
Ivonka schreef:
Ik denk niet alléén..
Zullen ook wel andere dieren zijn.

Citaat:
Aha, dus toch eerst gegeteren worden

jup, maar ze worden niet geslacht voor het leer. Maar voor het vlees. En het leer is een leuke bijkomstigheid. Maar ze worden gefokt voor het vlees!

Vanuit het oogpunt van deze rasechte vleeseter: stel nou dat (in de utopia van vegetariërs) íedereen vegetariër zou zijn, zodat varkens en koeien en kippen (enz enz enz) niet meer in kleine hokjes onder erbarmelijke omstandigheden gehouden hoeven worden (wat in mijn ervaring vaak genoeg erg meevalt). Maar je wil wel leer gebruiken! Dan moeten die dieren toch nog steeds geslacht worden? Dan worden ze dus gefokt voor het leer. (Je kunt een koe moeilijk strippen van z'n huid en dan laten leven toch? Clown ) Dan blijft er dus een heleboel vlees over, wat moet je daar dan mee doen? Kun je dan toch net zo goed opeten?
Als je het zo bekijkt is het vlees dan een 'restproduct' van het leer.
Dus vegetariërs gebruiken wel leer omdat het een restproduct is van het productiedoel 'vlees'. Dan mogen vleeseters toch ook vlees gebruiken omdat het een restproduct is van het productiedoel 'leer'?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:31

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:32

Zoveelste topic, maargoed.

Maartje_M schreef:
Een paard is natuurlijk voor de meeste mensen wel heel wat anders als een varken of een koe. Die staan nogal 'ver van je bed' en een paard niet. Paarden zijn ook meer huisdieren dan koeien en varkens, wat toch echt productiedieren zijn.
Ik bedoel, we eten toch ook geen honden en katten?

Productiedieren? Lekker als je als productiedier wordt geboren zeg. Dan maakt het niemand ene zier uit of je opgevreten wordt. Hoe zou jij je voelen als je geboren werd om opgegeten te worden en tot die tijd vaak in een minihokje tussen 4 muren zit? En dat vinden veel mensen maar normaal. 'Want ik heb geen band met varkens.' Nee, wel met het overleden paard van een of andere boer in Timboektoe dan die een heerlijk leven heeft gehad maar helaas overleden is? Héérlijk egoistisch vind ik dat.

Krielkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:47

Juul schreef:

Productiedieren? Lekker als je als productiedier wordt geboren zeg. Dan maakt het niemand ene zier uit of je opgevreten wordt. Hoe zou jij je voelen als je geboren werd om opgegeten te worden en tot die tijd vaak in een minihokje tussen 4 muren zit? En dat vinden veel mensen maar normaal. 'Want ik heb geen band met varkens.' Nee, wel met het overleden paard van een of andere boer in Timboektoe dan die een heerlijk leven heeft gehad maar helaas overleden is? Héérlijk egoistisch vind ik dat.

Ik heb wel degelijk een band met varkens (zodanig, dat ik dierenarts voor ze ga worden Pling ), maar dan zijn het nog steeds productiedieren. Het maakt waarschijnlijk niemand uit dat ze opgegeten gaan worden (inclusief het varken, want ze zijn intelligent, maar het vermogen tot het voelen van emoties zoals mensen bezitten ze nog steeds niet), maar gelukkig zijn er genoeg mensen (inclusief varkensboeren) die het wel wat uitmaakt wat voor leven die dieren hebben tot ze naar het slachthuis gaan.

Met het laatste deel van je reactie ben ik het helemaal eens!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:06

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:05

Lang niet alle paarden Kitty. Worden nog steeds genoeg paarden gefokt voor het vlees.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:08

Krielkip schreef:
Juul schreef:

Ik heb wel degelijk een band met varkens (zodanig, dat ik dierenarts voor ze ga worden Pling ), maar dan zijn het nog steeds productiedieren. Het maakt waarschijnlijk niemand uit dat ze opgegeten gaan worden (inclusief het varken, want ze zijn intelligent, maar het vermogen tot het voelen van emoties zoals mensen bezitten ze nog steeds niet), maar gelukkig zijn er genoeg mensen (inclusief varkensboeren) die het wel wat uitmaakt wat voor leven die dieren hebben tot ze naar het slachthuis gaan.

Met het laatste deel van je reactie ben ik het helemaal eens!

Ik weet niet waar de term productie-dieren vandaan komt, en persoonlijk vind ik dat een erg vervelende term... hoe reëel deze ook is.
Veelal wordt er onderscheidt gemaakt tussen dieren op basis van 'vermoede' intelligentie en dus de mogelijkheid tot domesticeren en het aanleren van allerlei trucjes. Dit dier heeft dan dus meer waarde dan het 'domme' dier dat niet veel meer kan zijn dat een wandelende maaltijd.
Maar goed, mensen eten massaal varken... maar het varken is een intelligenter dier dan een hond. En derhalve is het dus bijna nog triester dat een dergelijk intelligent dier opgesloten zit, dan het dommere dier 'hond'.
(er is overigens genoeg vlees van domme mensen voorradig om het tot het eind der tijden uit te zingen Knipoog )

Dan wordt er hierboven gezegd dat een dier als een varken niet in staat is tot het voelen van emoties. Dit is echter een aanname, en geen vaststaand feit. En wellicht later net zo'n grote vergissing als de veronderstelling dat vissen geen pijn zouden kunnen voelen.