Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mltex

Re: Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:54

Ik ga met Eilander mee.
Zelf ben ik geen paardenmens, heb er een, het is mijn hobby...we hebben het leuk (denk ik) PUNT.

Paardenmensen, tsja bestaan die? In mijn ogen niet. Allemaal mensen met paarden, sommige gaan er beter/anders mee om dan anderen.

Mijn motto: paardenmensen zijn ook mensen met paarden, niks meer niks minder.

Zo is er wel vaker de claim dat een persoon een 'on'natuurlijke/onverkaarbare band heeft met wat voor dier dan ook. Zoals Steve Irwin. Zijn kennis onderscheide hem misschien van de leek.
Zelfuitgeroepen COMMERCIE!

Pfff niet te vergeten de zogenaamde mindreaders van dieren ROFL

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:54

ben het volledig eens met de 'stelling' ..
maar t is een rage.. mensen met paarden komen zichzelf gegarandeerd tegen.. alleen jammer dat het paard hiervan vaak de dupe is..
er bestaan zeker paarden mensen, mensen die de taal van de paarden begrijpen en hier op in gaan op een goede manier..
maar helaas zijn er ook mensen die de paardentaal niet begrijpen en alleen aan hun eigen arrogante kop denken..

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:00

moniekk schreef:
maar t is een rage.. mensen met paarden komen zichzelf gegarandeerd tegen.. alleen jammer dat het paard hiervan vaak de dupe is..
er bestaan zeker paarden mensen, mensen die de taal van de paarden begrijpen en hier op in gaan op een goede manier..
maar helaas zijn er ook mensen die de paardentaal niet begrijpen en alleen aan hun eigen arrogante kop denken..

Bij deze reactie roep je jezelf uit tot paardenmens, dat vind ik nou arrogant Knipoog

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:04

mltex schreef:
moniekk schreef:

Bij deze reactie roep je jezelf uit tot paardenmens, dat vind ik nou arrogant Knipoog

dat is jou intepretatie, ik heb dit niet gezegt, zou graag een goed paardenmense willen zijn maar geloof me je bent nooit uitgeleerd Knipoog

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:18

Helemaal met de TS eens Lachen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:25

Waarom is bescheidenheid nou zo'n item? Ik ken genoeg paardenmensen die bepaald niet bescheiden zijn hoor. Het één sluit het ander niet uit.

Weer typisch zo'n hollandse mentaliteit. Rolleyes

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:28

En als iemand dan een paardengebit heeft? Dan lijk je toch al bijna een paard.... Of een paardenreet? Zo iemand gaat zelf bijna als paard door het leven.... of zouden uiterlijkheden geen invloed hebben op de mate waarin onze vierhoevers ons waarderen??? Haha!

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:33

Geweldig!
Heel mooi stukje tekst!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:55

Ninx schreef:
En als iemand dan een paardengebit heeft? Dan lijk je toch al bijna een paard.... Of een paardenreet? Zo iemand gaat zelf bijna als paard door het leven.... of zouden uiterlijkheden geen invloed hebben op de mate waarin onze vierhoevers ons waarderen??? Haha!

dus die paarden vinden mij niet eens lief omdat ik ze eten geef maar omdat mijn reet op die van hun lijkt? Vork

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:04

Fenn schreef:
Wat ik ben, dat kan ik niet zeggen. Ik heb geen eigen paard, wel een verzorgpony trouwens, dus ik ben geen "mens met Paard" . Of ik een 'paardenmens' ben, wel nee. Ik kan naast het paard vrij goed met de paarden omgaan, zeker op de manege merk ik dat ik daar stukken minder moeite mee heb dan andere mensen. Alleen zodra ik eropklim bak ik er weinig van Nagelbijten / Gniffelen Al doe ik nog zo hard mijn best, gelukkig gaat het nog steeds steeds beter Lachen

Post van een paar pagina's geleden, maar hier herken ik mezelf in. Ik bak er rijtechnisch in het zadel heel weinig van maar ik kan een paard wel paardvriendelijk (daarmee bedoel ik streng maar rechtvaardig met een dikke beloning achteraf en geduld) overhalen om iets te doen dat hij voor een ander niet zou doen. (bv. door water stappen terwijl het paard schrik heeft van water al dan niet in het zadel/een veulen van een maand oud dat schrik heeft van mensen (en geen halster aan heeft) omdat er weinig aandacht aan haar besteed is aaien)
Maar of dat nu veel te maken heeft met mens-met-paard of paardenmens ... het resultaat niet, de methode wel lijkt me.
Weten wanneer je boos moet worden omdat het uit koppigheid of luiheid is of gewoon streng moet zijn en je paard in laten zien dat zijn angsten onwerkelijk zijn, weten wanneer je paard teveel angst heeft om het zomaar te doen (eventueel: afstappen) en het dan zelf tonen...

En bij een paard met een mens moet ik denken aan een klein kindje met een reuzepaard waarbij het paard met het kindje aan het wandelen is Clown

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:35

LDRD schreef:
Waarom is bescheidenheid nou zo'n item? Ik ken genoeg paardenmensen die bepaald niet bescheiden zijn hoor. Het één sluit het ander niet uit.

Weer typisch zo'n hollandse mentaliteit. Rolleyes

haha ,ik ken er ook maar weinig die bescheiden zijn en nog veel meer die dat niet zijn inderdaad.
Ik hou er mee op.
Succes iedereen en wel te rusten!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:11

Nogmaals iedereen heeft een eigen definitie van de topictitel. Dat begint al bij de topicstarter. Ik denk dat het niets met aanleg te maken heeft, maar alles met interactie tussen mens en paard. Elk mens en elk paard is anders. Geen mens en geen paard is geheel voorspelbaar. Actie geeft reactie en vise versa.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:32

Volgens mij ben ik eruit waarom mensen elkaar hierover niet begrijpen: de mensen die nooit een echt paardenmens hebben meegemaakt weten het gewoon niet. Als ik het zo lees is er maar een vrij kleine groep in dit topic die het voorrecht hebben gehad om wel een echt paardenmens te hebben meegemaakt en die WETEN waar het verschil zit tussen hunzelf en dat paardenmens. Het gaat niet over houden van, het gaat niet over kennis, het gaat niet over goede reacties geleerd hebben, ofschoon dat allemaal wel heel nuttig en gewenst is voor het paard. Het is ook niet van belang of mensen je paardenmens noemen, een paardenmens is wie hij/zij is.
Waarom wil iedereen hier nou zo krampachtig ook "paardenmens" genoemd worden? Wat heeft dat voor waarde? Uiteindelijk is het maar een woord dat mensen onderling gebruiken. Wees goed voor je eigen paard, sta altijd open voor meer kennis en je paard zal je dankbaar zijn. Dat is toch veel belangrijker dan of je nou wel of niet zo'n etiketje zou mogen dragen? Heel veel paarden zijn heel gelukkig met hun mens-met-paard. Ja
Welterusten Doei, doei

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:43

Rianneke schreef:
Ninx schreef:

dus die paarden vinden mij niet eens lief omdat ik ze eten geef maar omdat mijn reet op die van hun lijkt? Vork

Ja, jeetje.... da;s knap oneerlijk he? Anderzijds ook wel weer mooi, goed excuus om nog een lekker koekie te eten!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:27

Waratje schreef:
Volgens mij ben ik eruit waarom mensen elkaar hierover niet begrijpen: de mensen die nooit een echt paardenmens hebben meegemaakt weten het gewoon niet.

Hier zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:43

paardenmensen bestaan.. ik ken er 1 waarvan ik vind dat je hem paardenmens mag noemen namelijk arie emonts, een paardenkerel bij ons uit t dorp met hackneys, hij heeft echt een gezond paardenverstand en echt heel erg veel kennis!
als ik iets moet weten ga ik daar altijd even heen.

Alasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 16:00

hihi, jij hebt beschreven wat ik al een tijdje in mijn onderschrift heb staan... Ben het er helemaal mee eens!
Ik weet helaas nog niet zeker in welke categorie ik hoor, ik kan nog zo hard mijn best doen die (hoe moet ik het noemen) klik (?) is er niet, ik denk niet dat ik een paardenmens ben. Ok ik weet het dus toch wel bij nader inzien. Clown
Ik heb wel het geluk om les te krijgen van een echte paardemeneer. Wat hij doet met een paard is het mooiste wat ik al ooit gezien heb. Ik weet niet wie het gezegd heeft maar ik ben het ermee eens dat je geen paardenmens kan worden, dat ben je of ben je niet, maar je kan er wel je best voor doen om zo dicht mogelijk te komen, en dat is toch wat ik van plan ben te doen. Wie weet ooit, word ik een 'bijnapaardenmens'. Knipoog Maar voorlopig ben ik nog een heel gelukkig meisje met paard.

Edit: typfout, stukje bijgezet
Laatst bijgewerkt door Alasse op 11-06-08 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Vlokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 16:05

Ik vind het op zich een goed topic, maar ook moeilijk. Ik heb altijd gezegd, ik ben een echt paardenmeisje. Ik vind het heerlijk om met paarden om te gaan, wandelen, dat soort dingen. Ik kan niet zo goed rijden en zal ook geen betoverende uitstraling om me heen hebben als ik met een wedstrijd de ring in kom. Maar.. Ik heb wel respect voor het paard en rijd er in liefde mee. Of ik een écht paardenmeisje ben? Géén idee. Ik hoop het!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:49

ik zie het nog voor me, onze C ruin wenste de trailer niet te betreden... Nog nooit een jong paard zelf moeten opvoeden.... komt Klaasje eraan... voarruut bist, en gaf hem een push/dreun met een bezem.....

Nooit meer last gehad met Buster... Als hij Klaasje maar hoorde was hij als een lammetje....

Veel van geleerd van deze vrouw, reed op haar 63 ste nog M wedstrijden....

Paardenmens in hart en nieren! En dat is best wel eens lastig in combinatie met mensen trouwens, die begreep ze lang niet zo goed als dieren...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:52

nog een definitie van een paardenmens Lachen Lachen sociaal wat zwak tegen wezens op 2 benen Haha! Haha! Haha!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:53

ik denk dat iedereen die er bewust over nadenkt per defenitie géén paardenmens is maar juist de mensen die gewoon hun leven leven met hun dieren hier veel meer voor in aanmerking komen.

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 23:30

Barmat schreef:
Eén die niets geeft om uiterlijk vertoon, maar voor wie slechts één ding telt: paardenwelzijn pur sang.

Hele tekst erg mooi geschreven, ben t alleen niet eens met t laatste haha.
Als ik mezelf een piepklein beetje als paardenmens mag benoemen( ik denk dat andere mensen dat het beste over jezelf kunnen zeggen), vind ik het persoonlijk ook wel leuk om er goed uit te zien qua kleding hoor Knipoog Ik loop niet in het duurste ofzo, maar gewoon h&m kleding voldoet voor mij ook en dan geef ik toch wel om uiterlijk, das denk ik heel persoonlijk.

Verder is het een bekend fenomeen. Ik zie het helaas veel voor me voorbij gaan...
Mensen met geld hebben gewoon nog steeds en altijd macht. Ik vind ook dat het veel te makkelijk is om een paard aan te schaffen! Veel mensen weten niet wat het ECHT inhoud.
Je leert het naar mijn idee het beste als de generatie(s) voor je veel kennis heeft opgedaan
want het duurt echt wel generaties voordat er goede kennis ontwikkeld wordt.
Je leert naar mijn idee niet een paard begrijpen, voelen en weten wat hij nodig heeft ( en Al dat andere wat een paardenmens-zijnde inhoud), als ouderslief( niet bekend met paarden) een paard voor je kopen met alles erop en eraan en denken dat dochterlief er wel zelf en alleen voor kan zorgen, omdat ze al zoveel jaar op de manege heeft rondgelopen!

Ps. Weten jullie dat ik bokt eerst echt vreselijk vond? ik had er een hekel aan, vooral al die mensen met die vragen over "hoe aan de teugel rijden" Sigaar en aaal die problemen en onwetendheid!!! Ik kon er niet tegen
Gelukkig gaat het nu echt ergens over, hier zat ik al een tijd over na te denken namelijk, fijn dat er nu een tpoic over is gemaakt.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:53

Een hekel aan bokt omdat er zoveel onwetendheid is????
Hoe stom kun je wezen???
Wees blij dat er zoiets als bokt bestaat!!!!
Er is helemaal niks mis mee om op internet je vraag te kunnen stellen.
Ik stel het nog anders...
Ik vind het erg dapper dat je een vraag over aan de teugel rijden oid hier op bokt durft te stellen aan mensen die zich eigenlijk te goed voelen om er antwoord op te geven.
Het zegt meer over deze mensen dan over de vraagsteller.
Paardemens ben je in mijn ogen dan al helemaal niet met zo'n instelling.
Ik geloof niet dat de wereld zit te wachten op omhoog gevallen personen die niet de moeite nemen om hun kennis op anderen over te brengen en met antwoorden zoals hierboven smijten.
En dan ook nog beweren dat je juist op een Topic als dit zat te wachten.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:24

Bokt is er voor en door iedereen OK dan!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:47

Voor paardenmensen en mensen met paarden Clown .