Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:08

Wow jongens bel de dierenbescherming! Mijn pony is zielig! Mijn pony staat 24/7/365 buiten, zonder krachtvoer, deken en verkiest zelf in de blubber te staan terwijl er een inloopstal is. (van steen, winddicht dus nog beter als een schuilstal)

En weet je wat het grappige is? Die van mij kan niet in een stal staan waar hij niet uit kan lopen, dan draait hij door. Gewoon omdat hij vrijheid van doen gewend is. Inenten doe ik ook niet, ik ga nergens met hem naar toe, ontwormen trouwens wel, om de paar maanden zelfs, omdat ik dit heel belangrijk vind vanwege zijn leefomgeving, in een kudde in een wei is besmettingsgevaar nu eenmaal veel groter.

Een deken kopen? Nooit! Dat zou het ritme van mijn buitenpony helemaal verstoren, mensen die hun paard zogezegd natuurlijk houden en zichzelf een 'natural' noemen maar vervolgens wel een deken kopen zonder enige aanwijsbare rede, die hebben geen verstand van zaken. Silver staat er nu fijn bij als een pandabeer met een dikke korst modder op zich. En die korst haal ik er enkel af als ik ga rijden. Bekappen doe ik niet zelf omdat ik er absoluut geen enkel verstand laat staan de kracht voor heb. Mischien ga ik ooit eens goede voorlichting zoeken, maar dan bij een normale smid en niet via een zelf cursus 'natuurlijk bekappen' om vervolgens mijn paard naar de kl*te te helpen, nee dat vind ik pas zielig!

Dus ik denk dat jou post veel mensen enigzinds beledigt, ook al beweer je dat het niet zo bedoeld...
Alleen omdat er mensen zijn die 250 p.m willen betalen aan stalling, stapmolen, solarium, wasplaats en allerlei dure spullen willen kopen goed. Dat is toch hun keuze, waarom moet je dan zo veel kritiek hebben op mensen die het net even anders doen als hen maar zeker weten evenveel van hun paard houden.

Jou post is behoorlijk kortzichtig, niet onderbouwd (ik heb een paar kennisen :S) en vooral wijst het uit dat je geen verstand van zaken hebt van de manier waarop een goede 'natural' zijn paarden houdt.
En nu komt de shocker: ik betaal nog geen 20 euro aan mijn paard p.m en toch staat hij wormenvrij, met een ronde buik in de wei (meer dan 5 HA) met beschikking over een goede inloopstal, met goed passend tuig en een uitstekende gezondheid. Hij is nog nooit zijn hele leven ziek geweest en na een fikse trap gevolgd door zware kreupelheid in alle gangen, 2 dagen en enkel de galop nog onzuiver... En of ik zo goedkoop mogenlijk wil gaan, nee wil ik niet, maar mijn paard heeft niet meer nodig, en zodra hij iets nodig heeft (wormenkuur, bekappen wat dan ook) dan krijgt hij het gewoon.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 15-11-07 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:08

Daar ga ik verder ook niet op in op NB Knipoog Hoeveel mensen willen nu wel niet een bitloos hoofdstel zonder dat ze weten wat de werking ervan is? Ben daar nogal wat topics over tegen gekomen hier op bokt

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:11

Lara_Silver schreef:
En nu komt de shocker: ik betaal nog geen 20 euro aan mijn paard p.m en toch staat hij wormenvrij, met een ronde buik in de wei met beschikking over een goede inloopstal, met goed passend tuig en een uitstekende gezondheid..

Zou wíllen dat een plek á la dat kan vinden voor dat geld Knipoog

En wees eerlijk: Ook als het niet om weide gaat..... Als je een stal kan krijgen met alles exact hetzelfde qua faciliteiten, omgang enz enz enz, de ene voor 300 euro, de ander voor 100... Dan weet je toch ook wel wat je kiest!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:13

dat hele natuurlijke is inderdaad een hype...... het is niet meer dan "normaal" met paarden omgaan. Er zijn mensen die daar gruwelijk aan verdienen, die he bben commercieel inzicht Lachen Lachen de rest zit gewoon lekker op hun boerderijtje met hun fok, handelspaarden......... en hebben het ook prima voor elkaar... verdienen alleen niet wat die commerciele man verdient Lachen die mensen bekappen al jaahaaaren zelf........ noemen het alleen niet natuurlijk bekappen, maar "ik doe het zelf" Lachen Lachen

Praten met paarden, je hoeft niet te kunnen praten met paarden Lachen je moet er alleen naar kunnen luisteren Lachen en als je kan luisteren....... kan je inspelen op de behoefte van.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:13

Ik vind ook wel dat je tegenwoordig op bokt bijna word doodgegooid word met de zogenaamde "naturals".
Sorry dat ik het zo zie maar zo komt het ook over.
Mijn paard staat in de winter op stal ja dat klopt weidegang in de winter is hier niet ben ik dan niet goed genoeg voor mijn paard? Dat vinden jullie ja maar ieder heeft daar zelf een eigen mening over en gelukkig mag hier in Nederland iedereen zijn eigen mening uiten dus ook die van hoe je je paard houd.
In de zomer loopt hij dag en nacht buiten en in de winter staat hij minimaal 2-3 uur per dag in de paddock hij word nog gereden of gelongeerd en idd de mijne krijgt een deken op ik wil hem graag dun in zijn haar houden hij krijgt brokken en ja hij staat op ijzers vind het namelijk ook lekker om eens een poos de polder in te trekken.
Maar mijn paard heeft het prima is tevreden dus dan ben ik het ook.
Maar ik vind het ook nogal te ver gaan soms ja.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:14

Ik denk dat ik maar eens lekker naar mijn paard toe ga. Heerlijk in het donker de natuur in Ja . Lijkt me een stuk interessanter dan dat eeuwige gezever over het wel of niet natural houden van je paard hier aan te 'horen' Haha! .
Ik mag zo een km in het donker lopen en ga dan lekker even bij de kudde zitten. Een stuk gezelliger dan dat gezeik hier. Vork (sorry voor dat woord, maar ik kan het nu even niet anders omschrijven).

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:21

nounou....zo kan die wel weer Nagelbijten / Gniffelen

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:22

Mensen mensen, wat een discussie!

Laat iedereen gewoon lekker in zijn waarde en laat iedereen vooral doen waarvan zij zelf denken dat het goed is voor hun paard.

Paarden 23 uur per dag in een hokje stoppen en ze er 1 à 2 uurtjes uithalen voor hun dagelijkse beweging is zielig. Maar als jij je paard een deken omdoet, niet 24/7 buiten laat staan maar gewoon van 's morgens vroeg tot 's avonds laat en ze vervolgens biks voert, dat is niet zielig.

Evenmin is het zielig dat mensen dat allemaal niet doen en hun paard zo natuurlijk mogelijk laten leven.

Zolang je paard gezond en happy is doe je het goed (en over dat happy zijn wil ik geen hele discussie, want ik bedoel NIET dat happy zijn is: de hele dag met zijn oren naar voren staan)

Uiteindelijk is er helemaal niks "natuurlijk" aan het feit dat een paard tussen hekjes staat, dat er mensen op zijn rug gaan zitten en dat hij vervolgens allerlei kunstjes moet gaan doen. Of je dat nou boomloos/bitloos of met stang en trens doet, het is gewoon niet natuurlijk.
Mensen zijn jachtdieren en paarden zijn prooidieren, hoe je het ook went of keert.

Wat wel zo is is dat je het zo natuurlijk mogelijk kan maken voor je paard.

Hoe een paard ook gehouden wordt, hij zal altijd kunnen presteren. Echter is het zo dat paarden zo doorgefokt zijn, dat het niet altijd mogelijk is om hem maar gewoon zonder deken in de wei te laten staan. En ja, ieder paard kan een vacht op bouwen, maar ik heb voorbeelden op stal staan waarvan ik zeker weet dat ze er aan onder door gaan zonder deken.
Enne, voor mensen die een doorgefokte arabier zonder dekentje in de wei laten staan, prima en leuk als hij er geen last van krijgt, maar dat is niet normaal hoor voor een arabier..... Waar kwamen ze ook al weer vandaan? De woestijn. En hoe warm is het daar? Nou in ieder geval niet zo koud als dat het hier is......

Ik val niemand aan, dus voel je ook vooral niet aangevallen, maar ik wil alleen maar zeggen dat iedereen gewoon lekker moet doen wat hij/zij zelf wil met zijn paardje. Als je er maar voor zorgt dat je paardje gezond is!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:23

Moderatoropmerking:
Ik ga mezelf niet quoten. Ik heb duidelijk gevraagd om ontopic te reageren. Reacties over dingen die niets met het onderwerp te maken hebben, verwijder ik voortaan. Als je niet meer wilt reageren, hoef je dat niet expliciet te melden in dit topic.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:27

Nadya schreef:
Ik denk dat ik maar eens lekker naar mijn paard toe ga. Heerlijk in het donker de natuur in Ja . Lijkt me een stuk interessanter dan dat eeuwige gezever over het wel of niet natural houden van je paard hier aan te 'horen' Haha! .
Ik mag zo een km in het donker lopen en ga dan lekker even bij de kudde zitten. Een stuk gezelliger dan dat gezeik hier. Vork (sorry voor dat woord, maar ik kan het nu even niet anders omschrijven).

Edit: Sorry, laat maar.
Laatst bijgewerkt door lovelucky op 15-11-07 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:28

cremellogek schreef:
Visconti schreef:
maar de beestjes hebben het goed dus wat is het probleem?

Die paarden die nu 24 uur per dag tot hun knieen in de blub staan en niet kunnen schuilen voor de erge regen en wind op het moment en nergens kunnen gaan liggen hebben het niet goed. Die paardjes mankeren ook constant wat..

Dat is nou net hélemaal niet waar, die dieren hebben veel meer weerstand. Ik vind dat ze wel een droog plekje moeten hebbenn uit de wind. Maar die paarden kunnen tenminste écht paard zijn.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:28

volgens mij heeft Tieneke net iets gezegd hierover.... Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:30

_Skess_ schreef:
volgens mij heeft Tieneke net iets gezegd hierover.... Knipoog

en ook iets over one-liners en offtopic reacties
waar ik me nu zelf ook toe laat verleiden Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:30

Rare kennissen dan. Mijn ervaring met naturals is dat ze juist het beste met het paard voor hebben en geld is dus geen kwestie.

Maar goed, je hebt er enkele uitzonderingen tussen, maar die heb je overal.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:31

Citaat:
Dat is nou net hélemaal niet waar, die dieren hebben veel meer weerstand. Ik vind dat ze wel een droog plekje moeten hebbenn uit de wind. Maar die paarden kunnen tenminste écht paard zijn
.

Wat is er zo "paard zijn" aan het tot je knieën in de blub staan.... Ooit een écht wild paard dat zien doen? Ik geloof dat er in het wild altijd wel een plekje is waar ze droog kunnen staan en uit de wind.
Krijgen de "natural paarden" trouwens geen mok als ze er zo bijstaan, of andere aandoeningen?

Edit: klein quote probleempje
Laatst bijgewerkt door lovelucky op 15-11-07 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:32

beter echt paard zijn in de blub zonder droge plek en uitwijkmogelijkheden...............

wat men graag vergeet is dat het hier in Nederland niet zo fijn toeven is voor een paard......... zeker niet als zijn bewegingsruimte omeheind is, en het dier niet op zoek kan gaan naar een voor hem fijnere plek....... als in droog en hoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:35

lovelucky schreef:
Wat is er zo "paard zijn" aan het tot je knieën in de blub staan.... Ooit een écht wild paard dat zien doen? Ik geloof dat er in het wild altijd wel een plekje is waar ze droog kunnen staan en uit de wind.
Krijgen de "natural paarden" trouwens geen mok als ze er zo bijstaan, of andere aandoeningen?

Mijn paard staat ook graag met haar enkels in de blub en die heeft toch echt verder een droge wei....
Het is een trekpaard en juist bij die paarden gaat men er soms vreemd mee om en staat chronische 'mok' hoog op het lijstje. Er zijn niet veel trekpaarden met droge benen.... Die mafkees van mij heeft in de 2,5 jaar dat ik haar heb nog nooit een korstje gehad en van chronische mok is al helemaal geen sprake... Ook mijn pony die ik 14 jaar heb gehad, stond altijd buiten, óók in de drap als ie daar zin in had en ook die heeft 1 x in de 14 jaar wat lichte mok gehad, verder niet.Wat dat betreft kan ik dus beamen: NEE

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:38

Denk niet dat Natural altijd goedkoper is. Met name Parelli ..... Zo'n pakket kost al gauw 250 euro. En die cursussen zijn ook niet goedkoop... En btw.... wat maakt het uit als je het wat goedkoper wil hebben door je paard 24/7 op wei te zetten? Als het goed gaat en geen kwaad kan.... Waarom niet Clown ???

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:40

Ohja, en ik bespaar niet echt op paarden (nouja vz-paarden). Ik koop regelmatig wel wat en doe het niet om goedkoop te zijn, ik vind gewoon dat paarden op de wei thuishoren. Blub of geen blub, ze zijn niet van suiker.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:41

lovelucky schreef:
Citaat:
Dat is nou net hélemaal niet waar, die dieren hebben veel meer weerstand. Ik vind dat ze wel een droog plekje moeten hebbenn uit de wind. Maar die paarden kunnen tenminste écht paard zijn
.

Edit: klein quote probleempje

Uhmm, Nee! Terwijl die van mij geen grote sokken heeft en een viespeuk is dus gewoon van modder houdt.
Ik blijf er gewoon van af, ik ga ook geen vasiline smeren of dergelijks, ik laat het gewoon zo en het gaat goed dus voor mij ook weer een seintje dat hij dergelijks niet nodig heeft.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:46

Nou hartstikke mooi Lachen
Maar wat ik dus al eerder zei, in mijn uitgebreide verhaaltje (wat volgens mij gewoon niet gelezen of genegeerd wordt) iedereen heeft zo zijn eigen manier. Alfredo, een NRPS bij ons op stal, die zou binnen no time mok hebben en zonder deken krijgt hij een longontsteking.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:46

Lara_Silver schreef:
Wow jongens bel de dierenbescherming! Mijn pony is zielig! Mijn pony staat 24/7/365 buiten, zonder krachtvoer, deken en verkiest zelf in de blubber te staan terwijl er een inloopstal is. (van steen, winddicht dus nog beter als een schuilstal)

En weet je wat het grappige is? Die van mij kan niet in een stal staan waar hij niet uit kan lopen, dan draait hij door. Gewoon omdat hij vrijheid van doen gewend is. Inenten doe ik ook niet, ik ga nergens met hem naar toe, ontwormen trouwens wel, om de paar maanden zelfs, omdat ik dit heel belangrijk vind vanwege zijn leefomgeving, in een kudde in een wei is besmettingsgevaar nu eenmaal veel groter.

Een deken kopen? Nooit! Dat zou het ritme van mijn buitenpony helemaal verstoren, mensen die hun paard zogezegd natuurlijk houden en zichzelf een 'natural' noemen maar vervolgens wel een deken kopen zonder enige aanwijsbare rede, die hebben geen verstand van zaken. Silver staat er nu fijn bij als een pandabeer met een dikke korst modder op zich. En die korst haal ik er enkel af als ik ga rijden. Bekappen doe ik niet zelf omdat ik er absoluut geen enkel verstand laat staan de kracht voor heb. Mischien ga ik ooit eens goede voorlichting zoeken, maar dan bij een normale smid en niet via een zelf cursus 'natuurlijk bekappen' om vervolgens mijn paard naar de kl*te te helpen, nee dat vind ik pas zielig!

Dus ik denk dat jou post veel mensen enigzinds beledigt, ook al beweer je dat het niet zo bedoeld...
Alleen omdat er mensen zijn die 250 p.m willen betalen aan stalling, stapmolen, solarium, wasplaats en allerlei dure spullen willen kopen goed. Dat is toch hun keuze, waarom moet je dan zo veel kritiek hebben op mensen die het net even anders doen als hen maar zeker weten evenveel van hun paard houden.

Jou post is behoorlijk kortzichtig, niet onderbouwd (ik heb een paar kennisen :S) en vooral wijst het uit dat je geen verstand van zaken hebt van de manier waarop een goede 'natural' zijn paarden houdt.
En nu komt de shocker: ik betaal nog geen 20 euro aan mijn paard p.m en toch staat hij wormenvrij, met een ronde buik in de wei met beschikking over een goede inloopstal, met goed passend tuig en een uitstekende gezondheid. Hij is nog nooit zijn hele leven ziek geweest en na een fikse trap gevolgd door zware kreupelheid in alle gangen, 2 dagen en enkel de galop nog onzuiver... En of ik zo goedkoop mogenlijk wil gaan, nee wil ik niet, maar mijn paard heeft niet meer nodig, en zodra hij iets nodig heeft (wormenkuur, bekappen wat dan ook) dan krijgt hij het gewoon.

Op zich denk ik dat jouw paard heel gelukkig is hoor, maar 1 ding begrijp ik echt niet: waarom jij je paard niet ent. Om tetanus op te lopen hoeft je paard nergens heen; een prikwondje is voldoende. En sterven aan tetanus is ongeveer het meest gruwelijk wat een paard kan overkomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:47

bizzybijtje schreef:
Denk niet dat Natural altijd goedkoper is. Met name Parelli ..... Zo'n pakket kost al gauw 250 euro. En die cursussen zijn ook niet goedkoop... En btw.... wat maakt het uit als je het wat goedkoper wil hebben door je paard 24/7 op wei te zetten? Als het goed gaat en geen kwaad kan.... Waarom niet Clown ???

7 lessen van mijn instructeur kosten mij 350 en dan heb ik maar een half uur les

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:49

KiWiKo schreef:
7 lessen van mijn instructeur kosten mij 350 en dan heb ik maar een half uur les

Wolie kanolie! Naja, ik weet inderdaad wel dat er écht hele goede mensen zijn die dit soort bedragen vragen...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:50

is dit een wedstrijdje "om ter duurst" ? Slapen