Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Hoeveel mensen willen nu wel niet een bitloos hoofdstel zonder dat ze weten wat de werking ervan is? Ben daar nogal wat topics over tegen gekomen hier op bokt Lara_Silver schreef:En nu komt de shocker: ik betaal nog geen 20 euro aan mijn paard p.m en toch staat hij wormenvrij, met een ronde buik in de wei met beschikking over een goede inloopstal, met goed passend tuig en een uitstekende gezondheid..
de rest zit gewoon lekker op hun boerderijtje met hun fok, handelspaarden......... en hebben het ook prima voor elkaar... verdienen alleen niet wat die commerciele man verdient
die mensen bekappen al jaahaaaren zelf........ noemen het alleen niet natuurlijk bekappen, maar "ik doe het zelf"
je moet er alleen naar kunnen luisteren
en als je kan luisteren....... kan je inspelen op de behoefte van.
. Lijkt me een stuk interessanter dan dat eeuwige gezever over het wel of niet natural houden van je paard hier aan te 'horen'
.
(sorry voor dat woord, maar ik kan het nu even niet anders omschrijven).
Nadya schreef:Ik denk dat ik maar eens lekker naar mijn paard toe ga. Heerlijk in het donker de natuur in. Lijkt me een stuk interessanter dan dat eeuwige gezever over het wel of niet natural houden van je paard hier aan te 'horen'
.
Ik mag zo een km in het donker lopen en ga dan lekker even bij de kudde zitten. Een stuk gezelliger dan dat gezeik hier.(sorry voor dat woord, maar ik kan het nu even niet anders omschrijven).
cremellogek schreef:Visconti schreef:maar de beestjes hebben het goed dus wat is het probleem?
Die paarden die nu 24 uur per dag tot hun knieen in de blub staan en niet kunnen schuilen voor de erge regen en wind op het moment en nergens kunnen gaan liggen hebben het niet goed. Die paardjes mankeren ook constant wat..
_Skess_ schreef:volgens mij heeft Tieneke net iets gezegd hierover....
.Citaat:Dat is nou net hélemaal niet waar, die dieren hebben veel meer weerstand. Ik vind dat ze wel een droog plekje moeten hebbenn uit de wind. Maar die paarden kunnen tenminste écht paard zijn
lovelucky schreef:Wat is er zo "paard zijn" aan het tot je knieën in de blub staan.... Ooit een écht wild paard dat zien doen? Ik geloof dat er in het wild altijd wel een plekje is waar ze droog kunnen staan en uit de wind.
Krijgen de "natural paarden" trouwens geen mok als ze er zo bijstaan, of andere aandoeningen?
??? lovelucky schreef:.Citaat:Dat is nou net hélemaal niet waar, die dieren hebben veel meer weerstand. Ik vind dat ze wel een droog plekje moeten hebbenn uit de wind. Maar die paarden kunnen tenminste écht paard zijn
Wat is er zo "paard zijn" aan het tot je knieën in de blub staan.... Ooit een écht wild paard dat zien doen? Ik geloof dat er in het wild altijd wel een plekje is waar ze droog kunnen staan en uit de wind.
Krijgen de "natural paarden" trouwens geen mok als ze er zo bijstaan, of andere aandoeningen?
Edit: klein quote probleempje
Lara_Silver schreef:Wow jongens bel de dierenbescherming! Mijn pony is zielig! Mijn pony staat 24/7/365 buiten, zonder krachtvoer, deken en verkiest zelf in de blubber te staan terwijl er een inloopstal is. (van steen, winddicht dus nog beter als een schuilstal)
En weet je wat het grappige is? Die van mij kan niet in een stal staan waar hij niet uit kan lopen, dan draait hij door. Gewoon omdat hij vrijheid van doen gewend is. Inenten doe ik ook niet, ik ga nergens met hem naar toe, ontwormen trouwens wel, om de paar maanden zelfs, omdat ik dit heel belangrijk vind vanwege zijn leefomgeving, in een kudde in een wei is besmettingsgevaar nu eenmaal veel groter.
Een deken kopen? Nooit! Dat zou het ritme van mijn buitenpony helemaal verstoren, mensen die hun paard zogezegd natuurlijk houden en zichzelf een 'natural' noemen maar vervolgens wel een deken kopen zonder enige aanwijsbare rede, die hebben geen verstand van zaken. Silver staat er nu fijn bij als een pandabeer met een dikke korst modder op zich. En die korst haal ik er enkel af als ik ga rijden. Bekappen doe ik niet zelf omdat ik er absoluut geen enkel verstand laat staan de kracht voor heb. Mischien ga ik ooit eens goede voorlichting zoeken, maar dan bij een normale smid en niet via een zelf cursus 'natuurlijk bekappen' om vervolgens mijn paard naar de kl*te te helpen, nee dat vind ik pas zielig!
Dus ik denk dat jou post veel mensen enigzinds beledigt, ook al beweer je dat het niet zo bedoeld...
Alleen omdat er mensen zijn die 250 p.m willen betalen aan stalling, stapmolen, solarium, wasplaats en allerlei dure spullen willen kopen goed. Dat is toch hun keuze, waarom moet je dan zo veel kritiek hebben op mensen die het net even anders doen als hen maar zeker weten evenveel van hun paard houden.
Jou post is behoorlijk kortzichtig, niet onderbouwd (ik heb een paar kennisen :S) en vooral wijst het uit dat je geen verstand van zaken hebt van de manier waarop een goede 'natural' zijn paarden houdt.
En nu komt de shocker: ik betaal nog geen 20 euro aan mijn paard p.m en toch staat hij wormenvrij, met een ronde buik in de wei met beschikking over een goede inloopstal, met goed passend tuig en een uitstekende gezondheid. Hij is nog nooit zijn hele leven ziek geweest en na een fikse trap gevolgd door zware kreupelheid in alle gangen, 2 dagen en enkel de galop nog onzuiver... En of ik zo goedkoop mogenlijk wil gaan, nee wil ik niet, maar mijn paard heeft niet meer nodig, en zodra hij iets nodig heeft (wormenkuur, bekappen wat dan ook) dan krijgt hij het gewoon.
bizzybijtje schreef:Denk niet dat Natural altijd goedkoper is. Met name Parelli ..... Zo'n pakket kost al gauw 250 euro. En die cursussen zijn ook niet goedkoop... En btw.... wat maakt het uit als je het wat goedkoper wil hebben door je paard 24/7 op wei te zetten? Als het goed gaat en geen kwaad kan.... Waarom niet???
KiWiKo schreef:7 lessen van mijn instructeur kosten mij 350 en dan heb ik maar een half uur les